ongelmana uudet ruoat

  • Viestiketjun aloittaja kokki75
  • Ensimmäinen viesti
kokki75
HEI!

Huolenaiheenani on 4-vuotiaan esikoiseni syömättömyys. Hän o0n ollut pienestä pitäen ronkeli uusien ruokalajien suhteen. Mitään vierasta ei pistetä suuhun, eli toisaalta ei vauvana tarttenut pelätä, että suuhun eksyisi jotain sinne kuulumatonta. Nyt asia alkaa olla ongelma, kun päivähoidossa ja muuallakin sääntönä on, että kaikkea pitää maistaa. Sääntö on ihan hyvä ja minustakin olisi kohtuullista jo alkaa hiljalleen pääsemään ennakkoluuloista. Mutta mitä tehdä??? Neiti kieltäytyy kokonaan uusien ruokalajien maistelusta. Kuvitelkaa, että meillä mene edes marjat, kiisselit, hillot ja hedelmät, vaikka tarjottu on pienestä pitäen. Tuntuu,että väkisinkään ei voi suuhun mitään tunkea ja leikin varjolla on yritetty jo pitkään. Jätänkö asian vielä hautumaan vai mitä pitäis tehdä? Onko kokemuksia?
 
Ja nyt pistän tietenki kauheen haloon pystyyn, kun olen eri mieltä? :ashamed:
Mutta, minä olen aina ollut vastaan tuota päiväkotien ja kotienkin sääntöä et kaikkea täytyis maistaa. Miksi ihmeessä?? Just jos tällainen lapsi kuten teillä tietää et kaikkea täytyy maistaa, niin johan se ruoka on kauhee hirviö jo kun sen näkee, ja varmasti on pahaa vaikka maistaisikin "kun on pakko maistaa".

Meill ä on itsellä myös tällaine tapaus joka ei koskaan ole syönyt mitään uusia ruokia tosta vaan, ja kaikki uusi ruoka on tietenkin pahaa..
Meillä ei ole ikinä pakotettu syömään, ei edes tuttuja ruokia. Uusien ruokien kans ekaks kysytään et haluaako, ja yleensä vastaus on viikkotolkulla EI. Ja tätä kunnioitamme, mutta jatkamme saman uuden ruoan laittamista esille usein. Joka kerta kysymme että haluaako, yleensä ei. Me muut jatkamme syömistä eikä asiasta tehdä numeroa. Lapsi saattaa nähdä samaisen ruuan pöydässä monen monta viikkoa ennenkuin itse tahtoo maistaa. Nimittäin lapsella on luontainen mielenkiinto uutta kohtaan jos siitä ei tehdä heti hirviötä tai kamalaa. Lapsella vielä mielenkiinto menee nimittäin kaiken muun yli. Kun tarpeeksi kauan sitä tomaattia siinä pöydässä katselee on se päivä päiväötä tutumpi ja kohta hän ottaa sen maistaakseen omasta tahdostaan. Silloinkin olemme välttäneet mitenkään ihmeellisempää innostusta kokeilusta, vaan olemme iloinneet maistamisesta ja kysytty että oliko hyvää.

Tällä tyylillä meidän neidistä on tullut todella reipas ruokailija!!! Ja menee salaatit, kasvikset yms myös ihan kiitettävästi.

Minusta päiväkotiin voisi laittaaa palautetta että ei pakota maistamaan, että sitten ei ainakaan maista ja on pahaa heti. Moniko aikuinen inhoaa jotain ruokalajia koska on joutunut pienenä maistamaan tahtomatta? Ruuasta tulee hirviö lopun elämäksi ja se onkin sit jo vakavampi asia anorexioinee yms..
 
Tuleva
No haloohan siitä syntyy... Miksi ihmeessä pitää edes kysyä, maistatko? kai lapsi kieltäytyy, kun kerran sen voi valita. meillä laitetaan lautaselle kyselemättä tai maanittelematta. Joskus maistaa, joskus ei. Aivan samalla tavoin epäluuloja vahvistaa kysely ja vakuuttelu, että tää on ihan hyvää, maista edes vähän. Enkä mä oikein jaksa uskoa, että päiväkodissa ruokaa kenellekään pakolla suuhun tungetaan, vaikka periaate olisikin "kaikkea maistetaan".
 
archie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2004 klo 21:04 archie kirjoitti:
ÖÖ.. jäi vähän lause kesken, piti siis sanomani et olen edellisen kanssa samoilla linjoilla mitä tulee tuohon kyselyyn maistatko. Itse olen ihan lapsilta kyselemättä laittanut lautaselle ruokaa sitä mitä on ollut tarjolla ja jos ei maistu niin siitä ei ole tehty sen suurempaa numeroa. Esim. meillä ei alkuun pinaattivelli maistunut mutta kun sitä tarpeeksi usein tarjosi niin johan rupesi maistumaan.
 
Janni79
meillä pitää maistaa, mutta ruoan saa sylkeä pois jos ei tykkää. mutta useammin on käynyt niin että tyttö on tykännyt kuin sylkenyt. ja lautaselle olen aina laittanut ja siitä sitten maistetaan, ja jos ei tykkää niin saa poistaa "tuotteen" lautaselta ja suusta. tarhassa olivat vissiin moittineet kun oli pöydälle sylkenyt... täytyy varmaan alkaa opettaa hiukan tapoja, no ei ainkaan lattialle sylkenyt...
 

Yhteistyössä