New York

Olisi kiva kuulla kokemuksia matkustamisesta New Yorkiin lasten kanssa. Omaan matkaan on vielä ikuisuuksia aikaa...Mutta kivahan tässä on jo haaveilla. =)

Olisiko jollain ehdottaa edullista majoitusta? Käyntikohteita ym. tekemistä? Muita vinkkejä? en ole oikeastaan yhtään ehtinyt vielä tutustua kohteeseen...
 
No tärkeintä siinä varmaan on se, että syöksytte lentokoneesta ulos ihan ensimmäisinä ja kirjaimellisesti JUOKSETTE sen koko matkan maahantulotarkastukseen. Joka ikinen ihminen jonka ohitat matkalla lyhentää odotusaikaasi noin 2-3minuuttia ;) Itse harkitsin tuota kohdetta, mutta maahantulo on tosi hidasta kun pitää jonottaa joskus parikin tuntia siinä jonossa josta ei saa poistua! Muuten Nyki on kyllä ihan mahtava, jos iskee joku hätä niin hyppäät vaan taksiin ja olet hetkessä hotellilla. Bronxin eläintarha on ihan must-paikka jos lasten kanssa matkustat, itse tykkään siitä ihan kauheasti :) Minkä ikäisiä muksuja sulla on? Piknikki central parkissa voisi myös olla melkoinen elämys ja tietysti myös hevosajelu puistossa :) Empire state buildingin yms. turistirysät jättäisin ehkä väliin, sinne voi olla tuntikausien jonot (sitä jonoa ei välttis näe kun ostaa lippuja :( ) Kyllä siellä nähtävää ja koettavaa riittää ihan pahemmin suunnittelemattakin ;) Nykissä on hotellien hinnat nousseet muutamassa vuodessa ihan taivaisiin. Meidän hotelli viimeksi oli ihan perusluukku ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia (mutta hyvällä paikalla Tribecassa) ja maksoi silti jotain yli 120e yössä :( Muutama vuosi sitten tuohon rahaan pääsi oikein luksushotelliin..

Japani voisi olla lasten kanssa helpompi lomakohde ;) Voin kertoa lisää jos kiinnostaa :D
 
Kiitos vastauksesta!

Lapset on reissun aikaan 3v ja 6v. Mietityttää kyllä tuo maahantulotarkastus..Toivottavasti siitä selvii kunnialla.. :/ Varsinkin, kun esikoisella on lentolipussa kirjoitusvirhe, sukunimessä yksi kirjain liikaa..Matkatoimisto selvitti asiaa, sille ei voi tehdä mitään..Lentolipussa saa olla ilmeisesti kolmen kirjaimen virhe nimessä. Toivottavasti ei vaikuta maahan pääsyyn..Pientä jännitystä matkassa.

Japani meillä olikin kakkosvaihtoehtona, mutta siellä olemme jo olleet. Tosin paljon olisi sielläkin vielä nähtävää.. =) Haluaisin kyllä kuulla kokemuksia sielläkin päin reissaamisesta, sinne varmaan suuntaamme sitten seuraavaksi. Nagoya kiinnostaisi, Tokiossa olemme käyneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hopoliini:
Kiitos vastauksesta!

Lapset on reissun aikaan 3v ja 6v. Mietityttää kyllä tuo maahantulotarkastus..Toivottavasti siitä selvii kunnialla.. :/ Varsinkin, kun esikoisella on lentolipussa kirjoitusvirhe, sukunimessä yksi kirjain liikaa..Matkatoimisto selvitti asiaa, sille ei voi tehdä mitään..Lentolipussa saa olla ilmeisesti kolmen kirjaimen virhe nimessä. Toivottavasti ei vaikuta maahan pääsyyn..Pientä jännitystä matkassa.

Japani meillä olikin kakkosvaihtoehtona, mutta siellä olemme jo olleet. Tosin paljon olisi sielläkin vielä nähtävää.. =) Haluaisin kyllä kuulla kokemuksia sielläkin päin reissaamisesta, sinne varmaan suuntaamme sitten seuraavaksi. Nagoya kiinnostaisi, Tokiossa olemme käyneet.
no onhan se maahantulo"kuulustelu" jotakin verrattuna muihin maihin ja ainakin meillä (ei tosin JFK kentällä vaan länsirannikolla) kysyttiin passit heti lentokoneen ovesta poistuttaessa ja toisen kerrankin vielä. Ne maahantuloviranomaiset kysyi mitä tehdään suomessa ja missä aiotaan olla USAssa ja sellaista.
Jokainenhan on potentti laiton maahantulija, joskus siltä tuntuu, mutta ei kai siinä kun on paluuliput ja vastailee suht suoraan. sormenjäljetkin siinä otettiin ja valokuva ja meillä lapset oli tunkemassa sormiaan myös siihen mutta ei heiltä sentään.
maahantulokaavake valmiiksi koneessa ja kun et ole terroristi eikä kukaan sukulaisesi niin ei siinäkään mitään vaikka toki sitä ihmettelee mikä se rotukysymys on (ja siihen minä aina kirjoitan valkoinen enkä sen enempää vaikka se ei varmaan oikea rotumääre olekaan sitten).
Tuo kirjoitusvirhe toki vähän arveluttaa, mutta onko lapsen syntymäaika missään mukaanlähtevässä kaavakkeessa missä on myös lentotiedot?
 
ja itse aikanaan oli n 5 v kanssa NYCissä ja toisen kerran olen ollut myös USAssa ihan pari vuotta sitten lasten kanssa.
Se jäi molemmilla kerroilla mieleen että lasta ei saa hetkeksikään jättää yksin, ettei syytetä heitteillejätöstä. viimeksi piipahdettiin jossakin kaupassa ja lapset oli kaksistaan autossa sen aikaa ja johan joku tuli sanomaan että laitonta oli (vaikka toinen tenava jo melkein 10 v). Lentokentällä ei lasta yksin vessaan vaikka ainakin meidän tenavat on noilla euroopan kentillä yksin vessareissut tehneetkin.
ja nähtävyyksistä joku jo sanoikin Bronx zoon. vapaudenpatsaaseen ei taida enää päästä "kiipeämään" mutta voisihan sen katsoa vaikka pienellä veneretkellä manhattanin ympäri.
 
Hopoliini:

Japanissa suosittelen ehdottomasti käymään Osakassa jos ette ole vielä käyneet, jotenkin paljon tunnelmallisempi ja rauhallisempi kaupunki verrattuna Tokioon :) Itse menisin tuon ikäisten lasten kanssa käymään Narassa, jossa peuroja vaeltelee puistoissa vapaana (niistä voi olla tosin riesaakin jos yrittää syödä eväitä puistossa, röyhkeitä otuksia!) . Kobe on myös aivan ihana pikkukaupunki (ja se liha on oikeasti suussasulavaa!), Miyajiman saari on ehdottomasti kokemisen arvoinen :) Takayamallakin oli tosi kivaa, tosi tunnelmallinen pikkukaupunki! Oletteko ikinä kokeilleet junapassia? Kahden viikon passi aikuiselle maksoi muistaakseni 230e ja sillä sai matkustaa vapaasti luotijunilla ympäri Japania :)

Maahantulo Osakan kentällä todella nopeaa, vaikka Japanissakin otetaan nykyään valokuva ja sormenjälki - toiset näköjään osaa homman ja toiset ei ;)

Mä hei laitan sulle yv:nä linkin matkakuviin jos kiinnostaa katsella =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Tuo kirjoitusvirhe toki vähän arveluttaa, mutta onko lapsen syntymäaika missään mukaanlähtevässä kaavakkeessa missä on myös lentotiedot?
Ei sitä syntymäaikaa kai missään näy, muuta kuin passissa?! Vai mitä kaavakkeita sinne tulisi mukaan ottaa? Ei nyt ainakaan tule mitään mieleen..Lentolipussa ei ole syntymaäaikaa, en ainakaan nyt nopsaan katsottuna huomannut.

Kiva kuulla kokemuksia reissuistanne! Ja lisää ehtii varmaan tulemaan, reissuun on vielä niiiiin pitkä aika..Ehdimme sitä ennen vielä viettää kuukauden Thaimaassakin. Se on jo tuttu paikka, niin jotenkin sitä enemmän suunnittelee tuota New Yorkin matkaa, kun siellä kaikki uutta. =) Thaimaassa tiedetään jo aika tarkkaan , mitä löytyy mistäkin. =D

Kiitos Katarina-81 linkistä, käyn heti katselemassa kuvia!!! =D


 
Alkuperäinen kirjoittaja hopoliini:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Tuo kirjoitusvirhe toki vähän arveluttaa, mutta onko lapsen syntymäaika missään mukaanlähtevässä kaavakkeessa missä on myös lentotiedot?
Ei sitä syntymäaikaa kai missään näy, muuta kuin passissa?! Vai mitä kaavakkeita sinne tulisi mukaan ottaa? Ei nyt ainakaan tule mitään mieleen..Lentolipussa ei ole syntymaäaikaa, en ainakaan nyt nopsaan katsottuna huomannut.

Kiva kuulla kokemuksia reissuistanne! Ja lisää ehtii varmaan tulemaan, reissuun on vielä niiiiin pitkä aika..Ehdimme sitä ennen vielä viettää kuukauden Thaimaassakin. Se on jo tuttu paikka, niin jotenkin sitä enemmän suunnittelee tuota New Yorkin matkaa, kun siellä kaikki uutta. =) Thaimaassa tiedetään jo aika tarkkaan , mitä löytyy mistäkin. =D

Kiitos Katarina-81 linkistä, käyn heti katselemassa kuvia!!! =D
ne osaa siellä USAn päässä olla inhottavan pikkutarkkoja jos sellaisiksi alkavat. Eli korjauttaisin sen nimen jos vaan mahdollista.
muiden maiden käytännöt ei päde siellä.


 
Ei sillä lipussa olevalla virheellä ole niin suurta merkitystä kunhan passi on sellanen kun pitää ja teillä on osoite minne olette menossa.. Jos lapsi on yhteishuoltajuudessa (ja toinen vanhempi suomessa) voi olla parasta legalisoida maistraatissa lupa toiselta vanhemmalta että lapsi saa matkustaa. Lasten kaappauksia sattuu paljon ja niiden kanssa ollaan todella tarkkoja. Myös epäily riittää. Varsinkin jos lapsella on eri sukunimi kuin kanssa matkustavalla vanhemmalla voi joskus tulla tiukkoja paikkoja. Kidnappauksestahan saa Amerikassa yli 40 v. vankeutta..

Yleisesti USA:n maahantulomuodollisuuksista painottaisin sitä, että minkäänlainen huumori ei ole suositeltavaa. Kannattaa vastata jokaiseen kysymykseen asiallisesti.

Tiedättehän myös, että maahan ei ole asiaa rikosrekisterillä tai jos on pidätetty ym visa waiver programin kautta. Silloin joutuu hakemaan viisumin ennakkoon lähetystöstä. Jos menee ilman sitä ja vastaa yhteenkään kysymykseen siina I-94 kaavakkeessa (vai mikä se oli) kyllä, maahan ei pääse. Laittavat suoraan paluumatkalle.

Turha kai sanoa, et sanaa pommi ei voi sanoa missään yhteydessä lentokentällä ja kaiken laiset vitsit on parempi jättää kertomatta. Ovat SUHT hysteerisiä. Lisäksi, ei myöskään kannata puuttua politiikkaan, uskontoon tai aborttiin ihmisten kanssa joita ei tunne hyvin. Riita tulee hyvinkin äkkiä.

Lasta en jätä Jenkeissä ollessani sekunniksikaan vahtimatta, en edes vessareissussa. Ei tulisi mieleenkään lähteä kauppaan ja jättää autoon! Lentokentällä tiukasti käsi kädessä..

New Yorkissa riittää tekemistä ja näkemistä. Meillä suosituimpia oli luonnontieteellinen museo /(tyttö oli 6v) central park piknikin merkeissä, metroajelut, time square, vapauden patsas jne. Lapsen kanssa Washington DC oli kivempi. Puistokaupunki jne..
 
Yap
Olen laiskalla päällä lukea eli saattaa olla että joku on jo kertonut saman asian, mutta

maahantulotarkastuksesta: me pääsimme aina eri jonoon, koska meillä oli lapsi mukana. Eli jonotuksessa meni noin 5min (tämä siis vaan Nykin kentällä muualla jenkeissä olemme joutuneet jonottamaan)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katarina-81:
Hopoliini, meikäläinen suuntaakin heti Italiasta palattuaan Japaniin :D Eli lisää reissukuvia tulossa ensi kuun loppupuolella :D
=) Tarviikin käydä kurkkimassa!

Kiitos uusista vinkeistä! Matkaan aikaa todella paljon, ensi kesänä vasta..Joten ketjun saa pitää aktiivisena ja kertoilla tuoreita kokemuksia. =) Tässä ehtii vielä... Talvella menemme 5 viikoksi Thaimaahan, ja sitä tässä ensin odotellaan. Vaikka kyllä dollareita on jo nippu vaihdettu, kun tuo kurssi näyttää menevän huonompaan suuntaan kokoajan.. Näiden jälkeen jos sitten pääsisi Japaniin.. :p


Niin, hyväksi koettuja hotelleja tms. majapaikkoja hakusessa NY:sta!
 
Olen kerran lentänyt jenkkeihin lentolipulla, jossa oli nimeni kirjoitettu väärin. Muistan kuinka sas:in tiskillä sitä yritettiin korjata ja virkailija sanoi, että kaksi kirjainta saa olla väärin. Joka tapauksessa, kyllä lentokenttävirkailijat ainakin minua auttoivat ja varmistivat kaiken olevan kunnossa.

Sitten vielä siitä lasten vahtimisesta. Itse pidin sitä kaikkein stressaavimpana, kun lapsia pitää vahtia ihan joka sekunti. Ei missään nimessä saa jättää vessaan, autoon tai kaupan ovelle yksinään. Yksi tuttavani (syntyperäinen jenkki) sitä jutteli, miten ongelma on todellinen Usan puolella, mutta heti kun menee Kanadan rajan yli tilanne helpottuu.
Tarkoitus ei ole pelotella, vaan kertoa lasten sieppauksista, että osaatte ottaa tämän huomioon.

Ollaan itse oltu useampi kerta lasten kanssa New Yorkissa ja tosi hienoja matkoja ovat olleet. Voisin heti lähteä uudelleen =)
 
B) Matka lähenee, enää vaivaiset 9 viikkoa odotettavaa.. =D

Jollain tuoreita kokemuksia kaupungista?
Miten rattaiden kanssa pääsee metroon? Meillä kuopus kyllä jo 3v6kk, mutta ehdottomasti tarvitaan rattaat mukaan, ovat kyllä kevyet ja näppärät maclarenit. =) Onko ravintoloissa otettu lapsia huomioon, lasten annoksia?? Leikkinurkkauksia?

:wave:
 
Olin lukevinani tuolta että jotkut pääsivät eri jonoon maahantulotarkastuksessa lapsen vuoksi. Onko kenelläkään muulla kokemusta tästä, vai oliko kyseessä kertaluonteinen onnenpotku? =)

Vielä 6 viikkoa reissuun, iiiiikkkk! :D Mähän ehdin muutes päivittää tänne jotakin reissukuulumisia jos sulla on vielä 9 viikkoa matkaan aikaa ;)
 
No, niinpä ehdit! Kiva juttu!! Kuinka kauan te olette reissussa?

Jos löydät kivoja lastenvaateliikkeitä, otan vinkkejä vastaan myös.. =D Meillä tuo esikoispoika 6v on vaan niin tyypillinen mies, ei viihdy vaatekaupassa yhtään..Mietin jo, että millä lahjon käymään edes muutamassa kaupassa.. =)

Ja tuo maahantulotarkastus tosiaan kiinnostaa myös, onko tosiaan mahdollista päästä eri jonoon lasten kanssa??
 
Ollaan 8 yötä perillä. Yritän laittaa vähän osoitteita ylös jos törmään johonkin kivaan kauppaan ;) Tuo maahantulotarkastus hirvittää näin pienen muksun kanssa |O Lupaat kato pojallesi että viet hänet eläintarhaan vasta shoppailukierroksen jälkeen! :LOL: ;)
 
..mitä hyötyä on päästä koneeseen ekana? :ashamed: Itse olen aina pyrkinyt siihen että menen koneeseen viimeisten joukossa. Mulla on yleensä niin vähän käsimatkatavaroita, että jos säilytystilat ovat täynnä, niin lentoemäntä löytää kyllä jonkun paikan niille nousun ajaksi ja loppuajan reppuni on jalkatilassani. Eikö lapsi ehdi pitkästyä jos menee koneeseen ensimmäisten joukossa? :whistle:

Ehkä mä missaan jonkun tärkeän pointin nyt, valistakaa tietämätöntä ;)
 
Luulisin, että siinä on se idea, että pääsee siitä jonotuksesta ja ryysiksestä pois lasten kanssa..?? Eri asia, jos odottelee tosiaan viimeseen asti, että muut ovat rynnineet jo koneeseen. =) En muutakaan vastausta keksi..
 

Yhteistyössä