Onko englantiin muutto mahdollinen?

  • Viestiketjun aloittaja "Haave"
  • Ensimmäinen viesti
"Haave"
Haaveena ollut muutto englantiin johonkin pieneen maalaiskylään, mutta onnistaako se jos ei ole töitä sieltä? Voiko siis vuokralle muuttaa ja onko siellä kalliit vuokrat?
miehellä suomessa töitä ja jos loparit pitäisi ottaa niin aluksi pitäisi muuttaa vuokralle ettei palkka tuloja mutta voihan sieltä yrittää töitä saada, onko se helppoa?
Ja tärkein, saako sieltä mitään avustuksia vuokraan ym. jos ei palkkatuloja ole?
Olen kotihoidontuella nyt niin saisinko siellä asuessa myös sitä?
kiitos jos joku viitsii auttaa!
 
"Jaani"
Joo mahtavaahan se oliskin jos vois vaan mennä johonkin ja sieltä sit maksettais sulle siitä ilosta.

Mutta joo, olen ollut ite Englannissa pari vuotta tekemässä postdocia. Lontoo on törkeän kallis, mutta kyllä muualla Englannissa ja varsinkin maaseudulla on halvempaa. Jo heti Birmingham on paljon halvempi paikka.
 
"vieras"
[QUOTE="Jaani";26043880]Joo mahtavaahan se oliskin jos vois vaan mennä johonkin ja sieltä sit maksettais sulle siitä ilosta.

Mutta joo, olen ollut ite Englannissa pari vuotta tekemässä postdocia. Lontoo on törkeän kallis, mutta kyllä muualla Englannissa ja varsinkin maaseudulla on halvempaa. Jo heti Birmingham on paljon halvempi paikka.[/QUOTE]

Se toimii aika samalla tavalla Englannissa kuin melkein missä tahansa muualla. Helsinki on kallis, muualla on paljon halvempaa. Niinhän se on Englannissakin. Jossain maalla vois asua Englannissa aika halvallakin.
 
northern soul
Toki voittee muuttaa vuokralle, jos on rahaa, jolla vuokran maksatte. Kotihoidontukea ei ole, kouluun mennaan 4-vuotiaina, mitaan avustuksia ette saa.

Etela-Englannissa maaseudulla asuminen on elitistista ja kallista. Ita- ja Pohjois-Englannissa kaikki on halvempaa.
 
[QUOTE="vieras";26043908]Ja siis työttömyyskorvaustahan voi saada Suomesta toiseen EU-maahan kolme kuukautta.[/QUOTE]

Paitsi jos irtisanoo itsensä, niin pätee karenssi ja Suomessa on täytynyt olla työttömänä vähintään kuukausi ennen muuttoa.

Henk.koht. en lähtisi ikinä muuttamaan noilla perusteilla. Jos olisin yksin, niin joo ehkä voisi seikkailun vuoksi harkita (ja olen niin tehnytkin) mutta työnhaku ei ole todellakaan helppoa.

Perheen kanssa lähtisin vain, jos edes toisella on työpaikka selvillä ja silloinkin mielellään lähetettynä työntekijänä.
 
"vieras"
Paitsi jos irtisanoo itsensä, niin pätee karenssi ja Suomessa on täytynyt olla työttömänä vähintään kuukausi ennen muuttoa.

Henk.koht. en lähtisi ikinä muuttamaan noilla perusteilla. Jos olisin yksin, niin joo ehkä voisi seikkailun vuoksi harkita (ja olen niin tehnytkin) mutta työnhaku ei ole todellakaan helppoa.

Perheen kanssa lähtisin vain, jos edes toisella on työpaikka selvillä ja silloinkin mielellään lähetettynä työntekijänä.

Onko se kuukausi? Luulin, että vähemmän. Mutta joo, karenssi tietysti tulee. Mihin maahan sinä lähdit yksin? Löysitkö töitä? Itse haluaisin Saksaan lähteä, missä taidat nykyään asua jos oikein muistan, mutta en tiedä onko ihan mahdotonta löytää töitä.
 
"Vieras"
[QUOTE="Haave";26043787]Haaveena ollut muutto englantiin johonkin pieneen maalaiskylään, mutta onnistaako se jos ei ole töitä sieltä? Voiko siis vuokralle muuttaa ja onko siellä kalliit vuokrat?
miehellä suomessa töitä ja jos loparit pitäisi ottaa niin aluksi pitäisi muuttaa vuokralle ettei palkka tuloja mutta voihan sieltä yrittää töitä saada, onko se helppoa?
Ja tärkein, saako sieltä mitään avustuksia vuokraan ym. jos ei palkkatuloja ole?
Olen kotihoidontuella nyt niin saisinko siellä asuessa myös sitä?
kiitos jos joku viitsii auttaa![/QUOTE]

näillä tiedoilla sanoisin, että älkää lähtekö. Täytyy olla enemmän tietoa maasta, käytännmistä ja jojy suunnitelna toimeentulosta tai vaihtoehtoisesti kunnollinen summa säästöjä mukaan.
 
[QUOTE="vieras";26043975]Onko se kuukausi? Luulin, että vähemmän. Mutta joo, karenssi tietysti tulee. Mihin maahan sinä lähdit yksin? Löysitkö töitä? Itse haluaisin Saksaan lähteä, missä taidat nykyään asua jos oikein muistan, mutta en tiedä onko ihan mahdotonta löytää töitä.[/QUOTE]

No olisiko tarkalleen 4 vkoa. Nimenomaan Britteihin lähdin aikoinaan yksin, oli työpaikka valmiina, mutta lähdin sieltä viikon jälkeen kävelemään. Löysin kyllä töitä lopulta, mutta hankalaa se oli.

Nyt tosiaan asun Saksassa, yli vuosi meni että löysin yhtään järkevän työpaikan. Ei työnsaanti ole mahdotonta, mutta ainakin Berliinissä palkat ovat Suomea huonommat (tai saat vain 400 euron harjoittelun) ja työvoimaa on liikaa tarjolla. Etelämmässä taas tarvii yleensä enemmän saksantaitoa. Mutta on niitäkin nähty, että on tultu asumaan säästöillä tänne, opeteltu saksaa paikan päällä ja saatu ihan hyviäkin töitä.
 
"vieras"
No olisiko tarkalleen 4 vkoa. Nimenomaan Britteihin lähdin aikoinaan yksin, oli työpaikka valmiina, mutta lähdin sieltä viikon jälkeen kävelemään. Löysin kyllä töitä lopulta, mutta hankalaa se oli.

Nyt tosiaan asun Saksassa, yli vuosi meni että löysin yhtään järkevän työpaikan. Ei työnsaanti ole mahdotonta, mutta ainakin Berliinissä palkat ovat Suomea huonommat (tai saat vain 400 euron harjoittelun) ja työvoimaa on liikaa tarjolla. Etelämmässä taas tarvii yleensä enemmän saksantaitoa. Mutta on niitäkin nähty, että on tultu asumaan säästöillä tänne, opeteltu saksaa paikan päällä ja saatu ihan hyviäkin töitä.
No eihän tuo ihan mahdottomalta kuulosta :) Etelään juuri haluaisin ja vuoden olen Saksassa asunut eli hieman on kielitaitoa mutta en sujuvasti puhu. Sitä olen juuri miettinyt jos säästäisi Suomessa ja sitten ensin kielikurssille ja töitä etsimään.
 
"vieras"
Ap,millä ajattelitte maksaa vuokran ennen kun miehes löytää töitä? Oliko ajatuksenanne lähteä esim vuodeksi "vielä nyt kun olet kotona ja lapset pieniä" vai kenties jopa pysyvästi/toistaiseksi muuttaa?
 
"Vieras"
Jos Englantiin halajat niin neuvoisin ekaksi etsimaan toita, silla talla hetkella niita ei turhan paljon ole tarjolla, mutta riippuu tietty myos alasta ja koulutuksesta. Kuten jo sanottua, Etela-Englanti on torkean kallista mutta pohjoiseen pain halpenee. Ajatus idyllisesta Englantilaiskylasta on varmaan houkutteleva, mutta todellisuus voi olla jotain muuta. Ja viela siihen etta muuttaisitte tanne ennen kuin on toita, ellei teilla ole varaa todella suureen takuuvuokraan on vuokra kampan loytaminen melko haasteellista koska usein siihen tarvitaan jotain todisteita tuloista jolla vuokra maksetaan. Jos oikeasti haluatte muuttaa niin mikas siina mutta suosittelen oikeasti etsimaan aluksi sen tyopaikan ainakin yhdelle!
 
[QUOTE="vieras";26043862]No voi jos on säästöjä millä sen vuokran maksaa. Minkä ihmeen takia toinen maa maksaisi teidän vuokran jos tulette sinne vaan toisten siivellä elämään?[/QUOTE]

Tämähän on mahdollista kaikille ulkomaalaisille Suomessa :D
 
"pop"
Ei se oikein noilla eväillä ole mahdollista. Englannissa vuokrat 2-6kertaiset Suomeen verrattuna, riippuu vähän minnepäin menet (vuokriin tulee usein päälle ns. kiinteistövero yms. mitkä on päälle 1000puntaa vuodessa), muuten eläminen on saika samanhintaista kuin suomessa, vaatteet hiukan halvempia, autot halpoja.

Haave on aivan mahdollinen, mutta työpaikka on oltava. Et saa tukia jos muutto on pysyvä, jollekkin työkomennukselle voi saada jotain tukia mutta ei kodinhoidontukea. Päivähoito Englannissa paljon kalliimpaa, eikä sille saa tukia. Terveydenhuolto moneltaosin suomea halvempaa, mutta laadultaan huomattavasti huonompaa.

Töitä siis ensin, ja sitten vasta muutto.Itse asuin siellä 3vuotta eri paikoissa.
 
"vieras"
[QUOTE="pop";26044143]Ei se oikein noilla eväillä ole mahdollista. Englannissa vuokrat 2-6kertaiset Suomeen verrattuna, riippuu vähän minnepäin menet (vuokriin tulee usein päälle ns. kiinteistövero yms. mitkä on päälle 1000puntaa vuodessa)QUOTE]

Olen kyllä maksanut Englannissa vähemmän vuokraa kuin Helsingissä. Riippuu niin paljon asuinpaikasta.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";26043994]näillä tiedoilla sanoisin, että älkää lähtekö. Täytyy olla enemmän tietoa maasta, sen käytännöistä ja joku suunnitelma toimeentulosta tai vaihtoehtoisesti kunnollinen summa säästöjä mukaan.[/QUOTE]

Korjasin virheitä. Olen siis itse asunut Englannissa lähes 4 vuotta. Sinkkuna sinne on helppo lähteä etenkin omalla alallani (olin sairaanhoitaja), perheen kanssa on toisin... mulla tuli mies sieltä sitten mukaan ja asutaan nykyisin Suomessa. Lasten takia asutaan mielummin Suomessa kuin Englannissa. Englannissa palkat ovat hieman paremmat kuin Suomessa mutta se hyöty katoaa kyllä nopeasti (tälläisenä 'tavallisena duunarina') kun ruvetaan vertailemaan lasten hoidon ja koulutuksen hintaa ja tasoa.
 
"vieras"
[QUOTE="pop";26044143]Ei se oikein noilla eväillä ole mahdollista. Englannissa vuokrat 2-6kertaiset Suomeen verrattuna, riippuu vähän minnepäin menet (vuokriin tulee usein päälle ns. kiinteistövero yms. mitkä on päälle 1000puntaa vuodessa), muuten eläminen on saika samanhintaista kuin suomessa, vaatteet hiukan halvempia, autot halpoja.

Haave on aivan mahdollinen, mutta työpaikka on oltava. Et saa tukia jos muutto on pysyvä, jollekkin työkomennukselle voi saada jotain tukia mutta ei kodinhoidontukea. Päivähoito Englannissa paljon kalliimpaa, eikä sille saa tukia. Terveydenhuolto moneltaosin suomea halvempaa, mutta laadultaan huomattavasti huonompaa.

Töitä siis ensin, ja sitten vasta muutto.Itse asuin siellä 3vuotta eri paikoissa.[/QUOTE]


Itse asiassa maksoin Englannissa vähemmän myös vaatteista, kirjoista, cdistä, dvdistä jne.
 

Yhteistyössä