Oletko synnyttänyt yksin?

  • Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti
...
Tukihenkilöä ei voida vaatia, sairaalan henkilökunta velvollinen huolehtimaan potilaistaan eli tässä tapauksessa potilaita ovat äiti ja vauva. Mutta kyllä se mukana kannattaa olla, suosittelen :)
 
<x
Sairaalan henkilökunta huolehtii vaivasta syntymän jälkeen, ei isä tai tukihenkilö. Tukihenkilö on synnytyksessä äitiä tukemassa, ei lapsesta huolehtimassa. synnytykseen ei myösköön vaadita tukihenkilöä vaan ihan itse saa päättää kokeeko tarvetta tukihenkilölle vai ei.
 
"vieras"
Kolme kertaa (kuudesta) olen ollut yksin. Pahinta on henkisesti kun toinen ei ole mukana. Minusta ainakin kätilöt pitäneet sit parempaa huolta entä jos on mies mukana.
 
"mä"
Mä synnytin kolmannen yksin (en kylläkään suunnitellusti) koska mies eikä kätilö ehtinyt mukaan.
Mut kaveri on synnyttänyt sairaalassa kolme lapsistaan ilman tuki henkilöä ja hyvää huolta ovat pitäneet niin hänestä kuin vauvastakin.
 
"vieras"
Olihan siinä pari kätilöä ottamassa koppia, mutta jos tarkoitat esim. miestä, niin ei ollut muita, eikä tukihenkilöä. Olen muutenkin tottunut elämässäni pärjäämään yksin tiukoissakin tilanteissa, niin mihin hemmettiin mä sitä äijää olisin siinä tilanteessakaan tarvinnut?
 
Khimaira
Olin kahdessa vimeisessä sektiossa yksin, mies oli kotona isompien lasten kanssa. Kätilö ottaa vauvan heti mukaansa ja vie synnytysvuodeosastolle, jonne minä menin sitten heräämöstä parin tunnin kuluttua. Kätilö pesi ja hoiti vauvaa sen aikaa kun olin heräämössä.
 
"minä"
Esikoisen synnytyksessä mies mukana ja koin ihan hyödyttömäksi, joten toiseen synnytykseen ei lähtenyt vaan oli kotona esikoisen kanssa. Ihan hyvin meni ja olen vahva nainen, joten kyllä mä nyt yhden synnytyksen kestän ;-D
 
"minä"
[QUOTE="vieras";22822370]Olihan siinä pari kätilöä ottamassa koppia, mutta jos tarkoitat esim. miestä, niin ei ollut muita, eikä tukihenkilöä. Olen muutenkin tottunut elämässäni pärjäämään yksin tiukoissakin tilanteissa, niin mihin hemmettiin mä sitä äijää olisin siinä tilanteessakaan tarvinnut?[/QUOTE]

Juuri näin! En voi käsittää niitä naisia jotka eivät uskalla mennä edes synnyttämään yksin. Eihän siellä mitään hätää ole!
 
JONSERED Karhunkantaja
Kolmannen kohdalla kävi niin, että äijä oli mukana kolme kertaa sairaalareissulla, kun oli luvattu käynnistys, mutta sitten neljännelleä tms kerralla, kun todellakin käynnistettiin, ei enää voinut töiden vuoksi olla. Sektioksihan tuo meni, ilmeisesti liian myöhäisen käynnistyksen vuoksi, mutta sattui mukava kätilö kohdalle ja sillä aikaa kun heräilin, lastenhoitaja piti seuraa pojalle.
 
Synnytin yksin tai no sektioon se lopulta päättyi. Vauvasta huolehti sen parituntisen ajan jonka olin heräämössä kätilö. Sen ajan kun yritin synnytystä alakautta olin suurimmaksi ajan yksin, välillä kätilöt (vuorot vaihtuivat) kävit tarkistamassa tilannetta yms, mutta aika meni nukkuessa enkä osannut edes kaivata seuraa.

Toisaalta seuraavaan synnytykseen tahdon kyllä miehen mukaan.. varsinkin jos sekin päätyy sektioon, kun jälkeen päin kuulin että isä/tukihenkilö olisi voinut pitää vauvaa lähellä sen parituntisen ajan.
 
"kerran"
Ensimmäisellä kerralla olisi ollut aivan kauheaa olla yksin, vaikka iso osa ajasta menikin kipu- tai muussa tokkurassa. Kuitenkin rakkaan läsnäolo toi turvallisuudentunnetta.

Kolmannella kerralla oli ihan siedettävää olla yksin, kun tiesi tapahtumien kulun suunnilleen jo etukäteen. Aika paljon joutui kyllä olemaan ilman kätilöä tai muita hoitajia... vasta lopuksi heillä oli aikaa tulla avustamaan.
 

Yhteistyössä