NELJÄTTÄ TAI JO USEAMPAA LASTA ODOTTAVIA!

Hei!

Päätinpä perustaa tällaisen ketjun kun olisi mukava kirjoitella ja jakaa kokemuksia ja mieltä askarruttavista ja painavista asioista jo äitien kanssa jotka saavat neljännen tai esim. viidennen tai jne lapsensa..=)

Itselläni siis neljäs tulossa raskausviikot jo yli 20 mutta tuntuu että en vieläkään jotenkin nauti tästä raskaudesta. huoli tulevasta ja jaksamisesta, pärjäämisestä , käytännön asioista painaa liikaa ja ne vie kaiken ilon tästä odotuksesta.

Toivottavasti saamme tästä kivan ketjun pystyyn ja vertaistukea löytyy asiaan kuin asiaan =)
 
Moi!meille odotellaan viidettä lasta. Jos kiinnostaa blogin kautta seurata pohdintoja isosta perheestä ja odotuksesta niin tuu kurkkimaan tuonne mun blogiin:unelmienelamista.blogspot.fi sinne saa ihan kommenttia jättää ja sitä kautta jakaa omiakin ajatuksia!!
 
Mulle tulossa viides.
Aika lentää siivillä enkä ole hankkinut vauvalle vielä juuri mitään. Melko huolettomasti suhtaudun tulevaan, surraan sitten jos ei jaksa. Tosin mulla vanhimmat lapdet alkavat olla jo niin isoja (18,11,13,2), että en ole heissä taaperoa lukuunottamatta kovinkaan kiinni :)
 
Täällä myös odotetaan neljättä. Isommat ovat 12, 7, ja 1. Minua kanssa mietityttää jaksaminen tulevaisuudessa varsinkin näin alkuraskauden väsymyksen ja työn & kodin yhdistämisen kanssa kun tuskailee.

Hommia on enenmmän kuin ehtii tehdä ja tunnit ei päivässä riitä, varsinkin kun keho olisi sitä mieltä, että 12 tuntia yöunta kiitos... Tänäänkin olen pessyt viisi koneellista pyykkiä ja vielä 11 odottaa vuoroaan, siinä kostautuu edellinen viikonloppu kun oli muuta ojelmaa kuin kotityöt.

Niin kovasti haluaisin minäkin kuulla ja saada käytännön esimerkkejä suurperheen työssä käyviltä äideiltä, että miten tätä arkea oikeasti pyöritetään kun lapsimäärä tuplaantuu alle kahdessa vuodessa?
 
Hei ja Kiva saada tähänkin ketjuun porinaa =)

Niinhän se pitäisi olla että ei kannata tulevasta kovin stressata ja helpointa olisi kun osaisi elää hetkessä mutta minkäs luonteelleen voi..
meillä lapset hiukan pienemmillä ikäeroilla ja oikeasti hirvittää miten tästä voi selvitä. lapset nyt 7v, 5v ja 3v. itsellä oli myös jo kova hinku töihin ja uuden "oman " elämän aloittaminen niin sopeutuminen on ollut kovaa hyväksyä se että kotiäitinä tässä jatketaan. nyt lapset kovia riitelemään keskenään ja hermoja kivistää kovin ja mietinkin miten sitä jaksaa kun kohta täällä on yksi huutaja lisää =) ja mietityttää onko minulla koskaan enää omaa aikaa yms..jutut.

tuo pyykkirumba on niiiin tuttua =) mahatauti vieraili meillä ja pestävää ollut ihan kivasti viime päivinä =)

olisipa tosi kiva jos tähän ketjuun saataisiin eloa ja konkareita mukaan kertomaan elämästään =)
 
Täälläkin odotetaan viidettä. Isommat lapset ovat iältään 17, 12, 11 ja 9. Voin kertoa, että kun olivat pienempiä, niin joskus oli todella kova väsy ja riittämättömyyden tunne. Mutta se oli myös ihanaa aikaa. JA kyllä, siitä voi selvitä hengissä. Yllättäin sitten tulee se hetki kun tajuaa, että se nuorinkin aloittaa koulun ja arki onkin ihan mielettömän helppoa ja sujuvaa.

Nyt siis tulossa iltatähti. Raskaus on edennyt vkolle 35 ja odotan pientä suurella rakkaudella ja kiitollisuudella. Ihanaa saada vielä kerran kokea syntymän ihme, ihana vauva-aika jne.
 
Hei ja Kiva saada tähänkin ketjuun porinaa =)

Niinhän se pitäisi olla että ei kannata tulevasta kovin stressata ja helpointa olisi kun osaisi elää hetkessä mutta minkäs luonteelleen voi..
meillä lapset hiukan pienemmillä ikäeroilla ja oikeasti hirvittää miten tästä voi selvitä. lapset nyt 7v, 5v ja 3v. itsellä oli myös jo kova hinku töihin ja uuden "oman " elämän aloittaminen niin sopeutuminen on ollut kovaa hyväksyä se että kotiäitinä tässä jatketaan. nyt lapset kovia riitelemään keskenään ja hermoja kivistää kovin ja mietinkin miten sitä jaksaa kun kohta täällä on yksi huutaja lisää =) ja mietityttää onko minulla koskaan enää omaa aikaa yms..jutut.

tuo pyykkirumba on niiiin tuttua =) mahatauti vieraili meillä ja pestävää ollut ihan kivasti viime päivinä =)

olisipa tosi kiva jos tähän ketjuun saataisiin eloa ja konkareita mukaan kertomaan elämästään =)
Meillä kyllä on aina se päivä kun jollain ei ole hyvä päivä. Huomannut, että leikkitreffit, harrastukset yms. rauhoittaa noita lapsia. Jo vain nekin kaipaa muutakin seuraa kuin oma väki.
Itse haluaisin olla kotona koska silloin oli jokseenkin vähemmän sitä minuutti peliä kuin nyt töissä käydessä. Ikävä kyllä ei ollut taloudellisesti resursseja olla kotihoidontuella enää äitiysloman jälkeen.
 
Huhtihapsukainen mukava kuulla että jossain vaiheessa helpottaa ja elämä neljän kanssa "helppoakin " voi olla. Itse peljännyt suuresti sitä että onko meidän elämä nyt sitten aina yhtä härdelliä ja kamalaa säätämistä ☺ ja uskalsit vielä lähteä iltatähti kierrokselle, ihanaa ☺
 
Kerro lisää meille keltanokille; miten teillä hommat pyörii?!! :) Tervetuloa mukaan!
Voi mitä mä kertoisin :) kyllä se menee omalla painollaan. Isommat kasvavat isommiksi , onneksi eivät kaikki ole vauvoja kerralla :) Omatoimisia lapsia kasvanut isossa perheessä, välillä turhankin omatoimia ;)
Vatsatauti on ihan kamalista kamalinta.
Lapset nyt 1,5v, 3,5v ,5v,7v,8v,11v,14v,16v,18v ja 19v
 
  • Tykkää
Reactions: Nachsal
Heippa kaikille, ajattelin itsekkin kirjoittaa tänne!
Tosiaan täällä jo neljä lasta löytyy talosta, ja viides tulossa :) Hyvin sujuu arki täällä ja hyvin oon jaksanut pyörittää arkea vaikka raskaudessa alussa oli kovaa pahoinvointia ja Kovia liitos kipuja ollut pitkin raskautta. Muuten raskaus sujunut hyvin!
La aika olisi 4.8 :) Nyt rv 19+4 Ja pian olisi rakenne ultra ja Meen myös 4D ultraan Brunolle :) Ihanaa pian saa tietää Kumpaa sukupuolta masussa asustaa, vaikka kaikkein tärkeintä on terve lapsi ja että pikkuisella kaikki hyvin!

Pojat 11 v, 9 v ja 2 v
Tyttö 7 v

Tsemppiä kaikille arkeen lasten kanssa ja raskauteen tietty <3
 
Hei mamma 86 ja tervetulo joukkoon! Olisi kiva jos saataisvtänne vähän enempi aktiivisuutta kirjoitteluun . Sinulla näkyykin nuo kolme vanhempaa olevan jo vähän isompia ja nyt olet sitten niinku uudella kierroksella ☺ iskikö se vaavi kuume sitten taas vain uudestaan ? Mukava kuulle yleensäkkin arjesta jaksamisesta tukijoukoista omasta ajasta ja ennen kaikkea miten asutte isot perheet? Onko kaikille lapsille omat huoneet, millaiset autot, miten lomailette, saatko koskaan olla kotona yksin ja onko elämä koko ajan vain yhtä kaaosta vai voiko se olla ihan oikeasti kotona jopa väliin ihan rauhallista ja mukavaakin ilman jatkuvaa huutoa ja tappelua ? Tässä lähinnä näitä mitkä itseä mietityttää ja pelottaakin...
 
Niin ja myös se miten lähipiiri on suhtautunut raskausuutiseen? Täällä ei montaa onnittelua ole kuulunut enemmänkin niitä kauhisteluja ja pelottelua tulevasta niin ovat kyllä latistaneet fiiliksiä raskaudesta..
 
Kiitos paljon (y)

Kiva päästä keskusteleen tänne, vaikka en varmasti joka päivä ehdikkään, täällä kuitenkin paljon hommaa aina :)

Joo eli meinasin tehdä tämän ilta tähden nyt kun tuo pienin vielä sen 2 v ja sitten olisi lapsi luku täynnä!
Muut lapset tosiaan isompia ja heistä jo apuakin monissa eri asioissa.

Me asutaan rivarissa 4h+k+s 95 n
tällä hetkellä kaksi lasta samassa huoneessa.
iän mukaisesti jaettu huone järjestelyt. Toimii hyvin näin...
Lomaa ei oo usein ja tee vielä hoito vapaan yhteydessä Yö- töitä Baarissa viikon loppuisin, olen Karaoke Juontaja :) Kaksi yötä viikossa vakiona plus arki pyhät.

Se on oikeastaan ainoa sellainen loma tästä arjesta.
Mutta työtähän se on mutta toisaalta ajatellen loma, joskus käyn laulaa karaoke tai osallistun KARAOKE Kilpailuun..
Muuten viihdyn hyvin täällä kotona ja eletään arkea :)
Ja tehdään kaikkea kivaa yhdessä lasten kanssa.
Tietenkin koti hommat ja jne.

Meillä ei ole suurta tukiverkostoa ja harvemmin lapset missään hoidossa, mutta hyvin olen jaksanut arkea pyörittää!

Perhe auto löytyy täältä seitsemän paikkanen..

Vauvalle muutamia hankintoja pitää tehdä, muuten kaikki löytyy valmiiksi, jos tulee tyttö niin vaatetta pitää ostaa ja tyttö olo mulla on mutta katsotaan pian sen näkee osuuko oikeaan mun olo. Mutta tosiaan tärkeintä että vauvalla kaikki kunnossa oli sitten Poika tai tyttö. tärkeintä terveys ei sukupuoli....
Täällä poika voittoinen poika valta...:)

Arki on yllättävä helpottaa, toki vaikeitakin päiviä on välillä..
Täällä yhdellä ADHD Diagnoosi ja toisella lapsella myös pientä käytös häiriöö johon meillä on tuki olemassa ja lapsille hoito kontakteja.
Hyvin on pärjättä kahden erityislapsen kanssa arkea elettäessä.

Hyvää iltaa kaikille... :)
 
joo meillä sellainen suku joka valittaa ja sanoo oman mieli piteen hyvin selvästi ja pian aika kertoa Sukulaisille raskaudesta. Katsotaan mitä saan kuulla :)
Mäkään en ole tästä raskaudesta liiemmin puhunut ja kertonut kenellekään..nyt vasta kun maha alkanut kasvaa niin saavatpa itse huomata. Ei jaksa sitä päivittelyä. Meilläkin nyt tämän jälkeen lapsiluku täynnä ja sit ois tasaparit kaksi tyttöä ja kaksi poikaa ☺
 
Meille on tulossa 8.lapsi, jos kaikki menee hyvin. Alussa on vielä raskaus ja kun mulla on ollut useampia keskenmenoja niin ei vielä uskalla luottaa et saatais vauva loka-marraskuussa syliin asti. Meillä on siis yällä hetkellä 7lasta ikähaarukalla 2v-15v.

Okt:ssa asutaan niin et kaks lasta on aina samassa huoneessa ja pienin vielä meidän makkarissa. Autona bussi, et kaikki mahutaan ja reissut tehdään pääasiassa omalla vaunulla niin on majoitus mukana. :) Mökkeily onnistuu myös tällä porukalla, hotelleissa ei ookaan enää majoituttu pitkään aikaan.

Elämä on välillä melkoista menoa ja meteliä, mut rauhallisiakin hetkiä on ihan päivittäin. :) välillä tuntuu et raskainta oli kolmen tai neljän kans ku kaikki oli pieniä. Nyt isoista on jo paljon apua ja jos vauva saadaan loppuvuodesta niin sylejä, rakkautta ja hoitajia ei häneltä tuu puuttumaan. :D Nytkin tuo pienin on vähän kaikkien lellikki. :)
 
Me asutaan omakotitalossa, jossa kaikilla on oma huone. Tuleva vauva toki majoittuu minun ja miehen makariin. Auto on 7-paikkainen ja liian pieni, jos koko perheellä (ihmiset + 2 koiraa + 2 kissaa) mielii reissuun lähteä. Mutta todella harvoin semmoisia reissuja tehdäänkään.

Omaa aikaa on vaikka kuinka, kun kaikki neljä ovat koulussa. Joskus, kun olivat pienempiä, sitä haaveili päivästä ihan yksin. Nyt monesti tuntuu, että se oli kuitenkin ihanaa, elämänmakuista aikaa! Lapset kasvaa niin nopeasti..
 
Mulla neljä lasta ja nyt tulossa viides. Ensimmäisellä kolmanneksella vielä eli jännäily viikot menossa.

Aika paljon jännittää miten se elämä sitten muuttuu kun taloon tulee jo 5 lapsi. Varsinkin kun ikäero kuopukseen tulee olemaan 1,5v. Meillä kaksi ensimmäistä tuli reilun vuoden ikäerolla ja arki tuntui silloin tosi rankalta. Silloin "päätin" ettei enää lapsia pienellä ikäerolla mutta tässä sitä kuitenkin taas ollaan. :whistle:

Jännittää myös miten ihmiset ympärillä tulee suhtautumaan. Aika paljon tiedossa varmasti silmien pyörittelyä että vieläkin piti lisää.

Olen voinut taas tosi pahoin ja muutenkin raskaudet olleet mulle aika vaikeita niin vähän jaksaminen jännittää.
 
Täälläkin odotetaan viidettä. Isommat lapset ovat iältään 17, 12, 11 ja 9. Voin kertoa, että kun olivat pienempiä, niin joskus oli todella kova väsy ja riittämättömyyden tunne. Mutta se oli myös ihanaa aikaa. JA kyllä, siitä voi selvitä hengissä. Yllättäin sitten tulee se hetki kun tajuaa, että se nuorinkin aloittaa koulun ja arki onkin ihan mielettömän helppoa ja sujuvaa.

Nyt siis tulossa iltatähti. Raskaus on edennyt vkolle 35 ja odotan pientä suurella rakkaudella ja kiitollisuudella. Ihanaa saada vielä kerran kokea syntymän ihme, ihana vauva-aika jne.
Meillekkin tulossa iltatähti ja viides. Aikaisemmat lapset 12,10,7 ja 5v. Todella jännää odottaa nyt kun muutkin lapset osallistuvat odottamiseen. Meidän lapsiluvun piti olla täynnä mutta kun tulella tarpeeksi kauan leikkii niin näkyy tarttuvan vanhempaankin lihaan pikkuruinen matkaan. Raskausviikkolla 33 ollaan ja koko perhe ihan onnesta sekaisin. Aivan ihanaa että saa tämän kaiken vielä kokea!!

Liitoskipuja ja paineen tunnetta varsinkin iltasin jo alkanut olemaan kovastikkin. En tiedä johtuuko iästä, lapsiluvusta vai omasta fysiikasta, mutta eihän tässä nyt ihan 25 enää olla...pääasia että vaavi kasvaa ja voi hyvin. Olen jäänyt töistä jo sairaslomalle ja muistan levätä myös päivällä kun ei ole sitä taaperoa nyt koko ajan vahdittavana niin kuin oli aikaisemmissa raskauksissa ;)
 
Hei ja kiva kun kirjoitit =) ja onnea kovasti iltatähdesta =)

samoilla viikoilla sinun kanssasi aikalailla mennään. täällä nyt menossa rv 31 ja aika malttamaton olen, en jaksaisi odottaa toukokuuta ja haluaisin jo synnyttämään =) fyysisesti olen voinut hyvin koko raskaus ajan mutta henkisiä juttuja meinannut väliin..kovin siis jännittää elämä neljän lapsen kanssa, mitenhän sitä selvitään mutta eiköhän se siitä =)

mites steillä? kovasti kiinnostaa mllasita teidän elämä on neljän lapsen kanssa tähän saakka ollut ,,? nyt kun ovat isompia verrattuna siihen aikaan kun olivat pienempiä? onko elämä välllä ihan seesteistä ja rauhallista vai onko koko ajan hirveä härdelli päällä ja joku tappelee, huutaa, riehuu yms, kivaa ? =) ja miten teillä lähipiiri suhtautunut iltatähden tuloon? ovatko olleet aidosti iloisia vai oletko saanut kuulla tökeröitä kommentteja joita itse en voi ymmärtää...
 
Heisu81 vastailen sen nyt mitä muistan siitä ajasta kun kaikki oli suht pieniä. Meillä siis vanhin oli 7v ekaluokalla kun neljäs lapsi syntyi. Itse vaavetin syntymä ei niin paljon pakkaa sekoittanut kun en ehtinyt siinä välissä kauaa töissä olla ja kotirutiinit aikalailla selkeät. Meillä isäntä on kova vauvakuumeilia myös ja aina toivonut suurta perhettä mutta töiden vuoksi osallistuminen arkeen aika vähäistä.

Raskaimpana muistelen sitä aikaa kun itse aloittelin töitä ja pienin oli alle 2 ja seuraava 4v. ja sitten oli muistaakseni 1. ja kolmannella luokalla isommat. Aloitin puolikkaalla työajalla ensimmäisen puoli vuotta joka oli kyllä maksimi omia voimavaroja ajatellen. Olisi pitänyt jatkaa pidempäänkin puolikkaalla mutta suuri talo laina (rakennettiin itse omakotitalo pienimmän eli 4.n odotus/vaavi aikana...tiedän hulluja ollaan...voi venäjä mikä yhdistelmä...) painoin päälle ja tunne että jää työelämän ulkopuolelle koska ei ehtinyt kauaa töissä olemaan kolmannen ja neljännen välissä.

Äitiys ja työelämän yhdistäminen suurella perheellä on mielestäni sitä haastavinta varsinkin kun on suuri tuloero isännän kanssa niin sanoo jo järkikin kumpi aina jää kotiin. Itse olen tämän asian kanssa sujut mutta työelämässä toki omat vaatimukset.

Minun neuvo on kyllä nyt jälkikäteen että työelämä ei karkaa minnekkään. Pankki aika hyvin lainoista neuvottelee jos ne on asiallisesti hoidettu. Kotona olemiselle näkisin omien kokemusteni mukaan oman pääkopan kestävyyden rajoittimena ;)

Härdelliä varmasti riittää ja kun isommat alkaa harrastaa niin kimppakyydit ja tukiverkko on kuin taivaanlahja. Toinen puoli härdellistä saa sydämen sulamaan kun on myös päiviä kun sisarukset nauttivat toistensa seurasta ja huolehtivat toisistaan. Ja sitten arkeen kuuluu myös niitä päiviä että lasketaan useammin kymmeneen ja höyry nousee korvista. Se on täyttä elämää se!
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama

Yhteistyössä