Oliskohan kannattanut rokottaa lapsensa?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3fe420d1-4476-40c4-8350-e6d503436116

Kyllä mua niin korpeaa kaikenmaailman idiootit, jotka uskoo humpuukipaskaa rokotteiden "vaarallisuudesta" ja omassa autuaassa uskossaan vaarantavat lastensa terveyden. Todennäköisesti samaa sakkia, joka uskoo, että autismi parannetaan ruokavaliolla.
Tä on kyllä sellasta touhua, että se saa mun sapen kiehumaan.
Laitoin tästä jo toiseen aihetta koskevaan ketjuun mutta toistetaan: Raha on paras konsultti. Jos rokotusohjelman seuraaminen laitetaan ehdoksi lapsilisän saamiselle, nähdään huuhaa-vakaumuksen todellinen syvyys.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) ehdottaa selvitystä, voitaisiinko lapsen rokottaminen laittaa ehdoksi lapsilisän maksamiselle tai muille perhe-etuuksille.

https://yle.fi/uutiset/3-10535836?origin=rss
 
Laitoin tästä jo toiseen aihetta koskevaan ketjuun mutta toistetaan: Raha on paras konsultti. Jos rokotusohjelman seuraaminen laitetaan ehdoksi lapsilisän saamiselle, nähdään huuhaa-vakaumuksen todellinen syvyys.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) ehdottaa selvitystä, voitaisiinko lapsen rokottaminen laittaa ehdoksi lapsilisän maksamiselle tai muille perhe-etuuksille.

https://yle.fi/uutiset/3-10535836?origin=rss
Ajatus ei välttämättä ole täysin typerä. Näissä sairauksissa kulut ovat merkittävät, mikäli kyseiseen tautiin sairastutaan. Olisi kai perusteltua kompensoida sairaanhoitokuluja...
 
No en tiedä.
Vähän ehkä menee hysterisoinnin puolelle tuo uutisointi.
Omassa lapsuudessani tuhkarokkoon suhtauduttiin kuin mihin muuhun rokkoon tahansa. Nykyisin siitä on tehty jotain aidsia tai syöpää vastaava väistämättä tappava tauti.
Kehityismaissa tautiin kuolee joka viides lapsi. Täällä joka 30 000 lapsi. Hoitokulut voivat kuitenkin koitua mittaviksi ja jälkitaudit ym. voivat olla rajut.
Itse en oikein ymmärrä, että miksi tällainen tauti edes pitäisi sairastaa, jos siitä voi välttyä rokotuksella.
 
Totta kai, jos on muita sairauksia tmv., rokote kannattaa ottaa.
Mutta ei sitä vastuuta omasta sairastumisesta voi toisten niskoille laittaa, etenkään asiassa, jossa ei voida varmuudella sanoa, onko siitä haittaa vai ei.
Rokotteiden haitoista on mahdotonta löytää puolueetonta tutkimustietoa. Enkä usko, että yksikään lääkeyhtiö uskaltaa ilmoittaa, että joku rokote olisi sataprosenttisesti täysin riskitön ja vaaraton ottajalleen.
Rokotteiden hyödyistä on sensijaan merkittävä määrä tutkimustietoa. Sitä ei pidä unohtaa.
Mikään ei ole täysin riskitöntä ja vaaratonta. Ei edes rokotukset. Harvat yksilöt saattavat reagoida täysin odottamattomalla tavalla, on kyseessä sitten leikkaus, lääkitys tai rokotus. Yksikään lääketieteellinen toimenpide ei ole koskaan riskitön. Kysymys on lähinnä tilastollinen ja pitää punnita, minkä riskin on valmis ottamaan.

Vanhemmat voivat kieltää lapseltaan rokotukset puntaroituaan vaihtoehtoja ja riskejä. Myös yhteiskunnalla pitäisi olla mahdollisuus tarkastella riskejä yhteiskunnan kannalta.
 
vierailija
Lestadiolaisia.
Isäni on asunut kylässä joissa on lestadiolaisia se tietää kaiken niistä isäni ei oo lestadialainen onneksi nillä on usein wolksvagen transporter tummilla sivu ikkunoilla ett ei voi laskee niitten lapsia ja jos näet ett joku tuijottaa sua kauan niin sit ne on lestadiolaisia ja HUOM!!! mulla ei oo mitään vastaa lestadiolaisia mulla on monta lestadiolaista ystävää, mutta kyllä ne ei rokota koska jumala parantaa kaikki sairaudet sit jokulla on varallinen sairaus sit ne sairaalassa on antanut kaikenlaista hoitoa ja henkilö on selvinyt siitä sairaudesta ja sit kiitos jumala kun parannit meidän perheenjäsentä voisin vaan sanoo mitä ois tapahtunut jos se ei ois menny sairaalaan ne ois vaan rukoillu ei ois kaveri paraantunut kyllä se oli se hoito joka paransi miehen eikä jumala ja nyt lestadiolaiset on vittumaisia mulle koska jumala parantaa kaiken ei se tee sori lestadiolaiset vaan mutt näin se on
 
Tuhkarokko on pientä verrattuna esim. narkolepsiaan ja vauvojen epämuodostumiin.
Äidin sairastama tuhkarokko voi olla kohtalokas sikiölle. Lisäksi jälkitaudit voivat olla rajut, välikorvantulehdus ja keuhkokuume. Virus saattaa vaurioittaa keskushermostoa, ja taudin pahin komplikaatio onkin aivotulehdus.Tuhkarokon vakavien jälkitautien vaara on suurin aikuisilla, pienillä lapsilla ja immuunipuutteisilla henkilöillä.

Mistä muuten olet päätellyt, että tuhkarokko- rokotus aiheuttaisi narkolepsiaa tai vauvojen epämuodostumia?
Tällaisia tapauksia ei taida olla olemassakaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Rokotteiden hyödyistä on sensijaan merkittävä määrä tutkimustietoa. Sitä ei pidä unohtaa.
Mikään ei ole täysin riskitöntä ja vaaratonta. Ei edes rokotukset. Harvat yksilöt saattavat reagoida täysin odottamattomalla tavalla, on kyseessä sitten leikkaus, lääkitys tai rokotus. Yksikään lääketieteellinen toimenpide ei ole koskaan riskitön. Kysymys on lähinnä tilastollinen ja pitää punnita, minkä riskin on valmis ottamaan.

Vanhemmat voivat kieltää lapseltaan rokotukset puntaroituaan vaihtoehtoja ja riskejä. Myös yhteiskunnalla pitäisi olla mahdollisuus tarkastella riskejä yhteiskunnan kannalta.
Näinhän se on, mutta itse en juuri näe tässä tapauksessa riskiä yhteiskunnan kannalta. Valtaosa on rokotettu, kaikki jotka haluavat, on rokotettu, joten riski koskee lähinnä niitä, jotka sen päättävät ottaa.
 
Kehityismaissa tautiin kuolee joka viides lapsi. Täällä joka 30 000 lapsi. Hoitokulut voivat kuitenkin koitua mittaviksi ja jälkitaudit ym. voivat olla rajut.
Itse en oikein ymmärrä, että miksi tällainen tauti edes pitäisi sairastaa, jos siitä voi välttyä rokotuksella.
Ennen rokotuksia lähes kaikki sairastuvat tuhkarokon. Ja silti sen aiheuttamia kuolemia oli Suomessa esim 60-70-luvulla keskimäärin vain 3 vuodessa. Joinain vuosina vain yksi, toisina viisi. Enivei, pienistä määristä puhutaan verrattuna moneen muuhun ns. normaaliin tautiin.
 
Laitoin tästä jo toiseen aihetta koskevaan ketjuun mutta toistetaan: Raha on paras konsultti. Jos rokotusohjelman seuraaminen laitetaan ehdoksi lapsilisän saamiselle, nähdään huuhaa-vakaumuksen todellinen syvyys.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) ehdottaa selvitystä, voitaisiinko lapsen rokottaminen laittaa ehdoksi lapsilisän maksamiselle tai muille perhe-etuuksille.

https://yle.fi/uutiset/3-10535836?origin=rss
Tässä on nyt se iso moraalinen ongelma, että voidaanko lapset valjastaa lääketehtaiden käyttöön. Rokotteiden määrä kasvaa koko ajan, ja koko ajan yritetään saada uusia rokotteita pakolliseksi. On tuetysti vain yksi tekijä ihmisten itsemääräämisoikeusen menettämisessä, mutta aika merkittävä sellainen.

On naivia ajatella, että kaikkea ohjaavana voimana olisi vain kansanterveys ja säästöt. Siinä toki olet oikeassa, että se on raha mikä puhuu.
 
vierailija
Näinhän se on, mutta itse en juuri näe tässä tapauksessa riskiä yhteiskunnan kannalta. Valtaosa on rokotettu, kaikki jotka haluavat, on rokotettu, joten riski koskee lähinnä niitä, jotka sen päättävät ottaa.
Tämä on se helvetin itsekeskeinen ajatus. Mun ei tartte kun muut tekee... kun näitä älyköitä läjätään kasaan 500 niin odotellaan vaan epidemiaa. Ja valitettavasti siitä kärsii nekin ihmiset jotka ei terveydellisistä syistä ei ole voinut rokotusta ottaa. Samoin vauvat, jotka ei ole rokotusta saanut...
 
vierailija
Tässä on nyt se iso moraalinen ongelma, että voidaanko lapset valjastaa lääketehtaiden käyttöön. Rokotteiden määrä kasvaa koko ajan, ja koko ajan yritetään saada uusia rokotteita pakolliseksi. On tuetysti vain yksi tekijä ihmisten itsemääräämisoikeusen menettämisessä, mutta aika merkittävä sellainen.

On naivia ajatella, että kaikkea ohjaavana voimana olisi vain kansanterveys ja säästöt. Siinä toki olet oikeassa, että se on raha mikä puhuu.
Entäs jos rokote ei olisi pakko, mutta nämä henkilöt jotka ei sitä ota, kuskataan vaikkapa afrikkaan, alueelle jossa ei ooe tarve huomioida muita ihmisiä (eikä pakkoa laumasuojalle). Siellä saa aivan vapaasti elää ilman lääkeyhtiöiden salaliittoja ym ja parantaa itsensä vaikka jauhamalla matoja...
 
Tämä on se helvetin itsekeskeinen ajatus. Mun ei tartte kun muut tekee... kun näitä älyköitä läjätään kasaan 500 niin odotellaan vaan epidemiaa. Ja valitettavasti siitä kärsii nekin ihmiset jotka ei terveydellisistä syistä ei ole voinut rokotusta ottaa. Samoin vauvat, jotka ei ole rokotusta saanut...
Olen tästä täälläkin jauhanut influenssarokote-keskusteluissa, mutta olen sitä mieltä, että jokainen on vastuussa itsestään. Kenenkään ei tarvitse omaa terveyttään riskeerata muiden, vieraiden ihmisten hyväksi.
 
Entäs jos rokote ei olisi pakko, mutta nämä henkilöt jotka ei sitä ota, kuskataan vaikkapa afrikkaan, alueelle jossa ei ooe tarve huomioida muita ihmisiä (eikä pakkoa laumasuojalle). Siellä saa aivan vapaasti elää ilman lääkeyhtiöiden salaliittoja ym ja parantaa itsensä vaikka jauhamalla matoja...
Ihme vauhkoamista nyt taas.
Jostain syystä ihmiset eivät kykene keskustelemaan rokotuksista asiallisesti, ilman kiihkoilua.
 
Ennen rokotuksia lähes kaikki sairastuvat tuhkarokon. Ja silti sen aiheuttamia kuolemia oli Suomessa esim 60-70-luvulla keskimäärin vain 3 vuodessa. Joinain vuosina vain yksi, toisina viisi. Enivei, pienistä määristä puhutaan verrattuna moneen muuhun ns. normaaliin tautiin.
Mä sairastin penskana tuon rokon ja se oli jopa lapselle todella rankka kokemus...näin viikon ajan harhoja ja olin pimeässä huoneessa kun silmät ei kestäneet yhtään valoa...suosittelen ehdottomasti rokotuttamaan lapset. Ihan hirveä tauti.
 
Mä en välttämättä kannata rokotepakkoa, mutta siinä tapauksessa ne lapset ja aikuiset jotka ovat altistuneet jollekin tarttuvalle taudille pitäis eristää muista ihmisistä ettei tulis mtn epidemiaa ja vaaratilannetta.
Jokaisen pitää saada itse päättää rokotetaanko heidät ja heidän lapset, mutta ei niin että he myös saavat sitten ottaa riskin ja kenties levittää ympäristöön tarttuvia tautejaan.
 

Yhteistyössä