Olisitko huolissasi 8kk vauvan kehityksestä...?

  • Viestiketjun aloittaja Pauzi
  • Ensimmäinen viesti
Pauzi

Eli meillä on vauva 8kk, joka ei ryömi, ei konttaa, istumaankin oppi tuettuna vasta pari viikkoa sitten, syöttötuolissa istuu jo syötön ajan. Ilman tukea ei kuitenkaan pysy istuallaan kuin ihan hetken. Kova hinku olis liikkeelle, mutta ei. Nousee kyllä korkeaan etunojaan ja sillä tavalla peruuttaa, mutta ei osaa konttausasentoon nousta. Ei myöskään seisotettaessa kovin paljon/hyvin varaa jaloillaan. Lattialla pidän niin paljon kun aina vain viihtyy, ja nyt kun korvatulehduskierteistä ollaan päästy niin paljon enemmän viihtyykin. Lattialla ollessa pyörii kyllä kellon viisarin tavoin ympäri, ja silläkin lailla liikkuu ympäriinsä. Hän syntyi 4 viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta oli ihan normaalin vastasyntyneen kokoinen (3kg).

Eli olisko tästä syytä olla huolissaan? Neuvolasta vain sanottu että ehkä olisi, ehkä ei... Seurataan...
Onko muilla yhtä hitaasti liikkumaan lähteneitä? Meillä on kaksi aiempaa lasta kontanneet jo 7kk iästä lähtien.
 
Olisin ja en olisi. Meillä hyvin samantyyppinen vauva. Nyt ikää 9kk.
Tyttö käy fysioterapiassa, mentiin sinne koska ei vielä puolivuotiaanakaan kannatellut päätään vatsallaan ollessa. Nyt nousee jo hienosti.

Missään vaiheessa ei ole oltu suuremmin huolissaan. Sen verran vain että seurataan. Onhan tyttö hidas mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.

Elli syntyi myös kuukauden etuajassa. Se ehkä osasyynä. Mutta voi olla ettei meidän lellivauvalla vain ole mikään kiire.

Ryömimään oppi paripäivää sitten, matkat vielä alta puoltametriä. Mutta pieniä matkoja saa hinattua itseään eteenpäin. Periaatteessa istuu tuetta mutta yksin ei uskalla jättää. Taluttaessa ei ota askelia tai seiso yhtään yksin tukea vastan. Ihan vasta oppi pyörimään napansa ympäri.

Meillä myös kaksi isompaa olleet monissa asioissa nopeampia. Ellinkäinen on siis kolmas lapsemme.
 
Kaikki ovat yksilöitä
vauvasta lähtien ja siksi kehittyvätkin omaan tahtiinsa. Se on vaikeaa, mutta lapsia ei saisi verrata sisaruksiinsa eikä varsinkaan muiden lapsiin. Toki kehitysvaiheista on tehty jonkinsortin mittarit, minkä ikäisenä keskivertolapsi mitäkin oppii. Neuvolassa seurataan lapsen yksilöllistä kehitystä ja ammattitaitoinen th ja lääkäri huomaavat kyllä mahdolliset poikkeamat.

Esim. 10 kk vanhan ei vielä tarvitse osata nousta istumaan eikä ryömiä eikä kontata eikä kävellä, eli ei ole motoristisesti kehityksessä jäljessä. Voisi sanoa, että on ns.hidasmotorinen kehitys. Neuvolassa on asiaan puututtu, jos lapselta ei löydy tarvittavia heijasteita tai lihakset tuntuvat löysiltä - ei esim. varaa jalkoihin. Kaikki lapset eivät välttämättä koskaan ryömi tai konttaa. Toiset kävelee 7kk ja toiset vasta 1v8kk ja kaikki ovat vammattomia lapsia. Puhukaa huolestanne neuvolassa. Neuvolasta tai fysioterapeutilta saa kotijumppaohjeita, joilla voi aktivoida lapsen liikkeelle lähtöä. Ole huoleti!
 
meillä poika (nyt 1v 6kk) osasi kyllä jo n puoli vuotiaasta istua melko tukevasti, mutta liikkeelle läksi vasta 11,5kk ikäisenä. Tuohon asti kyllä siis kääntyi mahalleen (oppi 4kk ikäisenä) mutta siihen sitten tyssäsi. Pyöri kyllä mahallaan ollessaan samalla tavalla kun itse omaa lastasi kuvasit, muttei ryöminyt. Alkoi siis suoraan konttaamaan vajaan vuoden ikäisenä ja parin kuukauden päästä jo käveli ja nyt vauhtia riittää =)

Tiedän myös monta muuta vastaavanlaista tapausta, että varsinainen ryömiminen on jäänyt kokonaan pois ja liikkeelle on lähdetty sitten muulla tavalla ja nopeasti :)
 
meillä on molemmat lapset ensimmäistä kertaa varanneet jaloilleen 10kk iässä-molemmat on lääkäri tutkinut, ja sanonut että ovat vain laiskoja :D ei siis puhettakaan että olisivat seisoneet edes kainaloiden alta tuettuna sylissä, kuten suunnilleen kaikkien muiden vauvat tekevät joskus 5kk iässä jo..
 
AAM
mein likka on 4 päivää nuorempi :) 24.4. syntynyt

en olis minäkään huolissani.. meillä likka siinä just aika lailla viikoa päältä kasikuisena lähti konttaamaan haparoiden :) (eli viime viikonloppuna ) :LOL:
sitä ennen oltiin menty akselinsa ympäri (kauemmin jo) ja peruuteltu aikamme (1-2 kk ). Jämäkkä ollut tosin likka lähes aina. Ja pullero vauva :heart: liekö syntymä painokin oli lähempänä neljää puolta.. massaa riittää :D nyt on vasta tasoittunut.

Mä yritän houkutella likkaa usein lattialla makoilemalla ja antamalla esim ryömiä mun päälle :)
ja "autan" jalkoja konttiasentoon ja muka liikutan niitä että " näin sitä kontataan" normaali reaktio on kauhia hihitys ja hekottelu irtoo tytöltä ja välillä jaksaa keskittyä niin että siinä "huumassa" ottaa pari vetoa itsekin.. :heart:

tsemppiä lattioiden nuohoukseen !!
 
Täällä 20.4 syntynyt poika.
Oppi kääntymään vasta 6,5kk ikäisenä. Nyt kyllä pyörii napansa ympärillä ja välillä nostaa peppua ylös, mutta ei ryömi, eikä kontaa. Välillä nostaa mahallaan ollessaan peppua ylös ja jopa hieman peruuttaa, mutta ei ole kyllä yhtään tajunnut, miten pääsee liikkeelle.
Istuu hyvin ilman tukea pitkiäkin aikoja. Ei itse yritä istumaan selällään ollessaan. On jotenkin jäykkä ollut syntymästä asti, näin ainakin vyöhyketerapeutin mielestä.

Neuvolassa eivät ole olleet huolissaan, vaikka olen asiasta kysellyt. Sanovat vaan, että liikkeelle lähtö on kovin yksilöllistä. Itse ei voi sille mitään, että on huolissaan.
 
meillä tyttö on ihan pian 8kk. Ei kääntyile, ei ryömi, ei konttaa, ei kieri eikä pyöri. Istuu tukevasti itse ja voi jättää istumaan, seisoo tukea vasten itse ja kävelee tuettuna. Pysyy konttausasennossa mutta ei nouse siihen. Eiku eilen nousi ekaa kertaa siihen itse. On kääntynyt muutaman kerran molemmin päin, eli masulta selälleen ja toisinpäin. Mutta siis vaan muutaman kerran.

En ole huolissani, ei sinunkaan vielä tarvitse. Olen kylläkin malttamaton ja turhautunut, lapsi kitisee paljon kun ei pääse eteenpäin. Meillä oon houkutellut leluilla ,kieritellyt ja pyöritellyt ja pitänyt melkein pelkästään lattialla aina 1kk vanhasta saakka. Minkäs teet?? Lähtee kun lähtee. Nyt ollaan alettu konttaustreenit suoraan kun ryömimään tuo ei taatusti lähde ikinä. Eli laitetaan konttausasentoon ja nostetaan siihen uudelleen ja uudelleen. Niin kauan kun se vaan on kivaa. :D Sitten kun lapsi alkaa ahdistumaan niin lopetetaan.

Minusta vauvan kääntymistä painotetaan turhan paljon, kun ei kaikki vaan ole sellaisia että ne kääntyilis. Sit tuoreet äidit on ihan huolissaan kun oma lapsi eroaakin yleisistä käytännöistä. :) Mä en siitä enää stressaa, kunhan vaan lähtis liikkeelle.... :whistle: Mun selkä on NIIN kipee ja hermot menee ku kitisee... noooh. ei tässä enää kauaa varmaan mene.
 
Niinkuin ed. vastauksessani totesin, että kehitysvaiheista on tehty mittarit, minkä ikäisenä keskivertolapsi mitäkin oppii. Neuvolassa seurataan iänmukaista kehitysarviota ja lapsen yksilöllistä kehitystä. Kääntyminen on yksi tärkeimmistä tavotteista, minkä jälkeen voidaan sulkea mahdollinen kehitysvamma pois. Kääntyminen pitäisi tapahtua 5 ikäkuukauteen mennessä. Toki tässäkin asiassa ammattitaitoinen lääkäri pystyy havainnoimaan kääntymättömyyden syyksi esim. refluksin aiheuttamat vatsavaivat. Jos lapsi ei ole vielä 8kk iässä kääntynyt asiaa pitää tutkia enemmän. Yksikikin todistetusti omatoimisesti tehty kääntyminen selältä vatsalle riittää.

Lääkärinä voin sanoa, että lapset jakautuvat aika tasapuolisesti nopeasti liikkeelle lähteviin, että hitaammin lämpeneviin. Näillä palstoilla usein hehkutetaan enemmän niitä opittuja taitoja. Kärsivällisyyttä vaatien ja muistakaa, että aina voi puhua neuvolassa mieltä askarrattavista asioista.
 
Lisäisin vielä. Jos lapsi ei osaa itse nousta istumaan tai seisomaan, pitäisi välttää lapsen istuttamista ja varsinkin seisottamista. Kävelyttää ei saa, ennenkuin lapsi itse kävelee tukea vasten. Lapsen pitää oppia itse nousemaan istumaan ja seisomaan. Toki lyhyitä aikoja syödessä ja leikkiessä näin voi tehdä. Valmiiks asettaminen istumaan hidastuttaa itseoppimista, eikä lapsi enää viihdykkään päinmakuulla. Lasta voi opettaa nousemaan istumaan.
 
Niinkuin kirjoitin tuo 5kk ikä on yleinen raja kääntymisessä, jonka jälkeen lääkäri ja th tietää erityisseurata lapsen kehitystä. On paljon lapsia, jotka kääntyvät myöhemmin ja ovat vammattomia. Asiaan vaikuttaa monet asiat. Kaikkia lapsia ei esim. pidetä pienestä pitäen lattialla. Määräaikaisseuranta ja erilaiset seulonnat sekä niihin liittyvä perheiden neuvonta on todella tärkeä osa neuvolan työtä. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=28707&name=DLFE-3578.pdf&title=Lastenneuvola_lapsiperheiden_tukena_fi.pdf


Neuvoloissa on ohjeita lapsen motorisen kehityksen tukemiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iina83:
Lisäisin vielä. Jos lapsi ei osaa itse nousta istumaan tai seisomaan, pitäisi välttää lapsen istuttamista ja varsinkin seisottamista. Kävelyttää ei saa, ennenkuin lapsi itse kävelee tukea vasten. Lapsen pitää oppia itse nousemaan istumaan ja seisomaan. Toki lyhyitä aikoja syödessä ja leikkiessä näin voi tehdä. Valmiiks asettaminen istumaan hidastuttaa itseoppimista, eikä lapsi enää viihdykkään päinmakuulla. Lasta voi opettaa nousemaan istumaan.
Tää on TAAS niin tätä. :headwall: :headwall: :headwall: Te kaikkitietävät "lääkärit" ootte niin rasittavia. LAPSET ON ERILAISIA.

***kele. :kieh: :kieh: Te kaikkitietävät sädekehänkiillottajat saatte kyllä mut aina niin raivon partaalle.

murh. ei mulla sit muuta.
 
Kiva, että kolahti! Luuletko, että nämä istuttamis- ja seisottamis"säännöt" on tehty sinun kiusaksi? Ja yksilöllisyyttä olen kovasti koittanut kirjoituksissani painottaa... Näemmä huonosti olen onnistunut. Tai sitten mainitsemasi selkäsärky ja hermojen meneminen lapsen kitisemisessä näkee näinkin.

Teen tutkimustyötä äitiydestä ja olen surffannut näitä keskustelupalstoja pitkään. Itselläni on neljä lasta; 6v kaksospojat, 3v tyttö ja kohta 9kk poika, jotka kaikki ovat omia ainutkertaisia yksilöitään ja kehittyneet omaan tahtiinsa.

Jaksamista arkeesi, ettei lääkärin tarvitse kiilottaa sädekehääsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iina83:
Lisäisin vielä. Jos lapsi ei osaa itse nousta istumaan tai seisomaan, pitäisi välttää lapsen istuttamista ja varsinkin seisottamista. Kävelyttää ei saa, ennenkuin lapsi itse kävelee tukea vasten. Lapsen pitää oppia itse nousemaan istumaan ja seisomaan. Toki lyhyitä aikoja syödessä ja leikkiessä näin voi tehdä. Valmiiks asettaminen istumaan hidastuttaa itseoppimista, eikä lapsi enää viihdykkään päinmakuulla. Lasta voi opettaa nousemaan istumaan.
:headwall:
 
Minusta ei pitäisi olla syytä huoleen. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös ennenaikaisesti syntyneiden kohdalla sitä paitsi tarkastella kehityksen virstanpylväitä lasketusta ajasta alkaen, eli kehityksellisesti vauvasi olisi tavallaan 7kk?

Meidän (täysiaikaisena syntynyt) poju on 7kk ja pari päivää päälle, ja tuo sinun kertomuksesi on aivan kuin meidän pojasta olisit kirjoittanut. Tismalleen samanlaiset taidot, paitsi ei istu edes tuettuna kovin hyvin, heiluu ja huojuu vielä. Hän on ollut kehityksessä lähes koko ajan keskiarvoista piirun verran jäljessä, ja siksi olemme käyneet fysioterapiassa, jossa kehitystä on seurattu ja josta olemme saaneet "kotijumppaohjeita" kehityksen tukemiseksi. Mitään "vikaa" ei ole pojasta löydetty, tällainen hitaampikin kehitys on ihan normaalia, kun koko ajan kehitystä kuitenkin tapahtuu, omaan tahtiin. Sanottiinpa meille jopa, että vasta jos ei vuoden ikään (!!) mennessä ryömi tai konttaa, aletaan tutkia asiaa tarkemmin. Tuntuu, että näillä palstoilla varhaiset liikkujat saavat niin paljon huomiota osakseen, että välillä oma hitaaseen tahtiin kehittyvä vauva alkaa tuntua epänormaalin hitaalta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja iina83:
Kiva, että kolahti! Luuletko, että nämä istuttamis- ja seisottamis"säännöt" on tehty sinun kiusaksi? Ja yksilöllisyyttä olen kovasti koittanut kirjoituksissani painottaa... Näemmä huonosti olen onnistunut. Tai sitten mainitsemasi selkäsärky ja hermojen meneminen lapsen kitisemisessä näkee näinkin.

Teen tutkimustyötä äitiydestä ja olen surffannut näitä keskustelupalstoja pitkään. Itselläni on neljä lasta; 6v kaksospojat, 3v tyttö ja kohta 9kk poika, jotka kaikki ovat omia ainutkertaisia yksilöitään ja kehittyneet omaan tahtiinsa.

Jaksamista arkeesi, ettei lääkärin tarvitse kiilottaa sädekehääsi.
jos ne säännöt olisivat oikeasti merkityksellisiä, niin ehkä olisin kuullut niistä neuvolasta jo etukäteen. :) En onneksi usko sinua yhtään sen enempää kuin muitakaan tämän palstan "minätiedänvarmasti" -tyyppejä, mutta kyllä te olette rasittavia. tosiaankin.

onneksi olen epätäydellinen enkä omista sädekehää. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja iina83:
Lisäisin vielä. Jos lapsi ei osaa itse nousta istumaan tai seisomaan, pitäisi välttää lapsen istuttamista ja varsinkin seisottamista. Kävelyttää ei saa, ennenkuin lapsi itse kävelee tukea vasten. Lapsen pitää oppia itse nousemaan istumaan ja seisomaan. Toki lyhyitä aikoja syödessä ja leikkiessä näin voi tehdä. Valmiiks asettaminen istumaan hidastuttaa itseoppimista, eikä lapsi enää viihdykkään päinmakuulla. Lasta voi opettaa nousemaan istumaan.
Istuttamisen välttämisen ymmärrän. Selkä ei kestä istumista jos lihaksisto ei vielä riitä tukemaan kroppaa jne, mutta mielenkiinnosta kysyn, että mitä tarkoitat tuolla että varsinkaan ei saisi seisottaa? Fysioterapiasta saimme nimittäin juurikin sellaisen ohjeen, että kainaloista kannattelemalla saa harjoituttaa painon varaamista jaloille... Kuulemma hyväkin, jos saa vauvan varaamaan painoa koko jalkapohjalle. Onko tässäkin asiassa nyt eriäviä mielipiteitä siis?
 
Niin, ja sitten vielä haluan sanoa sen sinulle iina83, että en ihan ymmärrä että miksi sanot liikkumisesta huolissaan oleville että eipä olis kannattanu tehdä niin tai näin. siinä se. Nonni. pilalle meni. mokasit. ...

ihmettelen vain että kuka siitä hyötyy? Tahallista ilkeyttäkö sinun osaltasi?? :/
 
Toivottavasti Pauzi on saanut mieleensä huojennusta tästä ketjusta! Asiattomuuksista huolimatta. Näin tekstien avulla, kun ei voi kenenkään lapsesta diagnoosia antaa. Neuvolassa ei ole asiaan puututtu, jos vauva on aktiivinen ja jäntevä lapsi eikä muuta kehitysviivästymää ole havaittu. Vauvaa voi seisottaa omalla painollaan vasta sitten, kun hän kykenee omalla voimallaan ja hallinnallaan suoriutumaan seisomisesta. Kävelyttäminen voi jopa aiheuttaa lapselle "kammon" olla mahallaan ryömimis/konttaamisasennossa.
Fysioterapeutti on ammattitaitoinen ja Vifslan:n lapsen kohdalla todennut, että seisottaminen on hänelle sopiva harjoitusmuoto. Lapsesi varaa jalkoihin, mutta varvastaa?

Tässä muutama yleisohje motoriikan tukemiselle: Lapsen tulisi olla päinmakuulla lattialla, häntä voi ohjata jalkojen käyttöön siellä niin, että oppisi työntämään itseään jaloilla ja käsillä vetämään. Polviseisonnassa voi olla, ja siitä opetella nousua toinen jalka ensin kyykäten.

Istumaan opettelua voi harjoitella vartaloa kiertämällä mm. sylissä lapsi istuen, jotain kiinnostavaa tavaraa pyörittämälläkädestä toiseen että lapsi kiertää vartaloaan vyötäröstä käsin.

Jotkut tarvitsevat enemmän aikaa ja harjoitusta. Tsemppiä ja hermoja kaikille kärsimättömille. Kohta saatte juosta lastenne perässä! :heart:
 
En olisi huolissani! se kehitys on niin hurjaa ensimmäisen ikävuoden aikana, jokainen on kuulemma suurinpiirtein samalla viivalla 1-vuotiaana. toiset oppii ennemmin ja toiset myöhemmin. mullakin esikoinen oppi kaikki tosi aikaisin, käveli 8,5 kk iässä mutta tämä kuopus ei ole kylläkä lähimaillakaan kävelemistä. just oppi nousemaan ylös. eikä siitä niin kauaa ole kun oppi istumaankaan.
 
Heippa hei! Heitänpä minäkin oman lusikkani tähän soppaan ;)

Täältä löytyy myös suhteellisen hitaasti kehittynyt tyttönen, jolla syntyessä oli pieni aivoverenvuoto päässä, joka ei luojan kiitos ollut ehtinyt saada tuhoa aikaan. Sen vuoksi kuitenkin olemme käyneet n.3-4kk välein lasten neurologilla kontrolleissa, missä on todettu että kaikki on hyvin ja neiti kehittyy niinkuin pitääkin, keskiverto kehitysvauhtia sanoisin :)

Täällä siis opittiin kääntymään 5kk selältä mahalleen, n.6kk toisinpäin. Ryömimisen aloitti ihan ykskaks 8kk päivänä. Konttausasentoon on noussut ekan kerran tänään (9,5kk), mutta senkin teki korkeampaa tasoa vasten, kun halu on pystyasentoon. Meillä tyttö ei ole ennen tätä viikkoa juuri edes noussut suorille käsivarsille, eli konttaamisen olen ajatellut olevan vielä kaukana, mut eiköhän sekin sieltä tule ajallaan ;) Istuttu meillä on jo melko kauan tukevasti (edelleen laitan tyynyn selän taakse, vaikkei juuri kaadu, mut pelkään että lyö päänsä lattiaan) ja jalkoihin varaa tosi tukevasti ja kävelis päivät pääksytysten jos vain joku kävelyttäisi :LOL:

Olen itse ammatltani fysioterapeutti, mutta erikoisalaani ei ole lapset. Kuitenkin voin sen verran sanoa, niinkuin iina83:kin totesi että ihmiset ovat yksilöitä ihan vauvasta lähtien ja siten kehityyvät omaan yksilölliseen tahtiin. Tietyt "aikarajat" on tehty terveyden huollon ammattilaisia varten, jotta kehityshäiriöihin osataan puuttua tarpeeksi aikaisin! Niitä ei ole tarkoitettu pelotukseksi, eikä lapsiaan rakastavien äitien kiusaamiseksi vaan vain ja ainoastaan siksi että mahdollinen kuntoutus ja tutkimuksen kehitysongelmien vuoksi voidaan aloittaa mahdollisimman pian, koska silloin voidaan saada eniten tuloksiakin! Se että hitaasti kehittyvän lapsen kehitystä halutaan tukia tarkemmin, ei tarkoita heti että hänessä olisi vikaa, vaikka valitettavasti monet äidit niin ajattelevatkin! Suurinosa fysioterapeuteille/jatkotutkimuksiin menijöistä kehittyvät ihan normaalisti eikä tarvista ole muuhun kuin kotiohjeisiin, jolla pikkuisen kehitystä pystytään tukemaan! Mielestäni suomalaiset saavat olla tyytyväisiä siihen että meillä asiat halutaan tutkia ja auttaa eikä perheitä jätetä oman onnensa nojaan!

Vielä tuosta ettei saisi istuttaa/seisottaa... Itse olen ymmärtänyt koulutuksessani että istuttamista ennen siihen olevia valmiuksia (istuu itse selkäsuorassa tukevasti) ei suositella koska vauvan selkärangan rakenne ei välttämättä sitä kestä. Kun vauva istuu, muttei itse aktiivisesti istumaan pyri, ei istuttamista suositella, koska sitten vauvalla ei ole tarvetta itse maasta tavoitella kohti pystympää asentoa. Ja mahdollisesti hän ei enää sitten maassa viihdykkään kun huomaa istualtaan näkevänsä maailmaa paremmin! Kävelyttämisessä/seisottamisessa käsittääkseni on samat suositukset ja syyt kuin istuttamisessakin. Lapsi voi varmasti tykätä kävlyttämisestä, kuten omanikin, eikä siitä ole minun tietopohjani mukaan lapsen luuston/lihaksiston kehitykselle, mutta se että passiivinen kävelyttäminen voi viedä lapselta taas haluja siihen itsenäiseen kävelyn opetteluun kun kävelylle pääsee ilmankin!

Kyseesä on vain suositukset ja jokainen vanhempi toimii omien käsitysten mukaan! Maalaisjärki ja kohtuulliset istuttamis/kävelyttämisajat tuskin lasta tai hänen kehitystään tuhoavat :)

Tulipahan asiaa :LOL:
 
Pauzi
Kiitoksia kaikista kommenteista, kyllä tämä on mieltä huojentanut, kuten myös se, että tässä parin viikon sisällä kehitys on ollut pojalla huimaa. Luulen että tämä kyllä tästä kehittyy kun nyt viihtyy lattialla touhuamassakin, se mistä olen neuvolaan eniten närkästynyt on, että pyysin sieltä nimenomaan lapsen sensomotorista kehitystä tukevia jumppaohjeita, mutta sieltä vaan tuumattiin että eiköhän laiteta samantien lähete neurologille ja fysioterapeutille... Kiitos vaan. Olisin voinut tässä kuukauden parin odotteluaikanakin itse asialle jotain koittaa tehdä, mutta kun ei. Nyt sitten odotellaan aikaa sinne neurologille ja fysioterapeutille.

Ja tosiaan kun tästä hitaammasta kehityksestä vähemmän puhutaan, vaan aina kehutaan sitä että kenen lapsi oppi mitäkin ja kuinka pienenä, niin väkisin tulee mieleen että onkohan tässä nyt oikeesti jotain vikaa kun hitaasti kehittyy.
 

Yhteistyössä