Nyt teki MLL hoitaja viimesen tekonsa!

  • Viestiketjun aloittaja meri k
  • Ensimmäinen viesti
meri k
Ei oo meille enää asiaa. Annoin vielä yhden mahdollisuuden (kaksi lasta oli paskavaippoissa kun tulin kotiin mm.), pidin mietäntötauon ja otin nyt uuestaan. Peruutti huomiseksi sovitun keikan tässä illalla, kun piti sopia tarkempi aika ja soiteltiin. Nyt sitten pähkin et mihkä saan esikoisen hoitoon kun pienemmän kaa pitäis mennä fysterppaan.
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja e:
No ei se hoitajan persoonallisuus varmaan ainakaan tohon MLL:ään organisaationa liity.
No ei varmaan, mutta selvensi tilannetta kun ap mainitsi millasesta hoitajasta on kyse. Tuosta kaikki tietää suurinpiirtein millä systeemillä MLL hoitaja palvelu toimii, ilman että pitkät litaniat olisi pitänyt selittää kuka ja millä kaupalla oli heillä ja mikä tilanne jne.
 
satu
Muutama vuosi sitten meille piti tulla mll:n lastenhoitaja mun iltavuoron takia. Lapset oli tarhassa ja ihanan hoitopaikan kans oli sovittu, että tuovat kotiin, jossa sitten mll:n lastenhoitaja ottaa lapset hoidettavakseen, kunnes mies pääsee töistä. Tyttö oli kävässyt meidän oven takana ja kun eivät olleet ehtineet tasan viideksi, oli lähtenyt kotiin!! Kiva sitten tarhan hoitajalle oli jäädä meille hoitaan, kunnes mies tuli. Ja oltiin sovittu asiat tarkkaan etukäteen. Kyllä otti päästä :(. Niin ja ei tullut enää mll:n hoitajaa meille.
 
myy
Mutta tuollaisista asioista kannattaa ap ottaa kyllä yhteyttä MLL palveluun ja antaa asiallista palautetta. Eiväthän he välttämättä tiedä miten hoitajat käytännössä toimivat jos eivät saa palautetta asiakkailta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja meri k:
Ei oo meille enää asiaa. Annoin vielä yhden mahdollisuuden (kaksi lasta oli paskavaippoissa kun tulin kotiin mm.), pidin mietäntötauon ja otin nyt uuestaan. Peruutti huomiseksi sovitun keikan tässä illalla, kun piti sopia tarkempi aika ja soiteltiin. Nyt sitten pähkin et mihkä saan esikoisen hoitoon kun pienemmän kaa pitäis mennä fysterppaan.
Niin ja ei siis ollut MINKÄÄNLAISTA selitystä (enkä ketutukseltani muistanut kysyä). Olis nyt ees yrittäny selitellä. (noh enpä tiedä olisko se nyt paljoa parempi ollut)
 
satu
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Mutta tuollaisista asioista kannattaa ap ottaa kyllä yhteyttä MLL palveluun ja antaa asiallista palautetta. Eiväthän he välttämättä tiedä miten hoitajat käytännössä toimivat jos eivät saa palautetta asiakkailta.
Mä otin yhteyttä siihen yhteyshenkilöön ja kerroin. Sanoi vain että voi voi, no he ei nyt tällä kertaa veloita matkoista ...hoh hoijaa...Siis ei anteeksipyyntöä tai mitään.
 
ventovieras vieras
Meillä oli kerran kans MLL hoitaja kun tytöt oli 2 ja 1 vuotiaat. Eipä arvannu tyttö, että mun kaksvuotiaani oli sen verran hyvä jo puhumaan, että sanoi mulle jälkeenpäin: täti nukkui isinäitin sängyssä ja "Riina" (pikkusisko) putos sohvalta ja itki. Sillä hoitsulla ei kyllä ollu mitään asiaa meidän vanhempien sänkyyn tai sinne makkariin yleensäkkään, ja olis voinu kertoa että lapsi tipahti sohvalta. Luottamus meni.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ventovieras vieras:
Meillä oli kerran kans MLL hoitaja kun tytöt oli 2 ja 1 vuotiaat. Eipä arvannu tyttö, että mun kaksvuotiaani oli sen verran hyvä jo puhumaan, että sanoi mulle jälkeenpäin: täti nukkui isinäitin sängyssä ja "Riina" (pikkusisko) putos sohvalta ja itki. Sillä hoitsulla ei kyllä ollu mitään asiaa meidän vanhempien sänkyyn tai sinne makkariin yleensäkkään, ja olis voinu kertoa että lapsi tipahti sohvalta. Luottamus meni.
Jep mitä menoo. Mä kans tälle samaselle sanoin et kattois ruokailun jälkeen päydän alle et esikoinen ei oo heittänyt "ruokaa" kuopuksen "syötäväksi". Oli sit pöydän alus kaikenlaista tukehtumisvaaran aiheuttavaa täynnä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ventovieras vieras:
Meillä oli kerran kans MLL hoitaja kun tytöt oli 2 ja 1 vuotiaat. Eipä arvannu tyttö, että mun kaksvuotiaani oli sen verran hyvä jo puhumaan, että sanoi mulle jälkeenpäin: täti nukkui isinäitin sängyssä ja "Riina" (pikkusisko) putos sohvalta ja itki. Sillä hoitsulla ei kyllä ollu mitään asiaa meidän vanhempien sänkyyn tai sinne makkariin yleensäkkään, ja olis voinu kertoa että lapsi tipahti sohvalta. Luottamus meni.
Jep mitä menoo. Mä kans tälle samaselle sanoin et kattois ruokailun jälkeen päydän alle et esikoinen ei oo heittänyt "ruokaa" kuopuksen "syötäväksi". Oli sit pöydän alus kaikenlaista tukehtumisvaaran aiheuttavaa täynnä...
Ootkohan sä vähän ylihysteerinen?

Ei ihme, jos on vähän vaikeeta saada hoitajaa...
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Ne MLL:n hoitajat on kuitenkin käyneet sen kurssin ja heidän taustansa varmasti tarkistetaan, siis, ettei mitään pedofiliaa ym. vaikka eihän se takaa muuta kuin sen, että ei ole tuomiota. Saakos muuten hoitajaa palkatessa esittää toiveita siitä millaisen hoitajan haluaisi (esim. ikää, kuinka kauan hoitanut MLL:ssä jne.) vai tuleeko sieltä ihan sattumanvaraisesti joku hoitaja?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Ne MLL:n hoitajat on kuitenkin käyneet sen kurssin ja heidän taustansa varmasti tarkistetaan, siis, ettei mitään pedofiliaa ym. vaikka eihän se takaa muuta kuin sen, että ei ole tuomiota. Saakos muuten hoitajaa palkatessa esittää toiveita siitä millaisen hoitajan haluaisi (esim. ikää, kuinka kauan hoitanut MLL:ssä jne.) vai tuleeko sieltä ihan sattumanvaraisesti joku hoitaja?
Saa toivoa...en sit tiedä, miten paljon pienemmillä paikkakunnilla on valinnanvaraa.
 
Olen kanssa kuullut muutamalta tutulta valitusta kyseisistä hoitajista. Eräällä oli lapset katsonut kakkavaipassa vaan dvd:tä ja olleet ruuatta kun hoitaja surffas netissä läppärillä. :/ Kerran löysin yksistä nettisivuilta kun meidän kylällä joku etsi satunnaista lastenhoitajaa ja haukkui nämä MLL:n tyypit kiven rakoon.
 
Hoitaja
Minä olen sattumoisin MLL:n kautta hoitajana ja olen saanut hyvää palautetta perheiltä. Tosin ehkä asiaan liittyy myös se, että minulla on alan koulutus (lastenohjaaja, 3 vuotinen koulutus), mutta kamalalta kuulostaa nuo tapaukset. En voisi ikinä kuvitella, että itse toimisin noin. Kun perhe soittaa minulle, niin minä kyselen hieman millaiset lapset ovat ja muutenkin tehtävistä. Silloin on helpompi hahmottaa kuinka haastava tapaus on kyseessä.

Kuitenkin heitän palloa myös perheille: soittaessa tulevalle hoitajalle te pystytte luomaan jo hieman kuvaa millainen hoitaja on tulossa, voitte kysellä asiallisesti hoitajan kokemuksesta. Jos hoitaja kuulostaa jo puhelimessa epäpätevältä, niin en kyllä vanhempana kelpuuttaisi hoitajaa.

Älkää yleistäkö, että kaikki MLL:n kautta tulevat hoitajat ovat kamalia, sillä joukkoon mahtuu myös niitä helmiä, jotka oikeasti ovat lapsirakkaita ja kokevat alan omakseen.

Hoitajia ja perheitä on monenlaisia. Eivät kaikki perheetkään ole helppoja. Joskus olen kuullut palkkatositetta täytätteässä jälkeenpäin mitä muuta olisi pitänyt lastenhoidon lisäksi tehdä (enkä puhu nyt yleisistä jälkien, lelujen siistiminen yms.) kuten pyykkien silittäminen. Harmittaa tuo palaute eräältä perheeltä kun saapuessani vielä varmistin ja kyselin tehtävät. Noh, onneksi tämmösiä tapauksia on harvassa ja yleisesti melkein kaikki perheet ovat olleet ihania. :)
 
km
Meillä on MLL kautta vakituinen hoitaja(eli siis pyydetään aina samaa hoitajaa ku tarvitaan), aivan ihana ja 100% luotettava aina. Mutta hän onkin jo 34v ja itsekin äiti. 16 v tytöistä en tiedä millaisia ovat, en ees uskaltais ottaa.
 
juu
No jos ottaisin lastenhoitajan, niin en kyllä laittais tarjolle mitään internetiä. Ja mun mielestä ois aika erikoista, että lastenhoitaja kantais mukanaan läppäriiä. Kun kuitenkin mietitään palkkatöitä ja toisten ihmisten lapsia, niin ei siinä oikeetsaan mitään internetiä ehdi selailemaan.

Oon itse huomannut erilaisisa kotipalvelutehtävissä, että ihmiset antavat erittäin huonot tehtäväkuvaukset eivätkä muutenkaan osaa organisoida tai antaa täsmällistä kuvaa tilanteesta tai oikeestaan mistään muustakaan. Ja tämä on siis erittäin yleistä. Joten kannattaa kiinnittää huomiota siihen omaan ulosantiin myös, kertoa mitä haluaa (lyhyesti).

Ja työnantajalla pitäisi eteenpäin ilmoittaa tietysti, jos on ongelmia työntekijän kanssa. Nämähän on välillä vähän yksipuolisia kuvauksia, joten en suoraan uskoisi ihan kaikkea mitä heistä vaikkapa kerrotaan.

Jos sulla ei ole mahdollista saada lastenhoitajaa ja asut syrjäseudulla eikä mll kelpaa. Niin sun tosiaan pitää järjestää kaikki asiat niin, ettet koskaan tarvitse lastenhoitajaa. Muuta vaihtoehtoa ei ole, ellette muuta sitten paremmille seutuville.
 
Itsekin olen tosiaan MLL:n hoitajana toiminut nyt noin vuoden päivät, ja kovin paljon ja erilaisia perheitä on tullut nähtyä.
En kuitenkaan itsekään pidä organisaatiota aivan parhaana mahdollisena; usein ensimmäiset kerrat perheessä saattavat olla hieman vaikeita, kun lapsi saa aivan tuntemattoman ihmisen hoitajakseen. Lähes poikkeuksetta asiat helpottuvat, kun lapset tottuvat hoitajaan ja luottamus syntyy. :)

Olen saanut lukea netistä jonkin verrankin näitä ''kauhutarinoita'' MLL:n hoitajista, mikä on todella harmi ja oikeastaan aika pöyristyttävää. Itse en voisi koskaan kuvitellakaan laiminlyöväni lapsen tarpeita.
MLL:n hoitajat on kuitenkin mielestäni melko tarkaan syynätty hyviksi, eikä heille anneta työtehtäviä, jotka eivät heille sovi (esimerkiksi alle vuoden vanhasta ei tule huolehtimaa henkilö, jolla siitä ei ole kokemusta). On harmi, että hommaan on valikoitunut myös näitä hieman epäluotettavampia henkilöitä.

Itsekin kuitenkin toivon, että ei ylestettäisi. Varmasti reilusti suurin osa meistä hoitajista on luotettavia, asiansa osaavia ja hyviä lastenhoitajia. Mekin olemme kuitenkin vain ihmisiä, ja jos jokin asia painaa mieltä tai on mennyt mönkään hoitotoimenpiteissä, meille täytyy kertoa asiasta rehellisesti - sillä myös minä olen velvoitettu kertomaan mahdollisista ongelmista lasten kanssa. On myös tärkeää, että perhe kertoo aina aluksi tarkkaan, mitä toivoo lastenhoitajan tekevän. Jotkut asiat saattavat vaikuttaa itsestäänselvyyksiltä, mutta eivät ole sitä hoitajalle, joka on käynyt monessa eri perheessä, joista jokaisessa on omat tapansa toimia.
Minulle on joskus käynyt niin, että olen saanut kuulla lapselta jostain, mitä olisi pitänyt tehdä ja josta vanhempi oli valittanut kotona jälkikäteen. Tästä tuli itselleni todella paha mieli, sillä asiasta ei ollut itse minulle mainittu.

Sekä hoitajat että perheetkin mokaavat joskus - tärkeintä on pyytää anteeksi, selvittää asia ja toivottavasti myös antaa toiselle uusi mahdollisuus. Olen itsekin kerran myöhästynyt keikalta reilusti, kun en osannut aikatauluttaa bussien kanssa - aiheuttaen myös äidin myöhästymisen. Olin todella pahoillani ja osoitin sen myös perheelle. Vanhemmat olivat ymmärrettävästi kiukkuisia, mutta asia sovittiin ja olen nykyään perheen vakivahti. Ja virheistä oppii, en ole ikinä tämän jälkeen tehnyt samaa mokaa toiste.

Sitten on toki sellaisia tilanteita, joissa vain kaikessa yksinkertaisuudessaan ne hoitajan ja vanhemman kemiat eivät natsaa. Kaikki saattaa mennä hyvin, mutta siellä ei vain ''ole sitä jotain'', että yhteistyötä haluttaisiin jatkaa.
Itselleni on käynyt näinkin, vaikka suurin osa perheistä on aina halunnut minut myöhemminkin hoitajaksi. :)

Mielestäni yhdestä huonosta kokemuksesta ei kannata vetää koko MLL:ää lokaan.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Tällaiset tarinat lienevät paljolti kaupunkilegendoja, koska MLL:n säännöllisen asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan valtaosa asiakkasta on todella tyytyväisiä palveluun. Kyselyssä löytyy hyvin vähän huonoa palautetta. Kuvittelisin, että tyytymättömät asiakkaat vastaavaat mieluummin kyselyyn ja kertovat palautteensa siinä kuin valittavat täällä palstoilla, jossa valitus ei johda mihinkään.

Näistä kyselyistä voi vaikka pyytää kirjallisen koosteen, kun tilaa hoitajaa.
 

Yhteistyössä