mykoplasma (verikoe, oireet, hoito)

  • Viestiketjun aloittaja minä vain..
  • Ensimmäinen viesti
minä vain..
Hei!

Olen kärsinyt viisi viikkoa yskästä, kuumeilusta, nenän tukkoisuudesta. Verikokeet otettu monesti, kaikki ok. Keuhkokuva&poskiontelukuva ok. Yksi kolmen päivän zithromax-kuuri takana..ei apua. Nyt sitten otettiin mykoplasmaverikoe...tuloksia odotellaan viikon verran. Mikä on verikokeen viitearvo: jos ei ole, niin näyttääkö negaa vai miten? Mitä oireita muilla on kyseisen pöpön kanssa ollut? Miten hoidettu ja jatkuuko edelleen? Alkaa pikkuhiljaa väsyttää tämä jatkuva yskiminen...köh, köh, köh...varsinkin kun en ole siis ikinä ennen pitänyt yskää..kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
 
Mulla oli syksyllä n. 8 viikkoa yskää, nuhaa, kuumeilua yms.
Verikokeissa tuo mykoplasma sitten näkyi, antibioottikuureja söin yhteensä 4 tuo 8 viikon aikan.

Nyt en vaan jaksa muistaa minkä nimisiä ne oli... ( ollut tässä viime aikoina niiin paljon lääkkeitä että ei voi kaikkia muista)
 
..
tuo zitromax tehoaa periaatteessa mykoplasmaan, vaan ei välttämättä tuo kolme päivä riitä. mykoplasmastakin oi jäädä jälkiyskää johon antibiootti ei enää tehoa. hoitona esim doksisykliini tai sitte zithrmaxin kanssa samaan ryhmään kuuluva roxibion tai klacid
 
minä vain..
Juu..terkkarissa ovat täällä kertoneet että voi olla viruskin, on kuulema samantyylistä virusta liikenteessä, joka jättää pitkäaikaisen yskän jälkeensä. Nyt vain hirvittää että jos "tuomio" tulisi mykoplasmasta, niin mitenkäs muut perheenjäsenet? Molemmat lapset pitivät myös pitkää yskää, joka nyt hieman ehkä rauhoittunut..mut enpähän ole ikinä tälläistä tautia pitänyt. Kokemus tämäkin.
 
"mä"
Minulla mykoplasma alkoi suunnilleen syyskuussa ja kesti noin kolme kuukautta. Aika kauan meni ennen kun se todettiin veren vasta-aineista. Oireina oli hirveä väsymys, yskä ja kurkku oli erittäin kipeä. Myös silmät rähmivät ja olo oli tukkoinen. Kuumetta oli myös, yleensä sahasi 37-38 asteen tienoilla. Kun tauti todettiin, sain 2 viikon Roxithromycin- kuurin, mutta en huomannut oikeastaan mitään paranemisen merkkejä. Sitten löysin sattumalta netistä tietoa otsoniterapiasta. Kiinnostuin ja etsin tietoja kyseisesta hoitomuodosta, jonka kerrottiin auttavan myös mykoplasmaan. Kävin sitten syyslomallani testaamassa otsoniterapian. Viitenä peräkkäisenä päivänä kävin aina kerran päivässä hoidoissa, johon kuului suolihuuhtelu otsonikaasulla ja otsonikäsittely suljetussa pussissa (jalat laitettiin siis otsonia sisältävään pussiin ja annettiin vaikuttaa n. 20min) Kieltämättä tuo suolihuuhtelu ei kuulostanut ensin oikein houkuttelevalta, mutta kyllä siihen sitten pikkuhiljaa tottui, ja kun tiesi että se voisi auttaa. Yleensä otsonihoito suoritetaan kerran kuukaudessa, mutta tapauksessani se saatiin järjestymään yhdessä viikossa. Hoitojakson jälkeen koin että oloni oli helpottunut siten, että pahimmat oireet katosivat, kuten esimerkiksi yskä ja silmien rähmintä. Pieni kuumeilu kuitenkin jatkui vielä noin kuukauden verran. En tiedä auttoiko otsonihoito, vai menikö tauti sitten lopulta itsestään ohi, mutta parannuin vähitellen marras-joulukuun vaihteen aikoihin. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan otsoniterapiaa. Kokemuksena mykoplasma oli todella hirveä, mutta onneksi kuitenkaan perheenjäseneni eivät sairastuneet siihen. Nyt olen ollut suhteellisen terveenä, ja toivon todellla etten sairastuisi uudeleen.
 
Pulpuli
Hei,

itse oon ollut jo kolmisen viikkoa kipeänä ja sairaslomalla. Oireet viittaavat kyllä vahvasti mykoplasmaan mielestäni. Sain 10pv kuurin doximycinia. Riittääköhän tuo?
Olen juuri kärsinyt helmikuun alussa lääkkeellisesti hoidetun keskenmenon. Nyt on ollut 1.kuukautiset ja olisi juuri aika alkaa yrittämään uutta raskautta. Vaan uskaltaakohan sitä, jos tää on mykoplasmaa? Jos tuo abtibioottikuuri ei riitäkään pääsemään siitä eroon ja nyt raskaudun, onko mykoplasmasta jotain vaaraa raskaudelle alussa?
 
"vieras"
syödään 3 päivää, mutta vastaa siis parin viikon kuuria ;) Tehoaa mykoplasmaan kyllä, mutta oireilu voi silti jatkua viikkoja. Mykoplasmatesti on oikeastaan vaan sellainen varmistustesti, kun vaiva on jo hoidettu, koska tulokset kestävät pitkään. Itsellä lähti loput oireet parin kuukauden astmalääkityksellä- Lekuri totesi, ettei sillä labratuloksella ole niin väliä, koska hoito pitkittyneelle yskälle ja yleiskunnon laskulle on kuitenkin sama.
 
"kake"
Mykolasman vastaaineet näkee verikokeella (tuoreella).itsekkin tautia nyt sairastavana,oireet viikkoja kestävä flunnsainen olo,yskä ja kurkkukipu,välillä kovakin,väsymys,ja haluttomuus,14 vrk doximycin kuuri vei bronkiitin ja lämpöilyn,nyt käydään töissä kuten kokoajan ,mutta harrastuspuoli alkaa kärsiä kunnolla ja harmitus kunnon laskiessa lisääntyy,joten suosittelisin pitkissä tautitapauksissa välillä pidempiä lepopäiviä eli sairauslomaa jotta saisi taas voimia jatkaa.Itselläni pää ajoittain täysin nollassa.Voimia niille tuleville sairaille ja sairastaville eli asialle ei oikein voi mitään.
 
keuhkot ulos melkein yskinyt
Verikoe otetaan käsivarrentaipeesta kuin normi verikoe. Se ei näy normi kokeessa vaan on pyydettävä erikseen mykoplasmakoe. Vastauksen saa alle viikossa. Se miten tuloksen jälkeen jatketaan hoitoa jää lääkärin osaamisen piikiin. Mielestäni sitä vähätellään..sairastan sitä edelleen...yskä alkanut syyskuun alussa....
 
"Äiskä"
20 v tytär sairastanut jo 2 vuotta "viirus" on ollut vakio diagnoosi TK:ssa ja yksityselläkään puolella ei ole oikein luistanut. Oireina kurkkukipu kuume nuhaa lihaskipua joskus oksentelua. Mykoplasma todettu ja taas on kuuri päällä 4 viikoa 100 mg. Lääkärit sanovat että mykoplasma on muotisana. Toivon heille samaa tautia, kun se on niin muodikasta? On kyllä hankaloittanut meidän arkea aika ankarasti. 4 pv viikossa sairas 3 pv puoli sairas. Ei koskaan täysin terve. Nyt löydetty hyvä lääkäri joka osasi jopa lukea verikokeen tulokset, että jospa nyt alkaisi terve elämä häämöttämään. Terv. Lääkäreille tulosvastuu tai ei palkkaa
 
"Elli"
Mulla ollut melkein koko syksyn ajan nenän tukkoisuutta, vähän yskää, pari viikkoa sitten oli enemmän yskää ja olin töistäkin poissa. Nyt keuhkokuume, johon on tepsinyt Amorion. Eli joku muu pöpö kuin mykoplasma lienee tämän takana.

Mietin kuitenkin: voiko toi nenän tukkoisuus ja nuhailu, jota on ollut paljon, olla mykoplasmaa? Yskää on välillä ollut, mutta oon pitänyt sitä uudessa työssäni olevasta pölystä johtuvana. Välillä mulla myös oli illalla lämpöä ja särkyä kropassa. Särkylääke auttoi ja seuraavana päivänä menin taas töihin. Allergialääkkeet ei auttaneet. Mulle todettiin vain, että ei varmaan pysty paljoa auttamaan...

Kuitenkin lääkäri onneksi kuunteli mua. Mykoplasmatesti on otettu. Tulosta en numerona tiedä, mutta testissä on käytävä uudestaan parin viikon päästä. Jotain vasta-aineita oli, mutta ei tiedetä, kertooko se jo sairastetusta mykoplasmasta.
 
"piikki"
Tämä on vanha ketju, mutta toivoisin että joku tämän vielä näkisi ja vastaisi: Paljonko yksityisellä verikokeen otto mykoplasman testausta varten maksaa? Oireet sopii ja sain lääkäriltä lähetteen yksityiselle verikokeeseen, mutta hinta arveluttaa..?
 
mykoplasma
[QUOTE="piikki";27857668]Tämä on vanha ketju, mutta toivoisin että joku tämän vielä näkisi ja vastaisi: Paljonko yksityisellä verikokeen otto mykoplasman testausta varten maksaa? Oireet sopii ja sain lääkäriltä lähetteen yksityiselle verikokeeseen, mutta hinta arveluttaa..?[/QUOTE]


itseltäni otettii influenssa,perus verenkuva + mykoplasma verikokeet joiden yhteishinta 20min lääkärin vastaanoton kera oli 188€.
 

Yhteistyössä