Ongelma siittiöissä

Miehen siemennesteanalyysin tulokset tuli, lääkäri soitti ne miehelle... Kaikki muu on kuulemma ok mutta siittiöt ei lähde pitkälle matkalle, suurinosa pyörii paikallaan. Mies on järkyttynyt. Meillä on ennestään lapsi luomusti ekasta kierrosta tärppi.
Mies ei muista mitä lääkäri sanoi hoitovaihtoehdoista. Onko nyt niin että ivf/icsi on ainoa keino? :(

Järkyttävä tilanne... :(
 
Pahoitteluni huonoista uutisista, voin uskoa, että miehet erityisesti ottavat tuollaiset todella raskaasti :unsure: Olin itse todella huojentunut kun meillä selvisi, että minussa oli vika meidän lapsettomuuteen eikä miehessä, olisi ollut surkeaa katsella toisen pettymystä.

Jos olette tulleet luomusti raskaaksi niin onhan siihen vieläkin varmasti mahdollisuus, mutta jos haluaa asioiden oikeasti etenevän niin kannattaa kyllä hoitoja harkita. Itse koin, että hoidot oli ainakin fyysisesti ihan iisi homma kuitenkin vaikka niistä ensin luettuani olin aika kauhuissani kun kuulosti rankalta ja monimutkaiselta. Se oli se henkinen puoli mikä hoitojen venyessä alkoi rakoilemaan välillä, mutta kyllähän se lapsettomuuskin hajottaa, joten aina oli kuitenkin sinällään hyvä fiilis, että ainakin tehdään asialle jotain.

Lääkärithän nämä asiat päättää (ICSI/IVF), mutta en kyllä itse lähtisi aikaa tuhlaamaan mihinkään insseihin tms köykäisiin hoitoihin jos toive on raskautua mahdollisimman pian. Voisin kuvitella, että välttämättä inssiä ei teille edes suositeltaisi?
Ehkä ICSI voisi teille olla hyvä hoitomuoto kun siinä ei sitten jätetä niin sanotusti mitään arvailujen varaan vaan jokainen siittiö asetetaan käsin munasolun sisään. Eihän se labran malja iso ole mihin munasolut ja siittiöt IVF:ssä laitetaan hedelmöittymistä varten, mutta uskoisin ICSI:n olevan varmempi. Ja hyvä tilannehan teillä hoitoja nähden sinällään on, että siittiöitä ilmeisesti kuitenkin on riittävästi ja jos sinussa ei ole mitään "vikaa".

Onnea valitsemallenne tielle! (y)
 
Mua ei henkinen puoli niinkään huolestuta. Ainoastaan fyysinen. Olen hyvin kipuherkkä, pyörryn kivusta, verestä, neuloista. Mulla on useita lääkeaine yliherkkyyksiä ja svt-rytmihäiriö. Ainoa keino millä pystyisin munasolu punktioon on jos saa jonkun lyhyen/kevyen nukutuksen. Mulle ei riitä rauhoittava ja kipulääke suoneen vaan haluan olla tajuton. Mutta pelkään että kuolen...
 
Ja minulla on lievä ovulaatiohäiriö.. Ovuloin kyllä hyvin letrozolin kanssa. Aluksi luultiin että se johtuu vaan musta ettei raskaus ala. Mutta ku 3letro kierron jälkeen ei vieläkään plussaa niin mentiin yksityiselle teettämään siemennesteanalyysi. Ja sitte sieltä tuliki shokki tulokset... En käsitä mitä on tapahtunut. Esikoinen sai alkunsa 8-vuotta sitten ja 3-vuotta sen jälkeen sain keskenmenon. Eli mies on saanut mut kaksi kertaa raskaaksi kerta laakista. Mikä ihme on sen siittiöt muuttanut? Kyseessä on kuitenkin terveellisesti elävä normaalipainoinen, ei tupakoi eikä käytä alkoa... Joskus mietin onko se tuo miehen astmalääke joka on sen tehnyt.. 4v sitten mies sai astman ja on siitä asti astmalääkettä käyttänyt. Tiedän kyllä ettei astmalääkkeitä pidetä hedelmällisyyttä alentavina mutta onhan seki kortisonia vaikka se vedetäänki vaan keuhkoihin. Ainakin kortisoni tablettina voi heikentää hedelmällisyyttä.

Joskus tuntuu että olis helpompi jos ei oltais ikinä saatu tietää tästä asiasta....
 
Kyllä punktiota varten voidaan nukuttaa, ainakin olen yksityisellä kuullut näin tehtävän tarvittaessa.
En ole kuullut että kukaan on kuollut kyseisessä toimenpiteessä tai jälkiseurauksissa.

Hyvin vaikeaa arvioida mikä olisi voinut tehdä siittiöille noin paljon tuhoa ellei ongelmia ole ollut jo aiemmin ja olette olleet vain erittäin onnekkaita aiemmissa raskautumisissa.

Tuo on kyllä niin totta että tieto useinkin vaan lisää tuskaa ja olisi helpompi olla tietämättä..
 
Pahoittelut, Kismett, ikävistä uutisista. :( Mandalan vastaus tuossa edellä olikin jo tosi tyhjentävä, mutta tässä vielä muutamia näkemyksiä sen lisäksi:

Ensinnäkin tuo siittiöiden laatu voi kyllä jossain määrin vaihdella eri näytteissä. Mun miehelläni esim. siittiöiden määrä on ollut kaikkea 10 ja 90 miljoonan väliltä ja liikkuvuudessakin on ollut jonkin verran vaihtelua. Eli sikäli tuo yhden näytteen tulos ei vielä ole ihan kiveen hakattu. Mutta toisaalta onhan se selvää, että jos liikkuvuudessa on suuria ongelmia niin silloin raskautuminen luomusti kyllä vaikeutuu huomattavasti.

En osaa sanoa, olisiko inseminaatiosta tuossa tilanteessa kovin paljon hyötyä. Siinähän siittiöistä valitaan parhaat ja ne ruiskutetaan suoraan kohtuun, joten matka munasolun luo toki lyhenee vähän.

Mitä taas IVF/ICSI-hoitoon tulee, mullakin on ollut vähän piikkikammoa ja muistan hyvin, miten pistaminen alkuun hirvitti ja huippasi. Mutta kummasti siihen sitten vain tottui, ja nykyisin jo pistelen itseäni kuin kokenutkin nisti. :D Punktiot on myös olleet mulla lähes kivuttomia kaikki, ja niitä on takana jo viisi. Mulla on myös se käsitys, että ainakin yksityisellä voidaan punktio tehdä tarvittaessa nukutuksessa.

Sinuna menisin jonkun lapsettomuushoitoihin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle kysymään, mitä mieltä hän on tilanteesta ja minkälaisia vaihtoehtoja olisi tarjolla. Yksityiselläkin voi hyvin käydä konsultaatiokäynnillä, vaikka sitten myöhemmin päätyisi hoitoon julkiselle puolelle. Kovasti tsemppiä teille!
 
Saatiin tarkemmat tulokset. Hyvin liikkuvia siittiöitä on vain 15%. Se ei sitten jäänyt ainoaksi ongelmaksi. 98% siittiöistä on epänormaaleja rakenteeltaan. 2% oli normaaleja, pitäisi olla vähintään 4%. Eli ainoa vaihtoehto on icsi.

Meillä on ensi käynti 2viikon päästä yksityisellä lapsettomuus klinikalla...
Yksityisellä hoidot aloitetaan jos niihin lähdetään...
 
Hei, minun edellisellä miehelläni tilanne oli juuri tuollainen. Siittiöitä oli, mutta eteenpäin pyrkiviä ei yhtään ja vain 2% prosentti normaaleja. Kuitenkin hänen edellinen naisystävä oli raskaaksi tullut. Minä en sitten kuitenkaan. Meillä minun ongelma oli ovuloimattomuus ja miehen juurikin nuo siittiöt. Kuitenkin lapsettomuus diagnoosi oli selittämätön. Ivf:llä saimme yhteisen lapsen. Kevyemmätkin koitettiin, tuloksetta. Meillä tosin mies oli koko ikänsä tupakoinut, liekö sillä osuutta asiaan.

Tsemppiä teille taipaleelle.
 
Niin siinä sitten kävi että meidän luomu ihme päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv 9+5. Vielä rv 6+6 näkyi ultrassa sydämen syke... Tyhjennys oli pari viikkoa sitten.. henkisesti olen aivan rikki enkä tiedä kuinka tästä voi ikipäivänä toipua... ollaan taas lähtöruudussa... :cry:
 

Yhteistyössä