Olkkari on kuin "sikolätti" ja lapsi ei suostu siivoamaan - mikä avuksi?

  • Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti
ov
Koko olkkarin kaaos on lapsen jäljiltä. Lattialla on junaradan osia, leikkilääkäritarvikkeita, lasten lehtiä. Sama kaaos jatkuu myös olkkarin pöydällä ja sohvalla. Näyttää aivan kaamealta.

Kun sanon lapselle, että mitä tahdot palkkioksi, kun olet siivonnut tämän sotkun? Hän vain kieltäytyy siivoamasta ja sanoo, ettei tahdo mitään palkkiota.

Olen ehdottanut, että siivotaan yhdessä. Ei sekään käy lapselle.

Ja koen, että olen jo niin monesti samanlaisen kaaoksen selvittänyt yksinäni, ettei enää siivoaminen minuakaan huvita.

Ylipäätään reilu 5v lapsen pitäisi alkaa jo siivota omat sotkunsa itse pois, niin minunkin piti aikanaan tehdä ja teinkin. En pistänyt vastaan, kuten oma lapsi tekee.

Tai sitten hän vain tykkää elää kaaoksen keskellä, se ei ilmiselvästi häntä haittaa.

Päiväkodista olen kuullut samanlaista, että lapsi tykkää levittää leluja ja leikkiä niillä, mutta siivoaminen on vastenmielistä puuhaa.
 
e
Leikin varjollahan niitä voi keräillä... kippiauton lavalle roinaa ja ajetaan lelukorin luo ja kipataan... ja uuden kuorman hakuun! :)
Tai vaihtoehtoisesti sanot, että ei siivous kiinnosta, niin lelut lähtee takavarikkoon. Jätesäkki toimii ainakin meillä hyvin tuohon 5v. ;)
 
hmm.
ota lelut pois! Kaikki mitä ei siivoa niin pois. Pikku hiljaa, kun tavara vähenee niin huomaa, että kyllä se siivoaminen kannattaa. Omassa lapsuudessani ainakin meillä toimi. Äiti tosin uhakasi heittää roskiin mutta pelkkä poisottaminenki luulisi auttavan.
 
ap
e, meillä onkin ollut jo pitemmän aikaa iso läjä leluja vierashuoneessa, eikä lapsi niitä kaipaile ja haikaile. kun ei voi kaikkia pitää olkkarissa ja lapsen huoneessa, kun sitten kaaos olisi vielä tätäkin hirveämpi ja pahempi
 
e
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
e, meillä onkin ollut jo pitemmän aikaa iso läjä leluja vierashuoneessa, eikä lapsi niitä kaipaile ja haikaile. kun ei voi kaikkia pitää olkkarissa ja lapsen huoneessa, kun sitten kaaos olisi vielä tätäkin hirveämpi ja pahempi
Aivan, no meillä tehoo tuo systeemi, sillä just se lelu mitä tarvitseis sattuu olemaan siellä säkissä :) Niin silloin muistuu mieleen, että oispa kantsinut siivota.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
bud, tuon jos tekisin, niin sekin olisi aivan sama lapselle. Ei häntä taatusti haittaisi vaikka lelut menisivät kaatikselle.
Pian kuules haittaa, ko ei ole leluja ja uusia ei osteta ;)
Minä olen pihi äiti enkä raaski ehjiä leluja roskiin heittää mutta meillä menee varastoon aina kuukaudeksi. Pistetään vaikka kalenteriin ylös, että legot lähti 21.3. ja 21.4. saa takaisin. Siinähän on hyvä käydä lapsen kanssa katsomassa kalenterista, koska seuraavaksi voidaan legoilla leikkiä.
 
e
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
bud, tuon jos tekisin, niin sekin olisi aivan sama lapselle. Ei häntä taatusti haittaisi vaikka lelut menisivät kaatikselle.
Pian kuules haittaa, ko ei ole leluja ja uusia ei osteta ;)
Minä olen pihi äiti enkä raaski ehjiä leluja roskiin heittää mutta meillä menee varastoon aina kuukaudeksi. Pistetään vaikka kalenteriin ylös, että legot lähti 21.3. ja 21.4. saa takaisin. Siinähän on hyvä käydä lapsen kanssa katsomassa kalenterista, koska seuraavaksi voidaan legoilla leikkiä.
siis varastossahan ne meilläi on ;)
 

Yhteistyössä