Onko alke 1 v vauvan pään hidastunut kasvu aina merkki vaikeasta kehitysvammasta?

  • Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti
"Apua"
Tänään aamusta oli ylimääräinen neuvola (vauva 7 kk) kun vauvan pään kasvu hidastuu. 5-6 kk välillä oli kasvanut vain 0,5 mm ja nyt 6-7 kk vain 2 mm. Näitä edeltävinä kuukausina on kasvanut 6-9 mm/kk ja silloin kolmena ensimmäisenä kuukautena tietysti enemmän. Aikaisempi kasvu on ollut terkkarin mukaan hyvää koska se on ollut johdonmukaista/ samalla käyrällä mutta nyt kasvu oli tippunut yhtä alemmalle käyrälle. päänympärys on nyt 43,2 cm.

Terkkari kirjoitti neuvolakorttiin isoinkirjaimin ja alkeviivaten päänkasvun seuranta. Seuraava aika on kk kuluttua jolloin on lääkäri neuvola. Kun koitin kysellä mistä päänkasvun hidastuminen voisi johtua totesi terkkari, että vaikea sanoa menette sitten kuukauden kuluttua lääkärille. Sanoi lisäksi, että aukile ainakin on hyvin auki ettei vikaa ainakaan ole siinä.

Minulle jäi ihan kamala olo käynnistä ja tietysti googletin asiaa ja sain vain selville, että viittaa pahaan kehitysvammaan tai perinnölliseen etenevään sairauteen tai vastaavaan. Tietysti olen nyt vielä enemmän paniikissa. Vaikka koitan muistuttaa itseäni että sama lapsi on kyseessä vaikka hän ei koskaan oppisi kävelemään tai puhumaan. Jotenkin vain tuntuu niin pahalta mutta kai tähän sopeutuu. Onkohan edessä nyt mitä kaikkia tutkimuksia tai osaisiko joku linkata jotain vertaistuki sivustoja? Olo ei ole sellainen, että haluaisin vielä asiaa puida ystävien tai äitini kanssa vaan haluan sulatella asiaa ensin rauhassa. Mieheni on sellainen ettei asioita murehdi etukäteen ja hänelle kun soitin piti hän huoltani turhana ja sanoi, että odotellaan rauhassa lääkäriaikaa.
 
pienipäinen
Miehesi on oikeassa. Odotelkaa rauhassa, älä tuhlaa ihanaa vauva-aikaa murehtimiseen. Se voi olla täysin turhaakin. Ja jos jotain ilmenee, sitä ehtii surra sitten.

Ehkä lapsenne vain on pienipäisempi kuin muut? Minulla on aikuisenakin päänympärys 54 cm, mikä terveydenhuollon tilastoissa vastannee jotain 11-vuotiasta. Tyttäreni päänympärys on 6-vuotiaana 49 cm, mikä menee kaikkien päänkasvukäyrien alla. Muuten ihan normikokoisia ollaan. Eikä olla sairaita, vammaisia tms., tyttökin oppi lukemaan 4-vuotiaana, on liikunnallinen ja taitava.

Neuvoloiden velvollisuus on aina seurata kaikkea mikä ei mahdu keskivertotilastoon, ei sen tarvitse sen kummempia tarkoittaa.
 
"Jenis"
Älä huoli! Meillä on kolmesta lapsesta 2 joutunut päänkokokontrolliin (itsekin googletin silloin, ja löysin samat kauheudet kuin sinäkin ilmeisesti...), toinen jopa 2 eri kertaa, ja kummassakaan lapsessa ei ollut mitään vikaa. Se mittanauhametodi ei välttis ole mikään maailman luotettavin mittaustapa, varsinkaan kun vauva heiluu ja pyörii mitatessa :) Molemmat "pienipäät" on nyt ihan normaaleja lapsia, toinen jo eskarissa, eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
"Apua"
Kiitos rauhoittavista viesteistä! Tuntuu, ettei oikein löytynyt muuta kun noita sairauksia ja muutenkin olen luonteeltani sellainen, että pelkään aina pahinta joka asiassa. Jotenkin jäi vain neuvolasta sellainen käsitys, että jotain on pahasti vinossa jos pää ei kasva käyrien mukaan. Tiedän ettei etukäteen murehtiminen muuta mitään mutta ei vain osaa olla murehtimatta. Minulla taitaa olla itselläkin aika pieni pää koska silmälaseja on vaikea löytää ja lastenhatut sopii päähän mutta en ole asiaa koskaan sen tarkemmin miettinyt.
 
"Moi"
Luultavasti on kyse vaan siitä, että pienipäisellä on pienipäisiä lapsiakin. Minäkin olen pienipää ja muistan miten aikanani hermoilin, kun ultralääkäri ihmetteli miten pieni pää tällä sikiöllä on. No joo, ihan normaali vauva sieltä tuli mutta samaa pikkupäitten sukua me ollaan :)
 
"Höh"
Älä stressaa liikoja :) minun äitinikin peloteltiin henkihieveriin, että minulla on vesipää ja ties mikä aivokasvain, kun pääni oli niin suuri. Jouduin tutkimuksiin, jossa todettiin ettei ole hätää :) nykyisin aivan normaali pää
 
Mittatikku vinossa
Musta noi mittaustekniikat on kanssa aika epäeksakteja. Meillä tarkkailtiin lasta liian SUUREN päänkasvun vuoksi (ja mäkin luulin netin perusteella ties mitä hirveyksiä) mutta kun nyt katon viis ja kuuskuukautisneuvolan tuloksia niin sillä välillä tullut juuri 0,5 cm lisää ja esim 8- ja 10-kuukautiskäyntien välillä vain 0,2 cm.

Ja hehe, 6-8 kk välillä on mittausten perusteella kasvanut 1,4 cm.

Että vähän niin ja näin noiden mittausten kanssa. Ja ihan terveeks kaksvuotiaaks nyttemmin todettu.
 
"vierailija"
Todennäköisesti kyse on vain perimän aiheuttamasta kasvutavasta, eli ei syytä huoleen. Mutta kuten itsekin sait netistä selville, kyse voi (vaikkakin pienessä osassa tapauksista) olla myös vakavammasta asiasta, ja sen vuoksi asia otetaan vakavasti. Ihan sama sydämen sivuäänten kohdalla: hyvin monelta se kuuluu, ja niiden vuoksi mitataan neliraajapaineita, otetaan ekg:tä ja ultrataan sydämiä. Suurin osa saa harmittoman sivuäänen diagnoosin, mutta tarkkuuden ja perusteellisen tutkimuksen ansiosta välillä löytyy myös vakavia sydänvikoja, ja muutama lapsi pelastuu. Onneksi on hyvä neuvolajärjestelmä, vaikka se joskus huolestuttaisikin vanhempia turhaan.
 
Parhaiten saatte mielenrauhan kun tilaat ajan yksityselle lastenlääkärille esim. Mehiläiseen. Se yksi käynti ei teitä perikatoon vie. Kuukaus on lian pitkä aika odotella. Uskon myös ette kaikki on täysin kunnossa. Minä otin lapsilleni lapsivakuutuksen ja aina kun oli jotakin niin käytiin yksityisellä.
 
assdf
Voi hyvin olla mittauksen epätarkkuuttakin. Varsinkin jos mittaaja on eri, mutta kyllä samallekin mittaajalle voi tapahtua moka. Meillä lapsella myös pää tai pituus kasvoi jossain vaiheessa aika vähän, mutta kun katseltiin neuvolan terkan kanssa käyriä, todettiin että edellisellä kertaa kasvu oli tehnyt nousun käyrällä ja juuri silloin oli ollut sijainen mittaamassa. Ilman sitä mittaustulosta käyrä oli aika tasainen. Eli välissä oli todennäköisesti virheellinen mittaustulos.
 
vierailija
Meidän poika oli 5kk tarkastuksessa ja pää oli liian pieni. Uusi aika pian. Luin myös mitä hirveetä tuo voi olla ja menetin unet. Isänsä on pienipäinen minulla äidillä on pyöreä iso pää. Poikamme on hyvin tavallisen oloinen vauva joka vaikuttaa maallikosta terveen pirteeltä ja uteliaalta ja syö hyvin. Eikä sen perusteella vaikuttaisi kehitysvammaiselta. Mutta kysymykseni onkin Merkitseekö tämä mitään? Voiko kuitenkin olla vammainen pään koon takia. Niillä vammaisilla joita tiedän tämä on näkynyt ulospäin.
 
vierailija
Jossain oli että kaksosista toiselle mitattiin liian iso pää ja toiselle liian pieni. Neuvolakorttiin mittaukset tärkeitä mutta aiheuttavat paljo huoltakin. Onko tilastoja kuinka moni idopäonen on oikeesti sairas
 
vierailija
Meidän poika oli 5kk tarkastuksessa ja pää oli liian pieni. Uusi aika pian. Luin myös mitä hirveetä tuo voi olla ja menetin unet. Isänsä on pienipäinen minulla äidillä on pyöreä iso pää. Poikamme on hyvin tavallisen oloinen vauva joka vaikuttaa maallikosta terveen pirteeltä ja uteliaalta ja syö hyvin. Eikä sen perusteella vaikuttaisi kehitysvammaiselta. Mutta kysymykseni onkin Merkitseekö tämä mitään? Voiko kuitenkin olla vammainen pään koon takia. Niillä vammaisilla joita tiedän tämä on näkynyt ulospäin.
Meidän tytöllä pään kasvu pysähtyi moneksi kuukaudeksi siinä jossain 6kk iässä, lähti sitten kasvamaan hiljalleen taas siinä 8kk jälkeen, tippui kaksi käyrää alaspäin tänä aikana, nyt pää kasvaa jossain -2,5SD hujakoilla eli ei ole enää käyrillä, mitään vammaa ei ole todettu, tosin kehitysvaiheet ovat kaikki tulleet melko myöhään, nyt neiti on 1v 8kk ja tuntuisi ymmärtävän kyllä hyvin kaiken puheen yms vaikka ei vielä sanoja löydy. Istumaan oppi myöhässä, kävely tuli 1v3kk iässä ja nyt odotellaan puhetta. Neurologin seurannassa olemme mutta toistaiseksi ei kehitysvammaisuuteen viittaavaa ole ilmennyt. Isän pää on suht pieni, minulla taas hieman iso, aika näyttää onko pieni pää vain peritty ominaisuus.
 

Yhteistyössä