Nivelkipu raskauden jälkeen?

Moi,
Onko muilla moista vaivaa ilmennyt? Eli lähinnä jalkaterissä ja joskus ranteissa pientä kipua tai paremminkin voimattomuutta. Synnytyksestä nyt jo kohta 4kk eikä vielä ole helpottanut... Eli aamuisin (tai muulloinkin kun on paikallaan pitkään) kävelemään lähteminen on kun vanhalla mummolla, kun jalat ei ensiksi meinaa toimia (jalkaterät) :|
Onko kokemuksia muilla?
 
Moi!
Mulla oli ainakin puoli vuotta synnytyksen jälkeen vastaavanlaista nivelkipua juuri ranteissa ja nilkoissa/jalkaterissä. Oli tosiaan olo kuin vanhuksella kun yöllä ja aamulla nousi sängystä. Nyt synnytyksestä on reilu vuosi enkä enää oireile. En tiedä mistä tällainen kipu johtuu, mutta kyllä se todennäköisesti ohi menee sullakin:)
 
Mulla lääkäri diagnosoi sen hormoonikivuksi, tiedä sitten. Mulla kipu oli pahinta sormissa, polvissa, lonkissa ja selässä. Nukkumista hankaloittivat myös kovat kivut olkapäissä ja kyynärpäissä. Puolisen vuotta mulla kesti, söin muutaman antibioottikuurin siihen ja pakettikaupalla särkylääkkeitä.
 
En halua pelotella, mutta kerron, että myös reuma oireilee juuri tuolla tavalla ja useilla se alkaa juuri raskauden jälkeen tai mikäli oireilua ollut jo aiemmin ne pahenevat synnytyksen jälkeen. Eli oireina juuri nivelkipuja, nivelten aamujäykkyyttä, nivelten turvotusta. Siihen eivät antibiootit tepsi! mikäli oireet hankalia, niin kannattaa käydä näyttämässä niveliä reumalääkärillä.
Itselläni alkoivat oireet vajaa 2kk ekan raskauden jälkeen ja toisen raskauden jälkeen jo kuukauden päästä.
 
Lueskelin vanhoja vauva -lehtiä ja osu silmään juttu univajeesta. Siinä joku asiantuntija totesi, että nivelsärky johtuu siitä, että vähän nukkuvien elimistössä tapahtuu tulehdusreaktio. Juuri mm. nilkat, kyynärnivelet ja polvet ovat tälle hyvin herkkiä. Harva vauvan äiti nukkuu kai tarpeeksi, joten tässä kai selitys meidän kipuilulle. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin kivut tosiaan alkoivat vähetä sitä mukaan kuin univaje helpotti. Kyllä se siis siitä:)
 
Kiitokset kommenteistanne! Tuo reuma tietty aina tulee mieleen, mutta mulla on kyllä joskus 1,5-2v sitten otettu verinäyte reumaepäilyn takia. Mitään ei siis tuolloin löytynyt. Toivotaan, että on ohimenevää. Jospa tuon imetyksen saisi kohta päätökseen, josko sitten alkaisi helpottaa...
 
En halua pelotella, mutta pakko todeta, että ei se verikoe kerro onko reumaa vai ei. Mulla ei ole myöskään veressä reumatekijää, mutta reuma mulla kuitenkin on. Ja tämä on ihan tavallista muillakin reumaa sairastavilla... joillakin täysin terveillä sit saattaa löytyä verestä se reumatekijä, mutta sitten heillä ei ole mitään reumaoireita missään nivelissä... (itse ihmettelenkin, että miksihän sitä sitten mittaillaan, kun se ei varmuudella kerro mitään tästä reumasta)
Toivotaan, että oireet menee sulla ohi itsestään, ihmisillähän on usein kaikenlaisia outoja oireita, jotka sitten menevät ajan kanssa itsestään ohi. Kannattaa edetä sen mukaan miten tämä haittaa sun jokapäiväistä elämää, jos sen kanssa pärjäät hyvin, niin hienoa. Mutta jos se kovinkin vaikeuttaa sun jokapäiväistä elämää niin sittenhän se on parempi tutkia, että mistä se johtuu, että saat siihen apua. =)
 
Minulla on myös nivelkipuja ollut synnytyksestä asti eli kohta jo vuosi ja 3kk. Kävin verikokeissa, ei reumatekijää. Isälläni on reuma, joten paljon mahdollista, että seurantaa vaatii. Minulle sanottiin, että kipuilu on kroonistunut reaktiivinen niveltulehdus, joka on aktivoitunut rankkojen tulehdusten takia. Minulla oli kohtutulehdus, rintatulehdus ja flunssa heti synnytystä seuraavien kuukausien aikana. Noin 11kk synnytyksen jälkeen, minulle tehtiin sulkijalihaksen korjausleikkaus (joka meni synnytyksessä 100% poikki). Tästä seurasi taas tulehduksellinentila, joten elimistö ei ole päässyt missään vaiheessa rauhoittumaan. Toki nuo unet ovat minullakin (yksinhuoltajana) jääneet vähiin ja kärsin tuossa vuodenvaihteessa rankasta unettomuudesta. Nyt nukun lääkkeillä ja kivutkin ovat pikkuhiljaa lieventyneet. Syön myös Panadol Fortea 2-3 tab päivässä.

Silti vielä seuraillaan, ettei varmasti ole reumaa. Kannattaa käydä heti ihan reumalääkärillä.
 
Minullakin on ollut nivelkipuja raskauden aikana ja jälkeen, nyt synnytyksestä 1v 5kk ja kipuja monessa paikassa: kantapäät, lonkat, olkapäät, selkäranka,ranteet, peukalo. Buranan voimalla selviän, toukokuussa reumalääkärille.
 
Minullakin nivelkipuja ja selkäkipua. Tyttäreni 10 kk.
Oireet olivat pahemmat heti synnytyksen jälkeen. Silloin sormet olivat hirmu turvoksissa aamulla. :|
Nyt turvotusta enää vähän, mutta ranne, kyynärpää ja lonkat kipeät. Ja selkä välillä ihan lukossa. Olen pannut tämän raskauden piikkiin.
Mutta onkohan näin? Kannattaakohan varata aika lääkärille? :eek:
Muisti palailee nyt; ennen raskautta kävin toimintaterapeutilla ja hän epäili reumaa, koska silloin selkäkivut olivat aamuisin pahimmat.
Reumatekijää minulla ei ole, mutta ei sitä reumassa tarvitse ollakaan!
:ashamed:
Neuvoja kaivaten
 
Neuvolassa kysäisin asiasta viime viikolla, mutta kuten olettaa saattaa eivät osanneet oikein sanoa mitään... Reuma kuulemma voisi olla yksi juttu, mutta epäili sitä koska ei ole särkyä ja esim. nilkoissa jäykkyys ja kipu helpottaa kun "pääsee liikkeelle". Neuvoi menemään lääkäriin jos ei 6kk jälkeen ole tapahtunut muutosta (siis 6kk synnytyksestä, joka mulla n 3 vkon kuluttua) .

 
Mulla on 4kk vauva ja todella joka aamuinen liikkeellelahto vaikeaa! Mulla on ollut alusta asti ongelmia lahinna vasemman lonkan kanssa. Myos polvitaipeet rasittuu kavelemisesta. Sormet aamulla jaykat ja helpottaa paivaa myoten, toki huomaan nukkuvani nykyaan kadet tiukasti nyrkissa.. Mun appiukko on synnytyslaakari ja sanoi, etta on tyypillista hormonaalista vaivaa ja imetyksen aikana ei oikein muuta apua kuin paikallisesti voi kayttaa kipua lieventavia geeleja. On ne ehka vahan auttaneet, mutta niita saa levitella moneen kertaan paivassa ja silti aamut on vaikeita. Tsemppia!
 
Milleköhän lääkärille sitä sitten menisi?...
Vaivat eivät ole helpottaneet, ja fysioterapeutti suositteli verikokeisiin menoa.
Taidan mennä yksityiselle, kun on sairaskuluvakuutus olemassa, en halua odotella julkisella puolella miljoonaa vuotta (sekin maksaa...).
Nii, mutta pitääkö mennä suoraan reumatohtorille vai esim yleislääkärille?
 
Minä menisin reumatohtorille, jos kerta on sairaskuluvakuutus.

Olisin mennyt itsekkin, mutta sain sen käsityksen että tulisi melko kalliiksi siellä käynti kaikkine verikokeineen... mitä ne yksityisellä puolella määräävät. Mutta hoito/tutkimukset onkin sitten ihan eri luokkaa kuin tk-lääkäreillä.

Oon kärsinyt itse samanlaisista oireista jo syksystä asti. synnytyksestä nyt reilu yhdeksän kuukautta. Minulla on nivelkipua sormissa, ranteissa, nilkoissa, polvissa. Kivut pahenee rasituksesta ja turvotusta on. Väsymys on jotain ihan älytöntä :( Sitten taas välillä on päiviä että vointi on ihan hyväkin, särkylääkkeitä menee melkein päivittäin...Kuukautiskierto on ihan sekaisin ja silmät on valonarat, kuivat...tuntuu että näitä vaivoja on ihan älyttömästi...Sain käydä tk-lääkärillä kahteen kertaan valittamassa ennen kuin ottivat tosissaan...ja vihdoin sain asiaa eteenpäin, sain ajan reumalääkärille. Aika vaan tuli puolen vuoden päähän, hitto että raivostutti...en mitenkään ois näiden kipujen kanssa pystynyt odottelemaan vielä puolta vuotta! Ja taas mentiin "valittamaan" niin johan alkoi tapahtumaan...nyt olen menossa seukki viikolla reumalääkärille. Jospa vihdoin alkais jotain selviämään...tiedä sitten mitä on, onko reumaa vai mitä...verikokeissa reuma-arvot olivat hieman normaalirajojen yläpuolella, näin sanoi tk-lääkäri.

Että tämmöistä...Jaksuja kipujen kanssa!
 
Tänään piti olla aika reumalääkärille...Lääkäri oli sairastunut ja aika peruttiin. :( . Uskomatonta, mutta totta. Uuden ajan sain vasta toukokuun lopulle. Oon laskenut päiviä lääkärille pääsyyn..niin pitikin sattua näin paskasti. No ei tässä auta kun kärvistellä näitten kipujen kanssa. Yritin saada uutta aikaa aikaisemmin, mutta tämä on kuulemma reumapuolella tilanne. Kerroin kuinka on hankalaa pyörittää arkea ja kotona on kaksi pientä lasta, vaan ei auttanut yhtään. Kehottivat menemään tk:n, hakemaan uusia kipulääkkeitä jos nämä nykyiset ei enään tehoa. Jos vaan raskisin niin painelisin suoraan yksityiselle.

Miten sinulla Piija tilanne? Saitko ajan yksityiselle?
 
TOSI p...a juttu ätä80! Tuo on just se julkisen puolen ongelma... Aika pitkällekin vielä meni tuo aika. Kokeile jossain vaiheessa uudestaan soitella, josko ois tullut vaikka joku peruutusaika... :/
Mä sain ajan yksityiselle huomisillaksi. Katsotaan mitä tohtori sanoo. Vähänhän tuo on hakuammuntaa, kun lääkäreissäkin on eroja, että en tiedä millanen tohtori tämä nyt sitten on...
Kirjottelen kuulumisia huomenissa. :|
Olen yrittänyt selailla keskusteluja aiheesta täällä netissä ja osalla se on ollut reumaa ja osalla on mennyt ohi vasta n vuoden kuluttua synnytyksestä... että se on kai fifty-sixty niin kun Nykänen tuumais.
 
Do diin, lääkärissä käyty. Verikokeet otettiin, noin viikon kuluttua kuullaan löytykö reumatekijää. Jos verikokeissa ei mitään ilmene, jäädään seuraamaan tilannetta...
Turvotusta/kosketusarkuutta ei nivelissä ollut, joten epäili siksi. Toisaalta sanoi, että oireet voi alkuvaiheessa olla aika epämääräisiäkin. Sanoi myös, että hormonisyistä johtuvat nivelkivut yleensä kyllä paranevat puolessa vuodessa viimeistään.
No, odotellaan ja toivotaan parasta :|
 
Täällä edelleen nilkat ja polvet ja polven taustat oireilee. Verikokeissa ei näkynyt reumatekijää/tulehdusta.... Synnytyksestä reilu 8kk. Masentavaa kun ei mitään muutosta tapahdu, näinkö kärsin lopun elämääni.... :eek: :(
 
Entä, jos tuo onkin fibro-kipuja? Itselläni oireili lähes koko kroppa esikoisen syntymän jälkeen. Fibromyalgiassa kehossa on kipuja, mutta reumatekijää ei löydy. Googlella löytyy noista kipuiluista lisää... Oliskohan sulle mitään apua? =)
 
Eihän sulla ole mitään ihottumaa tai kynsimuutoksia? Minulla epäillään (nivelkipuja nyt 2v. ajan) nivelpsoriasista tai selkärankareumaa, reumatekijää ei ole mutta kivut tosi kovat ja useassa nivelessä yhtä aikaa+ kynsimuutoksia.
 
Onkohan mullakin lienee samaa vaivaa? Poika on 6 viikkoa ja ranteet ovat välillä niin kipeät että en meinaa pystyä poikaa nostamaan. Muualla kipua ei ole. Lämpö tuntuu pikkasen helpottavan kipua. Painamalla kipukohta löytyy ranneluun tietämiltä peukalon tyvestä. Kaipa se pitää lekuri varata :(
 
Hei pitkästä aikaa!

Ikävä kuulla että sulla Piija vielä on sama tilanne...niin täälläkin, "samassa veneessä" ollaan. Olen kuitenkin saanut asiaa eteenpäin...mutta oma vointi on niin surkea :( ja tämä väsymys on jotain aivan kauheaa, olisin jopa nyt tyytyväinen jos saisin tän väsymyksen pois, ihan masentaa! Onneksi lapset tuo voimia jaksamiseen.

Pääsin sinne reumalääkärille noin kuukausi sitten ja määrättiin lisää kokeita...lisää verikokeita ja sit otettiin sylkitesti ja silmien kuivuus testit... Nyt on sitten torstaina sinne meno kuulemaan, että löytyykö syytä tälle mahdottomalle kipuilulle. Lääkäri meinas että vois olla kyseessä joku sjögrenin oireyhtymä, että oireet viittaa siihen...saapas nähdä mitä sit verikokeet ja muut testit kertoo. Välillä vaan tuntuu että ei hemmetti onko sitä luulosairas, mutta ei kait sitä voi kuvitella tällaisia oireita.

Onko sulla silmien ja suun kuivumista, huimausta, ihon kutinaa?
 
Moi!
Kiitos kaikille, kiva saada lisää mielipiteitä, kommentteja ja kokemuksia. :heart:

RiiaLopo:Olen tuota ajatusta mielessäni käännellyt ja täytynee alkaa tutkia asiaa... Toivoin niin, että tälle olisi löytynyt joku "helpompi" selitys... Kauanko itselläsi kipuilut kestivät esikoisen jälkeen?

Kynsimuutoksia tai mitään ihmeempää ihottumaa en ole havainnut. Kynnet nyt tietty lohkeilee helposti, mutta ei sen kummempaa. Ja atooppisen ihoni kanssa kuivun ja kutian varsinkin talvisin muutenkin...

ätä80: Ikävää meidän molempien kannalta! :( Tämä väsymys on väsyttävää...
Mulla ei ole ollut noita viimeksi mainitsemiasi oireita. Nyt olen havainnut sellaisen uuden jutun, että selässä oikean puolen lihaksissa tuntuu välillä sellasta jännää pistelyä. Vähän niin kuin se lihas "puutuisi" hetkellisesti. En tiedä onko tuolla mitään tekemistä asian kanssa vai onko vaan joku jumi jossain selässä, kun ei ole tullut urheiltua entiseen malliin näitten kipujen kanssa.
Mutta mikäs tuo mainitsemasi oireyhtymä oikein on??? En ole kait ikinä kuullutkaan.
Kertoilehan kuulumisia!!!
Mä alotin muuten tänään e-pillerit, pieni toivo elää jossain sisimmässä josko niistä olisi apua... :/ epätoivoista?....
 
Heips!

No niin...lekurissa kävin ja taas lisää testejä. Kuukauden päästä pääsen johki ultraan mistä saadaan lisää varmuutta siitä että oisko tämä sitä sjögrenin syndroomaa. Ei hidasta hommaa, ei! Ottaa päähän ihan sikana, ku luulin jo että sais jo jonkun diagnoosin ja lääkityksen...ja näiden avulla helpotusta tähän arkeen :( . Nyt kuitenkin jotain selvisi että jotku Tuma vasta-aineet on koholla ja sylkitestistä kävi ilmi, että syljen eritys on aivan liian vähän...nämä taas viittaisi siihen ss:än.
Sjögrenin syndrooma on joku "reuman" sairauksista...en itsekkään vielä oikein ole perillä koko jutusta. Netistä oon ettinyt tietoa ja mitä nyt oon löytänyt, niin melkoinen määrä oireita siihen kuuluu.
Puutumisesta puheenollen...tänään kun kävin lenkillä niin tuntui kun olis kävelly pumulin päällä, siis kauheeta tunnottomuutta jaloissa...

Ei yhtään ole epätoivoista toivoa e-pillereistä apuja!

Voimia!

 

Yhteistyössä