Omituinen tuleva ekaluokkalainen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mitä ajattelette ensimmäiselle luokalle menevästä lapsesta, joka kulkee pehmolelunsa kanssa kaikkialla, heittelee roskia ympäriinsä, tutkii laatikoita ja ruinaa herkkuja sekä ruokaa kylässä ollessaan (täysin vieraassa paikassa). Sanavarasto on melko suppea ja ulosanti muutenkin heikkoa.
Onko tällainen käytös normaalia vai vaikuttaako näin toimiva lapsi jälkijunassa tulevalta? Itselläni ei ole vertailupohjaa tämänikäisille lapsille, mutta käytöksen perusteella olisin olettanut lapsen olevan huomattavasti nuorempi.
 
vierailija
Mitä ajattelette ensimmäiselle luokalle menevästä lapsesta, joka kulkee pehmolelunsa kanssa kaikkialla, heittelee roskia ympäriinsä, tutkii laatikoita ja ruinaa herkkuja sekä ruokaa kylässä ollessaan (täysin vieraassa paikassa). Sanavarasto on melko suppea ja ulosanti muutenkin heikkoa.
Onko tällainen käytös normaalia vai vaikuttaako näin toimiva lapsi jälkijunassa tulevalta? Itselläni ei ole vertailupohjaa tämänikäisille lapsille, mutta käytöksen perusteella olisin olettanut lapsen olevan huomattavasti nuorempi.
Mallioppimista - mitä näkee ympärillään ja sanoja muut käyttää. "Jälkijunaa" ei lapsen tarvitse ymmärtääkään.
 
En tiedä. Varmasti kaikki kehittyy omaan tahtiinsa. Toiset ovat vauvamaisempia kuin toiset.
Ehkä se olisi tuntunut vähän hassulle, jos omani olisivat kulkeneet jonkun pehmolelun kanssa kaikkialla vielä tuossa iässä. Se, että köjätään kaappeja, sotketaan tai ruinataan herkkuja kuulostaa huonolle käytökselle tuon ikäiseltä, jonka jo pitäisi osata olla kylässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Ennenmuinoin lapset kulkivat tuttipullo kourassa, kun sitterissä eivät enää jaksaneet keinutella. Kun kasvoivat isommaksi, maidon tilalle vanhemmat laittoivat vettä ja varmaan mehuakin on nähty - pahimmillaan Rymdiä tai muuta, josta on saanut "makumuistoja". Nyt kun kädet tärrää, täytyisi olla kaiken aikaa joku mitä puristaa - tai ainakin se vesipullo käden ulottuvilla.
 
Ennenmuinoin lapset kulkivat tuttipullo kourassa, kun sitterissä eivät enää jaksaneet keinutella. Kun kasvoivat isommaksi, maidon tilalle vanhemmat laittoivat vettä ja varmaan mehuakin on nähty - pahimmillaan Rymdiä tai muuta, josta on saanut "makumuistoja". Nyt kun kädet tärrää, täytyisi olla kaiken aikaa joku mitä puristaa - tai ainakin se vesipullo käden ulottuvilla.
Mikä on Rymdi?
 
vierailija
Ihan kaiken kirjavia on nähty. T.Alakoulunope

Kyllä meillä koulussa kulkee toka ja kolmasluokkalaisiakin pehmolelujen ja lelujen kanssa koulussa. Monenlaisia lapsia on, silmiäavaavaa oli ensimmäiset vuoteni alakoululla töissä. Osalla vaikeutta motoriikassa, osalla oppimisessa, osalla henkisen iän ja ajattelun maailmassa, osalla sosiaalisissa taidoissa. Se on kourallinen luokassa, jossa nämä kaikki osa-alueet täyttäviä oppilaita on ja jotka lasketaan ns.7-vuotiaan kehityksen, valmiuksien ja koulukypsyyden kaikki osa-alueet täyttäviksi.

Nykyisin erilaisuus sallitaan. Uhka vai mahdollisuus? Molempia.
Opettajat pääsivät ainakin ennen helpommalla, luulen, kun kaikki lapset, arvot jne. oli samassa muotissa.
Nyt mennään näin.
 
Ihan kaiken kirjavia on nähty. T.Alakoulunope

Kyllä meillä koulussa kulkee toka ja kolmasluokkalaisiakin pehmolelujen ja lelujen kanssa koulussa. Monenlaisia lapsia on, silmiäavaavaa oli ensimmäiset vuoteni alakoululla töissä. Osalla vaikeutta motoriikassa, osalla oppimisessa, osalla henkisen iän ja ajattelun maailmassa, osalla sosiaalisissa taidoissa. Se on kourallinen luokassa, jossa nämä kaikki osa-alueet täyttäviä oppilaita on ja jotka lasketaan ns.7-vuotiaan kehityksen, valmiuksien ja koulukypsyyden kaikki osa-alueet täyttäviksi.

Nykyisin erilaisuus sallitaan. Uhka vai mahdollisuus? Molempia.
Opettajat pääsivät ainakin ennen helpommalla, luulen, kun kaikki lapset, arvot jne. oli samassa muotissa.
Nyt mennään näin.
Onko tilanne oikeasti näin paha? Juuri luin jutun, jossa kerrottiin, että komannes lapsista osaa lukea jo kouluun meneessään. Muistelisin, että omassa koulussani näitä tyyppejä oli 2 ja oppilaita n.60.
Olen siis kuvitellut, että lapset menevät kouluun valmiimpina kuin ennenmuinoin.
 
vierailija
Aaa... ok. En ole koskaan kuullutkaan moisesta!
On varmaan makuaineena nyt niissä vitamiinipillereissä yms kun äitini ei ymmärrä, et niitä ei pidä syödä, jos käyttää valmiiksi vitaminoituja aineksia. Hänellä on tahdistin, joten ei siinä yliannokset vaikuta, mut eipä tuota usko kukaan muukaan. Hänen lapsuudessa appelsiini oli se paras asia jouluna, kun sai yhden palasen maistaa. Nyt se asia on kumuloitunut ihan kuin elokuvassa Kuudes aisti näytettiin. Etkö muista faiserin (lausutaan niin, luki mainoksessa) koko sivun mainosta hesarissa?
 
vierailija
Onko tilanne oikeasti näin paha? Juuri luin jutun, jossa kerrottiin, että komannes lapsista osaa lukea jo kouluun meneessään. Muistelisin, että omassa koulussani näitä tyyppejä oli 2 ja oppilaita n.60.
Olen siis kuvitellut, että lapset menevät kouluun valmiimpina kuin ennenmuinoin.
Se kolmannes opettaa opettajalle koodausta, vaikka ne 2 muuta kolmannesta tarvis opetusta. Eikö opetusallituksen vois laittaa töiin sinne?
 
vierailija
Onko tilanne oikeasti näin paha? Juuri luin jutun, jossa kerrottiin, että komannes lapsista osaa lukea jo kouluun meneessään. Muistelisin, että omassa koulussani näitä tyyppejä oli 2 ja oppilaita n.60.
Olen siis kuvitellut, että lapset menevät kouluun valmiimpina kuin ennenmuinoin.
Koulukypsyyteen vaaditaan niin kovin paljon muutakin kuin lukemistaito ja oppimistaito. Viimevuonna luokalleni tuli lapsi, joka oli oppinut lukemaan jo 4-vuotiaana. Hänellä oli valtava yleistietous ja oppiminen oli helppoa. Vanhemmat olivat äärimmäisen ylpeitä, tottakai. Vuoden teimme hänen kanssaan työtä motoriikkaryhmässä ja nyt hän menee syksyllä toimintaterapiaan, koska hänellä on valtavia puutteita toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Ihminen on kokonaisuus. Tässä yksi esimerkki siitä.
T.alakoulunope
 
Ennenmuinoin lapset kulkivat tuttipullo kourassa, kun sitterissä eivät enää jaksaneet keinutella. Kun kasvoivat isommaksi, maidon tilalle vanhemmat laittoivat vettä ja varmaan mehuakin on nähty - pahimmillaan Rymdiä tai muuta, josta on saanut "makumuistoja". Nyt kun kädet tärrää, täytyisi olla kaiken aikaa joku mitä puristaa - tai ainakin se vesipullo käden ulottuvilla.
Sinun teorioitten mukaan Suomen pitäisi olla täynnä täriseviä, kaatuilevia, kuuroja, sokeita, suolettomia ja kaikenmaailman tauteja ja vaivoja täynnä olevia ihmisiä. Ei vaan missään näy. Milläs selität?
 
vierailija
Tämän päivän lapset ylidiagnosoidaan ja medikalisoidaan ja varmaan valtaosalla on kohta paperi jostain häiriöstä ja käyvät terapiassa. Se mikä oli ennen persoonien normaalia vaihtelua on nykyään sosiaalisten tilanteiden häiriö, toiminnanohjauksen häiriö, oppimishäiriö, motorinen häiriö tms.
 
vierailija
Sinun teorioitten mukaan Suomen pitäisi olla täynnä täriseviä, kaatuilevia, kuuroja, sokeita, suolettomia ja kaikenmaailman tauteja ja vaivoja täynnä olevia ihmisiä. Ei vaan missään näy. Milläs selität?
Luin muuten aamulla uudelleen kirjaa Oravasyndrooma - ilman laseja ja hyvin meni ainakin eka kappale. Vähän hitaampaa oli, mutta kun hengittää syvään: suun kautta uloa ja nenän kautta sisään, voi jatkaa ilman haittaa. Ihmeellistä et sillä voi vaikuttaa jopa silmälihaksiin! En todellakaan osaa sitä kirjaa ulkoa:cool:
 
vierailija
Luin muuten aamulla uudelleen kirjaa Oravasyndrooma - ilman laseja ja hyvin meni ainakin eka kappale. Vähän hitaampaa oli, mutta kun hengittää syvään: suun kautta ulos ja nenän kautta sisään, voi jatkaa ilman haittaa. Ihmeellistä et sillä voi vaikuttaa jopa silmälihaksiin! En todellakaan osaa sitä kirjaa ulkoa:cool:
Eihän Oravasyndroomassa siitä ole mitään, mutta taisi olla Heikkilän Antin kirjassa siitä, tietynlaisesta palleahengityksestä.
 
Luin muuten aamulla uudelleen kirjaa Oravasyndrooma - ilman laseja ja hyvin meni ainakin eka kappale. Vähän hitaampaa oli, mutta kun hengittää syvään: suun kautta uloa ja nenän kautta sisään, voi jatkaa ilman haittaa. Ihmeellistä et sillä voi vaikuttaa jopa silmälihaksiin! En todellakaan osaa sitä kirjaa ulkoa:cool:
Lihaksillahan sitä nähdään...
 
Koulukypsyyteen vaaditaan niin kovin paljon muutakin kuin lukemistaito ja oppimistaito. Viimevuonna luokalleni tuli lapsi, joka oli oppinut lukemaan jo 4-vuotiaana. Hänellä oli valtava yleistietous ja oppiminen oli helppoa. Vanhemmat olivat äärimmäisen ylpeitä, tottakai. Vuoden teimme hänen kanssaan työtä motoriikkaryhmässä ja nyt hän menee syksyllä toimintaterapiaan, koska hänellä on valtavia puutteita toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Ihminen on kokonaisuus. Tässä yksi esimerkki siitä.
T.alakoulunope
Aivan. Nämä omassa elinpiirissä olevat yksilöt ovat varsin kyvykkäitä sosiaalisesti, motorisesti ja muutenkin teräviä lapsia kaikin puolin. En sitten tiedä onko muilla paikkakunnilla ennen kouluun menoa lukemaan oppivat jotenkin muissa jutuissa jäljessä.
 

Yhteistyössä