Olisitko valmis maksamaan lapsesi koulunkäynnistä?

Jos olisit, paljonko?

Itse voisin hyvin maksaa (verojen lisäksi) vaikka 20-50 € (jos olisin varakkaampi, vaikka monta sataa) kuukaudessa sillä edellytyksellä, että raha menisi suoraan oppilaiden hyväksi. Siis ei byrokratiaan, diipadaapatyöryhmiin tai muuhun jaskaan, vaan ihan konkreettisesti laadukkaampaan ruokaan, koulunkäyntiavustajiin, pienempiin luokkakokoihin, opiskeluvälineisiin, siihen että jumppasalin suihkussa olisi ne suihkuverhot. Sama tietysti koskee päiväkoteja joilla myös on resurssit tiukilla.

Käytännössä olen toteuttanut ajatusta toistaiseksi viemällä päiväkotiin runsaasti askartelumateriaaleja (esim. kankaita), kevät- ja joululahjaksi vienyt jotain pihaleikkivälineitä hoitajien lahjomisen sijaan yms. Koulua on vaikeampi avustaa, vanhempainyhdistykseen ei ole mahdollista osallistua.
 
"Sirkkeli"
No kai se olis pakko...

Mutta tulemme kyllä maksamaan hyvin kalliisti mielestäni lukion ja ammattiin tähtäävän koulutuksen. Eikös siinä ole jo tarpeeksi tavalliselle tallaajalle?
 
sisäoppilaitos
mä kävin yksityisen koulun (lukion) eikä siellä mitään eroa huomannut (ellei laske uima-allasta ja biljardipöytää) :) ehkä retket oli parempia (alppimatkat, matkat eurooppaan jne.)

Opintotukirahat meni suoraan kouluntaskuun ja vähän omasta pussista.
 
Professional Griefer
Mä olisin valmis maksamaan vähintään siitä ruuasta sen verran, mitä se päivässä kustantaa per oppilas. Eikö se ollu joku 2,5-3,5e/annos? Tai jopa enemmänkin, sillä edellytyksellä että koululla olis oma keittiö tms. että lapset sais oikeesti tuoretta, maistuvaa ja terveellistä ruokaa. Kaikki näistä ei nyt toteudu joissain kouluissa.

Voisin myös laittaa lapseni Steinerkouluun, ja eikö heillä ole joku lukukausimaksu?
 
Mä olisin valmis maksamaan vähintään siitä ruuasta sen verran, mitä se päivässä kustantaa per oppilas. Eikö se ollu joku 2,5-3,5e/annos? Tai jopa enemmänkin, sillä edellytyksellä että koululla olis oma keittiö tms. että lapset sais oikeesti tuoretta, maistuvaa ja terveellistä ruokaa. Kaikki näistä ei nyt toteudu joissain kouluissa.

Voisin myös laittaa lapseni Steinerkouluun, ja eikö heillä ole joku lukukausimaksu?
Samaa monesti miettinyt, että ainakin sen ruokailun voisin kustantaa jos se saataisiin mainitsemallesi tolalle.

Ja noin ylipäätään tarkoitin avauksella sitä, että nykyisen järjestelmän päälle tehtäisiin näillä vapaaehtoisilla maksuilla parannuksia :)
 
Professional Griefer
Samaa monesti miettinyt, että ainakin sen ruokailun voisin kustantaa jos se saataisiin mainitsemallesi tolalle.

Ja noin ylipäätään tarkoitin avauksella sitä, että nykyisen järjestelmän päälle tehtäisiin näillä vapaaehtoisilla maksuilla parannuksia :)
Sen ruuan lisäksi tietty voisi maksaa jotain, jos se toisi vaikka enemmän kouluavustajia tai enemmän toiminnallista opiskelua paikallaan istuttamisen sijaan.. vaikka sellanen 8e/päivä maksu vois olla ihan ok, jos se nyt mitään auttais..
 
Ajatus lähti siis oikeastaan siitä, että mietin paljonko ne pienemmät luokat maksaisivat.
Seuraavasta saa vapaasti osoittaa virheitä, en ole mikään matemaatikko:

Jos ala-asteella on neljä luokallista kutakin ikäluokkaa ja luokalla 24 oppilasta=576 oppilasta.

Jos opettajan palkka sivukuluineen on 4000€/kk, tulee yhden oppilaan osuudeksi 83,33 € vuodessa. Tuo x 2 = n. 167 €/vuosi/oppilas. Tällä rahalla saataisiin kouluun kaksi uutta opettajaa, ja esim. 1. ja 2. luokkalaisten luokkakoko laskisi 19,2 oppilaaseen/luokka. Tai voisihan ne jakaa muutoinkin.

...joillain voi tietysti olla perjantai-iltana muutakin tekemistä, minulla ei :D
 
"vieras"
en, jos se maksullisuus taas kerran tarkoittaisi sitä että minä keskituloisena maksaisin enemmän kuin pienituloisempi sen lisäksi että maksan jo veroina tulonsiirtoja näille pienituloisemmille.

Kouluruoka on tässä kaupungissa ollut pääsääntöisesti hyvää, syön sitä itsekin noin viitenä päivänä viikossa ja jopa maksan siitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Tokihan maksaisin jos pakko olisi, mutta suomen tuntien siitä tulisi juurikin sellainen systeemi, että keskituloiset maksaisivat taas periaatteessa eniten ja muut menisivät siinä sivussa. Minusta nykyisessä koulussa ei ole mitään vikaa. Opettajat on erittäin koulutettuja, luokkakoot ihan ok. Kouluruoka hyvää, tunteja tarpeeksi ja monipuolisesti jne. Se mikä ainakin tässä kunnassa mättää on päiväkotien ja koulujen sisäilma ym. homeongelmat, mutta ne taitaa olla kaikissa suomen kouluissa ja päiväkodeissa ongelmana.
 
[QUOTE="vieras";27622052]en, jos se maksullisuus taas kerran tarkoittaisi sitä että minä keskituloisena maksaisin enemmän kuin pienituloisempi sen lisäksi että maksan jo veroina tulonsiirtoja näille pienituloisemmille.

Kouluruoka on tässä kaupungissa ollut pääsääntöisesti hyvää, syön sitä itsekin noin viitenä päivänä viikossa ja jopa maksan siitä.[/QUOTE]

En tarkoittanut mitään veroluonteisia pakkomaksuja.
Itse olen pienituloinen (en kylläkään tulonsiirtojen varassa, älä huoli), mutta voisin silti maksaa esimerkiksi tuon parikymppiä kuukaudessa pienempien luokkakokojen vuoksi. Ja toiset parikymppiä, jotta lapset saisivat enemmän ja monipuolisemmin kasviksia ruualla tms. Kouluruoka on kyllä edullisuuteensa nähden erinomaista, siitä olen kanssasi samaa mieltä.
 
ope itsekin
Olisin, satasia, ehkä noin 1000€ asti, jos sillä saisi erinomaista opetusta, pienet luokkakoot ja oppilasaineksen (=luokkakaverit), joka olisi motivoitunut koulunkäyntiin toisten häiriköinnin sijasta. Maksaisin siis mielelläni siitä, että älykkäät lapseni saisivat tasoistaan seuraa ja opetusta, eikä päivät kuluisi kaikien maailman pikkupaskiaisten häiriköinnin selvittämiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
Lukiolaisen tämän vuoden kirjoihin on uponnut 500 euroa, vaikka aika moni kirja tuli ostettua käytettynä.

Ja olen itse joutunut maksamaan aikoinaan lukiossa ruoasta, muuttui sitten ilmaiseksi jossain vaiheessa.
 
"kpä"
Riippuu ehkä monesta asiasta, mutta aika lailla kärki päässä asioissa koulutus on ja olisi. Tässä tilanteessa olisin valmis maksamaan peruskoulusta sadoissa euroissa per lukuvuosi.
 
halipupu harmaana
No kyllähän me veroissa maksetaan koulunkäynnistäkin vai mistä se rahat muuten tulevat?? Jos pitäisi maksaa vielä erikseen, niin sitten lapsen pitäisi kyllä saada yksilöllisempää opetusta ja esim. edetä oman tasonsa mukaan eikä koko luokan mukana harjoitella sellaista jonka on osannut jo kaksi vuotta esim. lukeminen ja matikka.
 
No kyllähän me veroissa maksetaan koulunkäynnistäkin vai mistä se rahat muuten tulevat?? Jos pitäisi maksaa vielä erikseen, niin sitten lapsen pitäisi kyllä saada yksilöllisempää opetusta ja esim. edetä oman tasonsa mukaan eikä koko luokan mukana harjoitella sellaista jonka on osannut jo kaksi vuotta esim. lukeminen ja matikka.
No sitä juuri tarkoitinkin, että (vapaaehtoisesti) maksaisi verojen päälle jotta lapset saisivat parempaa...
 
fghfh
Kyllä maksaisin ja maksan.

Lapseni on ns. erikoisluokalla (tiettyyn aineeseen painottunut luokka) ja maksan 20€/kk materiaalimaksua. Tällä rahalla lapset saavat sellaisia välineitä ja materiaaleja mitä ei koulun puolesta ole mahdollista kustantaa.
Olisi myös valmis maksamaan jotta saisimme pienempiä luokkia. Mistään aikuisten liirumlaarum-porinapiireistä en ole valmis maksamaan.
 

Yhteistyössä