Oliskohan kannattanut rokottaa lapsensa?

Sama. Kyseessä vielä perhe, joka matkustelee ympäri maailmaa melko kehittymättömissä maissa...
Sairasta..hienoo heille sitten jos oma lapsi sairastuu ja kuolee tai sairastuttaa jonkun joka kuolee tai jonka lapsi vammautuu kohdussa..(n)
P.S. Kävin kyllä ottamassa influenssa rokotteen... kaikki ihan fine.... iho alkoi vähä vihertää ja selkään kasvoi sinisiä sienimäisiä rykelmiä, mutta muuten olo on mitä mahtavin.
:eek:
Mulle kasvoi häntä:love:
 
Tuurilla ne..
Yks tuttu työskentelee lasten kanssa päiväkodissa, muttei omia lapsiaan ole rokottanut ollenkaan. Kiva aasinsilta sitten tautien välille syntyy, kun toisessa päässä hommasta ei ole pidetty huolta. Nykyään taitavat asuvat ulkomailla ja tuskin ovat lapsiaan vieläkään rokottaneet..
 
vierailija
Minä olen tuon sairastanut aikaan ennen rokotuksia, kouluikäisenä. Viikon verran maattiin pimeässä huoneessa sisarusten kanssa, valo otti ikävästi silmiin. Kyläilyreissulla se saatiin, ei tiedetty, että siinä perheessä oli lapset juuri sairastuneet.
Onneksi ei saatu jälkitauteja.
 
No en tiedä.
Vähän ehkä menee hysterisoinnin puolelle tuo uutisointi.
Omassa lapsuudessani tuhkarokkoon suhtauduttiin kuin mihin muuhun rokkoon tahansa. Nykyisin siitä on tehty jotain aidsia tai syöpää vastaava väistämättä tappava tauti.
 
Mä olen sitä mieltä, että suomessa on paljonkin asioita joita ei saa valita, ei itse eikä vanhemmat. Ne on velvollisuuksia. Niinku oppivelvollisuus, maanpuolustusvelvollisuus... lista on aika pitkä. Olis kansanterveydellisesti erittäin perusteltua määrätä jotkut rokotteet pakollisiksi eikä antaa rokotesuojan heiketä hörhöjen uskomusten vuoksi.

Noi kausipöpörokotteet on sitten eri asia. Niistä ei rokottamalla päästä koskaan eroon kun pöpökanta muuttuu jatkuvasti. Mut toki niitä voidaan tarjota ikäihmisille ja vuodepotilaille joiden pöpönsietokyky ei ole enää parhaimmillaan. Perusterve työikäinen ei niillä tee mitään.

Mut niinku polio ja sensemmoiset. Jätän viisaampien mietittäväksi mitkä olis velvollisuusrokotteita joista ei kieltäydytä.
 
No en tiedä.
Vähän ehkä menee hysterisoinnin puolelle tuo uutisointi.
Omassa lapsuudessani tuhkarokkoon suhtauduttiin kuin mihin muuhun rokkoon tahansa. Nykyisin siitä on tehty jotain aidsia tai syöpää vastaava väistämättä tappava tauti.
Kun itte olin muksu niin naapurissa oli tuhkarokko. Äiti käski menemään naapuriin ja sanoi, että olet siellä niin kauan, että se varmasti tarttuu.
Lapsena sen taudin kestää mut jos se iskee aikuisiällä niin se on vähän ikävämpi tauti.
Et ei senkään kannattais antaa riehua valtoimenaan väestössä.
 
Mä olen sitä mieltä, että suomessa on paljonkin asioita joita ei saa valita, ei itse eikä vanhemmat. Ne on velvollisuuksia. Niinku oppivelvollisuus, maanpuolustusvelvollisuus... lista on aika pitkä. Olis kansanterveydellisesti erittäin perusteltua määrätä jotkut rokotteet pakollisiksi eikä antaa rokotesuojan heiketä hörhöjen uskomusten vuoksi.

Noi kausipöpörokotteet on sitten eri asia. Niistä ei rokottamalla päästä koskaan eroon kun pöpökanta muuttuu jatkuvasti. Mut toki niitä voidaan tarjota ikäihmisille ja vuodepotilaille joiden pöpönsietokyky ei ole enää parhaimmillaan. Perusterve työikäinen ei niillä tee mitään.

Mut niinku polio ja sensemmoiset. Jätän viisaampien mietittäväksi mitkä olis velvollisuusrokotteita joista ei kieltäydytä.
Mielestäni jokaisen itse päätettävissä. Fiksu ihminen ottaa ne järkevät rokotteet, ja jättää turhat ottamatta. Rokote suojaa niitä, jotka sen ottavat, muut ottavat riskin sairastua.

Ja tuhkarokko on melko vaaraton tauti, joten ei sitä johonkin polioon, vesikauhuun tmv oikein voi verrata.
 
Kun itte olin muksu niin naapurissa oli tuhkarokko. Äiti käski menemään naapuriin ja sanoi, että olet siellä niin kauan, että se varmasti tarttuu.
Lapsena sen taudin kestää mut jos se iskee aikuisiällä niin se on vähän ikävämpi tauti.
Et ei senkään kannattais antaa riehua valtoimenaan väestössä.
Tai sitten se kannattaisi kaikkien jo pentuna sairastaa...
 
vierailija
Mielestäni jokaisen itse päätettävissä. Fiksu ihminen ottaa ne järkevät rokotteet, ja jättää turhat ottamatta. Rokote suojaa niitä, jotka sen ottavat, muut ottavat riskin sairastua.

Ja tuhkarokko on melko vaaraton tauti, joten ei sitä johonkin polioon, vesikauhuun tmv oikein voi verrata.
No ei se nyt aivan vaaraton ole, sitä varten rokote on kehitetty ja on todella edesvastuutonta päästää leviämään jälleen jo kertaalleen taltetuttu tauti! Se kun ei koske vain sitä omaa pikku mukeloa, joka varmaan olisi mielellään sairastamatta, jos saisi päättää.
 
No ei se nyt aivan vaaraton ole, sitä varten rokote on kehitetty ja on todella edesvastuutonta päästää leviämään jälleen jo kertaalleen taltetuttu tauti! Se kun ei koske vain sitä omaa pikku mukeloa, joka varmaan olisi mielellään sairastamatta, jos saisi päättää.
Aika moni asia on edesvastuutonta. Esim roskaruuan ja sokerin syöttäminen lapsille, lentomatkailu, viinin kittaaminen, vähäinen liikunta, autolla turha saati ylinopeudella ajelu jne jne... Harva noita päätöksiä tehdessään mietttii toisten tai yhteistä hyvää, vaan päättää asiat omasta näkökulmastaan.

Ja aivan samoin kuin influenssa on useimmille vaaraton, on myös tuhkarokko. Rokotteita kehitetään aika paljon myös kaupalliselta pohjalta, joten ei se, että johonkin on lääkettä, tarkoita vielä sitä, että sitä oikeasti tarvittaisiin.
 
Se tuhkarokko itsessään ei ole jotain vesirokkoa kummempi tauti lapsilla (korkea kuume ja näpyt), mutta mahdolliset jälkitaudit on pahat:keuhkokuume ja aivokalvontulehdus.

Näin kerran yhden lapsen jolla oli ollut yhden yön kuumeen jäljiltä aivokalvontulehdus: aikaisemmin terveeltä lapselta meni puhekyky ja muksu ei ilmaissut muutenkaan paljoa mitään. Rokotutin kiireesti kuopuksen pneumokokkirokotteella.
 
vierailija
Aika moni asia on edesvastuutonta. Esim roskaruuan ja sokerin syöttäminen lapsille, lentomatkailu, viinin kittaaminen, vähäinen liikunta, autolla turha saati ylinopeudella ajelu jne jne... Harva noita päätöksiä tehdessään mietttii toisten tai yhteistä hyvää, vaan päättää asiat omasta näkökulmastaan.

Ja aivan samoin kuin influenssa on useimmille vaaraton, on myös tuhkarokko. Rokotteita kehitetään aika paljon myös kaupalliselta pohjalta, joten ei se, että johonkin on lääkettä, tarkoita vielä sitä, että sitä oikeasti tarvittaisiin.
Ihan varmasti on paljon vaaratekijöitä, mutta miksi ehdoin tahdoin altistaa ihmiset sairaudelle, joka voidaan rokotteella poistaa?

https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201707042200244651
 
vierailija
Se tuhkarokko itsessään ei ole jotain vesirokkoa kummempi tauti lapsilla (korkea kuume ja näpyt), mutta mahdolliset jälkitaudit on pahat:keuhkokuume ja aivokalvontulehdus.

Näin kerran yhden lapsen jolla oli ollut yhden yön kuumeen jäljiltä aivokalvontulehdus:puhekyky meni ja muksu ei ilmaissut muutenkaan paljoa mitään. Rokotutin kiireesti kuopuksen pneumokokkirokotteella.
Just näin! Mun miehellä on myös ollut aivokalvontuledus nuorena miehenä, ihan hirvittävää oli kuulemma!
 
Se tuhkarokko itsessään ei ole jotain vesirokkoa kummempi tauti lapsilla (korkea kuume ja näpyt), mutta mahdolliset jälkitaudit on pahat:keuhkokuume ja aivokalvontulehdus.

Näin kerran yhden lapsen jolla oli ollut yhden yön kuumeen jäljiltä aivokalvontulehdus: aikaisemmin terveeltä lapselta meni puhekyky ja muksu ei ilmaissut muutenkaan paljoa mitään. Rokotutin kiireesti kuopuksen pneumokokkirokotteella.
Monissa sairauksissa ne potentiaaliset jälkitaudit ovat tosiaan pahoja, mutta harvinaisia. Etenkin suomalaisissa oloissa.
 
Eli oletko sitä ikäpolvea, jota ei vielä rokotettu? Syntynyt ennen v. 1975?
On rokotettu, samoin jälkikasvu, mutta arvoin pitkään, onko mpr-rokotetta tarpeen ottaa. Lähinnä yleisen ”painostuksen” vuoksi otin.

En ole mikään rokotuksia yleisesti vastustava, vaan kuten sanoin, kannattaa miettiä, mikä oikeasti on tarpeellista. Turhia rokotteita ei ole järkevää itseensä laittaa.
Rokotteissa on aina riskinsä, ja uskon, että ihmisen on ihan hyvä välillä jotain sairastaakin.

Ja ylipäänsä, näen tämän jokaisen omana valintana. Ne jotka suojaa haluavat, saavat sen rokotteesta. Jos joku ei halua, on se hänen oma valintansa.
 
Näinkin se on, mutta edelleen, miksi ehdoin tahdoin altistaa ihmiset sairastumiselle, jos se voidaan välttää? Täytyy muistaa monet ihmiset, joille jälkitaudit voivat olla kohtalokkaita.
Totta kai, jos on muita sairauksia tmv., rokote kannattaa ottaa.
Mutta ei sitä vastuuta omasta sairastumisesta voi toisten niskoille laittaa, etenkään asiassa, jossa ei voida varmuudella sanoa, onko siitä haittaa vai ei.
Rokotteiden haitoista on mahdotonta löytää puolueetonta tutkimustietoa. Enkä usko, että yksikään lääkeyhtiö uskaltaa ilmoittaa, että joku rokote olisi sataprosenttisesti täysin riskitön ja vaaraton ottajalleen.
 

Yhteistyössä