Ongelmana siivous :( Vinkkejä otetaan vastaan...

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Me eletään kaameessa kaaoksessa, tää huusholli muistuttaa niitä siivousohjelmia. Mä en osaa siivota, mä en tykkää siivoomisesta, Mua ei kiinnosta siivota.

Mistä ihmeestä mä alotan? hypin paikasta toiseen ja oon koko ajan tekevinäni jotain, mutta tosiasiassa siirrän vaan tavaroita paikasta a paikkaan b.

Huoh! Ei oo kivaa, kun lasten kaveritkaan ei voi koskaan tulla leikkimään, kun meillon aina näin kaameeta. Haluisin oppia pitään tän siistinä, mutta en vaan osaa.

Auttaisko joku? Olisko kellään mitään hyviä vinkkejä? :/
 
Ensimmäinen askel. Ota jätesäkkejä ja kesytä kaaos. Käy läpi kaikki tasot, laatikot ja kaapit. Siis kaikki. Laita roskiin menevät tavarat yhteen säkkiin, kierrätykseen menevät toiseen ja varastoitavat kolmanteen. Kotiin saavat jäädä vain ne tavarat, joita oikeasti tarvitaan ja joille on oma paikka olemassa. Se on oleellista, että joka ikiselle tavaralle on se paikka, etteivät jää ajelehtimaan ties minne. Jos ei ole, hanki säilytyslaatikoita, purkkeja ja purnukoita ym. tarpeellinen määrä.
 
  • Tykkää
Reactions: emppu75
"sari"
Mun vinkki on myös tuo, että heität kaiken turhan pois. Siis raa'asti vaan; kaikki mitä et ole vaikkapa puoleen vuoteen tarvinnut. Ja sitten kaikelle jäljelle olevalle järjestät omat paikat, jonne ne palautetaan aina käytön jälkeen. Että mikään ei loju missään, kun sille ei vain ole omaa paikkaa. Helpottaa paljon sitten sitä varsinaista siivousta, kun ensin ei tarvitse järjestellä kamalasti.
 
:(
Ensimmäinen askel. Ota jätesäkkejä ja kesytä kaaos. Käy läpi kaikki tasot, laatikot ja kaapit. Siis kaikki. Laita roskiin menevät tavarat yhteen säkkiin, kierrätykseen menevät toiseen ja varastoitavat kolmanteen. Kotiin saavat jäädä vain ne tavarat, joita oikeasti tarvitaan ja joille on oma paikka olemassa. Se on oleellista, että joka ikiselle tavaralle on se paikka, etteivät jää ajelehtimaan ties minne. Jos ei ole, hanki säilytyslaatikoita, purkkeja ja purnukoita ym. tarpeellinen määrä.
Ensin pitäis alottaa kaappien raivauksella sit, et sais ne paikat tavaroille. mutta tuntuu ettei ole mitään intoa alottaa siivoamaan kaappeja, että haluis alottaa jotain näkyvämpää. Ehkä alotan roskien keräämisellä.
 
"sari"
[QUOTE="sari";24891396]Mun vinkki on myös tuo, että heität kaiken turhan pois. Siis raa'asti vaan; kaikki mitä et ole vaikkapa puoleen vuoteen tarvinnut. Ja sitten kaikelle jäljelle olevalle järjestät omat paikat, jonne ne palautetaan aina käytön jälkeen. Että mikään ei loju missään, kun sille ei vain ole omaa paikkaa. Helpottaa paljon sitten sitä varsinaista siivousta, kun ensin ei tarvitse järjestellä kamalasti.[/QUOTE]

Ah! Rieputarallaa ehti ensin :D
 
Hyviä vinkkejä saitkin jo tuohon siivouspuoleen, mutta täällä on kohtalotoveri tuohon, etten tykkää siivoamisesta, eikä muakaan kiinnosta siivota. Mutta - asiassa on ristiriita: mä tykkään siisteydestä. Joten olen yrittänyt yhdistää nämä kaksi seikkaa, ja olen tullut siihen tulokseen, että päivittäisellä pienellä siivouksella pääsen siisteyspäämäärääni mahdollsimman helposti. Joten kun nyt saat paikat järjestykseen, niin pidä siisteys yllä päivittäisellä ylläpitosiivouksella, jossa pääset hyvin vähällä epämukavuuden sietämisellä :) Tsemppiä!
 
"vieras"
Nouset ylös ja aloitat! Ei siinä muu auta, jos haluaa siivota. Laita hyvää musaa vaikka soimaan niin menee ihan huomaamatta. Ja tosiaan mä aloitan aina roskien viemisellä, sitten tavarat omille paikoilleen ja sitten vasta imurointi+lattioiden pyyhkiminen. Ja tietty pölyjen pyyhkiminen.
 
Tee myös itsellesi pieniä välitavoitteita. Jos kämppä on tosiaan ihan kaaoksessa, ei kaikkea voi millään saada valmiiksi yhtenä päivänä.

Sovi vaikka itsesi kanssa, että kun olet kerännyt kaikki roskat ja vaikka imuroinut isoimmat pölypallot pois, keität kahvit ja sen kanssa otat vaikka palan suklaata palkkioksi.

Aloita vaikka huomenna kaappien raivaaminen. Yhtenä päivänä keittö, toisena lastenhuone jne. Ja aina joku kiva pikku porkkana, jota "tavoitella" välillä.

Jaa vastuuta. Mies mukaan siivoukseen, samoin lapset. Meillä poika on mukavasti oppinut kierrättämisen idean, ihan mieluusti luopuu "pieneksi" jääneistä leluista (myydään kirpalla), kun tietää, että sitten saa tienaamillaan rahoilla ostaa jonkun uuden, mieluisan jutun.

Lastenhuoneessa kannattaa harrastaa myös kodin sisäistä kierrätystä. Kaikkien lelujen ei tarvitse olla hyllyssä näkösällä samaan aikaan. Osan voi viedä varastoon tai säilöä vaikka kaappiin, sälillä sitten voi vaihtaa.

Lapsiin kannattaa muutenkin panostaa. Opeta pienet siivoamaan jälkensä: pyykit pyykkikoriin, lelut leikin loputtua paikoilleen, astiat tiskikoneeseen jne.
 
Been there done that
No mä antaisin sellasen vinkin että aloita yhdestä huoneesta, yhdestä paikkaa, ja vartti kerrallaan. Vaikka kännykkä tai munakello hälyttämään kun vartti on kulunut. Sitten pidä tauko, vaikka vartti, ja mene jatkamaan samaa nurkkaa tai paikkaa. Kun olet sen saanut siivottua jatka siitä vierestä. Ja vartti kerrallaan, kohta kerrallaan. Se sotku ei ole tullut päivässä, eikä sitä tarvi saada siivottua päivässä. Tsemppiä!
 
ms money
Jaa urakka pieniin osiin. Tänään yksi kaappi tai yksi huone. Huomisen listalle seuraava kaappi tai huone. Älä anna periksi vaan hoida aina päivälle varattu tehtävä ennen kuin anna itsellesi luvan löhötä.

Ala raivata ja varaa iso säkki myös kirpparille kelpaavia kamppeita varten: siivouksen lopuksi sulla on kaupattavaa ainakin yhden säkin verran ja saat siitä hyvän tuntipalkan siivouksellesi.

Tai lupaa itsellesi sopiva palkinto siivouksesta: käynti kahvilassa, omaa aikaa esim. lenkin tms merkeissä tai mitä nyt ikinä haluatkin tehdä.

Ja tärkein vinkki: aloita kasaamalla siihen sohvalle esim. keittiön tuolit (siis jalat ylöspäin sojottaen) niin ettet pääse enää painamaan persettä mihinkään penkkiin ennen kuin urakka on ohi.
 
min
Silloin kun tuntuu että pitäis tehdä tuhat asiaa, kirjoitan ne kaikki paperille listaksi
- laita tiskit
- pyyhi pöytä
- ripusta pyykit
- vie roskat
ja niin edelleen. Kun laitan listaan kaikista pienimmätkin tehtävät ja vedän sitten viivan yli kun olen tehnyt, tulee suorastaan aikaansaava olo kun lista alkaa lyhetä ja katsoo yliviivattuja juttuja :)
 
"kupla"
Jos on hirmu sotkuista, niin itse aloittaisin juuri näkyvistä sotkuista. Roskat pois, imurointi, pölyjen pyyhintä ym. viimiseks vasta siivoisin kaapit. Siksi, että motivaatio pysyy yllä, kun tulee näkyvästi siistiä.
 
....
Ensin pitäis alottaa kaappien raivauksella sit, et sais ne paikat tavaroille. mutta tuntuu ettei ole mitään intoa alottaa siivoamaan kaappeja, että haluis alottaa jotain näkyvämpää. Ehkä alotan roskien keräämisellä.
Tee ensin sellanen pikasiivous, alotat vaikka makkarista. Likaset vaatteet pyykkiin, puhtaat kaappiin. Petaa sängyt. Kerää paikattomat rojut johonkin kaappiin tai laatikkoon. Roskat roskiin. Keittiössä tiskit pois, siivoa pöytä ja tasot jne. Roskat ulos.

Kun kaikki näyttää suht siistiltä voit imuroida ja pyyhkiä pölyt ja pestä lattiat. Pese pyykkiä samalla kun siivoat.

Seuraavana päivänä tyhjäät yhden kaapin kerrallaan ja käyt tavarat läpi. Ne joille et heti keksi paikkaa jätät laatikkoihin. Kun kaapit on siivottu, niin käyt laatikoissa olevat tavarat läpi ja etsit niille paikat. Kaikki ylimääräinen kirpparille tai roskiin.

Joka tarvaralla pitää olla paikka, ja muksujen pitää kans kuskata tavarat paikalleen.

Joka päivä kerran ainakin kerran päivässä keräät lattioilta tavarat, pyykit yms. peseet koneellisen pyykkiä. Tyhjää tiskikone aina kun se on pessy ja laittakaa tiskit samantien koneeseen.
 
:(
No mä antaisin sellasen vinkin että aloita yhdestä huoneesta, yhdestä paikkaa, ja vartti kerrallaan. Vaikka kännykkä tai munakello hälyttämään kun vartti on kulunut. Sitten pidä tauko, vaikka vartti, ja mene jatkamaan samaa nurkkaa tai paikkaa. Kun olet sen saanut siivottua jatka siitä vierestä. Ja vartti kerrallaan, kohta kerrallaan. Se sotku ei ole tullut päivässä, eikä sitä tarvi saada siivottua päivässä. Tsemppiä!
Kiitos. Teenkin vartin nyt heti. Tää oli hyvä vinkki ja totta, ettei tämä kaaos oo tosiaankaan tullut päivässä.
 
:(
Silloin kun tuntuu että pitäis tehdä tuhat asiaa, kirjoitan ne kaikki paperille listaksi
- laita tiskit
- pyyhi pöytä
- ripusta pyykit
- vie roskat
ja niin edelleen. Kun laitan listaan kaikista pienimmätkin tehtävät ja vedän sitten viivan yli kun olen tehnyt, tulee suorastaan aikaansaava olo kun lista alkaa lyhetä ja katsoo yliviivattuja juttuja :)
-laita tiskit (joojoo kunhan sais vanhat koneesta pois) -pyyhi pöytä (joojoo kunhan sais ees pinta-alaa näkyviin ja lehdet ja roskat pois) -vie roskat (joojoo kunhan sais ensin kerättyä ne roskat) ;)

Mutta mun vartti alkaa nyt :D
 
:(
Painaa tuolta ylhäältä punaista rastia ihan aluksi:kieh:
Ei se auta. valitettavasti.

MÄ TEIN SEN!!! siivosin vartin! alotin! nyt huilaan hetken ja jatkan, vartin :D

alotin keittiöstä. tyhjensin astianpesukoneen ja täytin sen, nyt se on päällä ja sen jälkeen raivasin keittiön pöydältä kaiken irtosälän ja roskat. Mut en kerinny pyyhkiin pöytää, kun vartti loppu. Seuraavaks teen siis sen. Ja lakasen irtoroskat lattialta ja vien maton tuulettuun. sit siirryn hellan ja sen vieressä olevan krääsäosaston pariin. kun oon vaan levänny ensin.

Mut mä ALOTIN!!! =)
 

Yhteistyössä