Onko 62 cm haalari liian iso vastasyntyneelle?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"annika"
juu luulen että oikein hyvä, nii saattaapi mennä suurimman osan talvea sitten. riippuu tietysti koska syntyy.. ihan ekalla ja tokalla viikolla voipii olla vaikea saada turvakaukaloon tukevasti jos haalari on kovin iso. talvea vasten syntyvälle vauvalle paras ratkaisu on turvakaukaloon lämpöpussi, jolloin siihen ei sitä toppahaalaria tarvi tunkea ja pussia helppo avata ettei autossa/kaupassa tule kuuma.
 
ON. :D

Mun molemmilla on ollu 56 ja ne on ollu jättimäisiä. :D Molemmat helmikuisia ja kumpikaan ei ehtiny käyttää pukuaan "loppuunasti" eli käyttöaika loppui ennen kuin puvusta tuli sopiva/liian pieni. Toinen 49 cm, toinen 51 cm syntyessään ja molemmat lähteneet hurjaan kasvuun heti syntymän jälkeen.

Ulkovaatteet kun usein tehdään tosi reiluiksi.
 
"aloittaja"
Marraskuussa la. Kaukalopussia en osta, koska en usko sille olevan käyttöä juuri ollenkaan. Eli tuolla 62 senttisellä mennään :) Ja on käännettävät lahkeet ja hihansuut
 
Pussimallinen
Osta sellainen joka on kokonaan tai aluksi alaosastaan pussimallinen - meillä oli lindexin versio moisesta - oli tosi hyvä - haarovälin paikkeilla on reikä turvakaukalon vyölle - yläosassa huppu ja hihat ...
Tuossa ei haittaa hieman reilumpi koko.
On niitäkin joista saa sit vetskareilla myöhemmin housuosan pussijutusta ...
 
"Vieras"
Meillä oli 56 kokonen ja sekin oli ärsyttävän iso. Kaukaloon laitto hankalaa, kaulus nousi naamalle jne. Ulkovaatteissa tosiaan muutenkin reilu mitoitus. Meillä poika 6kk nyt ja vk haalari koko 68 on iso. Eli 62 olis varmaan hyvä nyt.
Mutta jos oot päättänyt silä pärjätä niin sitten se on niin. Eipä nuo " merkittömät" haalarit vauvalle kyllä ihan hirveästi maksaisikaan.
 
"vieras"
Osta sellainen pussihaalari, josta saa isommalle haalarin, mutta alkuun menee pussina. Ainakin Reimalta löytyy sellainen kuin Lume. Laita vaikka googleen. Tuollaista voi käyttää turvaistuimen kanssa tai ainakin meidän versiossa oli aikoinaan aukko turvaistuimen kiinnitykselle. Kaveri osti tuon reiman kukkamakuupussin. Siksi muista nimen :D Mutta enpä tullut tarkastaneeksi noita kiinnitysjuttuja...
 
..
Jos on joku Lindexin tms ruotsalaisen ketjun haalari, niin on aika ok, koska ne on niukempaa mitoitusta. Jos taas on joku kotimainen Lassie tai Reima, niin on kyllä liian suuri.

Meillä on nyt alettu käyttää Kappahlin koon 62 haalaria. On vielä turhan iso, mutta menettelee. Tyttö taitaa olla 57cm pitkä. Esikoinen taas alkoi käyttää Kappahlin 68 haalaria lahkeet ja hihat käännettynä ollessaan 64cm ja lahkeet suorina se meni vielä noin 70cm pitkälle hyvin (eli noin 8-10kk ikäiselle vauvalle). Lindexin 56 haalaria meillä on käytetty molemmilla noin 2kk ikään saakka (ja 55cm pituuteen), syntyessään ovat olleet 48 ja 50cm pitkiä.
 
..
Jos on joku Lindexin tms ruotsalaisen ketjun haalari, niin on aika ok, koska ne on niukempaa mitoitusta. Jos taas on joku kotimainen Lassie tai Reima, niin on kyllä liian suuri.

Meillä on nyt alettu käyttää Kappahlin koon 62 haalaria. On vielä turhan iso, mutta menettelee. Tyttö taitaa olla 57cm pitkä. Esikoinen taas alkoi käyttää Kappahlin 68 haalaria lahkeet ja hihat käännettynä ollessaan 64cm ja lahkeet suorina se meni vielä noin 70cm pitkälle hyvin (eli noin 8-10kk ikäiselle vauvalle). Lindexin 56 haalaria meillä on käytetty molemmilla noin 2kk ikään saakka (ja 55cm pituuteen), syntyessään ovat olleet 48 ja 50cm pitkiä.
Eli meiltä löytyi vanhastaan koot 56 ja 68, mutta koin mahdottomaksi siirtyä koosta 56 heti käyttämään koon 68 haalaria ja ostin kuopukselle kirppikseltä vielä koon 62. On oikeasti vaikea laittaa lapsi mukavasti kiinni kaukaloon, jos haalari on liian iso, kun se jää pahasti ryppyyn. Vastasyntynyt on niin lötkö muutenkin.
 
"vieras"
heh. Mä sain kaverilta Lindexin 56cm haalarin ja ainakin meidän kaveri oli jo syntyessään 54cm eikä mahtunut mukavasti mokomaan haalariin ikinä. Olisiko kaksi kertaa käyttänyt ja mua ärsytti, kun piti pukemalla pukea noin pienen päälle. Kuopukselle ostin itse hiukan isomman haalari/pussin ja olihan se hiukan reilu alkuun,mutta helppo ihan pienelle, joka lähinnä makasi vaunuissa tai istui turvaistuimessa. Muutaman kuukauden päästä oli jo sopivampi ja silloin ulkoiltiin paljon kantoliinalla, joten haalarimalli oli kiva.
 
Meidän esikoinen syntyi marraskuussa ja alusta saakka käytettiin hänellä äp:n toppapukua. En onnistunut koskaan hukkaamaan vauvaa haalariinsa.
Tosin me ei kyllä omisteta autoa, eli autoillaan aika harvoin, mutta kyllä mä sain vauvan tuossakin puvussa tarpeen vaatiessa kaukaloon kiinni ihan tukevasti.
 
"huh"
No on todellakin liian iso, ellei sitten vauvasi satu olemaan syntyessään tyyliin 5500 g ja 57 cm. Kaukalopussi on muutenkin järkevämpi ostos jos autolla liikkuu. Eihän kaukaloon saa vauvaa edes kiristettyä riittävän napakasti kun vöitten välissä on senttitolkulla toppapukua.
 
jiki
Mulla on ollu kahdelle hilmikuussa syntyneelle 62 vanupuku. ihan pienenä en käsiä laittanut hihoihin vaan jätin samaan tilaan vartalon kanssa, pysyi hyvin lämpöisenä ja pääsin itse helpommalla.
 
"hip"
Meillä tammikuussa syntynyt tyttö tuotiin kotiin reilulla 62 cm haalarilla ja hyvin meni. Olihan se alussa vähän iso, mut jäi tosi nopeasti pieneksikin. En kyl pienempää ostaisi. 56 cm menee ehkä kuukauden päälle. Meillä ainakin lapset kasvaneet sen verran nopsaan.
 
"vieras"
Mikäli et liiku autolla niin silloin luultavasti pärjäät sillä 62cm mutta mikäli lapsi tarvitsee kaukaloon laittaa haalarin kanssa niin on varsinkin ensimmäisinä viikkoina aivan liian iso. Meillä on kaikki kolme lasta olleet syntyessään alle 50cm ja tuo viimeisin on nyt 6kk ja tällä hetkellä 62cm haalari on sopiva eli ei se aina mene niin että haalari mahtuu vaan sen ekat 2kk. Ja kuten yllä jo mainittukin niin autoillessa se kaukalopussi on ihan huippuostos (jo turvallisuudenkin takia kun vyöt kiristetään sisävaatteiden päälle ja sitten vaan vetoketju kiinni niin saa vyöt tarpeeksi kireelle) mutta jos sille ei kerran ole käyttöä niin unohda tuo kommentti ja jätetään se sellaiselle joka miettii onko kaukalopussille oikeasti käyttöä.
 

Yhteistyössä