nuoruus jää elämättä

hohhoijjaa..tämä aihe kääntyi raha-asioihin vaikka se ei ollut alkuperäinen tarkoitus..
mutta kuitenkin yhteenvetona nyt että 15 tai 30 vuotias voi hyvin kasvattaa lastaan ja elättää koska vielä en ole semmoista perhettä suomessa nähnyt joka asuisi kadulla pahvilaatikossa. tähän tuskin kukaan voi väittää vastaan!
 
MiisuKisu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2004 klo 12:46 pööpö kirjoitti:
hohhoijjaa..tämä aihe kääntyi raha-asioihin vaikka se ei ollut alkuperäinen tarkoitus..
mutta kuitenkin yhteenvetona nyt että 15 tai 30 vuotias voi hyvin kasvattaa lastaan ja elättää koska vielä en ole semmoista perhettä suomessa nähnyt joka asuisi kadulla pahvilaatikossa. tähän tuskin kukaan voi väittää vastaan!
en ainakaan minä :ashamed:
anteeksi vielä kerran :(
 
MiisuKisu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2004 klo 12:48 katti kirjoitti:
mitäs sinulla on anteeksi pyydettävää? minähän täällä eilen posmensin :'(
vastasin vähän väärään viestiketjuun. minä taas loin väärinkäsityksiä tuolla blackien aloittaman ketjun puolella. mutta kai sitä voi täälläkin anteeksi pyytää, samat tyypithän ne täälläkin liikkuvat :) siis anteeksi vielä kerran epäselvät, asiattomat kommenttini :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2004 klo 00:22 katti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2004 klo 21:46 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2004 klo 12:38 katti kirjoitti:
no mutta kukas muu sun elämises kustantaa kuin sossu ja kela, kun et ole 15-vuotiaana saanut kokemusta vielä edes kesätöistä? mansikoita olet ehkä voinut olla poimimassa muttei sillä pitkälle pötkitä :LOL:
no mut siihenhän on turha vedota ja siitä syyllistää että nuoret äidit elää kelan rahoilla. kaikki äidithän saa ne samat äitiyspäivä- ja vanhempainrahat, iästä riippumatta. jos on ollu töissä, saa enemmän. opiskella voi vaikka kuinka pitkälle sit myöhemmin ja töitäkin saa. nuorilla äideillä on vielä se etu vanhempiin nähden että töitä voi saada jopa helpommin. mieti kumman joku firma ottaa mieluummin töihin? 30 vuotiaan jolla on jo lähemmäs 15 vuotias lapsi vai 30 vuotiaan jolla on 1-3 vuotias? tietenkin sen jolla on isompi lapsi! nehän kattoo myös sitä et kuinkahan paljon joutuu olemaan pois lapsen sairastelujen, neuvolakäyntien yms. takia. ja lähes 15 vuotias lapsi osaa kyllä sairastaa nuhansa ihan itse, 2 vuotias ei.
mutta me lapsettomat nuoret mennään sinne töihin ajallaan, eikä vasta kolmekymppisenä... ja tehdään ne lapsetkin sitten ajallaan, kun ollaan itse aikuisia. vaikka se 15v. osaa sairastaa nuhan itse, ei se vielä lasta osaa aivan yksinään kasvattaa! sehän on niistämistaidoistaan huolimatta holhouksen alainen
milloinhan on hyvä aika sit mennä töihin? olin kaks vuotta töissä ennen ku esikko synty, ja nyt toisen lapsen äitiyslomalla. ku äitiysloma loppuu, jään vähäksi aikaa kotiin, kunnes musta tuntuu että molemmat on niin isoja että voi laittaa hoitoon. sen jälkeen ainakin näillä näkymin menen takaisin siihen samaan hommaan. mitä pahaa siinä on että jotkut kokee olevansa tarpeeksi kypsiä äideiksi jo alle kaksvitosina? ei millään pahalla, lapselle ei oo koskaan oikee sopivaa aikaa, miks niitä ei voi tehdä silloin ku siltä tuntuu eikä odotella vuosia että on se "oikee" aika tehdä niitä? mä oon eläny tähänastisen elämäni niinku oikealta tuntuu enkä niin ku järkevää ois ollu. ja oon todennu sen elämäntavan hyväksi. näin aion jatkaakin. jokaisella on oikeus saada lapsia silloin kun haluaa, muiden siihen puuttumatta.
 
mun mielestä kun elämää ei voi elää niinkuin on sen itse suunnitellut..onhan se hienoa että olis ammatti,työ ja oma koti ja kunnon ukko, et sit vasta tehdään lapset.Mut ei se aina mee nii.Ja kaikki ihmiset kasvaa henkisesti niin eri aikaa.Itse olen aina halunnut lasta.Nyt ikää on 20 vuotta ja ammatti takana ja vain parin kuukauden seurustelun jälkeen saimmekin mieheni kanssa tietää että meille tulee vauveli.Nyt oon jo loppuraskaudessa menossa ja kaikki on loistavasti.Elämä on vain elettävä kun luoja sen suo!Toivon kaikille nuorille äideille terveyttä ja voimia jaksaa lapsien kanssa,sillä aika moni kasvaa myös raskauden myötä.Hyvää ja maltillista loppuraskautta kaikille! :flower:
 
HMM
itse olen elänyt ns. "kesyn" nuoruuden. Ts alkoholin käyttö vähäistä, ei mitään suurempaa rötöstelyä ja seurustelukumppania vaihdettu vaan muutaman kerran. Nykyisen kanssa pidetty yhtä 18-kesäisistä asti.

Itselläni oli kova vauvakuume siinä 20v tietämissä, ja meinaisi se nousta miehellekin. Päädyimme kuitenkin "järkiratkaisuun" ja käymään ensin koult ja hankkimaan työpaikat ym. Nyt kun ikää alkaa olla jo lähempänä 30v, malemmilla vakityöt ja oma (tosin osin lainarahoilla hankittu) asunto odotellaan esikoista syntyväksi alkukesästä.

Toisinaan mietin, mistä olisimme sitten jääneet paitsi jos olisimmekin saaneet lapsen liki 10v takaperin? Olen aina ollut lapsi(ja eläin-)rakas koti-ihminen, enkä usko että lapsi olisi niin suurta muutosta tehnyt elämäämme. Toki opiskelu on ollut helpompaa ilman lasta, mutta uskon että olisin siitä selvinnyt lapsenkin kanssa. Toisinaan tunnen itseni vanhaksi äidiksi ja tavallaan kadehdin niitä nuoria joilla on rohkeutta asettaa lapsi etusijalle!
 

Yhteistyössä