Neuvoja erityislapsen kanssa leikkimiseen

Hei,

ystävälläni on kouluikäinen lapsi, jolla on monenlaista vaikeutta. En tiedä tarkkaa diagnoosia, mutta puhe on viivästynyt ja hän on ikään kuin juuttunut kyselyikään. Motorisesti hän on myös vähän jäljessä, eivätkä tavalliset urheilulajit kuten luistelu tai pyöräily onnistu. Hahmotuksessakin on vaikeuksia, sillä hän on koulussa, mutta ei osaa vielä lukea eikä kirjoittaa, eikä taida ymmärtää ihan täysin numeroiden ideaakaan. Tämän vuoksi esim. yksinkertaistenkin lautapelien pelaaminen on vaikeaa. Palapelit ovat vaikeita, kun hän ei hahmota palasten kohdalleen loksauttamista, vaan yrittää laittaa palat esim. suora reuna kohti kolopalaa. Kirjoja hän ei jaksa kuunnella/selailla, paitsi iltasadun hän halusi pienempänä kuulla. Isoista rakennuspalikoista hän tykkää.

Kun täällä on teitä erityislasten vanhempia, haluaisin tietää, millaisia (mahdollisesti kehittäviä) leikkejä erityislapsen kanssa voisi leikkiä? Onko teillä ollut jotain suosikkileluja, jotka ovat auttaneet hoksaamaan jotakin? Olisiko toisto paras lääke? Hän on ollut päiväkodissa, mutta en tiedä onko pienehkön paikkakunnan päivähoitohenkilökunnalla ollut tarpeeksi asiantuntemusta ja yritystä "opettaa" esim. noita palapelejä. Eli vieläkö voisi oppia?

Kiitokset jo etukäteen! :)
 
Hei,

Kukaan ei ole vielä vastannut joten yritän.
Paljon riippuu lapsesta, mistä hän kiinnostuu ja mihin taidot sopivasti riittävät.

Maalaisjärki sanoo, että mitään liian haastavaa ei kannata yrittää, vaan leikin pitäisi olla sellaista että se tukee jo olemassa olevia taitoja ja antaa mahdollisuuden oppia myös uutta, joka ei ole liian haastavaa.

Erilaisia terapiavälineitä voi ostaa ja hankkia:
Harjoitus- ja terapiatarvikkeet - Pedihealth Oy

Maalaisjärki sanoo, että erilaiset lorut, riimittelyt, äänteet jne. sanaleikit ovat puheenkehityksessä tärkeitä.
Tasapainorata oman kyvyn mukaa, esim. matolla tasapainoilu, hyppiminen tasajalkaa tai yhdellä jalalla ruudusta toiseen. Kirjallisuutta löytyy monenlaista jos haluat auttaa ystäväsi lasta. Tee haku kirjaston tietokannasta esim. puheen viivästyminen, dyspraktia tms. Löydät varmasti paljon kirjoja joissa kerrotaan lista kaupalla erilaisia leikkejä jotka auttaavat tietynlaisiin ongelmiin, mutta ovat hyväksi kenelle tahansa lapselle.
Tavanomaiset pienten lasten leikit, laulut varista istui aidalla ym. auttavat kehittämään ajattelua. Toiminnan tulee olla iän mukaista. ja tietysti taitojen mukaista, jonka jo sanoin.
Muovailuvahat, piirtäminen, maalaaminen yhdessä?
Pallon pyörittämien, jos heittäminen ja koppi ei onnistu?
Piiloleikki?
Legot?

Leikin ajoittaminen sopivan vaihtelevaksi niin että lapsi ei kyllästy on hyvä ottaa huomioon.
Jos on kouluiässä niin nyt on hyvä aika oppia ja opettaa. : )
 
Viimeksi muokattu:
Kielellisistä erityisvaikeuksista löydät tietoa täältä:

Opi Oppimaan - Kielellinen erityisvaikeus

Myös tästä kopsatusta tekstistä voi löytää vinkkejä:

Kielen rikastuttaminen

* lapselle lukeminen (kuvalliset satukirjat)
* ympäristön kielellinen kuvaaminen (tämä on pöytä, äiti laittaa ruokaa jne.
* kielelliset leikit ja pelit (loruleikit, sanaselityspelit jne.)
* sanavaraston harjoittelu vaiheittain
* nimikkeen antaminen (tämä on kirja)
* tunnistaminen (näytä kirja?)
* nimeäminen (mikä tämä on?)

Kuvien käyttö kielen oppimisen ja muistin tukena

* kuvasanakirjat
* kuvalliset satukirjat

Kielellisen vaikeuden ymmärtäminen ja hyväksyminen

* itseilmaisuun kannustaminen
* kielellisten vaikeuksien hyväksyminen
* ympäristön kommunikoinnin selkiyttäminen
* lapselle ymmärrettävän kieliympäristön luominen
* sisarussuhteiden erojen huomiointi
* sopivan päivähoito- ja koulumuodon valinta

Ymmärrystä tukevien menetelmien käyttö

* kuvalliset ohjeet
* korvaava kommunikaatio
* pcs-kuvat
* kommunikaatiokansiot

Lapsen vahvuuksien hyödyntäminen

* erilaisten opetustapojen kokeileminen; värin, liikkeen, rytmin, tekemisen ja puhumisen hyödyntäminen
* tekemällä ja näkemällä oppiminen keskeisessä asemassa
* konkreettisten ja havainnollistavien menetelmien käyttö
* harrastustoimintaan osallistuminen

Kirjallisuutta:

Diagnoosina dysfasia. Uudistettu opas kielihäiriöisen lapsen vanhemmille
Hyytiäinen-Ruokokoski, U. Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry. (2001).

Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa
Siiskonen, Aro, Ahonen, Ketonen (Toim.) PS-kustannus (2003).

Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä
Ahonen,T., Siiskonen,T., Aro,T. (Toim.) PS-kustannus (2001).

Sano millä se alkaa! Dysfaattisten lasten sananlöytämisen ja nimeämisen ongelmista sekä niiden kuntouttamisesta
Tuovinen, S. Haukkarannan koulun julkaisusarjat. Tutkimusraportit 1 (1998).
 
  • Tykkää
Reactions: RunoPurkki

Yhteistyössä