NT-ultraan vai ei?

Odotan ensimmaistani (yksi KM takana) ja vaikka raskaus on ihan alussa, olen jo miettimassa alkuraskauden seulontoja. Ajattelin etta taalta puolelta voisi loytya nakokulmia asiaan.

Kyselisin teilta, jotka olette saaneet Down-lapsen tai muuten erityislapsen joko yllatyksena tai etukateen tietaen, etta kannattiko niskaturvotusultra? Olen itse harkitsemassa siita pois jaamista, koska emme halua tehda aborttia missaan tapauksessa, enka halua stressata turhaan etukateen etta millainen lapsi sielta on tulossa ja miten parjaamme.

Rakenneultraan menisin koska vakavamman vamman haluaisin mielellani tietaa etukateen. Tuttavaperhe sai rakenneultrassa kuulla, etta vauvansa ei todennakoisesti selviaisi edes synnytyksesta (joku trisomia, en muista mika) mutta he paattivat pitaa sen, kertoivat kaikille jo raskausaikana asiasta, ja vauva paasi viela kotiinkin muutamaksi paivaksi ja teki koko suvun kirpeansuloisesta onnesta autuaaksi noin viikon mittaisella visiitillaan tahan maailmaan :heart:

Eli kaipaisin ihan kaikenlaisia kommentteja tahan asiaan kaikki nakokulmat ja paivittelytkin ovat tervetulleita :wave:
 
mä en ole joka raskaudessa käynyt nt ultrassa.toiseksi vanhimman lapsen aikana kävin ja kaiken piti olla kunnossa,mutta ei ollut...ja vauvan ollessa n.puolivuotias,selvisi että on kehitysvammainen :( jotenkin tuntui että mua oli petetty,kun kaiken piti olla kunnossa ja jos jo silloin olisi tiedossa ollut ettei ole ns.terve,olisi jotenkin osannut valmiiksi varautua.
 
Minä en ole käynyt kummankaan pojan kanssa nt-ultrassa. Eikö ole ollut häikkää. Nyt odotan kolmatta lasta ja kieltäydyin nt-ultrasta... Riski on pieni ikääni nähden ja suvussa ei ole poikkeavuuksia ollut. Äitini oli 36v., kun teki viimeisen lapsen ja terve poika oli...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Daria79:
Minä en ole käynyt kummankaan pojan kanssa nt-ultrassa. Eikö ole ollut häikkää. Nyt odotan kolmatta lasta ja kieltäydyin nt-ultrasta... Riski on pieni ikääni nähden ja suvussa ei ole poikkeavuuksia ollut. Äitini oli 36v., kun teki viimeisen lapsen ja terve poika oli...
Minulla 2 lasta ja kävin ultrat, juuri siksi jos jotain suurempaa huomattaisiin niin heti synnyts salissa voisi valmistautua. Ja ei pitänyt olla mitään,mutta toisen lapseni kohdalla, rakenneultrassakin kaikki oli loistavasti, mutta kun syntyi oli selässä harvinainen kehityshäiriö. Ja siis minun ja miehen suvussa ei ole minkään laista vammaisuutta/kehityshäiriöitä ja minä olen 23v ja mies 27 v eli ei se ikää katso kenelle tulee mitäkin eteen! Ja minun äiti teki viimeisen lapsen 38v ja terve on!
 
Kiitos kovasti nakemyksista! Ajattelin etta haluan ajoissa tata asiaa alkaa miettia jotta ehditaan miehen kanssa puhua selvaksi jo ennen kuin otetaan asia puheeksi neuvolassa.

Juttajulian tuntema pettymys neuvolaan taitaa olla kanssa aika yleinen tunne kun lapsi syntyykin ennakko-odotuksista poiketen vammaisena. Itse yritan muistaa etta eihan sita tieda mita elamassa tulee eteen edes itselle, ja kun menee naimisiin tulee lisaa epavarmuustekijoita, ja kun hankkii lapsia tulee niita ihan roppakaupalla taas. En tieda osaisiko sita oikeasti varautua vaikka tietaisikin etukateen, vai pelkaisiko vain.

Joku on sanonut etta lapsen hankkiminen on kuin antaisi kohtalolle ladatun aseen. Eika sita tieda milloin se laukeaa (yhden ystavapariskunnan poika on ollut vankilassa murhasta jo nelisen vuotta. Joskus mietin etta jos silla lapsella olisi ollut Down, niin olisi se perhe saastynyt ihan valtavalta maaralta murheita...)

Kirjoitelkaa ihmeessa lisaa, mielenkiintoista saada asiaan nakulmia.
 
Niin jos olisivat saaneet Down lapsen olisi murheet olleet myös suuria mutta toisenlaisia...
Kyllä kannattaa mennä kaikkiin ultraa mitä vaan saa, ihan siinäkin mielessä että voit mahdollisesti pelastaa vauvasi hengen. Nt- ulrassa katsotaaan muutakinkuin tuo Down, mm esim. siinä näkyy jotkut aineenvaihdutasairaudet, sydänongelmat ym.
Siinä voi sanoa että ei katsota sitä Down-riskiä jos ei halua mutta muut jutut voi katsoa, aina parempi mitä varhaisemmassa vaiheessa jotain löytyy niin paremmat mahikset vauvan selvitä.

Itse kävin kaikki mahdolliset tutkimukset, lapsivesitutkimusta myöten ja kaikki oli kunnossa, mutta sitten vauva kärsi synnytyksessä hapenpuutteesta ja siitä seurasi erittäin vaikea cp-vamma eli liikuntavamma ja epilepsia. Eli sain kuitenkin erityslapsen vaikka niin olin "varmistanut" että niin ei kävisi. Helvetin rankkaa on ollut ja vaihtaisin ilomielin ns normaaliin lapseen vaikka tämäkin lapsi on aivan ihana ja rakas.

Haluaisin elää ns normaalia elämää. ilman ainaisia sairaalareissuja, kotona lappaa jos jonkinlaista terapeutteja ja muuta tätiä, ja kaikenmaalilman vammaistukihakemukset mitä pitää kelata anoa ja oikein anomalla anoa, kaikki helvetin systeemit ja kaikesta pitää ottaa selvää itse, kukaan ei tule sulle sanomaan että olette oikeutettu tähän ja tähän ym sontaa mitä tämä erityislapsen vanhemmuus tuo tullessaan, saati älytön huoli lapsesta ja hänen tulevaisuudesta. :ashamed: :hug:
 
Kiitos vuodatuksestasi yksmamma. Eihan sita tieda mita elama tuo eteen, itse kullekin :/ Hienoa etta uskallat valittaa! :hug:

Tuota olen itsekin miettinyt etta voiko jo niin varhaisessa ultrassa loytya jotain, johon pystytaan jo jotenkin vaikuttamaan? Rakenneultraan ajattelin menna kun onhan se hyva tietaa jos vauva pitaa kiikuttaa synnytyksesta suoraan teholle. Itse olen aina luullut etta nt-ultran jalkeen ainoa "hoito" jota tarjotaan on abortti :ashamed:
 
Minulla on kaksi lasta ja molemmista olen käynyt nt ultrassa ja muissakin mitkä on tarjottu ;)
Esikoinen 4v on täysin terve,mutta toisella 1,5v tytöllä on ollut suulakihalkio ja tälläkin hetkellä sydänvika,joka varmaan tuleekin olemaan koko hänen elämän :ashamed: Myös kehityshäiriön mahdollisuutta tutkitaan edelleen :'( Missään ultrassa ei näkynyt poikkeavuuksia :/
 
No tulipahan valitettua joo, taisi olla yksi niistä huonoista päivistä...ei pitäisi tänne silloin kirjoitella..
Nt-ultra tarkoitushan ei todellakaan ole se että ohjataan aborttiin. kyllähän vanhemmat sen itse päättävät mitä tehdä eikä kylmästi ohjata aborttiin. Yleensähän Down lapsilla on paljon muita liitännäisoireita/sairauksia mm sydänvika ja luulen että se kyllä havaitaan jo varhaisessa vaiheessa. Eihän näiden seulojen alkuperäinen eikä nykyinenkään tarkoitus ole "tuhota" elämää vaan pelastaa, ennenmuinoin näitä ei ollut oli lapsikuolleisuuskin korkea suomessakin.
Eihän nämä seuloissa kaikkia juttuja löydy eikä niitä havaita, kun eihän niissä katsotakaan kuin tietyt kromosomipoikkeavuudet tai sairaudet, ei ne ole 100% tutkimuksia.
Luulen Maaria -76 että olet jo valmis ottamaan vastaan erityslapsen jos sellainen sinulle "annetaan" ja selviäisit siitä hyvin tuolla asenteella.
 

Yhteistyössä