oireilua neocatesta, normaalia vai ei?

Refluksioireet tulee meilläkin melkein aina pienellä viiveellä ja siksi on joskus tosi hankalaa yhdistää oikeaan ruokaan. Meillä kun on pitkän ajan käytön jälkeenkin herkistynyt (esim maissia söi yli kuukauden) . Tattari ei meilläkään sopinut ja nyt on hirssikin tauolla pulauttelujen ja silent refluksin vuoksi. Tosin tänään jätin myös possun pois, koska pulauttelu ei ottanut rauhoittuakseen... Eli me ollaan jälleen pelkällä kukkakaalilla jokunen tovi.
Meillä muuten pelkästään suolisto-oireinen/refluksi-oireinen neiti sai päärynästä näppylöitä. Muuten on iho ollut tosi priimakunnossa.
Kuten Ellikin, meidänkin on pakko pidentää uusien ruokien kokeilua koska oireet voi tulla niin pitkällä viiveellä, että viikkokaan ei riitä.
 
Kiitos vastauksista jälleen!
Mä olen laahustanut yöpaita päällä koko päivän, olen niin väsynyt. Lilja heräili koko viime yön tunnin välein, ihan nukahtamisesta asti. Aamuyöllä saattoi nukkua hiema pidemmän pätkän, rauhoittui kyllä silityksin ja söi vain kerran, mutta en saanut itse nukuttua juuri lainkaan. Tuntuu, että refluksihan se varmaan vaivaa, miksi muuten heräilisi jatkuvasti. Mustikka jätettiin eilen tauolle, olen vaan alkanut epäillä tuota riisiäkin syylliseksi. Jos oireet tosiaan voivat tulla pitkälläkin viiveellä, niin ihan on mahdollista, että tuo riisi aiheuttaa oireilua. Puklailu on lisääntynyt, tosin joi eilen ennätysmäärän neocateakin.
Eilen neiti ei suostunut syömään puuroa lainkaan, aamulla meni itkuksi ja iltapäivällä kun yritettiin uudelleen, "pelleilyksi". Päryytteli suulla niin, että puurot lensivät pitkin lattioita.
En tiedä enää yhtään mitä tehdä. Jätetäänkö riisikin pois, vai jatketaanko vielä.
Tuntuu niin ahdistavalta, että kohta ollaan taas nollatilanteessa.

Miten te muut jaksatte tätä kaikkea henkisesti, mitkä ovat teidän selviytymiskeinonne? Mä olen todella yllättynyt siitä kuinka reagoin tähän kaikkeen. Tuntuu, että lamaannun enkä saa mitään aikaiseksi. Stressaan kaikesta ja kaikki vauvan "poikkeava" käytös tulee laitettua allergiaoireilun piikkiin.
 
Elli77
Kyllähän se aina ottaa koville, kun on iloinnut jonkin ruuan sopimisesta ja sitten taas ollaan nollapisteessä. Mulla on sama ongelma, että joka ikinen kitinä ja itku ja huono päivä saa aina epäilemään että käytös johtuu allergiasta. Välillä tuntuu, ettei tästä vauva-ajasta pääse yhtään nauttimaan, kun on niin paljon ollut tuota negatiivista. Itselleni yritän kuitenkin aina muistuttaa, että asiat voisi olla huonomminkin ja lapsi esim. vakavasti sairas. Meillä myös kasvu ja muu kehittyminen on ollut noista allergioista huolimatta täysin normaalia, eli en ole niistä joutunut pahemmin stressaamaan.

Välillä huomaa, että oma mielialakin on täysin riippuvainen siitä, onko poika kunnossa vai vaivaavatko refluksioireet pahemmin. Ja sitten ne päivät, kun joku ruoka tippuu taas pois... Toisaalta se lienee normaalia, kun aamusta iltaan on lapsen kanssa kotona eikä edes työpäivän ajan irtaannu arjesta. Meillä mies jää kotiin ensi kuuksi ja menen itse töihin, tekee varmaan ihan hyvää.

Meillä ns. pahiksen poisjättäminen helpottaa kiukkuisuuteen ja huonoihin öihin kyllä jo päivässä-parissa (pulauttelu saattaa sitten jatkua pitkäänkin), joten voithan kokeilla lopettaa myös riisin jos oireet eivät helpota mustikan lopettamisen myötä. Ja aloitat riisin sitten tarvittaessa uudelleen jotta näet palaavatko oireet. Meillä tuo ruoan syömättömyys (kun on tehnyt stopin ruoalle jota aiemmin syönyt hyvin) on usein tarkoittanut sitä, että ruoka ei sovi. Toisaalta saattaa tällöin kieltäytyä myös sopivan neocaten syömisestä päivän-parin ajan.

Meillä poika on 8,5 kk ja meillä ei ole vielä yhtään "varmaa" kiinteää käytössä: hirssiä on syöty nyt kohta 2 vko ja sen suhteen olen positiivisen toiveikas, tuota päärynääkin epäilen vielä. Meille Tuomela sanoi, että vuoden ikään pärjää hyvin neocatella, joten teilläkin on vielä hyvin aikaa yrittää noita kiinteitä löytää. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmiina82:
Eilen neiti ei suostunut syömään puuroa lainkaan, aamulla meni itkuksi ja iltapäivällä kun yritettiin uudelleen, "pelleilyksi". Päryytteli suulla niin, että puurot lensivät pitkin lattioita.
Meilläkin päryytellään aina välillä ja nimenomaan puuron kanssa, sitä onkin sitten pitkin omaa naamaa ja keittiön seinää. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Helmiina82:
Miten te muut jaksatte tätä kaikkea henkisesti, mitkä ovat teidän selviytymiskeinonne? Mä olen todella yllättynyt siitä kuinka reagoin tähän kaikkeen. Tuntuu, että lamaannun enkä saa mitään aikaiseksi. Stressaan kaikesta ja kaikki vauvan "poikkeava" käytös tulee laitettua allergiaoireilun piikkiin.
Mä lamaannun aina välillä kanssa. Joskus tsemppaan itseäni että ei se siitä stressaamalla muutu tai parane. Meillä poika on vielä kovin niukkaruokainen ja jokainen ruokailukerta nostaa lähes hien mulla pintaan.. yritän olla ajattelematta asiaa, jos vaikka sitten poikakin olisi rennompi jne. Harvoin onnistuu. :ashamed:

 
Oma mieli jaksaa taas vähän paremmin, kiitos myötäelämisestä Elli ja Luppis! Kunnon yöuni tekee ihmeitä, se on ainakin taas kerran todistettu. Mies passitti mut nukkumaan kahdeksi yöksi yläkertaan korvatulpat korvissa. Järki palasi taas päähän ja asiat palautu oikeisiin mittasuhteisiin. Just noin mäkin ajattelen taas, kuten Ellikin sanoit. Lohduttaudun ajattelemalla, että lapsi on kuitenkin muuten terve ja kehittyy normaalisti. Eikähän meillä ole vasta kun kaksi ruoka-ainetta kokeiltuna. Kappas vaan, Liljakin oli nukkunut nuo yöt hyvin. Viime yönä mä palasin taas kehiin ja arvaatkaa vaan nukuttiinko. ei. Muutenkin mä huomaan nyt herääväni jokaiseen äännähdykseen enkä saa sit unta. Mut ihanaa kuitenkin et sai pari yötä levätä.

Jätettiin se riisikin sit pois. Ehkä kokeillaan joskun ajan vähän kuluttua jollain muulla kuin muksulla uudestaan.

Nyt kun tilanne on taas rauhoittunut niin ajattelin kokeilla jotain uutta.
Maissia tai bataattia olen miettinyt. Onko mielipiteitä, kumpaa kokeilisin ensin?
 
Hienoa että tilanne on rauhoittunut ja olet itsekin saanut nukuttua. Mulla on ollut myös tuota, että kun saisi nukkua ei sitten osaakaan nukkua. Jotenkin käy silloin jo ylikierroksilla.

Sekä maissi että bataatti ovat kumpikin hyviä vaihtoehtoja. Bataatti on helppo valmistaa eikä tarvitse huolehtia/miettiä mahdollisia epäpuhtauksia.
 
Kumpikin kuulostaa mun mielestä ihan hyvältä, maissi ja bataatti. Eihän se auta kun kokeilla, että sopiiko. Meille ei sopinut kumpikaan, tosin bataatti kokeiltiin ihan alussa (2 vkoa sopi) ja maissi sittemmin (sopi reilun kuukauden, kunnes herkistyi) .

Riittävä uni merkkaa paljon. Omasta kokemuksesta... huomattavasti paremmin jaksaa kiukutteluja kun on ite saanut nukuttua.
No, nyt kitisee neiti joten pakko jatkaa joskus muulloin...
 
Ihanaa kun täällä saa vastauksia niin pian :flower:

Mua jotenkin houkuttelis tuo maissi kuitenkin enemmän.
Kaapissa kun sattuis yksi purkki sitä olemaan. Maissisosetta on kai itse aika hankala valmistaa..
Se vaan mietityttää kun siihen on tietysti lisätty öljyä.
 
Öljyt voivat olla hankalia allergikoille. Lisäksi vaikka ei olisi allergiaakaan purkin öljylle, voi öljy uutena saada vatsa reagoimaan. Öljy on hyvä kokeilla ihan erillään omana kokeilunaan.

Hyvällä tuurilla se maissisose sopii. Huonolla tuurilla se ei sovi ja sitten tulee pohdinta "oliko se maissi vai oliko se öljy joka oireita aiheuttaa". Suosittelen varsinkin kiinteiden kokeilujen alkuvaiheessa kokeiluja mahdollisimman yksinkertaisesti eli vain yksi uusi tekijä kerrallaan. Myöhemmin kun tuntee lapsen allergiataipumuksen herkkyyden ja lapsi ei ole selvästi hyper-moniallerginen, voi "vähemmän allergisella" lapsella tehdä rohkeampia kokeiluja ja"urheilla" useammalla tekijällä kerrallaan :)
 
Täällä taas.. Nyt on maisteltu viime torstaista asti bataattia ja Lilja tykkää siitä todella paljon! Niinpä mä olen uskaltautunut antamaankin sitä jo aika ison määrän kerralla. Nyt tuntuu kuitenkin, että refluksi on taas alkanut vaivata enenevästi. Viime yö mentiin jälleen tunnin välein herätyksin. Tosin eilinen päivä oltiin sukulaistytön juhlissa ja Lilja valvoi lähes koko päivän. Ei siis malttanut nukkua kunnolla ja kyllähän tuokin varmasti yöhön vaikuttaa.
Tosin tänäkin iltana on jo kerran herännyt vajaan tunnin nukuttuaan, nieleskeli selvästi.

Kysymys tällä kertaa kuuluukin:

Kuinka kauan te seuraatte oireiden kehittymistä? Siis mitkä ovat teidän kriteerinne lopettaa jonkin ruoka-aineen anto?

Losecista: Meillä tuon lääkkeen anto on TODELLA ongelmallista. Ruiskulla ei onnistu, ei enää edes niin, että lääke on sekoitettu pieneen maitotilkkaan.
Onkohan ok antaa lääke pienessä määrässä bataattisosetta? Kun olen sekoittanut liuenneen lääkkeen soseen sekaan, ei Lilja sitä maista. Mietin vaan, että onko vaikutus noin annettuna yhtä tehokas?
 
Mulla meni alkuun aika usein kokeilut vähän pitkiksi ja oireita oli sitten jo paljon. Ajan oloon sitä oppii sitten tunnistamaan ne oman lapsen tyypilliset oireilut ja kokeilujen tulkinta helpottuu. Jos bataatti on epäselvää ja oireita alkaa tulla koko ajan enenevästi, kannattaa pitää taukoa ja katsoa häviääkö oireet. Ei siinä usein muu auta. Jos vielä on epäselvää, kannattaa tauon jälkeen kokeilla vielä uudelleen bataattia ja katsoa paheneeko tilanne.

Losecin voi antaa pienessä määrässä sosetta, moni tekee juuri niin. Jos bataatti soseen joutuu jättämään tauolle, voi lääkettä kokeilla antaa pienessä lusikassa veteen liuotettuna. Siinä koko keon saa kaadettua suuhun kerralla ja äkkiä vaan pulloa perään.
 
Elli77
Minäkin olen nyt joutunut toteamaan, että olen liian pitkään seurannut meidän ruokakokeiluja.
Nyt on jouduttu lopettamaan kaikki kokeilut ja ollaan taas pelkällä Neocatella. Ja sitten kun oireet on tulleet selvästi esille on meillä se tilanne, että kestää myös aika kauan (jopa pari viikkoa) että tilanne rauhottuu. :( Seuraavaksi olenkin päättänyt luottaa enemmän omaan vaistoon ja reagoida herkemmin. Kai se on vaan hyväksyttävä, että niitä allergioita on sitten laajemminkin ja että tämä ei ole vain omaa kuvittelua.

Losecin annosta: meidän supernirso poika ottaa lääkkeen tosi nätisti lusikasta, annetaan useampanakin lusikallisena. Losec ei maistu oikeastaan miltään joten ehkä teilläkin Lilja siihen tottuisi?
 
Just tota mäkin pelkään et jos venytän kokeilut liian pitkiksi.. Mut kuten sanoitte niin ehkä sitä oppii ajan kanssa herkemmäksi ja itsevarmemmaksi.
Refluksi oireilee, mutta viime yö oli hieman rauhallisempi. Katsotaan nyt mitä ensi yö tuo tullessaan.

Elli77: Mitä ruoka-aineita olette kokeilleet? Kuinka sun poika oireilee epäsopiville?

ps. Tänään sain losecin annettua lusikalla, sit vaan maitoa päälle reilusti.
 
Elli77
Meillä on loppujen lopuksi kokeiltuja ruokia aika vähän, kun aina on tullut jotain takapakkia ja ollaan sitten jouduttu pitämään kokeiluissa taukoa. Ja kun oireet tulee niin myöhään (vasta viikon-kahden kuluttua), on kokeiluja joutunut aika lailla harvalla tahdilla tekemään. Kiinteiden kokeilut päästiin maitoaltistusongelmien takia aloittamaan vasta n. 7 kk iässä.
Ennen Losecin aloittamista kokeiltiin riisi (Kousa), bataatti ja Piltin aprikoosi, mikään ei sopinut ja oireet olivat hyvin selvät (pulauttelua, silent-refluksia, rikkonaiset yöt, itkuisuus).
Losecin aloittamisen jälkeen oireet ovat olleet vähän helpompia, Losecin aloittamisen jälkeen on kokeiltu tattari, hirssi ja päärynä.

Esim. hirssistä oirena oli "vain" iso pulautus n. tunnin kuluttua hirssin syömisestä, ehkä hieman nieleskelyä (silent-refluksia) ja lievä ärtyisyys.

Mulla on ongelmana reagoida hyvin lieviin oireisiin siksi, että meillä ei ole tuollaista täysin oireetonta (siis ei pienintäkään refluksioiretta) tilannetta varmaan koskaan ole ollutkaan. Esim. nyt poika on flunssassa ja refluksia selvästi enemmän, vaikka pelkällä Neocatella. Pelkällä Neocatella ollessaan on yleisvoinniltaan (muuten terveenä) hyvin tyytyväinen mutta silti saattaa satunnaisesti nieleskellä/pulauttaa kerran/kaksi vrk:ssa, nämä eivät kuitenkaan poikaa tunnu yhtään vaivaavan.

Olenkin miettinyt, että eikö tuo Neocatekaan sittenkään sovi täysin vai onko oireilu osittain myös rakenteellista. Toisaalta tuo soijamaidonkaan kokeilu ei houkuttele, tuskin kuitenkaan sopisi.

Allergologi alkoi puhua rotaatioon siirtymisestä kun oireiden kehittyminen kestää meillä pitkään ja tuntuu, ettei mikään ruoka sovi. Vähän pelottaa että kuinka niiden oireiden perässä sitten tulee pysymään, toisaalta ei kai tämä tilanne voi tästä paljoa huonontuakaan.
 
Meillä koko ruokavalio on rotaatiolla ja ei se nyt niin mahdottoman vaikeaa ole, vaatii tosin ruokapäiväkirjan pitämistä. Meillä on ensin kolmen päivän minialtistus ja jos siitä selviää oireetta otetaan kyseinen kiinteä rotaatioon. Meillä osa vanhoista on neljän päivän kierrossa ja pari uutta kerta viikkoon.

Meillä kiinteitä päästiin kokeilemaan samasta syystä vasta lähemmäs 7 kk ikäisenä ja läheskään kaikki ei sitten käynyt edes rotaatiolla, mutta kyllä niitä sopiviakin sitten väliin on löytynyt!
 
Elli77

Myös meillä poika oli jotenkin jännästi "oireinen" koko ajan kun juotiin neocatea. Välillä oli parempia päiviä tuon n.3-4kk:n aikana, välillä huonompia. Monet kiinteiden kokeilut meni pieleen, mikään ei tahtonut onnistua ja sopia.. Se oli jotenkin niin epämääräistä,e tten enää itsekään tiennyt, mistä mahtoi johtua, hampaista, allergioista tms tms.. Kunnes tuli aika soija-altistuksen. Siitä alkoi meidän taivas, vaikka pelkäsin sitä altistusta ihan hirveästi, kun niin moni kokeilu oli mennyt pieleen, kiinteät ei tahtonut sopia ja poika alkoi olla jo "iso"... Mutta kas kummaa, soija alkoi sopimaan ja kiinteitä alkoi löytymään. Itse asiassa poika on nyt vuoden ja luulen, että meillä alkaa pikkuhiljaa sopimaan vähän kaikenlaiset ruuat ja olen ihan antanut syödä ja maistella melkein kaikkea, mitä muutkin syö.. Hyvin pieniä ja lieviä oireita olen huomannut tulevan esim oltermannin juustosta...

Halusin tämän kertoa, kun tunnut olevan aika epätoivoinen tuon ruokapuolen suhteen ja tilanteenne kuulostaa täysin samalta kuin meillä aikoinaan. Mulla oli siitä myöskin täällä aloitus, jossa seurattiin tätä menoa muutamien viikkojen ajan..

Tsemppiä kaikille hirveästi! Ei se ota, jos ei annakaan! =) :hug:
 
Jonnakar: Teillähän hienolta kuulostaa tilanne!!!! Toivottavasti saadaan mekin tuo "kaava" käyttöömme! :) Meillä tosin odotellaan vuoden ikää ennen kun soija-altistus tehdään, mutta toivossa on hyvä elää. Vuoden ikään vielä 3,5kk aikaa.
Niin, ja meillä siis tuo kiinteiden löytäminen kanssa hankalaa ja jonkin asteisia refluksi/pulauttelu/suolisto-oireita koko ajan...
 
Elli77
Jonnakar:
täytyy tosiaan toivoa, että tuo soijamaito helpottaisi tilannetta meilläkin. Näillä näkymin altistetaan sitten vasta vuoden iässä, mutta jos tilanne nyt koko ajan hankala niin täytyy kysyä lääkäriltä, onko mitään ideaa kokeilla soijamaitoa jo aiemmin. Nyt juhannuksena kokeiltiin kukkakaalia kaksi päivää, tänään pulauttelu lisääntynyt selvästi joten täytyy taas jättää pois...
 
Tsemppaukset Ellille, rotaatio voisi hyvinkin olla teidän juttu!

Kiva kuulla Jonnakar että teillä on noin hieno tilanne!

Kiinteistä taasen.. Jätin bataatin tauolle, mutta ajattelin antaa sitä tänään pienen määrän uudelleen. Mä luulen et se sopii Liljalle silloin tällön annettuna, mutta ei jatkuvaan käyttöön. Aprikoosisosetta kokeiltiin myös, mutta eilen röyhtäili ja kitisi sen verran paljon, että totesin sen epäsopivaksi.

Miten kauan te pidätte taukoa uuden ruoka-aineen kokeilussa epäsopivan jälkeen?

Haluaisin ottaa seuraavaksi kokeiluun jonkin puuron. Ajattelin hirssiä, mutta luonteistuotekaupan myyjä ehdotti quinoaa. Onko teillä kokemusta?

 
Mä varmaan kokeilisin eka hirssiä, mutta ihan varteenotettava vaihtoehto se quinoakin on. Meillä on hirssi sopinut hyvin ja quinoaa syötiin myös aika pitkään, nyt tosin jätettiin tauolle, koska alkoi pikku hiljaa tulla siitä pientä oiretta. Hirssistä on saatavilla ainakin valmispuuroa, jota on helppo tehdä. Tarvii vaan sekoittaa mikrotettuun veteen jauhe. Quinoaa joutuu hiukan keittelemään, mutta tosin vähän aikaa vain. Meillä oli käytössä jonkun aikaa amarantti ja sen keittoaika oli 35 min :eek: . Se on quinoan sukulainen ja jäi samassa saneereuksessa tauolle.

Mä olen pitänyt taukoa sen verran, että tilanne on rauhoittunut ja oireet poistuneet, jotta uuden kokeilun voi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.
 
kiitos taas NallePuh! Lähdetään justiin Liljan kans vaunuttelee ja samalla matkalla poikkean ostamaan hirssiä. Ehkä sitä quinoaa kokeillaan sit vähän myöhemmin. Paikallisessa luontaistuotekaupassa näytti olevan makrobioksen hirssiä, uskoisin et se on ihan hyvä ajatellen puhtautta. Olet sä kokeillut teidän lapselle sitä? Muistelen et moni täällä on puhunut Hollen hirssin puolesta, mut en oo sitä mistään löytäny.

Vielä nopee kysymys ennen kun Lilja hermostuu kuhnailevaan äitiin. Onko teille sopivat ruoka-aineet sopineet heti eikä niistä ole tullut mitään sopeutumisoiretta vai onko mahdollisesti jotain pientä tullut alkuun sopivistakin?

Nyt pitää mennä.
 

Yhteistyössä