Ollaankos me liian vaativia vanhempia?

  • Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti
Fleur de la Cour
Meidän 7-vuotias aloitti nyt koulun, sen homman pitäis olla ihan iisiä kun tyttö osaa jo lukea ja on lahjakas joten läksyjenluvun lisäksi vaadimme miehen kanssa että pari harrastusta ei ois pahitteeksi, lapsi pistää vastaan. Viime vuonna aloitettu luisteluharrastus tökkii, sitä ei kuulemma ainakaan.. uintia ehdoteltiin, ei kiinnosta, sit sanoin että ainakin englantikerho ja kuvataidekerho ja ehkä tietotekniikkakerho.. ei millään. Olemme miehen kanssa kumpikin harrastaneet tuon ikäisestä jo aktiivisesti, mies jääkiekkoa ja minä puhallinmusiikkia eikä oikein ymmärretä että mikä ihme on nykyajan kakaroissa kun pitäis vaan olla ja laiskotella. Pitäiskö vaan sanoa että menet ja sillä siisti, että kyllä pitää tuon ikäisellä jo olla kunnon harrastus!?
 
A shadieeyah
minkä takia se lapsi pitää tunkea harrastukseen jos ei halua?
Kuitenkin vasta aloittanut koulun niin antaisi keskittyä koulunkäyntiin ja suoda sen jälkeen lapsen ansaitsema lepo ja leikki eikä pakkosyötöllä viedä johonkin harrastukseen. Sillä 7v on vielä lapsi.
 
No meillä ei ainakaan pakoteta harrastamaan mitään..Ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi jotain harrastaa jos ei löydy mielenkiintoa :/ Ehkäpä tyttö löytää jonkun mielenkiintoisen harrastuksen vaikka ystävien kautta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
minkä takia se lapsi pitää tunkea harrastukseen jos ei halua?
Kuitenkin vasta aloittanut koulun niin antaisi keskittyä koulunkäyntiin ja suoda sen jälkeen lapsen ansaitsema lepo ja leikki eikä pakkosyötöllä viedä johonkin harrastukseen. Sillä 7v on vielä lapsi.

samaa mieltä.
 
mun mielestä lasta ei saa pakottaa harrastuksiin. siinä ei ole mitään järkeä laittaa lapsi harrastamaan jotain mitä se ei halua. jos sille riittää koulu, niin sillä hyvä. kun aika kuluu, niin voihan olla että kun kaveri jotain harrastaa, niin lapsikin haluaa sit alkaa sitä harrastamaan.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
minkä takia se lapsi pitää tunkea harrastukseen jos ei halua?
Kuitenkin vasta aloittanut koulun niin antaisi keskittyä koulunkäyntiin ja suoda sen jälkeen lapsen ansaitsema lepo ja leikki eikä pakkosyötöllä viedä johonkin harrastukseen. Sillä 7v on vielä lapsi.
Ei tuo ole enää mikään palluravauva.. menojalkaa löytyy kun aina pitäis päästä kaverille ja kun meillä on ptkät työpäivät niin harrasteet ehtis jo harrastaa siinä päivän aikana, ilta-aika olis vielä perheelle ja kavereille hyvinkin. Eikä tuon ajatusmaailma tyydyty pelkästä koulunkäynnistä.
 
Munkin tyttö on luistellut puoltoistavuotta, mut nyt ilmoitti ettei enää mene. Jossain määrin lapsia mun mielestä pitää kannustaa ja ehkä pakottaakin välillä harrastamaan, mutta kuitenkin niin, että lapsella on alkujaan se into itsellä ja jos vähän into lopahtaa kesken vuoden, niin tökitään avuksi eteenpäin. Ehkä lapsesi innostuu koulukavereiden kautta johonkin juttuun myöhemmin. Mieti vaikk ensi syksynä uudelleen.
 
Siis daa, ei harrastukseen voi pakottaa. Harrastuksen tarkoitus on mun mielestä se, että se on kivaa. Sori vaan, mutta taidatte kuulua niihin vanhempiin, jotka haluaa että lapsi harrastaa, että saisitte brassailla lapsenne harrastuksilla muille vanhemmille. Onhan lapsellakin oikeus vapaa-aikaan koulun jälkeen, vaikka se koulunkäynti oiskin helppoa
 
Juuri tuossa vaiheessa, kun koulun käynti alkaa ja maailma avautuu moneen suuntaan uudella tavalla, antaisin itse lapsen pitää harrastustauon, jos hän tuntuu sellaisen tarvitsevan ja itse haluavan.

Siinähän sitä voisi syksyn aikana tai vuoden aikana alkaa katselemaan uusia juttuja ja kokeilemaan asioita itsenäisesti. Sekin on hyväksyttävä, että toiselle lapselle kotona äidin kanssa pullanleipominen ja piirtäminen riittävät, samalla kun toinen tenava tahtoo käydä koko kylän harrastustarjonnan läpi.

Joku päivä vastaan voi sitten tulla joku sellainen juttu, joka tuntuu heti kiinnostavalta ja hyvältä. Itsekään en ensimmäiseksi olisi tullut tarjonneeksi omilleni jousiammuntaa tai uimahyppyä, mutta molempia sitä tässäkin talossa nykyään harrastetaan, kaikkien iloksi.

Piika-äiti
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
mun mielestä lasta ei saa pakottaa harrastuksiin. siinä ei ole mitään järkeä laittaa lapsi harrastamaan jotain mitä se ei halua. jos sille riittää koulu, niin sillä hyvä. kun aika kuluu, niin voihan olla että kun kaveri jotain harrastaa, niin lapsikin haluaa sit alkaa sitä harrastamaan.
Mun mielestä nyt ois korkea aika aloittaa joku elämänmittainen harrastus eikä vaan sit jos joku kaveri on jossain.. kavereita saa sieltä harrastusten kauttakin sitten.. eikä lapsi osaa itse päättää asioista..
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Siis daa, ei harrastukseen voi pakottaa. Harrastuksen tarkoitus on mun mielestä se, että se on kivaa. Sori vaan, mutta taidatte kuulua niihin vanhempiin, jotka haluaa että lapsi harrastaa, että saisitte brassailla lapsenne harrastuksilla muille vanhemmille. Onhan lapsellakin oikeus vapaa-aikaan koulun jälkeen, vaikka se koulunkäynti oiskin helppoa

Ihan sama tuli mieleen. Ja vielä tuo, että tekevät pitkää päivää töissä kertoo vielä enemmän vanhemmista.
 
Ei lasta saa pakottaa harrastamaan, ei ainakaan enää tuon ikäistä - meidän 3 vee ei vielä ymmärrä jos kysyttäisiinkin, mutta jos valittaa esim. tuosta tanssiharrastuksestaan niin saa lopettaa..
 
vieras
Siis te vaaditte lapselle harrastuksen??Toi on niin idioottimaista kun olla voi.Miksi pitää olla harrastus jos lapsi ei halua?Mikä siinä on se pointti?Te haluatte päteä lapsenne harrastuksella,ei muuta!
 
Harrastamisen pitäisi olla kivaa, huippu-urheilijat ovat huippuja juuri siksi että heillä on ollut kova motivaatio asiaansa jo pienestä pitäen, sitä ei voi pakottaa.

Koittakaa jotain uutta, ja jos ei lapsi tykkää antaisin olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
minkä takia se lapsi pitää tunkea harrastukseen jos ei halua?
Kuitenkin vasta aloittanut koulun niin antaisi keskittyä koulunkäyntiin ja suoda sen jälkeen lapsen ansaitsema lepo ja leikki eikä pakkosyötöllä viedä johonkin harrastukseen. Sillä 7v on vielä lapsi.
Tätä voisin peesata minäki. Ehtiihän sitä harrastaa myöhemminkin. Sitä paitsi luulisin kiinnostuksen karisevan aika tehokkaasti jos vanhempien pitää pakottaa lapsi harrastamaan...
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Munkin tyttö on luistellut puoltoistavuotta, mut nyt ilmoitti ettei enää mene. Jossain määrin lapsia mun mielestä pitää kannustaa ja ehkä pakottaakin välillä harrastamaan, mutta kuitenkin niin, että lapsella on alkujaan se into itsellä ja jos vähän into lopahtaa kesken vuoden, niin tökitään avuksi eteenpäin. Ehkä lapsesi innostuu koulukavereiden kautta johonkin juttuun myöhemmin. Mieti vaikk ensi syksynä uudelleen.
Minulle on vaikea antaa itsellenikin anteeksi kesken luovuttaminen joten jos lapsi haluaa jättää jotakin kesken, se on vielä vaikeampaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
mun mielestä lasta ei saa pakottaa harrastuksiin. siinä ei ole mitään järkeä laittaa lapsi harrastamaan jotain mitä se ei halua. jos sille riittää koulu, niin sillä hyvä. kun aika kuluu, niin voihan olla että kun kaveri jotain harrastaa, niin lapsikin haluaa sit alkaa sitä harrastamaan.
Mun mielestä nyt ois korkea aika aloittaa joku elämänmittainen harrastus eikä vaan sit jos joku kaveri on jossain.. kavereita saa sieltä harrastusten kauttakin sitten.. eikä lapsi osaa itse päättää asioista..

Elämän mittainen :eek: Aika rankka päätös. Minusta tuon ikäisen oisi hyvä kokeilla jotain, eikä valita harrastusta koko elämäkseen.


 

Yhteistyössä