Musiikkiopiston muskari vastaan MLL:n muskari

  • Viestiketjun aloittaja aaapeee
  • Ensimmäinen viesti
aaapeee
Meillä on vajaa vuoden ikäinen lapsi, jonka kanssa oon menossa musiikkiopiston muskariin. Kaveri oli kauhuissaan, kun kerroin hinnan. Paikkakunnalla muskaria järjestää myös MLL, jossa vetäjänä on "musiikin harrastaja".
Kaverin mielestä tämä on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Itse ajattelen asian niin, että ammattilaisen ohjauksessa saa paremmin oppia irti. Vertaisin siihen, että lukiolainen opettaa eskarilaisia. Olen itsekin ollut musiikkiopistossa muskarista lähtien ja soitinopetuksessa 19-vuotiaaksi asti ja kokenut tämän erittäin hyödylliseksi. Kaverin mukaan olen porvari, kun haluan lapselle laadukasta opetusta! ????

Mitäs mieltä te olette asiasta? Onko ihan sama opettaako lasta pedagogin koulutuksen saanut opettaja vai harrastaja, jonka harrastuneisuus voi olla pianon pimputtelu vapaa-aikana?
 
Pätevä
MLL:n opettajakin voi olla pätevä. Musiikkiopistoissa on yleensä pidemmät lukukauden ja opetus on tavoitteellista (ihan määrättynä)ja lapset varmemmin jaoteltu ikäryhmittäin. Varmemmin saat rahoillesi vastinetta musiikkiopistoissa, mutta joskus voi käydä säkä myös muissa muskareissa. Ja pitää mainita vielä, että musiikkiopistoissa on yleensä haettavaksi parempi soitinvalikoima ja oma tila muskarille. Vrt. Muskarille koululuokassa tai jumppasalissa. Mukavia hetkiä teille musiikin parissa!
 
Molemmat
Molemmissa olen käynyt, mulle enemmän on merkinnyt ohjaajan kanssa kemioiden pelaaminen. Ja molemmat olleet "kivoja tätejä" toki eron huomannut musiikkiopiston pitäjän pedagogisissa taidoissa juurikin, tavoitteellisempaa toimintaa. Samoin musiikkiopistolla tilat toimintaan sopivia, mll muskarien pitopaikat vaihdelleet ja välillä ihan epäsopivia (esim. Koululuokka pulpetteineen...)
Mut tosiaan 1v varmaan aika sama kummassa musisoi:)
 
digitaali
Ihan pienelle on ihan se ja sama kumpaan menee. Toki MLL on ainakin itsellä tullut yhtenä vuonna vastaan tilanne, jossa opettajien taso vaihteli huomattavasti ryhmien välillä. Musiikkiopistolla taso on ehkä tasalaatuisempaa.
 
aaapeee
Mä itse koen tuon tavoittellisuuden tärkeäksi. Silloin siinä on joku järki. Ehkä oon ennakkoluuloinen ja porvarillinen, mutta mä oletan, että MLL muskarissa vaan lauleskellaan ilman sen suurempaa päämäärää saati opetussuunnitelmaa. Ja lauleskella voin kotonakin lapsen kanssa. Meillä kuitenkin tarkoitus jatkaa musiikkiharrastuksia pidempäänkin, jos se on lapsesta mukavaa. Itse ainakin sain paljon sisältöä ja oppia elämään musiikkiharrastuksesta. Lisäksi tämä muskariope on vanha tuttu 17 vuoden takaa.:)
 
....
Tavoitteellisuus ja VAUVA on alle vuoden ikäinen.. Ei oikein natsaa.. Kaikki tuon ikäiset ovat kiinnostuneita musiikista ja ihan pelkkä lauleskelu ja soittaminen kotonakin aivan riittävää, jolloin muskarin vetäjänkään pedagogisella osaamiselle en vielä suurta painoarvoa laittaisi. Eiköhän niistä musikaalisista tule musikaalisia vaikkei VAUVANA vielä musiikkiopistoon viedä.
 
....
Onhan se aikuisellekin mielekkäämpää käydä harrastuksessa lapsen kanssa, jos on jokin tavoite...?
VAUVAN musiikkiharrastuksessa jokin tavoite? Mikäköhän se mahtaa olla? Kyllä ihan pienen lapsen tai tässä tilanteessa vauvan kohdalla se tavoite pitäisi mielestäni vielä ihan vain olla mukava yhteinen tuokio oman vanhemman ja muiden kanssa. Pedagogiikkaa ja suuria opetuksellisia tavoitteita en todellakaan sotkisi vielä ALLE vuoden ikäisen maailmaan.
 
"Mitäh"
Onhan se aikuisellekin mielekkäämpää käydä harrastuksessa lapsen kanssa, jos on jokin tavoite...?
? mikä tavoite on alle vuoden ikäisten musiikkileikkiporukassa.

Sitten kun lapsi on isompi, niin aletaan puhua tavoitteista, suunnitellaan soitinta mitä alkaa soittamaan jne.
Nyt muskarit on ihan vain lauleskelua, vauvat sylissä, äitit laulaa.
Musiikkileikkejä, lapset kolistelee soittimia.

tällaista mukavaa, ei väliä onko mll tai kenen.

Mutta jos olet tuosta muskarista saanut jonkin infon sen tavoitteesta, niin olisi mukava lukea se.
 
aaapeee
"Muskarissa tavoitteena on:
*lapsen ja vanhemman varhaisen vuorovaikutuksen vahvistaminen
*mielihyvän ja turvallisuuden tunteen lisääminen
*opetella kuuntelemaan ja rauhoittumaan
*oppia uusia leikkejä ja lauluja sekä toimintatapoja lapsen kanssa myös kotona tehtäväksi
*kehtolaulujen tuntemuksen lisääminen ja perinteen jatkuminen
*lapsen omatoimisuuden rohkaiseminen
*tukea lapsen luonnollista suuntausta liikkumiseen"

Siinä vauvamuskarin tavoitteita
 
....
"Muskarissa tavoitteena on:
*lapsen ja vanhemman varhaisen vuorovaikutuksen vahvistaminen
*mielihyvän ja turvallisuuden tunteen lisääminen
*opetella kuuntelemaan ja rauhoittumaan
*oppia uusia leikkejä ja lauluja sekä toimintatapoja lapsen kanssa myös kotona tehtäväksi
*kehtolaulujen tuntemuksen lisääminen ja perinteen jatkuminen
*lapsen omatoimisuuden rohkaiseminen
*tukea lapsen luonnollista suuntausta liikkumiseen"

Siinä vauvamuskarin tavoitteita
No eikös nämä ole aika yleispäteviä tavoitteita ja toteudu varmasti myös siellä mll:n muskarissa? Vai missä kohdassa näitä tavoitteita, pitäisi muskarin ohjaajalla mielestäsi olla musiikkiopiston tutkinto?
 
aaapeee
Osaako "musiikin harrastaja" opastaa parhaalla mahdollisella tavalla?

Itse koen tärkeäksi saada ammattimaista ohjausta ja arvostan koulutusta. Jos se tekee musta porvarin tai huonon äidin, niin olkoon niin.
 
....
Osaako "musiikin harrastaja" opastaa parhaalla mahdollisella tavalla?

Itse koen tärkeäksi saada ammattimaista ohjausta ja arvostan koulutusta. Jos se tekee musta porvarin tai huonon äidin, niin olkoon niin.
Osaako musiikkiopisto opastaa parhaalla mahdollisella tavalla VAUVOJA? Kyselet nyt kuitenkin alle vuoden ikäisten muskarista... Itsekin arvostan koulutusta ja esim. vauvauinnissa pidän todella tärkeänä, että ohjaus on ammattimaista, ettei vauvani joudu vaaraan. Muskarin tavoitteet kuitenkin ovat tosiaan sellaiset, että ei siihen nyt mitään musiikkipedagogin koulutusta tarvitse..Ei se musiikkiopiston muskari tietenkään myöskään yhtään sen huonompi ole kuin mikään muukaan muskari, että siitä vain jos rahaa on. Enemmänkin särähtää ajatus siitä, että alle vuoden ikäiselle luodaan jo jotain tavoitteita ja odotuksia musiikin tai minkään muun suhteen.
 
aaapeee
En ala tästä nyt sen enempää vääntämään kenenkään kanssa. Teen niin tai näin, niin aina on väärin.:)

Me siirrytään tammikuussa 1-2 vuotiaiden ryhmään, jossa opetellaan jo rytmisoittimia ym. Itse koen tärkeäksi aloittaa jo nyt samalla opettajalla ja saada parasta mahdollista opastusta.
 
vierailija
Hyvä hyvä! Kyllä musiikkiopiston, hinnastaan huolimatta, on rahojen väärti. Soitinvalikoima, kouluttautuneet ammattilaiset, optimaaliset tilat, tavoitteellisuus. Loppupeleissä sillä ei ole suurtakaan eroa, maksaako sen 30-60€ enemmän pätevästä opetuksesta. Eihän pienille lapsille, kuten ei meille aikuisille tai isommille lapsillekaan, ole ''ihan sama'', millaista opetusta saa. Laatua sen olla pitää.

t. musiikkipedagogi amk
 
vierailija
Meillä ainakin MLL:n muskarissa oli kivempaa. Ope oli mukava ja leikkisä.
Musiikkopiston muskarissa oltiin astetta vakavampia ja kai siinä jotkut tavoitteet painoi niskassa, mutta lapsi ei enään tykännyt käydä.
 

Yhteistyössä