Neuvolanlääkäri lähetti itkupotkuraivarit saaneen taaperon kotiin. Normaalia?

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Oltiin siis 1.5v tarkastuksessa neuvolassa. Tätäkin aikaa on jo jonotettu 4kk, kun niin on ajat kiven alla täällä neuvolassa. Taaperoni on jo lähes 2v. Hän on tosi temperamenttinen ja mielestäni vaativa lapsi ollut jo vauvasta asti. Mikään ei suju kuin leikkiminen kodin ulkopuolella.

Olimme tuolla neuvolassa 30min ja lopulta lääkäri laittoi takaisin kotiin ja varasi meille uuden ajan, kun taaperon itkupotkuraivareista ei tullut loppua. Mä en saa mitenkään houkuteltua taaperoa terkkarin/lääkärin huoneeseen, vaan heti alkaa raivarit ja haluaa pois. Onko tämä normaalia? Ja taas pitää sit seuraavaa aikaa odotella 1kk. Ja tiedän että taas toistuu sama raivari. Enkä saa tyynnyteltyä taaperoa mitenkään.
 
"vieras"
Meillä 3v sai sellaisen raivarin neuvolassa. 45min hoitaja sitä touhua katsoi ja molemmat yritettiin rauhoittaa lapsi ja saada hänet tekemään asioita. Ei onnistunut. Uusi aika varattiin 2kk päähän ja lähettiin kotia.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25939616:
mitä hyötyä siitä käynnistä ois jos ei lapsi oo yhteistyökykyinen? Kuukauden kuluttua voi olla jo eri tilanne.
Olisi tehty se 1.5v tarkastus ja rokote. JOKAIKINEN kerta, kun ollaan oltu neuvolassa/lääkärissä, niin vauva/taapero on huutanut. Ilmeisesti vierastaa/pelkää? Ei tyynny millään kuin lähtemällä pois neuvolassa.

Kuukauden päässtä tilanne on ihan sama.
 
"vieras"
lahjo se rusinoillat tms? sanot vaan että tulee äitin syiin istumaan tuonne huoneeseen niin saa rusinapaketin käteen? vika on varmaan jo siinä että yrität neuvotella tuonikäisen kanssa tuleeko se huoneeseen vai ei. otat sen syliin niin kyllähän se tulee.. liika valta vaan ahdistaa pientä lasta, lapsi voi rauhoittua kun ei tarvitse päättää moisesta.
kun valmistelet lasta neuvolaan menoon niin sen sijaan että sanot että siellä on lääkäri tai terkkari tms niin sanot että meette käymään neuvolaan, siellä on kivoja leluja, palapelejää ja palikoita millä saa sitten siellä leikkiä. ei lapsen tarvi kiinnittää siihen lääkäriin mitään huomiota.
 
[QUOTE="a.p";25939642]Olisi tehty se 1.5v tarkastus ja rokote. JOKAIKINEN kerta, kun ollaan oltu neuvolassa/lääkärissä, niin vauva/taapero on huutanut. Ilmeisesti vierastaa/pelkää? Ei tyynny millään kuin lähtemällä pois neuvolassa.

[/QUOTE]
Rokotteen saa annettua siten, että sinä pidät lasta sylissä väkisin ja lääkäri tai terkkari pistää.

Mutta miten kuvittelet tarkastuksen onnistuvan, jos lapsi raivoaa hullun lailla? Jos sinä, äiti, et saa häntä rauhoittumaan niin miten sitten vieras ihminen saisi?
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
"a.p"
Eipä ole lääkärillä ollut juuri vaihtoehtoja..
No mitata painon, pituuden, laittaa rokotuksen.
Meinaatko, että lääkärit eiväy osaa käsitellä huutavia lapsia?

Meillä on aikaisemmin käynyt lääkäri aina kotona, kun taapero on ollut flunsssassa/kuumeessa. Kyllä silloinkin lääkäri on kuunntellut keuhkoja ja katsonut korvatkin, vaikka taapero raivonnut. Eipä ole ollut paljon vaihtoehtoja.
 
Blue
[QUOTE="a.p";25939682]No mitata painon, pituuden, laittaa rokotuksen.
Meinaatko, että lääkärit eiväy osaa käsitellä huutavia lapsia?

Meillä on aikaisemmin käynyt lääkäri aina kotona, kun taapero on ollut flunsssassa/kuumeessa. Kyllä silloinkin lääkäri on kuunntellut keuhkoja ja katsonut korvatkin, vaikka taapero raivonnut. Eipä ole ollut paljon vaihtoehtoja.[/QUOTE]

Ei se helkkari soikoon lääkärin homma ole käsitellä sitä kirkuvaa lasta!!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="a.p";25939682]No mitata painon, pituuden, laittaa rokotuksen.
Meinaatko, että lääkärit eiväy osaa käsitellä huutavia lapsia?

[/QUOTE]
Luuletko että lääkäri on joku ihmeidentekijä, joka osaa käsitellä huutavaa lastasi, vaikka sinä itsekään et osaa?!

Millä se mittaa, jos lapsi vääntyilee ja kääntyilee ja pötkii pakoon? Miten rokottaa jos lapsi ei ole paikallaan?
 
"a.p"
30 minuuttia odotti - oli todella kärsivällinen lääkäri.

Sun tehtäväsi äitinä on vaan saada lapsesi rauhoitettua, tai olla menemättä neuvolalääkäriin.
Lääkäri ei odottanut 30min, en ole koskaan kirjotitanut sellaista. 5min hän odotti. Mun taapero on ikävä kyllä sellainen temperamentiltaan, ettei rauhotu vähällä.
Mikään muu ei ole auttanut rauhoitukseen kuin lähtemällä pois tilanteesta.

Meinaatko, et mun pitäisi olla rokottamatta lasta ja olla käymättä lääkärissä, kun en pysty rauhoittamaan lasta?
 
"a.p"
Vanhemmuus huipussaan; äiti sanoo ettei voi 1,5v lapselleen mitään. :headwall: Helpommaksihan se tuosta vain vuosi vuodelta muuttuu... (isosti sarkasmia)
No hei, otan tosiaan tuon sarkasmina, kuten sanoit. Kerro ihan oikeasti, mitä mä pystyn tekemään, kun lapsi ei millään lopeta raivareita?
Sylittely/leikkiminen/lempilelu/pipari ei mikään auta.

Raivarit loppuu, kun pääsee ulos neuvolasta.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";25939682]No mitata painon, pituuden, laittaa rokotuksen.
Meinaatko, että lääkärit eiväy osaa käsitellä huutavia lapsia?
[/QUOTE]

no jos sulle riittää että nuo katotaan niin ethän sää tarvi siihen lääkärineuvolaa vaan tavallinen terkkarin käynti riittää. meillä ainakaan lääkäri tee mitään noista vaan terkkari.
lääkäri kuuntelee sydämen ja keuhkot(kuuntelu on tosi vaikeaa jos lapsi huutaa, tietty jos lapsi on sairas niin pakko tyytyä huutavan lapsen kuunteluun, mutta jos oikeasti jonkun sydänvian haluaa löytää niin lapsen pitäis olla hiljaa) koittaa vatsan(sekin vaikeaa huutavalta), kivekset ja korvat.

kaikki muu sitten silmien tutkiminen, motoriikan, puheen kehityksen ja vuorovaikutustaitojen arvio riippuu siitä että lapsi on rauhallinen ja tekee mitä pyydetään. en usko että lääkäri tiesi että lapsellasi on tapana huutaa joka kerta, sinun olisi se pitänyt sanoa ja vaatia että lapsi tutkitaan nyt.
 
gdkjgd
Sinä et saa HOUKUTELTUA lasta lääkärin huoneeseen?

Voi elämä. Ei 1,5 v lapsen kanssa neuvotella tai sitä houkutella johonkin, mikä on pakko tehdä. Katsos, sä voit vaikka kantaa sen sinne huoneeseen jos se ei omatoimisesti tule.

Onko oikeesti näin avuttomia vanhempia olemassa...
 
[QUOTE="a.p";25939708]Lääkäri ei odottanut 30min, en ole koskaan kirjotitanut sellaista. 5min hän odotti. Mun taapero on ikävä kyllä sellainen temperamentiltaan, ettei rauhotu vähällä.
Mikään muu ei ole auttanut rauhoitukseen kuin lähtemällä pois tilanteesta.

Meinaatko, et mun pitäisi olla rokottamatta lasta ja olla käymättä lääkärissä, kun en pysty rauhoittamaan lasta?[/QUOTE]
Mitä sä käytännössä odotat hoitohenkilökunnalta?

Että ne, ventovieraat valkotakkiset, saa lapsesi rauhoittumaan jos sinä et itse saa?

Sun tehtäväsi on pitää lasta sen verran tiukasti sylissä ja paikallaan että lääkäri saa työnsä tehtyä. On tässä itse kullakin ollut vastaan taistelevia lääkäripelkoisia taaperoita, eikä koskaan oo kotiin lähetetty, kun äiti on osannut oman hommansa...pitää olla vaan tarpeeksi vahva ja pitää muksu paikoillaan vaikka kuinka raivoaisi.

Mulla on pari kertaa (rtg) ollut huutavia ja raivoavia lapsipotilaita. Ei siinä mitään, ne saa kyllä kuvattua kunhan niiden äidit ja isät pitää lasta tiukasti paikoillaan. Sitten on vanhempia, jotka ei uskalla olla tarpeeksi "kovakouraisia", pitävät kiinni liian kevyesti, lapsi pääsee sätkimään ja potkimaan, eikä mistään tule mitään. Ja ne kuvittelee kai, että meillä hoitajilla on joku poppakonsti jolla lapsi saadaan pysymään paikoillaan. Ei ole. Kyllä se on vanhempien tehtävä pitää kiinni, tai sitten lapsi tulee osaston kautta nukutettuna.
 
"vieras"
Älä välitä näistä suoraan sanottuna ääliöistä. Tietyt lapset on vaan niitä tempperamenttisia ja äidille vaikeita, näin ainakin meillä. Mutta lohdutuksena voin sanoa, että kyllä se iän myötä helpottaa. Tänään just käytiin 3 v. pojan kanssa lääkärissä ja oli niin kilttiä poikaa että! Pahinta aika meillä oli just 1,5-2,5 vuotiaana. Ei mitään tolkkua missään neuvola käynneissä tai lääkirissä käynnissä. Oli vaan pakko pitää poikaa paikallaan, että päästiin tutkimaan. Verinäytettä otti pahimmillaan kaksi hoitajaa plus minä ja lääkäri, eikä siitäkään meinannut tulla mitään, on pojalla vähän voimia ja tahtoa.

Mitä jos menisitte neuvolaan käymään vähän useammin totuttelemaan? Siis käymään ja tutustumaan.. Ehkä jeesais, ja jos ei niin ainakin aika auttaa.
 
Blue
[QUOTE="a.p";25939723]No hei, otan tosiaan tuon sarkasmina, kuten sanoit. Kerro ihan oikeasti, mitä mä pystyn tekemään, kun lapsi ei millään lopeta raivareita?
Sylittely/leikkiminen/lempilelu/pipari ei mikään auta.

Raivarit loppuu, kun pääsee ulos neuvolasta.[/QUOTE]

Pidät väkisin paikallaan jotta lääkäri voi tehdä hommansa.

Ja sen jälkeen alatte harjoitella niitä tilanteita ja harjoittelette niin pitkään kunnes hommat sujuu. Mulla yksi erittäin tempperamenttinen tyttö eikä se ole IKINÄ silti käyttäytynyt noin. Alkavat raivarit olen puhunut HYVIN jämäkästi pois. 3v neuvolassa täti sanoi että on tyttö saanut oikean äidin kun saa homman toimimaan vaikkei tyttö olisikaan heti yhteistyöhaluinen.
 

Yhteistyössä