Onko edes mahdollista, että kotona olisi koko ajan siistiä? Onko teillä?

  • Viestiketjun aloittaja "Kotihengetär"
  • Ensimmäinen viesti
"eedla"
Mä oon kuullu sellaisen sanonnan että siisti koti on sama kuin hukkaan heitetty elämä. Tähän sananparteen tukeudun :D :D :D
Meillä 3 pientä lasta ja pystyn pitämään siisteyden yllä jos siivoan ja puunaan KAIKEN liikenevän ajan. Mutta sitten mulla ei ois aikaa olla lasteni kanssa joten olen valinnut näistä kahdesta hieman sotkuisen kodin ja enemmän aikaa lasten kanssa.
 
Siistiä on, mutta en laske ajoittaisia lattialla lojuvia leluja vielä sotkuksi.
Peesaan.

Meillä lapsi on oppinut pienestä pitäen siivoamaan jälkensä - yleensä vähintäänkin, kun ollaan lähdössä ulos / kylään tms. ja ennen nukkumaanmenoa. Tätäkään ei orjallisesti noudateta, joskus maja on pystyssä useamman päivän tms. jos leikki on kesken.
 
Laulava Lomittaja
On se mahdollista. Se vaatii vaan järjestelyä..ja tekemistä.
Esim meillä on mun mielestä siistiä;ei juurikaan muruja lattialla,pöydät ei notku tavaran paljoudesta,vaatteet ei loju ja levity..Tietysti mun muksut on jo suht isoja ja sitä pientä lelusälää ei ole nurkissa..
 
"niin"
Mä vaan kysyn että tarviiko sitä ees olla kaikki tiptop?? :O Mua ainaki ahdistaa olla paikassa jossa kaikki on viimeisen päälle siistiä ja suunnilleen viivoittimen kanssa paikalleen laitettua. Mä kyllä imuroin ja pesen lattian päivittäin, samaten tiskipöydän, keittiön pöydän, vessan ja kylppärin jne. Mutta kyllä meillä lasten leluja on pitkin lattioita ja toisinaan saattaa illallisastiat olla tiskipöydällä aamuun asti ja sitte vasta laitan koneeseen (kukapa niitä yöllä siinä kattelis :D ).
 
"Tiina"
[QUOTE="eedla";24862712]Mä oon kuullu sellaisen sanonnan että siisti koti on sama kuin hukkaan heitetty elämä. Tähän sananparteen tukeudun :D :D :D
Meillä 3 pientä lasta ja pystyn pitämään siisteyden yllä jos siivoan ja puunaan KAIKEN liikenevän ajan. Mutta sitten mulla ei ois aikaa olla lasteni kanssa joten olen valinnut näistä kahdesta hieman sotkuisen kodin ja enemmän aikaa lasten kanssa.[/QUOTE]

Minä kyllä haluaisin tietää miten te siivoatte ku siihen menee sitten KAIKKI aika :)? Keittiön siivoamisessa ruokailun jälkeen menee 5 min ja paistinpannut yms. tiskaa silloin ku lapset on iltapalalla tms.
 
ziiv
[QUOTE="Tiina";24862708]Iltaisin laitetaan koti kuntoon. Ei ole tiskiä tai rojua pöydillä. Lelutkin paikallaan. Leikkiä saa vapaasti päivisin, mutta illalla siivotaan ja lapset on apuna 2v ja 5v. Keittiön siivoan yleensä heti ruoan jälkeen. Nytkin keittiö jo siisti ja pannari uunissa. Nyt töissä käydessä aamupala-astiat siivoan vasta päivällisen jälkeen, ku kotiuduttu :).[/QUOTE]

Mä samoin laitan paikat illalla kuntoon, eli siis meilläkin on öisin siistiä... Jolloin ei kukaan ole sitä ihastelemassa... Aamulla paikat räjähtää taas samantien. Toisaalta, jos en siivoaisi illalla ja aamun sotkut siihen päälle niin olisi jo aika huima sotku...
 
[QUOTE="Tiina";24862863]Minä kyllä haluaisin tietää miten te siivoatte ku siihen menee sitten KAIKKI aika :)? Keittiön siivoamisessa ruokailun jälkeen menee 5 min ja paistinpannut yms. tiskaa silloin ku lapset on iltapalalla tms.[/QUOTE]

No meillä on just niin, että kun ne paikat on laitettu kuntoon, niin joku aloittaa jo sillä aikaa uutta kaaosta. Tai jo hetken päästä.
 
vierailija
Itse yritän siivota eli imuroida ja pestä lattiat tasaisin välein eli silloin on lelut saatava kasaan. Mutta joka päivä en jaksa kerätä Dubloja kasaan tai kaikkia vauvanuken tavaroita. Tuntuu, että kun lapset ovat olleet tunnin hereillä niin kaikki vaivannäkö on mennyttä. Onneksi vanhemman kanssa (3 v) pystyy jo hiukan siivoilemaan, kun on niin innokas osallistumaan. Ja uhkailu tehoaa "jos et kerää pois, niin äiti vetää imuriin", vaikka ei imuriin edes mahtuisi... Mutta odottelen tulavaisuutta ja YRITÄN kasvattaa lapsista omatoimisia jälkiensä siistijöitä. Miehenkin olen jo saanut aika hyvin oppimaan. :)
 
vierailija
mun äiti kans laittoi siivoamaan oman huoneen kakarana jos oli esim legot pitkin lattiaa äiti ukasi hakea imurin ja vetää legot imuriin siivosin kiltisti oman huoneeni
 
Meillä ei ainakaan onnistu, arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin siistiä kotia. kaksi lasta on 5v ja 2v sekä koira. Omakotitalo eli siivottavaa riittää...

Nytkin siirryin mieluummin sohvalle makoilemaan glögi-mukin kanssa kuin aloin siivoamaan. Aiemmin illalla olin lasten kanssa pulkkamäessä. Arki-illat on lyhyitä joten hoidetaan vain pakolliset kotityöt. Ruokaakin laitetaan vaan joka toinen päivä isompi satsi. Tiskiä, pyykkiä ja imuroitavaa on - mut voi ne usein seuraavaankin päivään odottaa.

Lattiat pesen varmaan 2-3 krt vuodessa. Keittiössä useammin. Imuroitua sen sijaan tulee usein kun koira karvaa niin paljon.

Toisaalta kun on töissä niin ei se sotku kotona käy niin raskaaksi. Kotona ollessani siivosin kyllä enemmän.
 
vierailija
Ei meillä.
Likaista ei ole, kyllä sitä lattiaa sielt aina sen verran löytyy että sen pesemään pystyy. Mutta tavaroita on levällään: papereita, askartelutarvikkeita, lankoja, koulukirjoja, ukulele, legoja, pehmoleluja, pallo, hyppynaru, korurasia, säärisuojat, suihkupullo, pahvilaatikko, Aku taskari, pari sohvatyytnyä ja yöpuku nyt tällä hetkellä tuossa lojuu pitkin sohvaa ja lattiaa (keittiö+olohuone)... Katsotaan koulun jälkeen jatkavatko leikkejä vai keräävätkö pois. Tarvittaessa autan, mutta mikään keruuautomaatti en ole. Meillä on hyvin aktiiviset lapset, enkä kiellä luovaa toimintaa, mutta tietysti joku järjestys on ajoittain laitettava.
 
vierailija
Tuohon auttaa se, et antaa lasten mopata. Sun asia on huolehtia märät pyyhkimet sopivan kuiviksi, ettei mene lattiat a huonekalut pilalle. Siinä samalla voi vähän opastaa, miten helppoa se oikeastaan on:)
 
vierailija
Olennaista on, että on vaivatonta laittaa tavarat paikoilleen, eikä ottaa niitä esille. Kuvittele, mitä se saa aikaan teillä?
Miks tavaroita ei saa ottaa esille? Mitä niillä sit tehdään?
Eiks se oo ihan yhtä vaivatonta/vaivalloista laittaa se paikoilleen kuin mitä esiinottaminenkin oli? Miksi pitää hankkia niin iso talo että esim luistimille ja talvitakille on varattuna ikioma kaappi? Miks niitä ei voi säilyttää varastossa tai yläkaapin perillä ja ottaa vaivalloisesti esiin talveksi?
En kyl ala tuommoseen hysteriaan, mulla on oma systeemi eikä mua haittaa vaivalloisuus, eikä kyllä ajoittaiset sotkutkaan:ROFLMAO:
 

Yhteistyössä