Nuoret yksinhuoltajat - taloudellisesti pärjääminen?

Hei kaikki.
Otsikossahan se kysymys tulikin. Miten sinä nuori äiti/isä, olet pärjännyt taloudellisesti?
Oliko ennestään säästöjä? Tai jos lapsi oli täysin yllätys eikä rahatilanne ole ollut parhain, miten olette saaneet järjestettyä kaiken tarpeellisen (turvaistuin, rattaat)?
Onko sinulla täysi huoltajuus vai osallistuuko toinen vanhempi millään lailla lapsen/lasten elämään?

Mielelläni kuulisin kokemuksia yksinhuoltajuudesta.
 
Minä en enää ole kovin nuori enkä oikeastaan yksinhuoltajakaan, mutta olin 19 kun tulin raskaaksi ja lähdin vielä opiskelemaan, joten rahat olivat pitkään tiukilla. Lainasin vanhemmiltani ja otin opintolainaa, mutta tuskin olisin pärjännyt ilman vanhempien apua, koska töihin en voinut mennä. Asuin kaukana vanhemmistani opintojen vuoksi ja tukiverkostot sekä lastenhoitoapu näin puuttuivat.
Mutta jos en olisi opiskellut, niin rahat olisivat varmaan riittäneet ihan hyvin, koska olisin voinut hakea toimeentulotukea. Minulla oli vain tapana tuhlata opintolainat suurena könttänä puolivuosittain ja sen jälkeen olinkin ihan pulassa loppuajan :).
Muistaakseni sain toimeentulotukea ainakin lapsen pinnasänkyyn ja lasten vaunuihin sellaisen summan, että pystyin ostamaan ne käytettyinä. Siistejä kyllä olivat. Jos omilta vanhemmilta saa apua lapsen hoidon kanssa/taloudellisesti, niin se on kyllä iso apu! Yllättävän hyvin sitä sitten pärjäsi, pelkäsin paljon pahempaa :D
 

Yhteistyössä