Olen mieshoitaja, kysy mitä haluat...

  • Viestiketjun aloittaja MHOITAJA
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko joku nälvinyt sulle jotain ammatinvalinnastasi? Tuleeko paljon ihmettelyä tai outoja kommentteja?

t: mies itsekin. Arvostan hoitoalan ihmisiä todella paljon.
 
vierailija
Millaisten potilaiden/asukkaiden parissa työskentelet? Itsekin hoitajana olen sitä mieltä, että miehiä tarvitaan alalle lisää niin vanhuspuolelle kuin muuallekin.
 
MHOITAJA
Millaisten potilaiden/asukkaiden parissa työskentelet? Itsekin hoitajana olen sitä mieltä, että miehiä tarvitaan alalle lisää niin vanhuspuolelle kuin muuallekin.
Tällä hetkellä työskentelen tehostetussa palveluasumisessa jossa on monta eri osastoa.
Asiakkaita on laidasta laitaan mutta lähestulkoon kaikki on hyvin heikkokuntoisia tai pahasti muistisairaita... Olen työskennellyt myös kotihoidossa ja tk:n vuodeosastolla.
 
vierailija
Alaston nainen, aiheuttaako hoitotoimenpiteet nolostumista vai kykenetkö suoriutumaan rutiinin omaisesti hoitotehtävistä?

Oletko kokenut seksuaalista häirintää asiakkaiden toimesta ja oletko selvinnyt tilanteista huumorilla?
 
MHOITAJA
Tosi hyvä juttu. Ja uskon, että miehiä tarvitaan tuolla alalla.

Onko ne muuten lähihoitajia vai sairaanhoitajia, jotka esim. ottaa verikokeita?
Yleensä sairaanhoitajat ottaa verikokeet mutta periaatteessa ei ole estettä että ne ottaisi lähihoitaja jos siihen on saannut koulutuksen. Esim labroissa työskentelee paljon lähihoitajia näytteenottajina.
Pienempiä verikokeita meidän työpaikassa ottaa lähihoitajat, eli verensokerin, tulehdusarvot, hemoglobiinin jne...
 
vierailija
Tällä hetkellä työskentelen tehostetussa palveluasumisessa jossa on monta eri osastoa.
Asiakkaita on laidasta laitaan mutta lähestulkoon kaikki on hyvin heikkokuntoisia tai pahasti muistisairaita... Olen työskennellyt myös kotihoidossa ja tk:n vuodeosastolla.
Miten on parasta suhtautua muistisairaaseen läheiseen, joka on unohtanut mut?

Mummo tykkää aikuisten värityskirjoista, vaikka hämmentyykin aina siitä, kun hänestä joku muu värittää niitä (mistäs sen tietää....). Mä hommaan niitä sille.
 
MHOITAJA
Alaston nainen, aiheuttaako hoitotoimenpiteet nolostumista vai kykenetkö suoriutumaan rutiinin omaisesti hoitotehtävistä?

Oletko kokenut seksuaalista häirintää asiakkaiden toimesta ja oletko selvinnyt tilanteista huumorilla?
Alastomuus on läsnä jokapäiväisessä työssä joten siihen on jo niin tottunut että itselleni on se ja sama onko asiakkaalla vaatteet päällä vai ei. Eli aika rutiinilla hommat menee.

Olen myös kokenut seksuaalista häirintää niin asiakkailta kuin työtovereiltani mutta ei se minua häiritse :)
 
MHOITAJA
Miten on parasta suhtautua muistisairaaseen läheiseen, joka on unohtanut mut?

Mummo tykkää aikuisten värityskirjoista, vaikka hämmentyykin aina siitä, kun hänestä joku muu värittää niitä (mistäs sen tietää....). Mä hommaan niitä sille.
Tuohon on sinäänsä vaikea vastata kun ihmiset on niin erilaisia, mutta kannattaa keskustella muistisairaiden kanssa niistä asioista jotka hän muistaa :) eli yleensä vanhoista asioista...

Sitten on tärkeää kohdata muistisairas tasavertaisena ihmisenä ja keskustelu kumppanina.
Myös kosketus on tärkeää sekä turvallisuuden tunteen luominen.

Tämä on niin laaja alue et on vaikea tästä tänne kirjoittaa...

Mut nuo värityskirjat on kiva juttu! Ja kannattaa myös miettiä mistä hän on ennemmin tykännyt ja järjestää jotain sellaista...esim joku lempi musiikki voi tuoda uusia muistoja mieleen :)
 
vierailija
Ei kai ne ole missään kunnossa. Perustyön kerkeää tekemään mutta on vaikeaa antaa ylimääräistä aikaa asiakkaille. Se on todella harmittavaa :(
Tämä on niin ärsyttävää nykyään. Monta kertaa vuoron päätteeksi selkä on hiestä märkä ja taukoja ei ole ehtinyt pitää. Sitten jos ehdit pitää tauon, se osuu siihen vierailuaikaan ja omaiset sitten pitävät hoitajia laiskoina, kun vaan istuvat kansliassa. Sitten jos joku sairastuu ja pitää tilata lanssi, menee taas kaikki ihan sekaisin ja juokset vuoron loppuun. Samalla pitäisi vielä pestä asukkaiden pyykit ja laittaa ruoat. Tiedä sitten montako vuotta tuota jaksaa tehdä. Tuskin ainakaan eläkeikään asti.
 
MHOITAJA
Tämä on niin ärsyttävää nykyään. Monta kertaa vuoron päätteeksi selkä on hiestä märkä ja taukoja ei ole ehtinyt pitää. Sitten jos ehdit pitää tauon, se osuu siihen vierailuaikaan ja omaiset sitten pitävät hoitajia laiskoina, kun vaan istuvat kansliassa. Sitten jos joku sairastuu ja pitää tilata lanssi, menee taas kaikki ihan sekaisin ja juokset vuoron loppuun. Samalla pitäisi vielä pestä asukkaiden pyykit ja laittaa ruoat. Tiedä sitten montako vuotta tuota jaksaa tehdä. Tuskin ainakaan eläkeikään asti.
Hyvin tuttua... Onneksi meidän työpaikalla ei tarvitse pestä pyykkiä eikä laittaa ruokaa :)
Omaisten kanssa kyllä aina pyrin keskustelemaan ja siirrän omaa taukoani tai järjestän aikaa mut siitä sit kyl itse kärsii... Ehkä hölmöä mut koitan jättää hyvän kuvan yksiköstämme.
 
vierailija
Hyvin tuttua... Onneksi meidän työpaikalla ei tarvitse pestä pyykkiä eikä laittaa ruokaa :)
Omaisten kanssa kyllä aina pyrin keskustelemaan ja siirrän omaa taukoani tai järjestän aikaa mut siitä sit kyl itse kärsii... Ehkä hölmöä mut koitan jättää hyvän kuvan yksiköstämme.
Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen jättänyt tauon kesken sen vuoksi, että olen jutellut omaisten kanssa. Sitten ne tauot jäävätkin pitämättä. Se kostautuu kyllä omassa voinnissa pidemmän päälle. Sitä on alkanutkin miettimään, että pitäisikö kaikkien alkaa tiukasti pitämään lailliset tauot yhtenä rintamana. Samoin harmaa ylityö pitäisi saada pois, josko joskus tulevaisuudessa olisi reservissä riittävästi sijaisia. Saahan sitä unelmoida...
 
MHOITAJA
Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen jättänyt tauon kesken sen vuoksi, että olen jutellut omaisten kanssa. Sitten ne tauot jäävätkin pitämättä. Se kostautuu kyllä omassa voinnissa pidemmän päälle. Sitä on alkanutkin miettimään, että pitäisikö kaikkien alkaa tiukasti pitämään lailliset tauot yhtenä rintamana. Samoin harmaa ylityö pitäisi saada pois, josko joskus tulevaisuudessa olisi reservissä riittävästi sijaisia. Saahan sitä unelmoida...
Aivan totta tuo mitä kirjoitat. Itse laitan kaikki yli ajat kylmästi työvuorolistaan...
Onneksi nykyisessä työpaikassa pystyy suht hyvin tauot pitämään mutta säälittää esim. kotihoidon tilanne missä vedetään tosi äärirajoilla... Siellä ainut tauko saattaa olla se kun vedät ajaessa banaanin poskeen ja pysähdyt kuselle johkun pusikkoon...
 
vierailija
Alaston nainen, aiheuttaako hoitotoimenpiteet nolostumista vai kykenetkö suoriutumaan rutiinin omaisesti hoitotehtävistä?

Oletko kokenut seksuaalista häirintää asiakkaiden toimesta ja oletko selvinnyt tilanteista huumorilla?
Anteeksi,??? Miksi asiasta pitäisi selvitä huumorilla????
Jos potilas rupee kourimaan jalkovälistä, niin se sattuu! Hymyilläkkö pitäisi??
 
MHOITAJA
Anteeksi,??? Miksi asiasta pitäisi selvitä huumorilla????
Jos potilas rupee kourimaan jalkovälistä, niin se sattuu! Hymyilläkkö pitäisi??
Kysymys ei ollut suoranaisesti minulle mutta kirjoitan omia mietteitä tähän...

Ihmisiä on erilaisia ja tilanteita on erilaisia. Joskus pääsee helpommalla kun suhtautuu tilanteeseen huumorilla... Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että pitäisi olla yleistä riistaa.
Toiselle kopelointi ei merkkaa mitään ja toinen taas saattaa järkyttyä pahastikkin...Kummassakaan tilanteessa kopelointi ei ole hyväksyttävää.

Kopelointi ja hoitajiin kohdistuva väkivalta kuuluu tähän alaan vaikka ei pitäisi ja kumpikaan ei ole hyväksyttävää. Nämä riskit on hyvä tiedostaa jo alalle lähtiessä.

Omalla kohdalla yritän selvitä tilanteista juurikin huumorilla sillä ei paljon muita vaihtoehtoja ole.
 
vierailija
Tämä on niin ärsyttävää nykyään. Monta kertaa vuoron päätteeksi selkä on hiestä märkä ja taukoja ei ole ehtinyt pitää. Sitten jos ehdit pitää tauon, se osuu siihen vierailuaikaan ja omaiset sitten pitävät hoitajia laiskoina, kun vaan istuvat kansliassa. Sitten jos joku sairastuu ja pitää tilata lanssi, menee taas kaikki ihan sekaisin ja juokset vuoron loppuun. Samalla pitäisi vielä pestä asukkaiden pyykit ja laittaa ruoat. Tiedä sitten montako vuotta tuota jaksaa tehdä. Tuskin ainakaan eläkeikään asti.
Kannattaa miettiä, mikä on se oma terveys ja tilanne sitten, kun et enää jaksa epäinhimillistä työtahtia. Joudut silloin hakemaan uutta työtä vajaakuntoisena työnhakijana, ja se on hankala tilanne. Onko järkevämpää hakea sitä kevyempää työtä jo nyt, kun on vielä niin hyvässä kunnossa, että voi valita työnsä ja pärjää haastatteluissa. Omaa terveyttä ei kannata uhrata työnantajalle, joka ei arvosta sinua ihmisenä eikä työntekijänä. Jos arvostaisi, ne tauot pystyisi pitämään, koska kaikki nämä asiat ovat vain ihan järjestelykysymksiä, eikä edes vaikeita järjestää, jos työnantaja niin tahtoo.
 

Yhteistyössä