Olitko mukana synnytyksessä?

  • Viestiketjun aloittaja N24
  • Ensimmäinen viesti
Hienoa
Mukana olin ja kokemus oli aika hieno.
Ristiriitaisia olotiloja siinä kyllä rehellisesti tuli.

Tuin koko sydämestäni, silittelin ja pidin kädestä, juttelin rauhoittavia.
Jännitti hirveästi, mutta kaikki meni oikein hienosti.
Olo ei ollut kuitenkaan missään vaiheessa kamala, ei pyörryttänyt tai muutakaan. Olin kätilöiden mukaan selkeästi apuna.

Välillä olo oli kuin olisi katsellut luontofilmiä, normaalia luonnon kiertokulkua. Kuulostaa varmaan oudolta, mutta sellainenkin olo tuli, sitä ei varmaankaan tajunnut oikeasti tapahtuvan. Vaimo sanoi ymmärtävänsä hyvin, ei varmaankaan itsekään olisi tajunnut.

Poika tuli ja kun hän kääntyi minua kohti kuulleessaani ääneni, olin viimeistään myyty. Olin jutellut paljon hänelle ennen syntymäänsä ja nyt hän tunnisti ääneni vieraiden kätilöjen joukosta.

Laidasta laitaan tunteita, huolta, jännitystä, iloa, riemua. Olin aivan sekaisin, mutta muistan koko tapahtuman hyvin. Vaimo ei muista pahemmin mitään muuta kuin ponnistuskivut.

Seksielämään se ei vaikuttanut mitenkään, ei tullut sellaista oloa kuin joillekin tutuille miehille, että tapahtuman nähdessään meni halut kuukausiksi.

Hieno kokemus!
 
Mun mielestä ei ole isän velvollisuus olla mukana synnytyksessä, koska kaikilla ei vaan pää kestä jos meno yltyy turhan kovaks. Omaa ukkoani en halunnut mukaan synnytykseen, koska tiedän miten kiukkuinen olen jos olen kipeä. Lisäksi mieheni inhoaa kaikenlaista verta&suolenpätkiä matskuu, joten sekin vähän arvelutti. Lapsonen joka maailmaan syntyy ei tajua tuon taivaallista siitä kenen sylissä hän on, joten isän poisjääminen ei ole mikään lastenoikeuksiakaan polkeva mullistus. Itse halusin synnytykseeni ystäväni, jolla oli jo kokemuksia aiheen tiimoilta. Eipä miehenikää lopulta pysynyt salista poissa. Synnyttäjä on mielestäni se joka voi esittää toiveen siitä ketkä läsnä h-hetkellä ovat ja jos mies ei mukaan halua, niin ei häntäkään saa pakottaa.
 
PahaSilmä
Mä oon vihainen isälleni, joka ei ollut paikalla kun minä synnyin. Minusta se on välinpitämättömyyttä. Olisi pitänyt sitten housut jalassa, mutta eipä sitäkään osannut, kun luuli varmaan haikaran tuovan lapset.
 
Ensimmäinen lapsemme syntymän aikaan oli jo mahdollista, joskaan ei aivan tavallista, että isä on mukana synnytyksessä. Koska alusta asti oli selvää että olen mukana, kävin myös kaikissa mahdollisssa valmennustilaisuuksissa joihin vain työni vuoksi tuolloin ehdin (80-luvun alussa).

Satuin olemaan töissä kun vaimoni tuli taksilla pihaan ja kuski tuli kysymään että lähdenkö kyytiin. Matka jatkuikin saman tien kohti Oulua, ja vaikka vakuuttelimme ettei mitään kiirettä vielä ole, meni vajaan sadan kilsan matka aika vikkelään. Perillä odoteltiin vielä useita tunteja ennen kuin poika pääsi äitinsä lämmöstä tänne kylmään maailmaan; huutohan vähemmästäkin vauvalla pääsee...

Muistan vieläkin, miltä tuntui kannatella pientä lastani kämmenelläni. Ei uskoisi että yli kaksikymppinen miehenrotju on joskus ollut niin pieni =)

Toisen lapseni syntymän aikaan (80-luvun lopulla) olin niin kaukana ettei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä mukaan; appivanhempani ilmoittivat minulle tapahtumasta toki heti syntymän jälkeen (naureskelivat mokomat että varmuuden vuoksi vasta sitten, etten lähtisi kiirehtimään suotta maan laidalta toiselle...).

Vaikka olinkin mukana vain ensimmäisellä kerralla, ovat lapseni aina olleet yhtä paljon omia ja ovat yhä yhtä rakkaita. :heart:

Jos vain mahdollista on olla mukana, suosittelen ehdottomasti. Ellei voi päästä jostain syystä mukaan synnytykseen, löytyy toki varmasti muitakin keinoja "olla mukana" henkisenä tukena. Jo varmuus siitä että isä on hengessä mukana, auttaa äitiä jaksamaan koettelemuksissaan.

Ihmisen syntymässä on jotain ainutlaatuista; ajaton jatkumo mutta silti ainutkertainen tapahtuma. Upeaa kerrassaan!
 
  • Tykkää
Reactions: EliEli

Yhteistyössä