Ongelmallinen oikomishoito & puuttuvat pysyvät hampaat

  • Viestiketjun aloittaja harvahammas
  • Ensimmäinen viesti
harvahammas
Puuttuuko teidän kenenkään lapsilta pysyviä hampaita ts. maitohampaiden tilalle ei ole koskaan edes tulossa ns. rautahampaita ? Ja miten oikomishoito on hoidettu ?

Meillä on lyhykäisesti seuraava tilanne tyttären kanssa;

Tytöltä puuttuu ylhäältä 4 pysyvää hammasta (tyttö nyt 12 v.) ts. hammasaiheita ei ole olemassakaan. Tämä on vähän sukuvika koska itseltäni puuttuu myös pysyviä hampaita ja samoin omalta äidiltäni jolla on edelleenkin esim. yksi maitohammas suussa koska pysyvää hammasta ei ole koskaan tullut. Jo pari vuotta sitten tytöltäni alettiin poistaa yläleuasta edestä maitohampaita jotta ne vähät omat pysyvät hampaat sitten puhkeaisivat suurinpiirtein oikeille paikoille. (Näin hampaiden poistoja meille silloin perusteltiin). Muistaakseni ylhäältä on poistettu jo 6 hammasta. Tästä johtuen etuhampaiden ja seuraavien ja sitä seuraavien hampaiden välissä on isot raot jotka haittaavat jo tyttöä kovasti. Alunperin oli tarkoitus että kun omat pysyvät (siis ne vähät hampaat) puhkeavat niin laitetaan raudat joilla rakoja kurotaan umpeen.

Eilen sitten kävin tytön kanssa oikojalla joka sanoi että tällä hetkellä ei voikaan tehdä mitään koska tytön leukaluun kasvu on kesken ! Olin ihan ihmeissäni sillä siksihän niitä hampaita poistettiin että päästäisiin aloittamaan varsinainen oikomishoito mahd. pian. Oikoja sanoi että jos raot laitetaan umpeen oikomishoidolla nyt niin ne hampaat liikkuvat pikkuhiljaa takaisin ja vuoden päästä ollaan taas lähtötilanteessa. Ongelmana on että raot ovat niin suuret että tulevaisuudessa yläleukaan on laitettava molemmille puolille yhdet kruunut jotka korvaavat yhdet hampaat molemmin puolin. Ja kruunuja ei voi laittaa lapsille koska leukojen kasvu on kesken. Oikoja ehdotti seuraavaa; odotetaan kunnes kasvu on pysähtynyt, n. 20-vuotiaaksi sitten oikomishoito ja sen jälkeen kruunut molemmille puolille. Eli tämä tarkoittaisi sitä että kunnallinen oikomis"hoito" olisi ollut vaan hampaiden poistoa ja kaikki tulevat oikomishoidon kustannukset tulisivat meidän itsemme maksettaviksi, 20-vuotias on aikuinen eikä kuulu kunnalliseen oikomishoidon piiriin.

Harmittaa koska mielestäni oikojahammaslääkäri on tehnyt virheen; miksi poistettu niin paljon hampaita ja nyt tilanne se ettei mitään voida tehdä tällä hetkellä. Miksi niitä maitohampaita ei voinut jättää korvaamaan rautahampaita. Jos olisivatkin olleet vinksinvonksin, niin raudoilla olisi varmaan saanut korjattua siistiin riviin. Nyt ei ole hampaita mitä oikoa koska ovat poistaneet niin paljon hampaita, turhaan ??? Lisäksi olin (kirjallisesti) kieltänyt poistamasta yhtään hammasta tytöltä ilman minun lupaani - silti joka käynnin yhteydessä hampaita poistettiin ! Tyttö jo sanoikin ettei edes enää uskalla mennä hammaslääkäriin kun aina poistetaan hampaita :(

Meillä on n. kuukauden kuluttua tapaaminen jonkun erikoisoikojan kanssa. Tännekin sain ajan vain koska lähes vaadin että joku joka ymmärtää asiasta jotain, katsoisi tytön tilanteen. Siinä yhteydessä päätetään mitä tehdään ja koska. Haluaisin kyllä ainakin kunnan sitoumuksen tulevaan aikuisiällä (?) tapahtuvaan oikomishoitoon koska mielestäni tässä on tapahtunut hoitovirhe. Puhumattakaan kosmeettisesta haitasta, ei ole kauhean kiva olla harvahammas aikuisikään asti - kyllä ottaa pattiin tytön puolesta.





 
vieras
Mun käsiittääkseni ei maitohampaita voi oikoa. Eli ei ois auttanut ,että ne olis jätetty ja sitten yritetty saada niitä riviin. Sitä en tiedä miten vinksin vonksin ne olivat ja että oisko auttanut tilannetta, että ne olis jätetty. Onneks pääsette vielä oikomishammaslääkärille näytille.
 
Toi on aina hankala tilanne, kun pysyviä puuttuu. Mulla itselläni puuttuu vain yksi synnynnäisesti, mutta sen takia yläleuan toisen puolen kaikkia hampaita on vedetty oikomishoidolla eri paikkaan, ja mm. ylä- ja alaleuan keskiviivat eivät kohtaa. Seurauksena tosi pahat leukanivelkivut, mutta eipä sille enää mitään aleta tekemään.

Äidilläni taas tehtiin oionnat vasta aikuisena, hänellä puuttuu 2-4 hammasta, en muista nyt tarkkaan montako. Joka tapauksessa hän ja siskoni (jolta myös puuttuu pysyviä ) ovat saaneet hammasimplantit, äiti myös yhden kruunun. Todella pitkäaikainen ja vaativa hoito, mutta hänellä oli pitkään noiden puuttuvien hampaiden paikalla sillat, jotka vain vaivasivat ja irtoilivat koko ajan.
 
telaketju
Mä olen 32-v ja mulla on parhaillaan menossa kunnallinen oikominen kiinteillä kojeilla. Oikomiseen johti muut kuin pelkästään esteettiset syyt. Eli voi aikuinenkin saada kunnalista oikomishoitoa.
Aika kurjaa vaan, jos muka joudutaan odottamaan vielä 8-vuotta? Oikomishoito käsittääkseni sitä hankalampaa mitä vanhempi rautahampainen ihminen kyseessä.
 
vieras
Maitohampaat tuppaavat lähtemään itsekseen ennemmin tai myöhemmin, joten niiden paikoilleen jättämisestä tuskin olisi ollut suurta apua. Itse lapsena oikomishoidot, ei tosin puuttuvien pysyvien takia, läpikäynneenä voin ainakin omalta osaltani sanoa, että kyllä se lääkäri yleensä hommansa osaa. Ikävä tietenkin jos tilanne ei teitä mielytä, mutta joillekin asioille (kuten leukaluun kasvun odottaminen) ei välttämättä voi mitään.
 
:-:
Tytöllä 11v puuttuu pysyvistä hampaista muistaakseni kolme, maitohampaita ei poistettu tieltä, vaan ne lähtivät itse. Pysyviä poistettiin kaksi, kun muuten ei mahdu hampaat suuhun. Oikomista on takana jo useampi vuosi. Ensin levitettiin kaarella leukaa ja nyt on kiinteät oikomassa.
 
klo
Oikoja oli aivan oikeassa. Rakoja ei voida sen kummemmin korjata ennenkuin tytön leukojen kasvu on pysähtynyt. 20-vuotiaana aloitetaan oikomiset ja lisätään implantit tai kruunut tai mikä nyt parhaaksi nähdään. Ja luulisin, että ette joudu itse maksamaan oikomisia, vaan se hoituu pelkillä poliklinikkamaksuilla, joita kyllä jokunen kertyy. Tämä edellyttää sitä, että teidät laitetaan hammassairauksien piiriin, joka tarkoittaa sairaalahoitoa. Eli siis tytön hampaita ei pystytä tavallisella vastaanotolla hoitamaan.
 
kokemusta
Omakohtaista kokemusta. Eli raot korjattiin vetämällä hampaat yhteen. Tosin ei puuttunu noin paljon, riippuu mistä ne puuttuu. Jos puuttuu kamalasti vaikeista paikoista, niin implantteja avuks. Mulla on esim. vieläki maitohampaita, vaikka ikää reilusti päälle 20 ;) Ja yks on sellanen, et jos alkaa tuleen niin leikataan suoraan irti =ei ok.

Sitten kans vaaditte, ettei lasta jätetä hirveen näköseks pitäksi aikaa. Ite sain aikanani kärsiä siitä. Mulla on niin hidaskasvuinen muutenki hampaisto, et voi kestää vuosia tulla yks hammas jos siitä päältä revitään teennäisesti hammas. Eli vaaditte, ettei lapsen tartte tuosta kärsiä.

Mulla on ainaki hienot hampaat nykyää. Ei yhtään reikää, on tosin optimaalinen vissii sylki. Jos lähtee noita pysyvän virkaa toimittavia maitohampaita, niin tilale laitetaan sit implantti. Hyvin ovat pysyneet.

Mulla oikomishoito aloitettiin ala-asteella ja se päätty joskus lukiossa.
 
Ei se oikomishoito ole sitten kivaa, vaikea uskoa että kukaan joka sen on itse kokenut, pitäisi sitä miellyttävänä.

Jos on suuri riski, että hampaat menee vinksalleen heti oikomisen loputtua, niin eiköhän sitä ole parempi odottaa hetken. Ei ole mukava pitää niskavetoa 12-14h päivässä, tonkia ruuanjätteitä rautojen välistä, yms...
 
Vierailija
Pojalta puuttuu sekä ylhäältä että alhaalta kaksi pysyvää hammasta. Maitohampaita nyhdettiin vuoden aikana ennenaikaisesti puolisenkymmentä. Tällä viikolla sai näkyvät pysyvät raudat yläpuolelle. Toivotaan hyvää lopputulosta. Poika kymmenen.
 
ap.
Itsekin oikomishoidon aikoinaan kokeneena, tiedän mitä se voi olla. Mulla oli varmaan kaikki mahdolliset vempeleet suussa (niskavedot, lankat, telaketjut jne.) ja hoito silloin aikoinaan kesti 5 vuotta ! Mutta kyllä kannatti.

Tiedän tapauksia joissa maitohampaita on jätetty korvaamaan pysyviä puuttuvia hampaita, joten ihmettelen miksi niin ei voitu tytön tapauksessa tehdä. Kyllä ne maitohampaat voi pysyä ihan hyvin, omalla äidillänikin (62 v.) on edelleen maitohammas suussa.

Olisiko jollain kokemusta sillasta jolla voitaisiin peittää väli / välit kunnes lopullinen oikomishoito voitaisiin tehdä ? Luin jostain että tätä käytetään paljon juuri lapsilla/nuorilla joille ei voida vielä kruunua laittaa ... Oman oikojamme mukaan silta on tavallaan kuin "tekohampaat" eli siinä on myös kitalakiosa mukana ?? Itse kuvittelen että silta tavallaan kiinnitetään vierekkäisiin omiin hampaisiin jolloin mitään kitalakiosaa ei ole ollenkaan ??

No, toivottavasti se "erikoisoikoja" osaa tehdä oikeat päätökset. Tämä kuntamme oma oikojahammaslääkäri sanoi että hyvinhän tässä on asiat kun tytöllä on muuten täysin terve suu ja purentakin ok - höh, olisikin asia noin yksinkertainen. Kyllä se kosmeettinen puolikin pitää ottaa huomioon ... sekä tulevan oikomishoidon hinta, täytyy varmaan alkaa jo nyt säästämään rahaa tulevaan oikomishoitoon/implattien laittoon :(
 
kokemusta
No mulla kesti siis oikomishoidot..6 vuotta. Nykyään oon kiitollinen, muta eka kolme neljä vuotta oli kyllä aika perseestä =D VArsinki ekat pari, ku hampaita vaan kiskottiin veke (eivät ite lähe) ja uutta ei tullu tilalle. Lopuks tehtiin paljastusleikkauksia, eivät ois tulleet muuten.

Kaikki telaketjut ja muut on täälä kan läpikäyty, alko ihan naurattaa =) Sentääs ylähampais mulla oli näkyvillä kohdilla semmoset läpinäkyvät braketit.

Yrittivät vielä loppuvaiheessa, että ois laitett utakas raudat ja paljastettu tulematon hammas! Josta ei ollu varma, että on yhtään ns. elinkelpoinen. Justjust. Onneks mun oma hammaslääkäri kans vähä sano, että ei nyt ehkä. Ite sanion kans, et leikataan sit kerralla veke se, jos joskus pitää. Olis ollu ihan kamalaa uudetsaan koko sotku enkä ois yhtään suostunu. Ja se hammas on siis esmmonen ,ettei siitä hammasrivistöön kelpaavaa tule.

Huh. Oli sen koko paikan se, jolta aina kaikki lääkärit kysyy..eli miks lie sanotaan..
 

Yhteistyössä