Nuoria odottajia/ äitejä pk seudulta?

Moikka!

Löytyiskö täält palstalt pääkaupunki seudulta nuoria odottajia tai jo äitejä? :) Tulkaa höpöttelemään kaikesta mitä mieleen tulee.. raskaudesta, äitiydestä, nourten jutuista, opiskeluista, muodista, ihan mistä vaan! ;)

Ite täytin just 19 ja heinäkuun lopussa LA, poikalupaus saatu. Asustelen Helsingissä avopuolison kanssa. Raskaus tuli yllätyksenä marraskuussa, päätettii jatkaa raskautta, koska ollaa molemmat aina haluttu nuorella iällä lapsia =) Täällä nypistellää jo pikkusia vaatteita ja pakkaillaa sairaalakassia, ei oo enää pitkä aika, ku saadaa vauva mahan toiselle puolelle <3
 
  • Tykkää
Reactions: tanzie ja -kride-
Hellurei!

Itse en asustele pääkaupunki seudulla,mutta nuori odottava äiti olaan :D Täytän itse tänävuona 19 vuotta.. Marraskuussa saimme tietää että meille olisi lapsi tulossa. Meillä on avopuolisoni kanssa elokuun alussa laskettu aika :) Raskaus tuli meillekin yllätyksenä, ja päätettiin pitää lapsi! Sitä vaan toivois pikkusta jo maailmaan <3 Mutta ei olisi enään pitkä aika! Meillekin olisi poika tulossa ( ainakin niiin sanovat ) :) Tänään meillä olisiki sitten synnytysvalmmennus :)
 
Täällä yks Helsingissä asuva äiti lisää!
Ikää kaikki 20v ja sektio varattu syyskuun alkuun :)

Kihlatun kanssa asustellaan Suurmetsässä, meillä noita vauvanvaatteita on jo hypistelty :p
Ootan ite ihan vimmatusti, et pääsis pakkaa sairaalakassia ja että sais tän pikkuihmisen ulos ja oman kropan takas.

Ja nii, meillä tyttölupaus :)
 
Tanzie: Ollaa siis samaa vuosimallia sun kanssa ja lasketut ajat aika lähekkäin! Missä päin suomea pidät majaa? :) Miten synnytysvalmennus meni?

fortunate: Asutaa pohjois-helsingissä, muutettii just Vantaalta takasin Helsingin puolelle, vaihtu kaksio kolmioon ja nyt seutuki on lapsiystävällisempi. Puistoja ja leikkipaikkoja riittää, oon ite pikkutyttönä viettäny aikaa samoissa puistoissa nii kiva ku voi pian viedä oman lapsen samoihin paikkoihin :) Missä päin te asutte ja mites teillä lähteny vauva arki pyörimään? :)


Jemmiksi: Me asutaaki sit aika "naapurissa" täältä meiltä on suurmetsää noin 5km =) Tosta sairaalakassista, oon saanu pakattua vauvan kotiutumis vaatteet ja jotain pikkutavaraa, miehen vaatteet ja hygieniavälineet, kameran.. siihen se sitte jäi, paitsi et pillimehuja kävin viimeviikol ostamas jo valmiiks, ne lähtee myös mukaa. Nyt mietin et mitä sinne pitäis viel pakata. Oon vähän semmonen, et saatan helposti pakata jotain turhaa ja tarpeetonta, mitä en sit tuukkaa tarvimaan :rolleyes: Synnytys sairaalan tutustumis käynnillä sanottii, ettei tarvii ottaa mitään mukaa, talo tarjoo kaiken tarvittavan ja mies voi käydä sit myöhemmin hakemassa vaatteita yms. Mut luulen et otan itelleni mukaa varmuuden vuoks pari vaatekappaletta ja jonku kirjan, jos sai vähäsen luettua. Ootko ite jo miettiny mitä sun sairaalakassiin lähtee mukaan? =)

Jännittääks teitä jo tuleva synnytys/sektio? Itteeni jännittää jo aika paljon, eniten pelkään sitä kipua, vaik kipukynnys on aika korkee ja sit ku ei tiiä yhtää mitä odottaa. Fortunate, miten sun synnytys meni? oliks helppo, vaikee vai siltä väliltä? Jäiks mitään "traumoja" vai tekisitkö vaikka heti uudelleen? Nii ja jos kellään nyt tulee mielee, mitä sairaalakassiin ois hyvä pakata mukaan nii vinkatkaa siitä täällä :)
 
Juuw, kohtalaisen lähellä sitten ^^ Hassu ajatella, että joskus saattanut törmätä johonkin sattumalta ja ei yhtään voi tietää, että onko sen ihmisen kanssa keskustellut esim täällä :D
(krhm, kihlattunihan löytyi tavallaan siis netistä, vaikka oltiin nähty toisemme useampaankin kertaan livenä, kumpikaan ei vaan tiennyt sitä :D)

Mun sairaalakassiin tulee ainakin kirja, kamera, vihko ja kynä, hygieniat ja varmaan pari vaihtopaitaa :) Tuskimpa kauheesti muuta tarvii.

Mua pikkuse jännittää tuo sektio. Tai ehkä enemmä vielä se, et Naksu nyt pysyy masussa siihe asti. Toivottavasti pysyy!

Enemmän kun sektiota, mä jännitän kyl aikaa sen jälkeen. Puoliso lähtee heinäkuussa inttiin ja oon melko yksin kotona :D Onneks vaavin isovanhemmat asuu tossa parin kilometrin päässä, ni ei hätää =) Ja mun vanhemmat asuu lyhyen ajomatkan päässä. Ehkä siitä nyt selvitään ^^
 
Mietin kans et ei varmaa paljoo muuta tarvii pakata, jotain perustavaroita vaa. Miehen voi kuitenki sit aina lähettää kotiin hakemaan jotain jos siltä tuntuu :D Millä viikoilla teil on varattu sektio aika? Toivottavasti malttaa pysyy masussa siihen asti :)

Mut siis sulla mies lähös armeijan harmaisii. Mihin varuskuntaa menossa? Mun mies just tällä hetkellä intissä Santahaminassa, kotiutuu 9 päivän päästä. Se alku on vaikein, helpottaa ajan mittaa. Tuu kertoilemaa fiiliksiä inttileski ajasta, itelläni kaikki tuoreessa muistissa, ku tammikuussa oman miehen armeijaa luovutin ja mielelläni kuuntelen jos haluut jutella! ja kyl te selviitte :) pyydät aina rohkeesti apua jos siltä tuntuu ja sun mies saa yövapaita jos kassult ei oo törkeen pitkä matka kotiin, siitä on kans iso apu :) Tähtäättekö 6kk palvelusaikaa?
 
Muistaakseni viikkoja oli sillo sektioaikana 37+jotain, että ei mitenkään hirvittävän ennenaikaista kuitenkaan :)

Ja Santikseenhan toikin on lähössä, ei onneks sen pidemmälle :) Toinen haluais kyllä olla sen 362, mut pisti kuitenki ensisijasesti ton 6kk palvelusajan - ei haluu itekään missata melkei koko ekaa vuotta vauvan elämästä.

Ja muistan kyllä jostain eksästä, että alku oli vaikein, sit osas jo nauttia omasta ajasta. Nyt vaa jännittää että sitä omaa aikaa ei tosiaan tuu olee :D Miten jaksaa ite kaikki yöheräämiset yms.. Mut hoidetaa tuo nyt altapois ni ei tarvii myöhemmi enää murehtia sitä :)
 
Joensuussahan miä majailen :) Todennäköisesti oltais muuttamassa Savonlinnaan kihlattuni kanssa jos hän vaan saa töitä sieltä :) Synnytysvalmennus meni hyvin,kaksi tuntia oli teoriaa. Antoi kyllä todella paljon lisätietoa, ainut mikä harmittaa on ku ei päästy kiertelee synnytysosastoa, koska täällähän on salmonellaepidemia. Mutta epidemia julistetaan perjantaina päättyneeksi jos nyt ei tule ketään synnytysosastolla jolla olisi sitä. Synnytysvalmenuksen jälkeen olenkin sit nähnyt joka piävä unta että olen synnyttämässä :D Oletkos siä käynyt jo synnytysvalmennuksessa?
 
jemmiksi: hyvä et on jo tuttu juttu toi inttileskeys, nii menee nyt varmaa helpommin? Tottakai sit toi uus arki vaikuttaa, nii tekee siitä odottamisesta vähän erilaista. Mut onneks aika menee loppujen lopuks nopeesti, varsinki se puol vuotta :) Syntymän jälkee tulee kai ne 12vrk isyysvapaata nii seki helpottaa ja auttaa, ku mies kotona pidemmän aikaa. Saaks udella vielä et halusitko ite sektion vai onks pakollinen toimenpide? :)

tanzie: mulla on mies joensuusta! Tutustuttii siellä, ku olin käymässä joensuus ja vuoden päästä siitä muutettiin saman katon alle tänne etelä-suomeen :> Mulla on ollu synnytys sairaalaan tutustumis käynti, en tiiä onks se sama asia? :D Siel meni kaikki hyvin, päästii kiertää osastoja, kattoo synnytyssali ja perhehuoneet yms. Mua vaa rupes pelottamaan synnytys viel enemmän, ku se kätilö ei yhtää kaunistellu kertomiaan synnytystarinoita, mut oikeestaa hyvä vaa nii tietää vähän mitä on edessä päin. Sit perhevalmennuksia on ollu, seuraava kerta onki vasta marraskuussa, ku muksut on kaikil syntyny :p
 
Kappas :) Kyl se varpaam aika lailla on sama asia :p tosin itse en päässy kiertelee niitä paikkoja.. Muakin rupes vähä enemmän jännittää synnytysvalmenuksen jälkeen,kun sitä hokas oikeesti et ei vitsit,itellä on synnytys ihan lähellä.. Ei kuus viikkoo oo kovin pitkä aika :D Ja joka ikinen yö miä oon nähny nyt unta että synnytän tai mul käynnistyy synnytys =D
 
Juuw: Eka viikko oli kyllä niin kauheeta skebeliä oikeesti nyt :D En muista itkeneeni niin paljon ja niin hysteerisesti varmaan koskaan :D Mut sittepä helpotti :)
Nyt mies pääsee ekoille lomille huomenna, kolmen viikon jälkeen!

Ja sektio on yhtälailla pakollinen toimenpide, kuin omasta halustakin :) Ahdas lantio ja sitte omat raiskauskokemukset oli sellanen tekijä, että lääkäritki sanoi sektio olevan paras mahdollinen vaihtoehto :)

Kride: missäpäin te asustelette täällä? Itelläkään ei kauheesti oo samanikäsiä kavereita, jotka olis samanlaisessa tilanteessa nyt :D

(.) Jos sektioaika tulee vielä viikolla alaspäin, niin heti syyskuun taitteeseen! Jos Omppu vaan pysyy kyydissä siihen asti, jännä nähdä. Pikkunen olis niin kovasti jo tuloillaan, viimeks kun katottu niin olin jo auennut 2,2 senttiä, ja kanavaa jäljellä 1,5cm. Tosta on neljä viikkoa :D Vähä jännittää, kun olis lääkäri tossa parin viikon päästä, että onko jotain muutoksia tapahtunut. Ne ei enää voi antaa supistuksenestolääkkeitäkään, kun mulla on niin matala verenpaine. Sanoivat vaan, että jos supistukset ei mee ohi ja synnytys on selkeesti käynnistynyt, niin ei ne voi muuta ku sektioida vaavin ulos :D
 
asun täs itähelsingissä! en oo aikasemmin ees lueskellukkaa näitä nyt vaa satuin alkaa lukee ni täältä löytyki aika kivoja keskuteluja =)) mulle suositeltii neuvolassa menee tyttöjen talolle et siel on nuorii äitejä mut ei oo oikee mun juttu mennä ihan vieraasee paikkaa tutustuuu uusii ihmisii kuitenki sen verran ujo ollu aina.. :ashamed:
 
Mulleki ne Kättärillä suositteli sitä Tyttöjentaloa, mut emmä kans oikee.. :D Mul ei oo ihmisten kanssa yleensä mitää ongelmaa, ja aattelin Ompun synnyttyy kyl mennä käymää siellä, mut ei jotenki nyt vaa natsaa.

Olis ehk kivempi järjestää joku ~20v äitimiitti, täält foorumilaisista tai jotain :D tietäis toisistaan ees vähä :)
 
niimpä! =) Teilläkin on synnytys ihan just edessä ! Aika on menny ittellään niin nopeesti ei uskois et täst on jo vuos ku on ite synnyttäny ja toi pikku tappi kävelee ja touhuu jo noin paljon! :rolleyes: Alussa ei kyllä tuntunu siltä et aika liikkuis mihinkään ku sil oli koliikki ja se oli yhtä huutoo joka yö ja päivä sen 3 kk! :|
 
Täällä olis yks 18v tuleva äiti, eilen näytti tikku vihdoin positiivista :) Ite kans tässä vantaalla asustelen ja nyt juuri tehää muuttoa tässä poikaystävän kanssa =) Ite en oo vielä neuvolassakaan käyny tai varannu aikaa, mitä sielä ensimmäisessä neuvolassa oikein tehdään ?:eek:) Tää vaan tuntuu ihan käsittämättömältä edelleen, ei vaan vieläkään ymmärrä kunnolla että nyt olis jotain pientä ja ihmeellistä kasvamassa :heart:
 
Onnea! ainakin täällä JOensuussa ensimmäises neuvolakäynnil katottii painot,verenpaine,hemoglobiini ja kyseltiin kaikki mahdollinen. Toisella neuvola käynnillä tehtiin vasta äitiyskortti ja kuunneltii sydänännet. Mutta sehän riippuu niin paikkakunnasta ja neuvolasta :)
 
Maalismasu, meillä ainakin tehtiin ekalla kerralla jo neuvolakortti, katottiin hemoglobiini, verenpaine ja pissanäyte. Sit katottiin viel alkupaino :)
Neuvolatäti kyselee kans alkoholista ja tupakoinnista ja muusta päihteidenkäytöstä.

Meillä ainakin annettiin jotain yleisiä ohjeita vähän syömisen ja muun suhteen, mutta se niin riippuu ihmisestä kuka niitä tarvitsee ja kokeeko neuvolatäti tarpeelliseksi kertoa :)

Mun eka neuvola oli 8+0 ja seuraava oli... (lunttaa neuvolakortista) 15+2. Mulle tuli vähän pitempi väli tohon muuton takia, mutta eipä se kauheesti lyhyempi väli olis alkuun ollutkaan. Ne voi koittaa kuunnella tossa tokalla kerralla sydänääniä, mutta vauva on kuitenkin vielä niin pieni silloin, ettei välttämättä kuulu kun toinen pääsee menemään doppleria karkuun masussa ^^

Oottekste mihin päin muuttamassa? =)

Onnea kauheesti! Muistan hyvin ton tunteen siitä, ettei oikein käsitä että nyt jotain oikeesti kasvaa, minussa. Must tuntuu etten mä aina vieläkään käsitä, vaik raskausviikoissa ollaan jo hyvin 30-viikon paremmalla puolella.. :D
 
Länsi-Helsingissä asutaan.
Synnytys meni erittäin hyvin, mun kokemuksen pohjalta voisin sanoa,
että koko tapahtumaa liioitellaan ihan sikana.
Paikalla oli henkilökunnasta vain yksi kätilö (ei siis laumaa hoitsuja kuten leffoissa)
ja mä en korottanut ääntäni kertaakaan koko homman aikana (jotkut kyllä kuulemma huutavat).

Kamalin vaihe oli avautumisen loppu 8-10cm, silloin tuntu et repeää.
Se kipu oli sellasta lamaannuttavaa, mut helpotti kun pääsi ponnistamaan.
Ponnistusvaiheessa aloin jopa jutella niitä näitä. :D

Uskon, että mun myönteiseen synnytyskokemukseen vaikutti se,
että tiesin koko ajan mitä tapahtuu ja suhtauduin siihen kuin urheilusuoritukseen tai johonkin extreme-tempaukseen/seikkailuun. :D

Suosittelen kyllä lämpimästi tuota tyttöjen taloa kaikille, ujommillekin.
Itse kävin siellä synnytysvalmennuksessa ja sama ryhmä jatkaa nyt äiti-lapsi-ryhmänä.
Mulla oli kyllä läjä ennakkoluuloja koko touhua kohtaan,
mutta tosi fiksuja nuoria äitejä siellä on. :)
Luulempa, että ne pahimmat teinimonsterit eivät ole kiinnostuneita tulemaan tuollaiseen toimintaan.
 
Fortunate, en oo ikinä kuullu kenenkään alkavan jutella ponnistusvaiheen aikana :D
Mut uskon kyllä, et hyvällä asennoitumisella on iso merkitys! Ihanaa, että sulla oli sitte noin positiivinen kokemus synnytyksestä! :flower:

Kiva kuulla myöskin jonkun Tyttöjen talossa käyneen kokemuksia siitä, et millasta siellä on. Luulempa, et ne pahimmat monsterit jättäytyvät jo ihan omasta valinnastaanki pois. Mä nyt oottelen että tää pulla syntyis, ni pääsis käymään sitten äiti&lapsi -ryhmässä :)
 
Me muutettiin tähän vantaalle, tikkurilan viereen :) Nyt olis viikot 6+3 ja perjantaina ensimmäinen neuvola :) Jotenkin ei vaan jaksais oikein mitään tehä, kokoajan väsyttää ja on kuvottava olo :/ Mutta silti tällä hetkelläkin istun kiltisti töissä -.- Mitenkäs teillä on menny ? :)
 
Heipsan :)

Täällä ois joukkoon liittymässä myös, kohta 19 v tuleva äiti Vantaalta..

Raskausviikkoja on nytten täynnä 7+2 ja ensimmäisellä neuvola käynnillä käytiinkin jo miehen kanssa yhdessä. =)

Nyt ensimmäistä ultraa odottaessa innolla, sekä pienellä pelolla. Onkohan pikku Papusella kaikki hyvin..

Oltiin puhuttu miehen kanssa jo, että jos lapsi on on tullakseen on pikkuinen aivan tervetullut.. Saatiinkin vielä sopivasti Koivukylästä 65 neliöinen kaksio saunalla, joten muuttoa ei tarvitse taas ihan heti suunnitella..

Mitenkäs muilla odottajilla on sujunut raskaus?
Entäs synnyttäineillä miten pikkuisen kanssa on arki lähtenyt pyörimään.. =)
 
Maalismasu, miten meni eka neuvola? :)
Tiedän ton kuvottavan olon, voi miten mä tiedän :D Toivottavasti sulla menee ohi, eikä tuu mitään ihmeempiä ongelmia siitä.
Mulla on hypermesis gravidas, ja tässä vajaa kolme viikkoo sektioaikaan ja vaikka pahin onkin menny ohi jo, niin välillä silti oksennellaan. Ja painoa ei oo tullu _yhtään_ lisää, vaikka pikkusen painoarvio on tälläki hetkellä kolme ja puoli kiloa. Omaa painoa vaan lähtenyt.
Mut tuopa tuleeki vaan vissiin kahdelle onnekkaalle prosentille raskaanaolevista, että ei nyt kannata huolestua vaikka tosta sanoinkin :D

Lallu, ihanaa että sulla oli mies mukana ekassa neuvolassa jo! Toi on tosi kiva juttu, jos toinen pääsee noihin mukaan :) Onks teillä intti edessä vai ohi jo?
Koska teillä on eka ultra? Muistan ton alun, kun olisin halunnu vaan koko ajan juosta ultrassa kattomassa, että onhan kaikki hyvin :D
Ihan varmasti teillä on kaikki hyvin, sielä pikkunen köllöttelee tyytyväisenä ^^

Searchingtherightway, olis joo ihan kiva, että olis kavereita jotka on samassa tilanteessa, ainakaan omasta kaveripiiristä ei kauheesti vauvautuneita löydy.. :D
Miten teillä alko vauva -arki menemään? :)
 

Yhteistyössä