Närästys ja rautalääkkeet?!

Ongelmaksi on muodostunut rautalääkkeet ja niistä tuleva kamala närästys !
Maltofer tippoja koitin, ne kyllä auttaa väsymykseen mutta jo viimeyönä heräsin siihen että jotain hapanta nousi vähän väliä kurkkuun :sick: ja toinen oli Retafer, joka myös närästää kamalasti. Sehän olisi ihan typerää syödä nyt lisäksi happosalpaajia, kun eikös nekin jo vaikeuta raudan imeytymistä.
Että onko vinkkejä mikä rautalääke ei närästäisi (n)
 
Ongelmaksi on muodostunut rautalääkkeet ja niistä tuleva kamala närästys !
Maltofer tippoja koitin, ne kyllä auttaa väsymykseen mutta jo viimeyönä heräsin siihen että jotain hapanta nousi vähän väliä kurkkuun :sick: ja toinen oli Retafer, joka myös närästää kamalasti. Sehän olisi ihan typerää syödä nyt lisäksi happosalpaajia, kun eikös nekin jo vaikeuta raudan imeytymistä.
Että onko vinkkejä mikä rautalääke ei närästäisi (n)
Mulle ei tällä planeetalla ollut yhtään rautavalmistetta, joka olisi käynyt. Eli infuusiolla hoidin. :)

Onko sulla mikä syynä puutteeseen? Happosalpaajat ei tosiaan auta asiaa.

Muutama ystävä onnistuu syömään Gentle ironia.
 
Mulle ei tällä planeetalla ollut yhtään rautavalmistetta, joka olisi käynyt. Eli infuusiolla hoidin. :)

Onko sulla mikä syynä puutteeseen? Happosalpaajat ei tosiaan auta asiaa.

Muutama ystävä onnistuu syömään Gentle ironia.
siis ihan raskaus on nyt vienyt raudat matalaksi, oon sitkeästi syönyt tuota maltoferia , kun se auttaa hyvin... olo on pirteämpi eikä ole väsymystä ja keskittymisongelmia niin paljon. Se ei kyllä aina närästä, mutta oon huomannut että kyllä se edesauttaa sitä närästyksen tuloa jos syö vähänkään vääriä ruokia.
 
siis ihan raskaus on nyt vienyt raudat matalaksi, oon sitkeästi syönyt tuota maltoferia , kun se auttaa hyvin... olo on pirteämpi eikä ole väsymystä ja keskittymisongelmia niin paljon. Se ei kyllä aina närästä, mutta oon huomannut että kyllä se edesauttaa sitä närästyksen tuloa jos syö vähänkään vääriä ruokia.

No toivottavasti joku valmiste käy pidempään ja ferritiini on kunnon seurannassa jossain. Hemoglobiinihan ei sinällään kerro välttämättä yksinään mitään. Toisille sopii paremmin ottaa iltapalan kanssa. Kunhan muistaa ne maitotuotteet jättää pois muutama tunti ennen ja jälkeen ja yleisesti ainakin vähentää kahvin ja teen juominen. :)

Pääkaupunkiseudulla on ainakin yksi asiaan erikoistunut lääkäri, joka suosittelee syömään raudat joka toinen päivä. Imetyminen kuulemma yhtä hyvä. Joillekin toimii paremmin.

Itsellä ei tosiaan kroppa kestänyt yhtään suun kautta, sain parin vuoden raudat kerralla suoneen. Pääsin sen myötä useista vääristä diagnooseista ja lääkkeistä eroon. Vuosien lapsettomuuskin loppui. :love:
 
No toivottavasti joku valmiste käy pidempään ja ferritiini on kunnon seurannassa jossain. Hemoglobiinihan ei sinällään kerro välttämättä yksinään mitään. Toisille sopii paremmin ottaa iltapalan kanssa. Kunhan muistaa ne maitotuotteet jättää pois muutama tunti ennen ja jälkeen ja yleisesti ainakin vähentää kahvin ja teen juominen. :)

Pääkaupunkiseudulla on ainakin yksi asiaan erikoistunut lääkäri, joka suosittelee syömään raudat joka toinen päivä. Imetyminen kuulemma yhtä hyvä. Joillekin toimii paremmin.

Itsellä ei tosiaan kroppa kestänyt yhtään suun kautta, sain parin vuoden raudat kerralla suoneen. Pääsin sen myötä useista vääristä diagnooseista ja lääkkeistä eroon. Vuosien lapsettomuuskin loppui. :love:
Tätä olen myös itsekin alkanut epäillä, että rauta ollut vuosien syy omaan uupumukseen, keskittymisongelmiin, ahdistuneisuuteen ja aivosumuun ja ties mihin kaikkeen muuhun, myös siihen ettei paino laske vaikka mitä tekisi (siis okeasti takana 5vuotta erillaisia yrityksiä ja elämäntapamuutoksia ym) .
Mulla myös lievä kilpirauhasen vajaatoiminta ja sekin tekee osansa, mutta nyt raudan myötä vihdoin tuntuu että se joku tarkkaavaisuus on palannut vaikka elänkin ruuhkavuosia.
Ferritiini oli viimeksi pari kk sitten 50, eli ihan siinä rajoilla raskaana olevalle. Illalla en pysty rautaa ottamaan kun se tekee yöstä tosi levottoman, siis jotenkin se piristää niin paljon jo muutama tunti ottamisen jälkeen varsinkin aluksi huomasin tuon eron... Nyt se on tasaantunut.
 
Itse oon kyllä sitä mieltä, ettei se 50 riitä. Dextra lapsettomuuspoli suosittelee yritykseen kai 70, sivuilla on ollut video. Ja sekään ei ole kyllä mun mielestä riittävä, kun istukka muistaakseni ottaa sen noin 50 ja sitten jääkin totaalinen puute jäljelle. Oma ferritiini oli 160, kun tulin raskaaksi. Nyt ei ole vielä mitattu, kun pitkä paasto ei onnistu ja oon ollut kipeenä, silloin ei tietty mitata.
Viikko 15 menossa.

Aivosumu lähti multa ekana kyllä. Seuraavaksi rytmihäiriöt ja sen lääkkeet. Sitten jäi levottomat jalat ja "paniikkihäiriö", johon en uskonut alkujaankaan.

Tsemppiä!
 
Itse oon kyllä sitä mieltä, ettei se 50 riitä. Dextra lapsettomuuspoli suosittelee yritykseen kai 70, sivuilla on ollut video. Ja sekään ei ole kyllä mun mielestä riittävä, kun istukka muistaakseni ottaa sen noin 50 ja sitten jääkin totaalinen puute jäljelle. Oma ferritiini oli 160, kun tulin raskaaksi. Nyt ei ole vielä mitattu, kun pitkä paasto ei onnistu ja oon ollut kipeenä, silloin ei tietty mitata.
Viikko 15 menossa.

Aivosumu lähti multa ekana kyllä. Seuraavaksi rytmihäiriöt ja sen lääkkeet. Sitten jäi levottomat jalat ja "paniikkihäiriö", johon en uskonut alkujaankaan.

Tsemppiä!
joo, silloin kun toi 50 todettiin mulla, en vielä syönyt rautalääkkeitä ja olo oli kyllä huono , mutta sitten kun ei siinä vaiheessa osaa yhtään ajatella että se voisi johtua muusta kuin raskaudesta.
Mulla myös sellasia paniikkimaisia olotiloja ja nekin kyllä huomattavasti helpottaneet, mutta käsittääkseni tuo kilpparikin voi tehdä samaa ongelmaa ... Ja elämä tuntuikin olevan yhtä paniikkia ja masennusta ym kun vajaatoiminta oli vielä lääkitsemätön .
En oikein ikinä uskonut että tämä rauta asia voisi olla myös mun ongelma ja vastaus moneen muuhun ongelmaan, mutta näköjään se on :)

tsemppiä sinnekin :)
 
Eh.. mulla oli ferritiini about 30 kun tulin raskaaksi. Kysyin lääkäriltä ennen raskaaksituloa, että onko tämä on, ja hän sanoi että on.

Olin syönyt noin vuoden verran rautaa, jolloin ferritiini nousi 7:stä tuohon 30:een. Sain raudan pysymään sisällä niin, että söin aina pienen välipalan esim leivän tai hedelmän sen rautalääkkeen kanssa. Ei tullut enää vatsavaivoja ja hyvin kesti syödä vaikka 200mg rautaa päivässä.

Pitäisi varmaan taas aloittaa lisärauta, neuvola käski lopettamaan koska hemoglobiini nousi jo niin hyvälle tasolle ettei kuulemma tarvetta ollut (vaikkakin ferritiini itsessään alhainen..).
 
Hemoglobiinihan ei kerro varastoista yhtään mitään. Eli 30 on täysi raudanpuute ja tulisi hoitaa. Neuvolaan en luottaisi noissa asioissa yhtään.

Mulla on nyt rv 24 alkamassa ja ferritiini on laskenut raskauden aikana yli 80 yksikköä siitä mihin se tasoittui infuusion jälleen. Reilun kk välein labrat, koska lääkärin mukaan jäljellä oleva 80 tuskin riittää.

Mikä muuten on neuvolan mielestä "niin hyvä" taso hb:ssa? Kun itsellä oli varasto täysin tyhjä, hb oli alimmillaan 142.
 
Ihanko tosi? Mulla hb 137 ja sanoivat sen riittävän. En enää taida uskoa.. aloitin jo rautakuurin uudestaan. 200mg/pvä! Kuten lääkäri oli silloin aiemmin jo mulle määrännytkin
Ihan tosi.

Ilona Ritola (lääkäri) tietää näistä asioista käsittämättömän paljon. Hänellä on todella kattava raudanpuute.fi -sivusto. :)

Synlab myös mittaa ferritiinin edullisesti ilman lähetettä. Mutta pitää muistaa, ettei saisi olla tulehduksia päällä.
 
Mulla varmaan vatsa tottui ajan kanssa tuohon Maltoferiin ja en voi kuin suositella, nestemäinen tuntuu imeytyvän minulla paljon paremmin ja olo piristyi huomattavasti. Varsinkin jos laittaa vaikka appelsiinimehun tai muun c-vitamiinipitoisen juoman sekaan, ja olen syönyt maitotuotteita ja juonut joskus kahviakin samaan syssyyn , kun tuohan rauta pitää ottaa ruuan kanssa.. Niin imeytyy kyllä siitä huolimatta mikä on erikoista.
 

Yhteistyössä