Nyt joku sormiruokailu expertti! Mä heitän nuo soseet ja puurot menemään justiinsa nyt!

  • Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siis toivottavasti te mammat ette ikinä osu samaan ravintolaan porsastelevien penskojenne kanssa. Vai että käsin syödään ruoka!
Minun 1v3kk syö tällä hetkellä haarukalla erittäin siististi itseasiassa ja ihan itse, ei olla syötetty enää aikoihin. =)
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siis toivottavasti te mammat ette ikinä osu samaan ravintolaan porsastelevien penskojenne kanssa. Vai että käsin syödään ruoka!
Tää on niin hauska nähdä miten suomalaiset reagoi käsin syömiseen :D Kyllähän sinäkin kuitenkin varmaan leivän syöt käsin? Jossakin ei-niin-fiinissä ravintolassa vedät ranskalaiset tai lohkoperunat käsin? Mozzarellatikut? Keksin aika paljon ruokia mitä aikuisetkin syövät käsin. Miksei lapsi saisi?
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siis toivottavasti te mammat ette ikinä osu samaan ravintolaan porsastelevien penskojenne kanssa. Vai että käsin syödään ruoka!
niinpä. ai kamala. kai se on parempi että sormin napsitaan se ruoka siististi suuhun kuin se että epätoivoiset äidit antaa lapselle soseruokaa lusikalla läiskytettäväksi kun sosetta pitää syöttää ja sillä hyvä?
e
Ennen lasten tekoa olisi kannattanut käydä peruskoulu loppuun.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siis toivottavasti te mammat ette ikinä osu samaan ravintolaan porsastelevien penskojenne kanssa. Vai että käsin syödään ruoka!
Tää on niin hauska nähdä miten suomalaiset reagoi käsin syömiseen :D Kyllähän sinäkin kuitenkin varmaan leivän syöt käsin? Jossakin ei-niin-fiinissä ravintolassa vedät ranskalaiset tai lohkoperunat käsin? Mozzarellatikut? Keksin aika paljon ruokia mitä aikuisetkin syövät käsin. Miksei lapsi saisi?
En kuitenkaan vedä spagettia käsin.
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siis toivottavasti te mammat ette ikinä osu samaan ravintolaan porsastelevien penskojenne kanssa. Vai että käsin syödään ruoka!
Tää on niin hauska nähdä miten suomalaiset reagoi käsin syömiseen :D Kyllähän sinäkin kuitenkin varmaan leivän syöt käsin? Jossakin ei-niin-fiinissä ravintolassa vedät ranskalaiset tai lohkoperunat käsin? Mozzarellatikut? Keksin aika paljon ruokia mitä aikuisetkin syövät käsin. Miksei lapsi saisi?
En kuitenkaan vedä spagettia käsin.
Eli sinä saat määritellä mitä ruokia on sopiva "vetää käsin" ja mitkä ruoat ovat tähän tarkoitukseen sopimattomia...?

Kerroppa, mitä eroa on spagetilla ja leivällä? Miksi yhtä saa syödä sormin ja toista ei? (tosin spagetin sijaan antaisin mieluummin esim fusillia lapselle :D)
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Asuin 10 vuotta Roomassa työni takia ja järjestään sain hävetä suomaisia lapsiperheitä ravintoloissa.
Sormiruokailu tuskin oli syy häpeälle, Italiassa on paljon yleisempää tuo kun Suomessa...
Ja sinähän sen tiedätkin.
Kyllä :) Tosin toki Rooman kaltaisessa isossa cityssä ollaan voitu leikkiä trendikkäillä valmissoseilla, mutta noin yleisestiottaen vauvojen sormiruokailu on Italiassa yleisempää kuin Suomessa.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Asuin 10 vuotta Roomassa työni takia ja järjestään sain hävetä suomaisia lapsiperheitä ravintoloissa.
Sormiruokailu tuskin oli syy häpeälle, Italiassa on paljon yleisempää tuo kun Suomessa...
Ja sinähän sen tiedätkin.
Kyllä :) Tosin toki Rooman kaltaisessa isossa cityssä ollaan voitu leikkiä trendikkäillä valmissoseilla, mutta noin yleisestiottaen vauvojen sormiruokailu on Italiassa yleisempää kuin Suomessa.
En vaan jaksa jankuttaa. Sydämeni jäi kyllä Roomaan. Täällä vaan haukutaan toisia ja ollaan kateellisia.

 
vieras
Meidän poika ei syönyt mitään (siis siltä se tuntui) alle 1 vuotiaana. Mutta siitä huolimatta se oppi syömään tosi nätisti lusikalla itse ruokansa. Meni päiväkotiin 1vuotiaana ja ne oli siellä ihan ihmeissään, kun poika söi itse siististi ja kaikkea, kun vihdoin pääsi ruuan makuun. Se ei vaan tykännyt maustamattomasta ruuasta, vaan alko syömään kunnolla vasta saatuaan samaa kuin muu perhe.

Tyttö on nyt 11kk ja syönyt koko ajan tosi hyvin ja lähes kaikkea, mutta heittelee vaan lusikat lattialle ja syö sormin. Usein vielä ottaa suusta ruokaa ja mällää sormissaan, kun haluaa oikein tunnustella ruokaansa. Pikkuhiljaa oon alkanu antaan samaa ruokaa kun me syödään, mutta ilman mausteita. Makaroni ja riisi on sen herkkua! Riisistäkin teen palloja ja neiti niitä sitten itse sormin lautaselta syö. Kyllä se oppii niitä aterimiakin käyttään jossain vaiheessa, turha siitä nyt mitään paniikkia on ottaa.

Pääasiahan on, että lapsi syö, ei se miten se syö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Siis toivottavasti te mammat ette ikinä osu samaan ravintolaan porsastelevien penskojenne kanssa. Vai että käsin syödään ruoka!
niinpä. ai kamala. kai se on parempi että sormin napsitaan se ruoka siististi suuhun kuin se että epätoivoiset äidit antaa lapselle soseruokaa lusikalla läiskytettäväksi kun sosetta pitää syöttää ja sillä hyvä?
e
Ennen lasten tekoa olisi kannattanut käydä peruskoulu loppuun.
hmm... miten mun koulutustaso tähän liittyy?

ja kiitos kysymästä, peruskoulu, lukio ja ammattikorkea kunnialla suoritettuna.
 
**
mitä vaan voi antaa syödä itse. Ja sit jos menee hermo siihen sotkemiseen niin anna haarukalla paloja suoraan suuhun.

Joku ehdotti näkkileipää, sitä en kyllä antaisi, se on niin kuivaa ja menee sellaseksi muruksi mikä jää helposti kurkkuun kiinni. Eihän siihen varmaan tukehdu mutta se kauhea kakominen oo niin kivaa...
 

Yhteistyössä