Nimiäiset

"Annika"
Nimiäiset pidetään samalla tavalla kuin vaikka tilaisuus, kun lapsi on kastettu kirkossa.
On aika hassua, jos lapselle pyydetään kummin korvikkeet, jos ei kerta kasteta.
 
Naa, mä en jaksa uskoa että kummius on yksin uskontojen juttu. Kiva ajatus muutenkin että lapsella olisi vanhempien lisäksi vahvempi side muihinkin aikuisiin. Siis kunhan löytää ne kummit jotka eivät häippäse heti kun silmä välttää...

Lähinnä mietin että miten raamattukohtia on korvattu nimiäisissä, miten "kaste" esimerkiksi on korvattu?
 
"Ilenna"
Meillä nimiäiset ovat olleet hyvin vapaamuotoiset. Pidimme miehen kanssa puheen, jossa selvitimme nimien taustoja ja perustelimme nimivalintoja lyhyesti. Vieraat ovat myös saaneet arvuutella nimiä. Joka kerta on myös ollut jonkunlainen musiikkiesitys. Esikoisen nimiäisissä mies lauloi Lainaa vain -biisin. Sittemmin isommat sisarukset ovat musisoineet. Ja kaikilla lapsilllamme on myös kummit.
 
meillä
Meillä oli nimiäiset.
Ohjelmassa musiikkia, puhe, kummien esittämä vauvaruno (kun joku on hyvin pieni), meidän vahempien sanat vauvasta sekä vauvan siunaus. Meillä lapsella siis on kummit, vaikka ei kastettu.
 
2 poikaa
Meillä on molemmille pojille pidetty nimiäisiset.
"kummeille" suunnittelin ja tein itse tietokoneella kummitodistukset, lähinnä muistoksi heille.
Meillä oli vieraita 25-30 hlöä molemmissa juhlissa ja ruokatarjoilu. Ruokaan nimenomaan haluttiin satsata, eli ei mitään kinkkukiusausjuttuja. Sitten normaalit kakkukahvit tietenkin.
Virsien tilalla meillä soitti veljeni, esikoisen kummisetä molemmissa juhlista akustista kitaraa muutaman laulun ja yhden yhteislaulun verran.
Miehen isä piti lyhyet, hauskat puheet ja siinä tais olla ne suunnitellut ohjelmanumerot.
 
2 poikaa
Meillä on molemmille pojille pidetty nimiäisiset.
"kummeille" suunnittelin ja tein itse tietokoneella kummitodistukset, lähinnä muistoksi heille.
Meillä oli vieraita 25-30 hlöä molemmissa juhlissa ja ruokatarjoilu. Ruokaan nimenomaan haluttiin satsata, eli ei mitään kinkkukiusausjuttuja. Sitten normaalit kakkukahvit tietenkin.
Virsien tilalla meillä soitti veljeni, esikoisen kummisetä molemmissa juhlista akustista kitaraa muutaman laulun ja yhden yhteislaulun verran.
Miehen isä piti lyhyet, hauskat puheet ja siinä tais olla ne suunnitellut ohjelmanumerot.


Niin ja itse nimistä emme pitäneet itse juhlissa mitään selvennystä, vaan jo kutsukortteihin liitimme kääreet, joissa oli nimien historiaa ja omia ajatuksiamme, mutta emme vielä paljastaneet nimiä.
Nimet paljastuivat itse juhlassa ja vieraat olivat saaneet vihjeiden avulla miettiä nimiä jo etukäteen.
 
Meillä on viikon päästä nimiäiset, mitään sen kummempia. Maljat, nimen julkasu (jonka isä paljastaa kun pakananoiden ajatuksissa kun mies sanoo sen niin silloin vauva saa tulla hiedän sukuunsa), mistä nimet tulee, "kummien" esittely ja väsäsin itse kummitodistukset ja nimenanto todistuksen minkä kaikki paikalla olijat allekirjoittavat ja sit vaan kakkukahvit.
 
Meillä on nimiäisistä löytynyt mm. nimenarvuutteluleikki (ekana tulleet saa aikansa kuluksi järjestellä irtokirjaimia järjestykseen), ollaan pidetty puhe jossa kerrotaan tarinat nimien takaa, istutettu puu ja kahviteltu. Kummit on myös molemmilla lapsilla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;28437246:
Meillä oli nimiäiset.
Ohjelmassa musiikkia, puhe, kummien esittämä vauvaruno (kun joku on hyvin pieni), meidän vahempien sanat vauvasta sekä vauvan siunaus. Meillä lapsella siis on kummit, vaikka ei kastettu.
Minkälainen siunaus?
 
[QUOTE="Annika";28437178]Nimiäiset pidetään samalla tavalla kuin vaikka tilaisuus, kun lapsi on kastettu kirkossa.
On aika hassua, jos lapselle pyydetään kummin korvikkeet, jos ei kerta kasteta.[/QUOTE]

Kummin tehtävä on opettaa lasta hengellisessä elämässä ja tavoissa. Ateistilla se voi olla moraalikasvatusta. Ei nuo kummit taida kyllä yleensä olla kovin aktiivisia hengellisen kasvatuksen suhteen.
 
"Sadie"
Kummit pitivät puheen, jossa paljastit lapsen nimen, kertoivat ajatuksiaan kummiudesta yms. Tilasin kummeille kummitodistukset ja lapselle nimenantotodistuksen pro-seremonioilta.
 
Meillä on molemmilla lapsilla pidetty nimijuhlat. Kerrottiin nimi ja juotiin kahvit päälle, siinä se. Ensimmäisellä lapsella on "kummi", toisella ei, koska ei ole enää ketään ketä pyytää.
 
"vieras"
Meillä juotiin ensin alkumaljat (kuohari/pommac) pikkuisen kunniaksi. Sen jälkeen mies piti puheen, jossa kertoi lopuksi vauvan nimet. Esikoisen kohdalla minä kerroin kummeihin entisaikaan liittyneistä uskomuksista ja kuopuksen kohdalla vauvoihin liittyneiatä uskomuksista ja tavoista. Kummit (2 kpl molemmilla) kertoivat sitten nimien merkityksistä meille ja yleisesti. Sitten oli ruokailu (tilattiin pitopalvelusta ja oli törkeän hyvä ja monipuolinen), koska miltei kaikki vieraat pitkänmatkalaisia ja kakkukahvit lopuksi.

Kutsutaan lapsen kummeja kummeiksi, koska joku "aikuinenystävä" muunnelma kuulostaa.. Noh, vähän namusedältä :D Mutta kummeilta toivottiin läsnäoloa lapsen elämässä.. Ei kaivata synttärilahjoja tms. rahallista osallistumista lasten elämään. Ihan lapsen kanssa käyminen puistossa leikkimässä tai kahvilla käyminen meillä riittää oikein hyvin ja sellaiset kummit ollaan saatu :)
 
Mun piti muksulle pitää jonkun sortin juhlat silloin, mutta en keksinyt mitään "kivaa" siihen, joten jätin pitämättä. Kaikki kumminkin saivat nimen tietoonsa heti, kun ilmoitin että muksu on syntynyt.
 
Meill oli kahvitukset vieraille mun vanhempien kotona. meille ei olis mahtunu. Lapsella oli osan aikaa yllään perheen kastemekko jossa mut on kastettu. Ohjelmaa ei sen enempää ollut, muuta kun kiitettiin kaikkia ja julkistettiin lapsen nimi ja kerrottiin vähän miksi se valittiin. Kummit meillä on, mutta niitä ei mitenkään julkistettu, heiltä vaan kysyttiin.
 
"hmmm"
Mä olen niiiiiiiiiiin kateellinen teille! Ollaan oltu aivan ihanissa nimiäisissä, jotka ovat kaikki olleet minulle merkityksellisempiä kuin oman lapseni kastejuhla, vaikka oma lapsi on toki rakkain ja tärkein. Miehen mielestä ristäisiten poisjättö aiheuttaisi liikaa ongelmia suvun kanssa, joten on sitten vedetty ristimällä.

Olemme olleet kumminkin roolissa muutamissa nimijuhlissa. Itse olen niin ateistipiireistä etten tunne ketään kenelle kummius merkitsisi kristillistä kasvatusta, vaan kyse on juurikin "aikuisesta ystävästä".

Kaava, jonka itse ottaisin käyttöön on sitä minkä olemme kokeneet kivana.
Alkumaljat: Vanhemmat toivottavat tervetulleiksi oman yhteisönsä juhlimaan uutta elämää ja kertoo haluavansa juuri tämän yhteisön myös lapselleen. Vanhemmilta rennosti pari sanaa nimistä (joka on kerrottu jo kaikille, mutta syistä miksi valitty, historiasta jne.). Jokunen hassu juttu lapsesta.
Isovanhempien puhe/ esitys
Kummien puhe/ esitys (kummitodistuksten jako)
Jos joku osaa soittaa tai laulaa niin sitä ehdottomasti. (biisitoiveet itselläni Johanna Kurkelan "ainutlaatuinen", tai Yön "ihmisen poika").
Hyvää ruokaa, rentoa fiilistä ja jutustelua tuttujen kesken.

Itsen olen kokenut nämä kaavat niin paljon koskettavimpina kuin ristiäiset.
 

Yhteistyössä