Naurattaa nää helteestä kitisijät... Miten pärjäätte ulkomailla, OIKEASTI lämpimissä maissa?

  • Viestiketjun aloittaja daikku
  • Ensimmäinen viesti
daikku
Muutaman päivän ollut n. 30 asteen lämpötiloja niin ihmiset jo valittaa, ostetaan kaikki tuulettimet kaupoista ihan paniikissa (niinku uutisistakin nähtiin...) ja muutenkin ollaan niinku lopunaika ois koittanut. Miten suomalaiset sit kuitenkin aina kehuskelee lähtevänsä talvella "etelän lämpöön", ettekö te kuole sielläkin kun monissa "lomaparatiiseissa" lämpö kuitenkin on yli 40 astetta...?
 
Etelässä siinä ilmassa on happee vaikka on lämmin ja yleensä raikas tuuli käy mereltä..Täällä kun lyö 30 astetta lämmintä, ilma ei liiku mihinkää ja kaikki happi katoaa, täällä on TUNKKASTA... :LOL:
 
.
No, kyllä mua enemmän naurattaa suomalaiset, jotka kehuskelee sillä, kuinka hyvin "kestää hellettä" ja kuinka "tottuneita" on siihen :D. Mikä hemmetin ylpeilyn aihe se on? Meitä on toki erilaisia, ihan omista fysiologisista syistä johtuen :) Itse tulen helteessä herkästi huonovointiseksi, joten vettä kittaan, ja leveälierisiä hattuja käytän - jopa päivänvarjoa.

Paljon matkustelen myös "lämpimissä maissa", mutta en toki tunge esim. Ateenan kaltaiseen pätsiin heinäkuussa. Mitä järkeä :)?
 
Rukoilijasirkka
Hotelleissa onkin yleensä ilmastointi. Mutta, kyllähän se helle on rankkaa sielläkin. Pitää vaan toimia niin, että tekee olonsa mukavaksi, etsii varjoa ja juo tarpeeksi.
 
Just tänään juttelin jonkun kanssa kokemuksia Dubaista, että siellä ei kuumuus tuntunut ollenkaan samalta. Oli hurjan kuuma, mutta kaupungille menin pitkähihaisessa keinokuitupaidassa ja pitkissä mustissa housuissa (se oli useampi vuosi sitten ja sillon ainakin tapa oli se, ettei polvet ja olkapäät näkyneet) eikä tuntunut missään, oli niin kuivaa ja tuulista. Intian Goalla oon ollut myös, siellä oli kuumaa ja kosteampaa, muttei silti samanlaista kuin täällä nyt. Siis mittarin mukaan vähintään yhtä kuumaa, mutta ei tuntunut näin kuumalta kuitenkaan.
 
myy
Siellä ulkomailla ollaan lomalla. Hotelihuone on ilmastoitu ja kuumuudessa maataan rannalla bikineissä jäähilejuoma kädessä ja käydään viilentymässä meressä.

Kotona ei ole ilmastointia. Ei voi maata päivät pitkät rannalla kun täytyy käydä töissä. Siinäpä se ero.
 
jürgen
Alkuperäinen kirjoittaja .:
No, kyllä mua enemmän naurattaa suomalaiset, jotka kehuskelee sillä, kuinka hyvin "kestää hellettä" ja kuinka "tottuneita" on siihen :D. Mikä hemmetin ylpeilyn aihe se on? Meitä on toki erilaisia, ihan omista fysiologisista syistä johtuen :) Itse tulen helteessä herkästi huonovointiseksi, joten vettä kittaan, ja leveälierisiä hattuja käytän - jopa päivänvarjoa.

Paljon matkustelen myös "lämpimissä maissa", mutta en toki tunge esim. Ateenan kaltaiseen pätsiin heinäkuussa. Mitä järkeä :)?
No kai se nyt on parempi että kestää pikkuisen lämpöä valittamatta kun että pitää valittaa jostain helvetin säästä :headwall:
 
Jonkin verran on tullut kitistyä kun yöputki päällä eikä meinaa saada nukuttua ja päänsärky vaivaa ies kuinka monetta päivää. :/

Mutta siis itse tykkään että on erilaista olla ilmastoidussa hotellihuoneessa lomailemassa kun on uima-allas heti pihassa ja merikin vieressä. Ei ole mitään arjen velvollisuuksia hoidettavana vaan saa rauhassa lekotella ja tehdä mitä lystää, päästä valmiiseen pöytään syömään jne.

Taas tällainen ilmastoimaton kämppä mihin kuuluu kaikki kotityöt kaupanpäälle ja pitää välissä käydä töissäkin (missä muuten ilmanvaihtokin surkea!) jne ilman mahdollisuutta pulahtaa välillä uimaan ei tunnu yhtä houkuttelevalta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Hotelleissa onkin yleensä ilmastointi. Mutta, kyllähän se helle on rankkaa sielläkin. Pitää vaan toimia niin, että tekee olonsa mukavaksi, etsii varjoa ja juo tarpeeksi.
Totta. On ihanaa, kun saa nukkua yönsä rauhassa. Nyt se ei onnistu. Etelässä on ihanaa, kun on kuumaa, koska pääsee välillä vilvoittelemaan ilmastoituun huoneeseen. Meillä ei kotona valitettavasti ole ilmalämpöpumppua eikä ilmastointia, joten nukun öisin 2 h. Meillä sisälämpö on nyt 30 astetta ja ilma erittäin kosteaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Hotelleissa onkin yleensä ilmastointi. Mutta, kyllähän se helle on rankkaa sielläkin. Pitää vaan toimia niin, että tekee olonsa mukavaksi, etsii varjoa ja juo tarpeeksi.
Totta. On ihanaa, kun saa nukkua yönsä rauhassa. Nyt se ei onnistu. Etelässä on ihanaa, kun on kuumaa, koska pääsee välillä vilvoittelemaan ilmastoituun huoneeseen. Meillä ei kotona valitettavasti ole ilmalämpöpumppua eikä ilmastointia, joten nukun öisin 2 h. Meillä sisälämpö on nyt 30 astetta ja ilma erittäin kosteaa.
Ja kun on yötyössä niin työvuorot on yli 10h ja pitäisi saada päivällä nukuttua, nytkin kun lapsilla on loma. Eipä ole monta nukkumatuntia vuorokauteen kertynyt. :/
 
tn
A) näissä ns. oikeasti lämpimissä maissa on toimiva ilmastointi julkisissa rakennuksissa, kulkuneuvoissa jne. Suomessa nämä monesti puuttuvat.
B) Jos olen lomalla, voin viettää aikaa rannalla ja pukeutua kevyesti shortseihin ja toppiin. Töissä pitää olla kuitenkin jotain asiallista päällä, joten se tuo oman lisänsä tähän Suomen helteeseen.
 
Yks kitisijä
Mä olin viime kesänä ulkomailla ja lämpö oli 43 astetta, eikä ollut edes kamalaa, ei todellakaan samanlaista mitä täällä. Jos suomessa olisi erinlainen ilmasto ei kukaan valittaisi. Jos etelän lämpöön tulisi yhtäkkiä 10 astetta kuumempi mitä on, taatusti hekin valittaisivat
 

Yhteistyössä