Ongelma munasoluissa (vakuolit)

Hei!
Viidennen ICSI:n jälkeen sain kuulla, että munasoluissani/alkioissa on vakuoleja. Onko jollakin kokemusta niistä?? Tai onko edes kerrottu, että sellaisia on??? Itse kuulin sanan ensimmäisen kerran tällä viikolla (yksityinen) ja kun soittelin julkiselle jossa aiemmat neljä hoitoa oli tehty, kerrottiin, että silloinkin vakuoleja oli esiintynyt. Tiedot tosin vain labran muistiinpanoissa, minulle asti ei sellaisesta kerrottu.

Suomen kielellä ei vakuoleista löydy mitään tietoa netistä (muuten kuin viittauksia kasvitieteeseen), englanniksi löytyy jonkun verran mainintoja mutta ei kovin positiivisia. Yksi case study oli jossa syntyi elävä lapsi mutta munuaiset yhteen liittyneinä. Pelottavaa.

Meillä miehessä on havaittu vikaa ja siitä syystä ICSI ja tähän asti olemme luulleet, että hän on se syy miksi munasolut eivät hedelmöity edes ICSI:ssä (kolme kertaa viidestä ei hedelmöittymistä, kahdesti joo mutta hidasta ja ei edennyt pitkälle). Nyt mukana oli lahjasiittiöitä mutta tulos labran mukaan vakuoleineen ja hitaasti ja epätasaisesti kehittyneine alkioineen "todella erikoinen", "ei koskaan aiemmin nähty". Olen todella hämmentynyt. Ja tutkimustietoa asiasta on kai vain vähän, ei voida kai tarkasti sanoa mistä vakuolit johtuu (geenit? lääkkeet?). Yhden jutun netistä luin jossa IVF/ICSI ei ollut toiminut vakuolien takia mutta sitten oli tullut luomuraskaus. (Meille mahdotonta)

Ovatko vakuolit todella näin harvinaisia? Olisi kiva tietää jos jollakin on ollut samaa ongelmaa...

Ja ihan vinkiksi, kannattaa kysellä labran henkilökunnalta tarkasti miten hedelmöittyiminen yms. on tapahtunut IVF:ssä/ICSI:ssä, onko jotain erikoista havaittu.... Harmittaa, että julkisella puolella ei kerrottu vakuoleista. Ajateltiin kai että niillä on mahdollisuus?? Ehkä onkin? Tuntuu, että aikaa ja rahaa mennyt hukkaan... yli kuusi vuotta lasta toivottu, nyyh...
 
Hei, valitettavasti vakuoleista en tiedä mitään, mut meidän soluissa on aina ollut ongelmana useat tumat ja runsas fragmentaatio. Vakuoleista en tiedä mitään kun biologin kanssa olen puhunut vasta 4. IVF:n aikoihin, mutta hän sanoi, että pakasteessa olevat alkiot ovat niin sekalaista sakkia, että blastoviljely kannattaa tehdä, jos loput sulatetaan. Voisi mielenkiinnosta pyytää tarkempaa raporttia soluista. Onneksi kahdessa viimeisessa IVF:ssa on molemmissa tullut yksi TOP-luokan solu, josta on tuoresiirrosta tullut lapsi. Meidän hoidoissa on aina pyritty saamaan mahdollisimman vähän soluja, koska silloin laatu on ollut parempi. Kahdessa ekassa hoidossa tuli paljon soluja, mut epäkypsiä, fragmentoituneita, jakautuivat liian nopeasti tai hitaasti ja olivat parittomia solumäärältään. Lopulta toimivaksi lääkkeeksi osoittautui iso annos Menopuria (300 IU), jarru ja pitkä kaava. Ne munikset, jotka valikoituu kuhunkin IVF:n valikoituu jo 3 kk ennen piikityksiä, elimistö ne valikoi. On sattumaa, millaisia muniksia siellä silloin kypsyy, joskus on kyse vaan huonosta tuurista, että valikoituu huonoja, joskus laatu on parempi. Onko sulla mahdollisuutta soittaa solubiologille ja kysellä lisää aiheesta ja siitä mistä vakuolit johtuu ja mitä asialle voi tehdä?
 
Nyt on kaksi alkioita pakastettu. Yksi melkein blastokysti omilla siittiöillä ja toinen parempi lahjasiittiöillä.
Munasolut itse olivat näyttäneet normaaleilta, vakuolit ilmestyivät vasta hedelmöittymisessä.
Syy vakuoleihin kai jotenkin munasoluissa? Mutta käsittääkseni tilanne aika outo...
 

Yhteistyössä