Myöhään huomattu raskaus, mitä tehdä

Moi!

Tilanteeni on semmoinen, että olen tehnyt positiivisen raskaustestin, mutta pelkään olevani jo raskaudessa todella pitkällä.

Viime kesänä sain kaksosraskaudessa keskenmenon viikoilla 10+3. Tällöinkin raskaus huomattiin vasta viikolla 9. En viime kesänä enkä myöskään nyt ole saanut juuri minkäänlaisia raskausoireita. Tässä raskaudessa "kuukautiset" ovat tulleet kuukausittain, mutta vuoto ollut todella niukkaa, en kuitenkaan ole huolissani ollut, koska olen syönyt pillereitä (tosin vähän huolimattomasti..). Ei pahoinvointia, rintojen arkuutta tms. Nyt huolestuin ja tein testin, koska olen kärsinyt todella kovista alavatsakivuista ja huomasin vatsani pyöristyneen. On mahdollista, että olen jo tosi pitkällä raskaudessa.

Vaikka lasta olen aina toivonutkin, mutta tällä hetkellä elämäntilanteeni ei olisi loistelias vauvalle. Mitä jos olen jo niin pitkällä, että en enää voi saada raskaudenkeskeytystä?

Pelkään, että neuvolassa minua katsotaan kieroon, kun menen sinne asiani kertomaan ja pyytämään että saisin raskaudenkeston määrityksen. Pelkään että he nauravat tai ilkeilevät minulle, kun en ole aiemmin raskautta huomannut.

Antakaa jotain tsemppaavaa viestiä mulle! Oon tosi stressaantunut tästä tilanteesta ja tosiaan, vaikka lapsirakas olenkin ja lapsista aina haaveillut niin tällä hetkellä ajatus tuntuu tosi kaukaiselta ja ahdistavalta
 
Mitä nopeammin pääset todentamaan raskauden keston, sen parempi. Varaa heti aika ja kerro tilanteesi. Terveydenhoitohenkilökunta on koulutettua eikä heillä ole oikeutta reagoida tilanteisiin henkilökohtaisella tasolla. Mitä nopeammin varaat aja , sitä parempaa hoitoa saat itsellesi.
 
Ei kukaan naura tai ilkeile, vaikket tietäisi kuinka pitkällä olet. On melko yleistäkin että jos kuukautiskierto on epäsäännöllinen, saati jos raskautuu ehkäisystä huolimatta, ei välttämättä ole kovin selvää käsitystä kuinka pitkällä raskaus on. Varsinkin jos kuukautiset ovat edes niukkoinakaan tulleet, on ihan luontevaa ettei ehkäisyä käyttävä ihminen tee varmuuden vuoksi joka kuu testiä.

Jos neuvolaan meno vielä tässä vaiheessa ahdistaa, voithan ehkä harkita yksityisellä ultrassa käyntiä. Ilman ultraustahan viikot eivät joka tapauksessa selviä, ja yksityisellä asiasta selviää n. 70-80 eurolla, riippu toki missä päin Suomea asut ja onko siellä yksityistä tarjontaa. Ei sinun siellä tarvitse asiaa taustoittaa sen tarkemmin, kerrot vaan että haluat tietää kuinka pitkällä mennään.

Alavatsakivut ja alavatsan turvotus minusta viittaisivat enemmänkin siihen, ettet ole vielä kovinkaan pitkällä. Menkkamaiset kouristelut liittyvät yleensä alkuraskauteen, jolloin monia myös turvottaa niin että vatsan huomaa. Voi siis hyvin olla ettet ole vielä niin pitkällä etteivätkö kaikki vaihtoehdot olisi käytössä.

Mutta mene sinne ultraan mahdollisimman pian, mitä pidempään mietit, sitä pidemmällä varmuudella olet.
 
Mun kokemuksen perusteella neuvoloissa nuo laitteet eivät mitään uudenkarheita ole, joten suosittelen menemään yksityiselle. Mulle ainakin sanottiin, että ennen rv8 ei kannata heidän laitteilla ultrata, kun niillä ei näe mitään. Yksityisellä voidaan ultrata ja tehdä verikokeella raskauden keston määritys. Toki tämä maksaa, mutta vastaukset saa sillä rahalla.
 
Itselläni kierrot olleet todella epäsäännölliset, joten joka raskaudessa neuvola laittanut lähetteen ultraan, missä ultranneet ja olen saanut arvion lasketusta ajasta.
Uskoisin, ettei ole mitenkään harvinaista että ei aina ole ihan perillä viikoista.
Jos et päädy yksityiselle, niin rohkeasti neuvolaan soitto ja kerrot tarpeen.
 

Yhteistyössä