Nyt saa halvalla ja jopa ilmaiseksi mielenkiintoista tietoa perimästään DNA testillä.

  • Viestiketjun aloittaja Merovingian Noble
  • Ensimmäinen viesti
Merovingian Noble
Kiinnostaako se mistä esivanhempasi ovat peräisin? Entä ketä muinaisia sukulaisia sinulla on vaikkapa yli parin tuhannen vuoden takaa, tai myöhemminkin? Ne selviää jo tehdyistä hautalöydöistä ja niitä tulee kokoajan lisää.

Meitä on aiheeseen hurahtaneita ystävyksiä useita, ja ollaan jääty koukkuun tähän mielenkiintoiseen tutkimukseen.

Näitähän on 3 perustutkimusta. Isä- ja äitilinja erikseen, sekä serkkutesti joka antaa kaikkein eniten iloa ja osumia. Ja se on kaikkein halvin kaikista, yleensä 79 USD mutta nyt parhaillaan tarjouksessa 59 USD. Euroissa ne on 12% vähemmän.

Eli kerrankin saa halvemmalla enemmän tietoa, kuin kalliimmissa testeissä, koska ne on niin suppeita linjatestejä, eikä niitä ole paljoa vielä tehtynä. Mutta vuosien saatossahan niitä löytöjä tulee sinnekin lisää.

Me ollaan otettu ekat testit MyHeritagesta (ei saa kuin serkkutestin) ja sen jälkeen FTDNA:sta, koska sieltä saa laajemmat ja tarkemmat, asiantuntijat Suomessa kehuu sitä ja sen luotettavuutta sukulaistarkkuuksien suhteen.

Mutta kai lähes kaikkien firmojen tulokset serkkutestistä saa ladattua ilmaiseksi joihinkin kilpailijoiden tietokantoihin, ja sitten tulee tietysti lisää sukulaisuusosumia. Erinomaista ja ILMAISTA!

Ja mielenkiintoinen on kanssa MyTrueAncestry, josta saa ilmaista perustietoa muinaislöydöistä. Varmaan jokainen saa jotain tietoa hyvinkin kaukaisista sukulaisistaan.

Siis periaatteessa vaikka olisit Faaraon, kelttien, hunnien, roomalaisten jne jne jälkeläinen. Tai jonkin muinaisen kuninkaan lehtolapsen jälkeläinen ;)

En osaa aihetta niin hirveästi, mutta puhutaan senttimorganeista, jotka paljastaa sukulaisuuden muinaislöytöihin. Myös haploryhmät, eli klaanit paljastaa mistäpäin karkeasti esivanhemmat on tulleet ja missä ja milloin se mutaatio on syntynyt. Ne ovatkin tuhat- tai kymmenentuhannen vuoden juttuja ne.

Kokeilkaa ihmeessä edes yksi perheestä ensin, niin homma aukeaa.
 
Merovingian Noble
Lähinnä haluaisin vain unohtaa sukulaiseni. :notworthy:
:LOL:

Testaa kuule niin voit löytää uusia ja parempia!

Tämä ei ole vitsi, porukoissa on paljon ihmisiä jotka etsii jopa omaa isää. Puhumattakaan isoisästä tai hänen isästään. On yllättävän paljon varsinkin 1800 -luvun jälkipuoliskolla syntyneitä, joiden isästä ei kukaan tiedä, mutta ne voivat selvitä jo suoraan testillä tai myös yhdistettynä perinteiseen tutkimukseen.
 
Merovingian Noble
Sama täällä :p
Tai jos noissa olisi mahdollisuus, että saa vaihtaa sukulaisensa osuvampiin, niin sitten ehkä voisin testata :D
(y)

Joo, jotkut ei oikeesti uskalla edes tehdä, koska tietävät että voi tulla yllättäviä uusia sukulaisia.

Yksikin aikuinen mies osti vanhalle isälleen ja itselleen testikitin, ja sitten selvisi yllätyksenä kaikille, ettei todellisuudessa ollutkaan mitään biologista yhteyttä heidän kesken. Siis näitä riittää ihan takuulla enempikin.

Tarina ei muuten kerro, mitä emäntä mahtoi kommentoida ;)

Siis homman nimi on se, että kirkonkirjat voi valehdella, testit ei!
 
(y)

Joo, jotkut ei oikeesti uskalla edes tehdä, koska tietävät että voi tulla yllättäviä uusia sukulaisia.

Yksikin aikuinen mies osti vanhalle isälleen ja itselleen testikitin, ja sitten selvisi yllätyksenä kaikille, ettei todellisuudessa ollutkaan mitään biologista yhteyttä heidän kesken. Siis näitä riittää ihan takuulla enempikin.

Tarina ei muuten kerro, mitä emäntä mahtoi kommentoida ;)

Siis homman nimi on se, että kirkonkirjat voi valehdella, testit ei!
Niin, kuka haluaa jotain rahaa kärkkyvää kaukaista sukulaista tietoonsa, kun jo tunnetuissa on tarpeeksi.

Ja kuten olen aikaiseeminkin täällä sanonut, en usko, että monenkaan kohdalla se, että aikuisiällä isä paljastuukin toiseksi, on positiivinen juttu. Jos on ollut hyvä isä, on hirveää kun paljastuu, että se "oikea" isä onkin joku ääliö. Tai jos on ollut huono isä, ei voi välttyä katkeruudelta, että olisi voinut elää paremman lapsuuden ja nuoruuden sen hyvän isän kanssa.
 
Niin, kuka haluaa jotain rahaa kärkkyvää kaukaista sukulaista tietoonsa, kun jo tunnetuissa on tarpeeksi.

Ja kuten olen aikaiseeminkin täällä sanonut, en usko, että monenkaan kohdalla se, että aikuisiällä isä paljastuukin toiseksi, on positiivinen juttu. Jos on ollut hyvä isä, on hirveää kun paljastuu, että se "oikea" isä onkin joku ääliö. Tai jos on ollut huono isä, ei voi välttyä katkeruudelta, että olisi voinut elää paremman lapsuuden ja nuoruuden sen hyvän isän kanssa.
Höpsispöpsis Pike.

Miten kaukainen sukulainen voisi kärkkyä sun rahoja? Eikös sulla ole lapsia ja gubbe? Nehän ne sun miljoonat perii, jos kävisi köpsästi.

Minähän oon myöskin testaillut, kun oon halunnut selvittää +100 v vanhaa ja hirmutärkeää sukulaisuutta. Ja löytänyt ilokseni ennen tuntemattomia pikkuserkkuja. Tavannutkin. Eikä ne ole olleet rahaa kärttämässä :D

Ja toi tuntematonta omaa isää etsivä porukka on kyllä niin marginaalisen pieni ryhmä, ettei kannata siihen juuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Haluatko lahjoittaa ilmaiseksi tietoa jollekin roskafirmalle joka antaa epätarkan analyysin perustuen puutteelliseen dataan?
Jyvät on karsiutuneet akanoista, suurimmat firmat on ehdottoman luotettavia huippuosaajia, ja jotka tekee monenlaisia testejä. Mukana on suomalaista laatuosaamista. Kermankuorijat vaan yhdenlaista. Oon satsannut 1K fyffeä ihan mielelläni omiin selvityksiin, ja ilmaisfirmasta*) tulleet analyysit pitää paikkansa. Sellainen joka ei tiedä näistä mitään, voi heittää tuollaista läppää.

*) mielenkiintoinen perussetti on ilmaista, lisätiedoista joutuu maksamaan. Oon tehnyt senkin, koska tää on mun juttu.
 
vierailija
Jyvät on karsiutuneet akanoista, suurimmat firmat on ehdottoman luotettavia huippuosaajia, ja jotka tekee monenlaisia testejä. Mukana on suomalaista laatuosaamista. Kermankuorijat vaan yhdenlaista. Oon satsannut 1K fyffeä ihan mielelläni omiin selvityksiin, ja ilmaisfirmasta*) tulleet analyysit pitää paikkansa. Sellainen joka ei tiedä näistä mitään, voi heittää tuollaista läppää.

*) mielenkiintoinen perussetti on ilmaista, lisätiedoista joutuu maksamaan. Oon tehnyt senkin, koska tää on mun juttu.
Mitä sisältää perussetti? Ja mitä on maksulliset lisätiedot?
Tää on kiinnostava aihe, johon en ole vielä uskaltanut tarttua.
 
Mitä sisältää perussetti? Ja mitä on maksulliset lisätiedot?
Tää on kiinnostava aihe, johon en ole vielä uskaltanut tarttua.
On kyllä, ja koukuttavaa. Kandee aloittaa ja tilata viim 28.11. tarjouksesta FTDNA:lta serkkutesti FF, siksi sieltä, kun jos haluaa laajentaa muillakin, niin ne tekee isä- ja äitilinjan testejä. FF on antoisin, kahdesta muusta ei juurikaan saa osumia läheltä. Paitsi jos lähisukulainen on sattumoisin tehnyt testin. Mutta omat haploryhmä (klaani) selviää vaan niillä muilla. Nainen (XX -kromosomit) ei saa Y-DNA isälinjaa selville kuin isän, oman veljen, isän veljen tai hänen poikansa avulla esim. Mies (XY -kromosomit) kyllä saa äitilinjansa haplon itseltään, mtDNA (mitokondrio) -testillä.

Tutustu asioihin esim. https://www.kurrinsuku.net/3

Sen tuloksen voi ladata MyHeritageen, niin tulee takuulla lisäosumia. Myös toisinpäin muistaakseni, jos on jo testannut muualla itsensä. Ja on ilmainen Gedcomkin, en ole sinne lataillut aloittelijana mitään. Mutta kunhan tutustun ja ehdin.

Ja edelleen ilmaisena on äärimmäisen kiehtova MyTrueAncestry. Kiinnostavaa tietoa tulee mihin porukoihin esivanhemmat on kuuluneet. Lisämaksuilla saa eri tasoja, ja enempi tietoa, kertamaksuja onneksi ja lisää osumia tulee ajanmittaan kun näytteitä otetaan muinaishaudoista:

EXPLORE YOUR ANCIENT PAST USING YOUR DNA
ARCHAEOGENETIC EXPERTISE.

ANCIENT DNA - REAL HISTORY

5000 years of history at your fingertips - compare yourself to thousands of ancient DNA samples from real archaeological sites!

COMPARE YOURSELF WITH ANCIENT PEOPLE

Find your ancient relatives with direct analysis - 70 Ancient Civilizations represented!

https://mytrueancestry.com/
 
Viimeksi muokattu:
Merovingian Noble
Huomisaamuna on ykkösen aamutv:ssä jotain geenijuttuja

Uusimmassa Apu nro 46 lehdessä on sivutolkulla asiaa, mitä kaikkea aihe pitää sisällään. Esim 1956 ja 1964 syntyneet sisarukset löysivät toisensa testien avulla vasta hiljattain.
 
Höpsispöpsis Pike.

Miten kaukainen sukulainen voisi kärkkyä sun rahoja? Eikös sulla ole lapsia ja gubbe? Nehän ne sun miljoonat perii, jos kävisi köpsästi.

Minähän oon myöskin testaillut, kun oon halunnut selvittää +100 v vanhaa ja hirmutärkeää sukulaisuutta. Ja löytänyt ilokseni ennen tuntemattomia pikkuserkkuja. Tavannutkin. Eikä ne ole olleet rahaa kärttämässä :D

Ja toi tuntematonta omaa isää etsivä porukka on kyllä niin marginaalisen pieni ryhmä, ettei kannata siihen juuttua.
Joo, mutta ajattelepas, jos rysähdetään vaikka lentokoneella kepeämmille laidunmaille koko perhe samaan aikaan. Mitäs sitten!?!
Joku ahne kumminserkunkaima alkaa penäämään kissahoitolalle testamenttaamaani perintöä :p
 
Jyvät on karsiutuneet akanoista, suurimmat firmat on ehdottoman luotettavia huippuosaajia, ja jotka tekee monenlaisia testejä. Mukana on suomalaista laatuosaamista. Kermankuorijat vaan yhdenlaista. Oon satsannut 1K fyffeä ihan mielelläni omiin selvityksiin, ja ilmaisfirmasta*) tulleet analyysit pitää paikkansa. Sellainen joka ei tiedä näistä mitään, voi heittää tuollaista läppää.

*) mielenkiintoinen perussetti on ilmaista, lisätiedoista joutuu maksamaan. Oon tehnyt senkin, koska tää on mun juttu.
No joo, onhan tuo ihan mielenkiintoista.
Mutta itse olen kyllä useimmissa tietoturvaan ja etenkin henkilökohtaiseen informaatioon liittyvissä asioissa mielummin liian varovainen kuin leväperäinen. Ja kuten tuolla joku muukin jo sanoi, niin en kyllä mielelläni jakele dna-tietojani kelle tahansa, miten tahansa käytettäväksi.
 
No joo, onhan tuo ihan mielenkiintoista.
Mutta itse olen kyllä useimmissa tietoturvaan ja etenkin henkilökohtaiseen informaatioon liittyvissä asioissa mielummin liian varovainen kuin leväperäinen. Ja kuten tuolla joku muukin jo sanoi, niin en kyllä mielelläni jakele dna-tietojani kelle tahansa, miten tahansa käytettäväksi.
Sama. Olen varsin varovainen sen suhteen, millaisia tietoja itsestäni jaan, joten en myöskään ole valmis jakamaan tietojani perimästäni kenellekkään.

Olisin kuitenkin sukua Jeesukselle ja sehän loisi ihan kamalat paineet.
 
Joo, mutta ajattelepas, jos rysähdetään vaikka lentokoneella kepeämmille laidunmaille koko perhe samaan aikaan. Mitäs sitten!?!
Joku ahne kumminserkunkaima alkaa penäämään kissahoitolalle testamenttaamaani perintöä :p
Eihän kukaan millään pääse väliin, kun olet jo testamentannut miljoonasi, eikä lakiosaa perääviä jäisi tuossa onnettomassa tapauksessa.

pssst. älkää lennelkö, pelastakaa maapallo ;)
 
No joo, onhan tuo ihan mielenkiintoista.
Mutta itse olen kyllä useimmissa tietoturvaan ja etenkin henkilökohtaiseen informaatioon liittyvissä asioissa mielummin liian varovainen kuin leväperäinen. Ja kuten tuolla joku muukin jo sanoi, niin en kyllä mielelläni jakele dna-tietojani kelle tahansa, miten tahansa käytettäväksi.
Luotan kyllä kyllä tähän "omaan" firmaan, sen projekteissa on jatkuvasti mukana monta suomalaista huippua.

Siellä vakuutetaan, että tietoja ei anneta ulkopuolisille. He vihjaavat myös, että kuinka moni muu firma lupaa saman?

Ja huom! Siellä oli liittyessä täppä, jossa kysyttiin lupaa antaa testitulokseni, esim rikoksen selvittämiseen liittyen.

Tottakai annoin luvan.

Tiedän kyllä sukuni rehellisiksi, mutta jos teoriassa vaikka isoisäni isä olisi tehnyt aviottoman lapsen, jonka minulle täysin tuntematon jälkeläinen tekisi murhan tai raiskauksen, niin olisin ylpeä siitä, että minun pieni täppäni jossain sivustossa narautti pahiksen :sneaky::cool:(y)
 
Viimeksi muokattu:
Sama. Olen varsin varovainen sen suhteen, millaisia tietoja itsestäni jaan, joten en myöskään ole valmis jakamaan tietojani perimästäni kenellekkään.

Olisin kuitenkin sukua Jeesukselle ja sehän loisi ihan kamalat paineet.
:LOL: Jesse onkin mahdoton yhtälö. Jäbä "on" syntynyt partenogeneettisesti. Kun pitäisi olla XY kromosomit, niin sillä onkin vaan X, koska "ei ole" lihallista faijaa, ja naisillahan on taas XX.

Eli ei syytä huoleen. Voit testauttaa itsesi :D

Aatteleppa, jos et testaa, niin et ikinä saa tietää sukulaisuuttasi Rooman keisarikuntaan, faaraoihin, tai mihinlie kuninkaallisiin tms... :(
 
Viimeksi muokattu:
Luotan kyllä kyllä tähän "omaan" firmaan, sen projekteissa on jatkuvasti mukana monta suomalaista huippua.

Siellä vakuutetaan, että tietoja ei anneta ulkopuolisille. He vihjaavat myös, että kuinka moni muu firma lupaa saman?

Ja huom! Siellä oli liittyessä täppä, jossa kysyttiin lupaa antaa testitulokseni, esim rikoksen selvittämiseen liittyen.

Tottakai annoin luvan.

Tiedän kyllä sukuni rehellisiksi, mutta jos teoriassa vaikka isoisäni isä olisi tehnyt aviottoman lapsen, jonka minulle täsin tuntematon jälkeläinen tekisi murhan tai raiskauksen, niin olisin ylpeä siitä, että minun pieni täppäni jossain sivustossa narautti pahiksen :sneaky::cool:(y)
Niin, se ongelma voi olla siinä, että tällä hetkellä eivät anna, mutta jossain vaiheessa voivat muuttaa mielensä. Ainakin kun sopiva rahasumma vaihtaa omistajaa.
Dna-tietojen laajamittainen keräys yksityishenkilöiltä on myös kohtuullisen uusi juttu. Mutta aina kun jotain uutta keksitään, keksii joku, miten siitä voi hyötyä rahallisesti. Joko laillisin tai laittomin keinoin.
 
:LOL: Jesse onkin mahdoton yhtälö. Jäbä "on" syntynyt partenogeneettisesti. Kun pitäisi olla XY kromosomit, niin sillä onkin vaan X, koska ei ole lihallista faijaa, ja naisillahan on taas XX.

Eli ei syytä huoleen. Voit testauttaa itsesi :D

Aatteleppa, jos et testaa, niin et ikinä saa tietää sukulaisuuttasi Rooman keisarikuntaan, faaraoihin, tai mihinlie kuninkaallisiin tms... :(
Aina noissa jotenkin ihmeellisesti jokainen on sukua kuninkaallisille ja muille merkkihenkilöille. Ikinä ei kenellekään tule vastaukseksi, että olet sukua pihtiputaalaiselle rengille, virolaiselle prostituoidulle ja saksalaiselle makkarakauppiaalle :p
 

Yhteistyössä