Naistenklinikka vai Kätilöopisto?

Heippa hei, uunituore plussaaja pyytelee muiden kokemuksia! Oon kaksi edellistä lasta synnyttänyt pienemmässä kaupungissa, jossa siis vain yksi sairaala -ei oo tarvinut valita.

Nyt kuitenkin asun Helsingissä, ja ihan uutena asiana se, että synnytyssairaala pitäisi valita, ja vieläpä ensimmäiselle neuvolakäynnille pitäisi tuo valinta olla valmiina. Siinäpä tämä mamma onkin mietteissään, kun ei niin minkäänlaista kokemusta, eikä synnyttäneitä kavereitakaan, joilta vois kysyä, joten kysynkin nyt teiltä suosituksia ja teidän omia kokemuksia. Mä itse arvostan sellaista rauhallisuutta ja edellisessä sairaalassa oli kodinomaisuus suuri plussa -löytyykö kummastakaan näistä Helsingin synnäreistä niitä ei niin salimaisia huoneita, joissa odotetaan ihan loppumetreille saakka? Entä onko plussia ja miinuksia henkilökunnasta? Miten ultrat on sujuneet?

Kiitos kauheasti jos joku vaan suinkin jaksaa vastata, mulla on usko et sairaalasta kuin sairaalasta löytyy osaava henkilökunta, mutta jotkut pienet jutut voi vaikuttaa kuitenkin siihen, missä tuntee olevansa "oikeassa paikassa" :)
 
Itsekin odottelen esikoista, joten omakohtaista kokemusta ei asiasta ole. Mutta jos olet vasta plussannut, on todennäköistä, että Naistenklinikka on lasketun aikasi tienoilla remontissa:

Naistenklinikan rakennushanke

Tuolloin siellä hoidetaan vain riskiraskaudet ja -synnytykset sekä ennenaikaset synnytykset. Kaikki muut synnytykset hoidetaan HUS-alueella sitten joko Kättärillä (=Kätilöopisto) tai Jorvissa.

Normitilanteessa Kättärillä on osasto nimeltä "Haikaranpesä", jossa panostetaan luonnonmukaiseen synnyttämiseen ja ympäristökin on kaiketi jokseenkin kodinomainen. Käsittääkseni kuitenkin tuon NKL:n remontin ajaksi Haikaranpesä muutetaan tavalliseksi synnytysosastoksi, eikä siellä silloin esimerkiksi olisi perhehuoneita tarjolla.

Kannattaa kysyä asiasta vielä neuvolassa, eiköhän siellä ole jo jotain tietoa tuon NKL:n remontin ajankohdasta. Valinta lienee helppo siinä tapauksessa, että valinnanmahdollisuutta ei ole :)
 
Hei ja Kiitos vastauksesta! Tää oikeastaan helpotti, kun ei tarvii itse valita :D Mulla ei ollut remontista hajuakaan, mikä ei sinänsä oo ihme, kun ei nää synnytysasiat ole olleet viimiseen kuuteen vuoteen ajankohtaisia :D Kiitos vielä kerran.
 
Mä olen synnyttänyt molemmissa kerran ja molemmista jäi hyvät kokemukset, vaikkakin eri osastoilta :)
Naikkarilla sali oli aika karmiva ja ankea, mutta lapsivuodeosasto (perhehuone) oli aivan ihana. Kättärillä (Haikaranpesä) taas synnytyssali oli viihtyisä ja kätilö oli maailman ihanin, mutta lapsivuodeosastolla oli pahaa ruokaa ja hoitaja oli jotenkin töykeä.

Omaa kokemusta saattaa toki värittää se, että Naikkarilla vietin salissa 12h ja oltiin miehen kanssa yhdessä siellä perhehuoneessa kaikessa rauhassa esikoista hoitaen, kun taas Kättärillä salissa kesti alle 2h (+ syntymän jälkeinen aika) ja sitten olin yksin vauvan kanssa osastolla huoneessa, jonka toisen äidin vauva heräili koko ajan. Ja halusin vaan koko ajan itse vauvan kanssa kotiin esikoisen ja miehen luo :)

Jos kolmas lapsi tulisi ja saisin vielä päättää (jos tuo rakennushanke on vielä ajankohtainen niin varmaan "joudun" Jorivin) niin valitsisin Kättärin ja Haikaranpesän. Ja yrittäisin lähteä sitten heti kotiin kun se vaan olisi mahdollista.
 
Kummastakaan ei kokemusta ole eikä tule, mutta pakko on puuttua tuohon valitsemisen "pakkoon". Eli synnytyssairaalaa ei todellakaan ole pakko valita heti ekalla neuvolakäynnillä vaan sen voi valita milloin tahansa. HUS:n alueella kaikki sairaalat ovat valittavissa.
 
Itse synnytin kättärillä, Haikaranpesässä ja valintaan oon tyytyväinenl. Kättäri on yks harvoista vauvamyönteisistä sairaaloista Suomessa ja saatiin kyllä perheenä erityisen hyvää palvelua. Niin Haikaranpesän voi aatella olevan semmonen "pehmee" paikka synnyttää, mutta ihan samat lääkkeet ja puudutukset sielläkin on mahdollista saada. Synnytyshuoneet on siellä niin viihtyisiä, kun ne nyt vaan voi olla ja synnytyksen jälkeen ite päästiin perhehuoneeseen, joka oli kyllä koko perheen kannalta hyvä ratkasu, pääsi isäkin heti tutustumaan pieneen tulokkaaseen ihan koko rahan edestä. Kotiin lähdettiin parin päivän sairaalassaolon jälkeen.
 
Kyllä multa ainakin ekalla neuvolakäynnillä kysyttiin haluanko synnyttää kättärillä vai lähteä jonnekin kauemmas, nyt kun naistenklinikka on remontissa. Mulle kättäri passaa oikein hyvin, kun tosiaan esikoista odotan, eikä oo tietoa kummastakaan paikasta, niin mulle valinta oli helppoa :)
 
Ja vaikka olisi valinnut vaikka Kättärin, voidaan synnytyksen hetkellä sieltä ilmoitella että meille ei mahdu ja ilmoitus, mihin voisi mennä eli Jorvi tai Porvoo :D. Tätä kuulemma kyllä tapahtuu - juuri viime perjantaina tämä Kättärillä kuultiin tutustumiskierroksella.
 
Mä ymmärsin että Haikaranpesä menee myös pakettiin Naikkarin rempan takia koska vuoteita tarvitaan tuhottomasti lisää Kättärille. Naikkarillahan edelleen tehdään rempan aikanakin synnytyksiä mutta ei varmaan ole ihan kiva olla siellä rempan keskellä.
 
Naikkarilla hoidetaan kuulemma riskisynnyttäjät remontin aikanakin, mutta muut ohjataan toisiin sairaaloihin. Näin meille kerrottiin tällä viikolla tutustumiskäynnillä.

Minäkin olin siinä uskossa, että synnytyssairaala pitää valita (sitovasti) jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, mutta kuulemma sairaalaa voi vaihtaa missä vaiheessa tahansa jos haluaa.
 
itse olen espoolainen ja olisin halunnut tälläkertaa synnyttää kättärillä,mutta ei kuulemma onnistu koska sinne menevät Stadilaiset sekä Vantaalaiset ja Espoolaiset menee Jorviin =) ja tosiaan voidaan käännyttää jonnekkin pidemmällekkin...
 
Itse synnytin Naistenklinikalla lokakuussa 2012. Kaikki meni äärettömän hyvin ja kätilöt olivat asiallisia. Synnytyshuone totta kai on sellainen sairaalamainen, mutta itselle tuo toi vain luottamusta lisää. Synnytyssalista siirryimme perheosastolle perhehuoneeseen, jossa sai siis olla isä koko ajan mukana. Tämän koimme äärettömän tärkeäksi alkuvaiheessa.

Valitsemalla Naistenklinikan halusin myös varmistaa lapselle parhaan mahdollisen hoidon, koska lasten teho-osasto on synnytyssalin vieressä. Jos olen oikein ymmärtänyt, tätä ei ole kätilöosastolla (normaali lastenosasto on kylläkin).

Itse joudu tekemään toisella neuvolakäynnillä myös tuon valinnan, enkä noista paikoista mitään tiennyt. Neuvolatäti sanoi, että valintaa voi kuitenkin vaihtaa myöhemmin, jos mieli muuttuu. Ajatuksena synnytyspaikan valinnassa noin aikaisin on se, että samassa paikassa tehdään myös tällöin ultrat ja seulonnat, eli sairaala tulee jo tuolloin tutuksi.
 
Itselläni on vain hyvää sanottavaa Jorvin sairaalasta, jossa kävin synnyttämässä esikoiseni tämän kuun alkupuolella. Kaikki meni hyvin vaikkei suunnitellun mukaisesti ja koin saaneeni ammattitaitoista apua koko synnytyksen ja jälkihoidon ajan. En voi kuin suositella :)
 

Yhteistyössä