Nyt apuja, kyse lomarahoista!

Oon äärimmäisen huone googlettaa nii yhtään mitään. Nyt pitäs jostain netin syövereistä löytää lakipykälä, että mitenkä lomarahat on työntekijälle maksettava. Meillä ollaan pomon kanssa väännetty kättä asian kanssa. Mulla on tieto että lomarahat PITÄÄ olla tilillä ennen loman alkua eli joko edeltävässä tilissä tai viimestään ensimmäisenä lomapäivänä. Mutta en niin mistään ossa ettiä sitä pykälää : / :ashamed:

Meillä pomo makselee ihan miten haluaa. Mullakin alkaa loma viikolla 27, eikä viime tilissä tullu rahoja niinku olis pitäny, vaan meinas ne maksaa seuraavassa. Olishan se ihan kiva että lomalla olis pikkusen ees ylimäärästä, että pääsee perheen kanssa reissaamaan. Sen takiahan ne on LOMArahat :D
 
paha sanoa
Mä koulunkäyntiavustaja, määräaikainen. Kaikki lomapäiväni lomailin lukuvuoden mittaan koulujen loma-aikoina. Nyt kun soppari loppui sain tänään lomarahat.
 
"meikä"
miten teidän ala sen työehtosopimuksessa on sopinut, niin ne maksetaan.

Meille maksettiin kaikki lomarahat kesäkuun palkan yhteydessä, riippumatta koska se loma on.
 
"vieras"
Monessa firmassa on sovittu että tietyssä kuussa maksetaan lomarahat, ihan sama miten loma on.
Yleensä se on kesäkuussa, aika hölmöä jos vasta heinäkuussa maksetaan.
 
"Lissu"
Mun työpaikassa maksetaan lomaa edeltävässä tilissä, niin se yleensä menee. Miehen työpaikassa sai valita ja mies valitsi niin, että lomaraha lomaa edeltävässä tilissä mutta loma-ajan palkka vasta silloin kun sen ajan palkka normaalisti maksettaisiin.
 
[QUOTE="meikä";23988409]miten teidän ala sen työehtosopimuksessa on sopinut, niin ne maksetaan.

Meille maksettiin kaikki lomarahat kesäkuun palkan yhteydessä, riippumatta koska se loma on.[/QUOTE]

Siis rakennusalasta ja tarkemmin maalausalasta kyse... Ollaan työkaverin kanssa mein tessiä selailtu ja ei vaan löydy pykälää. Tai sit myö ollaan vaan niin pirun sokeita::: Ja äsken selailin raksaliiton sivuja, mutta en minä niistä sivuista mittään ymmärrä :D

Ei mua olis haitannu jos ne rahat olis tullu vaikka huhtikuussa, mutta että vasta loman jälkeen
 
"vieras"
Meillä myös maksetaan kaikille kesäkuun palkanmaksun yhteydessä, riippumatta siitä onko palkkapäivä 15. vai 30. päivä (meillä siis on toisilla eri palkanmaksupäivä kuin toisilla) ja riippumatta myöskään tessistä (sekään kun ei ole kaikilla sama). Eli ei siis ole olemassakaan mitään lakia, että pitäisi maksaa ennen lomia ja tuskin on missään tessissäkään tuollaista pykälää.
 
"poikia3"
Lomarahoissa on erilaisia käytäntöjä. Mulle on maksettu jossain työpaikassa loman jälkeen, jossain työpaikassa aina kesäkuussa, jossain työpaikassa sinä kuukautena kuin on loma. Jossain maksettiin osa kesäkuussa ja osa marraskuussa.

Eli ei ole olemassa mitään lakia asiasta. Tes voi sen sijaan sanoa jotakin, mutta välttämättä sieltäkään ei löydy ajankohdasta sitovaa tietoa.
 
Kunnalla
Maalausalan TES: (ja ihan googlella löydetty)
Lomarahasta maksetaan kesälomaosuutta vastaava määrä (14
%) kesälomaa edeltävässä tilissä ja talvilomaosuutta vastaava
määrä (4,5 %) talvilomaa edeltävässä tilissä. Paikallisesti voidaan
sopia, että lomaraha (18,5 %) maksetaan jokaisen tilinmaksun
yhteydessä.
 
[QUOTE="harmaa";23988430]Mä oon kaupungilla töis niin ne maksaa heinäkuun tilissä samalla..tylsää ku oon nyt kesäkuun lomalla..[/QUOTE]

Mahdatkohan olla samalla kaupungilla töissä ku minä? Meillä kans maksetaan heinäkuun palkan yhteydessä, mutta ne saa eri pyynnöstä sillon ku loma alkaa.
 
Niinku tossa jo aikasemmin ihmettelin, nii mikäs lomaraha se sellanen on, mitä ei voi lomalla käyttää :D :D?

Minä nyt oon ilmeisestikkin saamassa ne rahat ennen lomaa, kun asian otin pomon kanssa esille aamun kehitekeskustelussa, lupas, että palkanlaskija laskee ne mulle ja saan viikon 27 maanantaina rahat tilille. Osa on ollu tosiaan liittoon yhteyksissä, ainahan se olis vaan parempi että asiat sais selvitettyä ilman välikäsiä :(
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23988412]Monessa firmassa on sovittu että tietyssä kuussa maksetaan lomarahat, ihan sama miten loma on.
Yleensä se on kesäkuussa, aika hölmöä jos vasta heinäkuussa maksetaan.[/QUOTE]

Meille maksettiin monta vuotta elokuussa lomarahat, kunnallisella puolella terveydenhuoltoalalla. Kaikki saivat lomarahat elokuussa, mikä musta ja monesta muustakin oli todella typerää. Nyt viime ja tänä kesänä saatiin lomarahat kesäkuussa, onneksi.
 
Meillä
Kans maksetaan heinäkuun tilin yhteydessä lomarahat. Jos on vaikka toukokuussa lomilla, saa pyytää ennakkoa, mutta se on pois seuraavasta tilistä eli siis kesäkuun tilistä. Joskus kun jäin lomille kesäkuussa, niin otin ennakkoa kun ei sit kirpassut niin pahasti heinäkuussa, kun heinäkuussa tuli tili ja lomarahat.
 

Yhteistyössä