Nivelkipu raskauden jälkeen?

Heippa, olen uusi keskustelija. Ja heti löytyi ajankohtainen aihe..

Mun nivelkivut alkoivat siinä jälkitarkastuksen paikkeilla (josta on siis nyt melkein 4kk). Luulin ensin, että jalat kipeytyivät, kun aloitin liikkumisen ja kädet vauvanhoidosta. Nyt viime aikoina alkoi nämä aamut olla yhtä helkuttia, kun kynkkäsin veskiin ja en pystynyt hoitamaan vauvaa aamuisin :(

Menin lääkäriin ja sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin heti. Viime perjantaina ottivat veri- ja pissakokeet ja eilen sain tulokset että mulla on reumatekijä. Tuli aika lailla puun takaa :eek: Lääkäri ei osannut paljon sanoa, miten voisin helpottaa oloani (muuta kuin särkylääkettä) ennen kuin saan kutsun reumapolille. Epäili että elokuussa pääsen reumapolile.

Ajatukset on aika sekaisin, täytyy myöntää :| Olen aina ollut terve kuin pukki ja yhtäkkiä tulee tällaista.
 
Tsemppiä Namina :hug:
Toivottavasti saat pikaisesti ajan polille.

Mulla ei lekurissa tuolloin 6kk synnytyksestä tuota reumatekijää löytynyt, nyt jo kohta 10kk mennyt ja kivut jatkuu edelleen. Pitäisi kai mennä uudelleen lääkäriin... Jotain homeopatiaakin olen jo miettinyt, mutta en tiiä kun ei ole mitään käsitystä tuommoisista hoidoista...
Mulla ei noista särkylääkkeistäkään ole mitään apua, kun ei mua särje. Kipu on toiminnallisessa vaiheessa, eli aina kun liikun.

Itekin olen aina urheillut ja ollut tosi hyvässä kunnossa ja nyt tää homma teki musta ihan sairaan... masentaahan se väkisinkin joskus.
 
Heips!

Namina, soittele ihmeessä sinne reumapolille vielä ajasta. Mullekkin tk-lääkäri sillon keväällä sanoi että laittaa lähetteen reumapolille ja kuukaudessa varmaankin tulee aika. Sitten kun soitin varsin sinne kysyäkseen että millonkas mahdollisesti pääsee niin sieltä tuumattiin että puolen vuoden jonot! Sain kuitenkin asiaan vauhtia ja sain ajan aikaisemmin. Vieläkin täällä ollaan epätietoisia diagnoosista...viikon päästä ois lisää taas kokeita...voi tämä olla pitkässä puussa :( . Pitäis vaan jaksaa pyörittää tätä arkea näiden lasten kanssa, mutta välillä on päivät yhtä helvettiä..kun omat voimat on ihan nollassa :(

Piija[/b], Pakkohan sullekkin on saada jotenkin selvyyttä noihin kipuiluihin...miten ois uus lääkärireissu...vaikka se on niin ärsyttävää lampata, tiedän!

Mä oon täällä kauhuissani lueskellut nettiä ja alkaa pyörimään jo pelot että jos mulla sittenkin on ms. Mulla on nyt ollut kuukauden verran aivan älyttömiä tunnottomuus kohtauksia oikeassa kädessä ja jalkoissa...pitää näistä nyt mainita sit vielä lääkärille kun sinne pääsen.Pää kait tässä kohta sekoaa näitten vaivojen takia.

Voimia kaikille!
 
Tää netti on toisaalta paha, toisaalta hyvä. Tieto meinaan lisää tuskaa ja joskus tulee löydettyä kaikki maailman oireet itsestään kun tarpeeksi täällä juttuja lueskelee.
Mutta toisaalta monesta jutusta on apuakin.

ätä80: Kannattaahan tuo pelko mainita lääkärille, sittenpähän saapi itse rauhan kun on asiaa varmistanut. Jaksamista!!!!!!! :hug:

Kai se on lääkäriin kohta mentävä. Kun vielä löytäis jostain jonkun hyvän, joka ottais asian vakavasti...
 
Sain lähetteen tk-lääkäriltä reumapolille ja sieltä tulikin melko pian kirje: odotusaika 2-3kk. Soittelin sinne että en pysty odottamaan niin kauan, kun se lähettänyt tk-lääkäri ei ymmärtänyt asiasta mitään, vauva kanssa mahdoton tilanne (kun mies lähtee lomien jälkeen töihin, niin en pysty hoitamaan aamuisin) jne. Sain ajan seuraavalle viikolle.

Polilla reumatologi otti kyllä vakavasti asian ja totesi minulla olevan nivelreuman alkuvaiheessa. Sanoi, että mitä aiemmin hoito aloitetaan, sen parempi ennuste. Sain kortisonia pistoksena suoraan tulehtuneisiin niveliin (kyynärpäät ja alemmat nilkan nivelet). Nyt olen sitten pitkäaikaisella lääkityksellä (kortisoni+sulfasalatsiini). Olo on ollut melko kivuton tuon käynnin jälkeen :)

Vaatikaa ihmeessä pääsyä polille, harmi kyllä muuten taitavat vitkutella ja kitkutella noitten aikojen kanssa. Voi vaan miettiä, mitä tulehdus nivelissä olisi tehnyt jonotellessa polille :(

Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiville!
 
Kaksi vuotta on mennyt kipujen alkamisesta ja tällä viikolta sain vihdoinkin reumapolilla diagnoosin: seronegatiivinen spondyloartropatia. Lääkärin mukaan täsmentyy vielä ajan kuluessa, voi olla selkärankareuma tai selästä alkanut nivelpsoriasis. Mutta alkuun on päästy ja pääsin aloittamaan reumalääkityksen, sain kortisonipiikin olkapäähän ja parempaa pitkävaikutteista kipulääkettä. Helpotus on suuri, kun en sitten ollutkaan luulosairas!

Tsemppiä kohtalotoverit, toivottavasti pääsette pian tutkimuksiin ja saatte selvyyden vaivoillenne! Saa laittaa viestiä ken haluaa jutustella asiasta. Mulla on nyt tulossa ensitietoryhmä sairauden osalta ja saan aina tarvittaessa nopeastikin ajan reumapolille.

Hoitoon pääsystä: Sain lähetteen tammikuussa 08 ja pääsin kiirellisenä sisään toukokuun 08 lopussa, että sellaisessa hyvinvointivaltiossa me elämme! Vielä toukokuun jälkeen kitkuttelin Buranalla tähän päivään saakka eli kunnes lääkäri sai paperille diagnoosin.
 
Nostan tätä keskustelua, kun joku muukin kyseli noista ihmeellisistä kipuiluista.

Mitähän tämän ketjun muille kirjoittajille kuuluu nykyään?

Minä kävin jälleen kerran verikokeissa (reumat+kilppari) ja viikon kuluttua tiedetään mitä arvot ovat. Että edelleen (n vuosi synnytyksestä ) painitaan näiden kipujen, kolotusten, jäykkyyksien ja väsymyksen kanssa. :headwall:
 
Voin liittyä teidän joukkoonne :wave: Kovin kuulostaa tutulta noi teidän oireet, sillä erotuksella että mulla alkoi jo vuosia ennen ensimmäistä raskautta.
Diagnooseja vuosien varrelta (alkaen 1995)on: vaskuliitti, sitten ilmaantuivat vaikeat nivelkivut(mulla polvet on pahimmat) ja sain lähetteen reumapolille. Mulla oli tumavasta-aineet koholla, migreeniä jne. joten diagnoosi on SLE kuuluu reuman sukuisiin autoimmuunisairauksiin niinku sjögrenin syndrooma ym. 2000 alkoi lihasheikkous oireet ja niitä tutkittiin vaikka ja missä ja pari kovin eksoottisen kuuloista diagnosiakin sain. Kaiketi kalium aineenvaihdunnassa on jotain häikkää... Seuraavaksi ilmestyi psoriasis ja 2005 ilmeisesti nivelpsoriasista kans, kun sen jälkeen on ollut joitain pahoja niveltulehduksia (aikaisemmin nielet oli vaan kipeet ilman mitään muutoksia).Kilpirauhasen vajaatoimintaa on on ollut vuodesta xxxx, en muista milloin todettiin.

Ensimmäinen raskaus sujui tosi hyvin, vasta viimeisellä kolmanneksella nivelet alkoivat vaivata, psoriasis melkein hävisi. En oikeasti muista millon viimeksi olisi ollut noin pitkää aikaa ettei mihinkään koskenut.
Toinen raskaus olikin sitten paljon vaikeampi. Lonkat ja polvet tulehtuivat niin että jouduin välillä kävelemään kepeillä ja sen jälkeen kaikki nivelkivut on jatkuneet entiseen malliin :kieh: Olin joku viikko sitten reumapolilla taas kontrollissa ja sain nyt jotain vahvempaa tulehduskipulääkettä, jota otetaan nukkumaan mennessä, et jos se auttasi tuohon aamuiseen nivelten toimimattomuuteen. Saa nähdä. Meidän pieni on jo 1v. tässä on tullu kehitettyä kaikenlaisia keinoja miten aamuista selviää ilman että tarvii nostella lasta. Aina kun mies on kotona lasten herätessä, niin hän hoitaa aamutoimet =) Meillä lapset on kans oppineet ottamaan mua kaulasta kiinni kun täytyy nostaa johonkin ja siitä otan halausotteeseen, niin eivät pääse tippumaan. Tuokaan ei tosin auta niinä aamuina kun huippaa. Sit vaan täytyy vaihtaa vaippa ja vaatteet sängyssä ja viihdyttää siellä kunnes äidillä kädet toimii :ashamed:

Mut sellainen huomio tuli jonkun kirjoituksesta, että mä en saa SLEn takia käyttää e-pillereitä tai muutakaan ehkäisyä jossa on estrogeenia. Se voi pahentaa oireita! Kannattaa siis tarkistaa reumalääkäriltä mikä sopii.

Tälainen sekava tarina mulla.
 

Yhteistyössä