näppyjä suussa???

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
tänään huomasin että poskien sisäpinoilla valkoisia näppyjä? mitä ihmettä tämä on? otanko huomenna yhteyttä terveyskeskukseen, vai hammaslääkäriin?

apua, mulla pelottaa, että mitä tämä on???
 
afta on sellanen valkonen ympyrä jonka keskellä on "haava". ne on joskus pieniä ja mun tapauksessa sormenpään kokosia ja hiton kipeitä. suuvedellä purskuttelu auttaa ja se auttaa myös että pesee hampaita useemmin.

*muoks* ja aftoilla on taipumus, ainakin isoilla kasvaahippusen ja hävitä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
afta on sellanen valkonen ympyrä jonka keskellä on "haava". ne on joskus pieniä ja mun tapauksessa sormenpään kokosia ja hiton kipeitä. suuvedellä purskuttelu auttaa ja se auttaa myös että pesee hampaita useemmin.

*muoks* ja aftoilla on taipumus, ainakin isoilla kasvaahippusen ja hävitä.
Välttämättä ei hampaiden peseminen ja suuvesi auta, ainakaan mulla. Jotkin ruoka-aineet (esim. tomaatti) voi edesauttaa aftojen syntyä. Hammastahnan kun vaihtaa sellaiseen missä ei ole natriumlauryylisulfaattia, niin se saattaa auttaa. Jos paljon aftoja saattaa viitata keliakiaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
afta on sellanen valkonen ympyrä jonka keskellä on "haava". ne on joskus pieniä ja mun tapauksessa sormenpään kokosia ja hiton kipeitä. suuvedellä purskuttelu auttaa ja se auttaa myös että pesee hampaita useemmin.

*muoks* ja aftoilla on taipumus, ainakin isoilla kasvaahippusen ja hävitä.
Välttämättä ei hampaiden peseminen ja suuvesi auta, ainakaan mulla. Jotkin ruoka-aineet (esim. tomaatti) voi edesauttaa aftojen syntyä. Hammastahnan kun vaihtaa sellaiseen missä ei ole natriumlauryylisulfaattia, niin se saattaa auttaa. Jos paljon aftoja saattaa viitata keliakiaan.
stressi aiheuttaa kans paljo aftoja. pääsin itse niistä eroon käyttämällä glister-nimistä hammastahnaa.
 
ap
JOS nämä siis on aftan alkuja, niin mun suu tulee olemaan IHAN TÄYNNÄ aftoja. pitää huomenna soittaa sinne hammaslääkäriin. ei ne ainakaa vielä ole kyllä kipeitä..

ja tupakoin, ja stressi on!
 
ap
nostan vielä... noi näpyt on siis sellaisia jotka tuntuu karhealle kielellä.. ja epäilen että jotaki muuta ku aftoja.. vai meneekö siinä useampi päivä että ne muuttuu kipeiksi?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voin kertoa että ikävä kyllä ei ollu aftoja, vaan punajäkälä.. :(
Millaista hoitoa muuten tuohon suussa olevaan annetaan? Tuskin vahvalla kortisonilla voidellaan kuten iholla?
sain reseptin lääkkeeseen, jota pitää purskuttaa, mutta en saa sitä ennen kuin huomenna kun ei apteekissa ollut..
mutta netistä kyllä etsin tietoo,niin kyllä kai siihen ihan salvaakin käytetään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko se punajäkälä parantua kokonaan ja onko miten "vaarallinen" tauti? Tuleeko se ajoittain takaisin vai miten?
Itselläni on kokemusta vain iholla olevasta ja kutina voi olla todella ärsyttävää, eikä se ole kaunista katseltavaakaan. Lääkärin mukaan se saattaa aina roihahtaa uudelleen. Oman diagnoosini sain näytepalasta, itse ihottuma muistutti ulkonäöltään paljon enemmän erästä toista ihotautia, mutta ei toennut sen voiteilla.

 

Yhteistyössä