No mitä sitten kun kuopusi täyttää 3v?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tajusin juuri, että sittenhän loppuu kotihoidontuki! Eikö sen jälkeen saa enää mitään tukia, tai no tietty lapsilisät? Sitten on vaan pakko mennä töihin tai elää miehen palkalla? Haluttaisi olla vielä kotona kun nuo kaksi on vielä niin kovin pieniä, ja kun ekaluokkalainen tulee koulusta :(
 
***
Voithan aina tehdä 6-tuntista työpäivää ja saat siitä Kelalta ruhtinaalliset n. 70e/kk korvausta... (osittainen hoitovapaa). Vaatii tietty, että sulla on työpaikka johon palata.
 
Yhteiskunta ei tue kotiäitiyttä rahallisesti loputtomiin, mutta onhan niitä keinoja. Osa-aikatyö vaikkapa, siten että mies on lasten kanssa kun äiti on töissä. Tai joku kotoa käsin tehtävä homma (en tosin tiiä mikä sellainen voisi olla).

Työttömäksi voi myös heittäytyä, mutta aika nopsaan saattaa tulla käsky kurssille tai töihin.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";23014341]Mä ratkaisin tuon ongelman ryhtymällä perhepäivähoitajaksi. Ja todella tyytyväinen olen ollut ratkaisuun.[/QUOTE]

Eli 2 hoitolasta tähän lisäksi? Mutta eikös se tarvitse jonkun pienen koulutuksen? Onko viikonloput vapaata, vai onko sillon pakko ottaa hoitolapsia jos sen vanhemmat on töissä viikonloput?
 
"Anna"
Mä menisin opiskelee, kuka jaksaa olla kotona 24/7 ja en ole lasten vihaaja, vaan ihan yleisellä kannalla TAI MENE TÖIHIN. Oppiihan lapset olemaan päikkärissä ja kotona yksin
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";23014364]Eli 2 hoitolasta tähän lisäksi? Mutta eikös se tarvitse jonkun pienen koulutuksen? Onko viikonloput vapaata, vai onko sillon pakko ottaa hoitolapsia jos sen vanhemmat on töissä viikonloput?[/QUOTE]

Tarvitsee koulutuksen,mutta mun ei tarvinnut sitä käydä,koska olen lähihoitaja.
Viikonloput on aina vapaata ja arkipyhät,viikonloppuhoitoa tarvitsevat lapset sijoitetaan vuoropäiväkotiin.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";23014364]Eli 2 hoitolasta tähän lisäksi? Mutta eikös se tarvitse jonkun pienen koulutuksen? Onko viikonloput vapaata, vai onko sillon pakko ottaa hoitolapsia jos sen vanhemmat on töissä viikonloput?[/QUOTE]

Tarvitsee koulutuksen,mutta mun ei tarvinnut sitä käydä,koska olen lähihoitaja.
Viikonloput on aina vapaata ja arkipyhät,viikonloppuhoitoa tarvitsevat lapset sijoitetaan vuoropäiväkotiin.
 
får
joten mitä jos vaikka menisit töihin? Osa-aikatöitä löytyy suuremmista kaupungeista ihan mukavasti., joskaan jokaisen koulutusta vastaavaa ei välttämättä, mutta onko se tarkoituskaan? Eiköhän aikuinen ihmienen jotain viitsi leipänsä eteen tehdä.

Suomessahan on toki tämä luuserimahdollisuus olla työttömänä, vaikkei töitä ikimaailmassa haluaisikaan, mutta muistathan, että esim. minä rutiköyhänä totaaliyhärinä rahoitan osaltani sinun laiskottelusi.
 
[QUOTE="vieras";23014341]Mä ratkaisin tuon ongelman ryhtymällä perhepäivähoitajaksi. Ja todella tyytyväinen olen ollut ratkaisuun.[/QUOTE]

Minusta pph:n työ vaatii ennen kaikkea kutsumuksen alalle. Jos motivaationa on vain se, että saa hoitaa omat lapset kotona - enkä väitä että sinulla olisi niin, mutta yleisesti ottaen - niin se ei ole hyvä juttu. Pph:n työ vaikuttaa niin paljon ihan normaaliin arkeen kuitenkin, sekä hoitajalla että hänen perheellään.
 
näin
Minusta pph:n työ vaatii ennen kaikkea kutsumuksen alalle. Jos motivaationa on vain se, että saa hoitaa omat lapset kotona - enkä väitä että sinulla olisi niin, mutta yleisesti ottaen - niin se ei ole hyvä juttu. Pph:n työ vaikuttaa niin paljon ihan normaaliin arkeen kuitenkin, sekä hoitajalla että hänen perheellään.
peesi tälle! Halu alalle täytyy olla, ei se nyt ihan noin vain siinä sivussa tuo työ mene, tai ainakaan ei saisi mennä. Pitää kuitenkin ottaa vastuu muiden lapsista!
 
45efwd
Minusta sinun kannattaa ehdottomasti olla vaan kotona, jos teillä rahatilanne sen sallii. :) Arvostan kaikista eniten kotiäitiyttä. Yhteiskunnalle tulee oikeasti paljon kalliimmaksi hoitaa näiden töissäkäyvien lapsia siellä päiväkodissa, kuin jos he ovat kotona. Se summa, mikä hoidosta pitää maksaa, ei oikeasti riitä kattamaan läheskään niitä kuluja, joita sen lapsen hoitamiseen oikeasti menee. Sen päälle, mitä siis työssäkäyvät lapsistaan maksavat, joutuu yhteiskunta lisäämään vielä ekstra euroja. Koti on sitä paitsi ykköspaikka lapsillesi! :)
 
Mä kyllä toivon että pph:n työhön alkais sellanen jolla on kutsumus siihen. Voi toki olla että työhön tykästyy ajan kanssa, mutta hoitolapsia ajatellen kuulostaa ikävältä että olet paikalla siksi että omat lapset saa olla kotona...

Mulla sama tilanne ap, kesä on vielä auki mutta syksyllä toivoisin alottavani opinnot. Itsekin tahtoisin kesän olla kotona kun ekaluokkalainen ois muuten päivät yksin, mutta tajuan ettei se välttämättä ole mahdollista... Kotihoidontuki loppuu toukokuussa. On nyt urakalla ruvettu harjottelemaan tuon vanhemman kanssa yksin kotona olemista, ruuasta huolehtimisesta jne. jotta tilanne ei tuu sit uutena.
 
Työ
Yhteiskunnalle tulee oikeasti paljon kalliimmaksi hoitaa näiden töissäkäyvien lapsia siellä päiväkodissa, kuin jos he ovat kotona.
:D Onko sulla käynyt mielessä että työssäkäyvät maksavat verotuloina moninkertaisesti hoitokulut? Samoista veroista maksetaan myös kotihoidon tuet sun muut. Eli kerro miten kunta säästää siinä että mä maksan kht:sta veron noin 80€/kk ja se maksaa mulle 200 euron kuntalisän siitä ilosta että olen kotona. Kunta jää tappiolle pelkästään tosta 120€/kk. Tai sitten en saa mitään rahaa lapsen ollessa yli 3 v, kunta jää tappiolle koko kuntalisän verran koska en maksa verojakaan.

Tai sitten et mä maksan veroja n. 1500 €/kk + hoitomaksun 255€. Kunta maksaa hoitopaikasta vajaa tuhat euroa (keskimäärin) joten se tienaa mun työssäkäynnillä lähes 800€/kk.
 
"näin meillä"
No meillä toimitaan näin.... lapsi siis jo reilu 3v.

Mies päivät töissä n. klo 9-17. Minä lähden töihin sitten n.klo 18.00. Ei tarvi viedä lasta vielä hoitoon ja koululaisenkin olen aina ottamassa vastaan koulusta. Saa vielä tuo meidän 3v hetken nauttia kotioloista.... ja koululainenkin tykkää, kun ei tarvi tulla tyhjään kotiin koulusta. Usein vielä koululaisen kaverikin tulee meille, kun muuten sen pitäisi olla niin kauan yksin kotona.
Tällainen sopii meille, nyt ainakin tällähetkellä. Rahallisestikkin pärjätään näin, kun ei tarvi hoitomaksujakaan maksaa.

PPH:n hommia en suosittele, on senverran rankkaa hommaa. Helpompaa olla jossain muualla töissä.
 
456tyuj
Alkuperäinen kirjoittaja Työ;23014712:
:D Onko sulla käynyt mielessä että työssäkäyvät maksavat verotuloina moninkertaisesti hoitokulut? Samoista veroista maksetaan myös kotihoidon tuet sun muut. Eli kerro miten kunta säästää siinä että mä maksan kht:sta veron noin 80€/kk ja se maksaa mulle 200 euron kuntalisän siitä ilosta että olen kotona. Kunta jää tappiolle pelkästään tosta 120€/kk. Tai sitten en saa mitään rahaa lapsen ollessa yli 3 v, kunta jää tappiolle koko kuntalisän verran koska en maksa verojakaan.

Tai sitten et mä maksan veroja n. 1500 €/kk + hoitomaksun 255€. Kunta maksaa hoitopaikasta vajaa tuhat euroa (keskimäärin) joten se tienaa mun työssäkäynnillä lähes 800€/kk.
Eiköhän sen naisen mies maksa paljon enemmän veroja, kuin muut, jos on varaa sillä vaimolla jäädä kotiinkin! Yritä nyt ajatella vähän pidemmälle. Porrastetusti kun veroja maksetaan, niin siltä mieheltä otetaan sitten luultavasti paljon enemmän, kuin vaikka monelta muulta avioparilta yhteensä. Voi ziisus...
 
[QUOTE="näin meillä";23014738]No meillä toimitaan näin.... lapsi siis jo reilu 3v.

Mies päivät töissä n. klo 9-17. Minä lähden töihin sitten n.klo 18.00. Ei tarvi viedä lasta vielä hoitoon ja koululaisenkin olen aina ottamassa vastaan koulusta. Saa vielä tuo meidän 3v hetken nauttia kotioloista.... ja koululainenkin tykkää, kun ei tarvi tulla tyhjään kotiin koulusta. Usein vielä koululaisen kaverikin tulee meille, kun muuten sen pitäisi olla niin kauan yksin kotona.
Tällainen sopii meille, nyt ainakin tällähetkellä. Rahallisestikkin pärjätään näin, kun ei tarvi hoitomaksujakaan maksaa.

[/QUOTE]

Tää oiski unelmatilanne, mutta se että sais moista työtä ja sovitettua vielä miehen töiden kanssa yhteen, on ainakin meillä mahdotonta.
 

Yhteistyössä