Onko eronnut nainen rouva?

  • Viestiketjun aloittaja rouvako?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyllä se on neiti, jos ei ole naimisissa. Jotkut vanhemmat ihmiset korjaavat aina, jos erehtyy töissä sanomaan rouvaksi. Mullekin yksi 8-kymppinen nainen sanoi hyvin tiukasti olevansa neiti eikä rouva.
 
"vieras"
Virallisesti olet eronnut ja rouva sitten taas kun olet naimisissa eli en sanoisi olevani rouva tai neiti, vaan eronnut. Yleensäottaen ilman virallisuuksia sanoisin olevani neiti, rouva on naimisissa ja minähän en olisi.
 
"minä"
[QUOTE="vieras";24364044]Kyllä se on neiti, jos ei ole naimisissa. Jotkut vanhemmat ihmiset korjaavat aina, jos erehtyy töissä sanomaan rouvaksi. Mullekin yksi 8-kymppinen nainen sanoi hyvin tiukasti olevansa neiti eikä rouva.[/QUOTE]

Väärin. Kun on kertaalleen ollut naimisissa, on neiti tittelinsä sen jälkeen menettänyt. Merkitystä ei ole sillä onko avioliitto päättynyt miehen kuolemaan tai avioeroon, rouvaksi on tullut vihkimisen myötä ja rouvana pysyy kuolemaansa saakka.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
"minä"
[QUOTE="vieras";24364048]Virallisesti olet eronnut ja rouva sitten taas kun olet naimisissa eli en sanoisi olevani rouva tai neiti, vaan eronnut. Yleensäottaen ilman virallisuuksia sanoisin olevani neiti, rouva on naimisissa ja minähän en olisi.[/QUOTE]

Ja väärin siis tämäkin. :D Kerran kun erehtyy "tahdon" sanomaan, niin rouva on sitten kuolemaansa saakka.
 
a_p
Kiitos! Niin ajattelinkin, etten voi enää neitikään olla, koska neiti tarkoittaa naimatonta naista. Eikö muuten ollut jokin ikäkin, jolloin naista alettiin rouvittelemaan vaikkakaan hän ei ole naimisissa?
 
"vieras"
[QUOTE="minä";24364054]Väärin. Kun on kertaalleen ollut naimisissa, on neiti tittelinsä sen jälkeen menettänyt. Merkitystä ei ole sillä onko avioliitto päättynyt miehen kuolemaan tai avioeroon, rouvaksi on tullut vihkimisen myötä ja rouvana pysyy kuolemaansa saakka.[/QUOTE]

Näin!

Neidiksi ei palata.

Vähän kuten ei neitsyeksekään, vaikka lakkaisi harrastamasta seksiä.
 
"sama"
[QUOTE="vieras";24364150]Olet väärässä. :D Ei neiti-titteli palaudu.[/QUOTE]

Palautuu tietysti, rouva on kinnianimi koska nainen on kunniallisesti naimisissa (siis entisajan mukaan kunnia oli) ei mulle väliä, mutta niin se vaan on. Tai tarkemmin "eronnut". :)

Mutta ymmärrän että jonkun on saatava rouvitella itseään. :D
 
"Anne"
[QUOTE="sama";24364166]Palautuu tietysti, rouva on kinnianimi koska nainen on kunniallisesti naimisissa (siis entisajan mukaan kunnia oli) ei mulle väliä, mutta niin se vaan on. Tai tarkemmin "eronnut". :)

Mutta ymmärrän että jonkun on saatava rouvitella itseään. :D[/QUOTE]

Kun ei palaudu. Neiti on naimaton neiti. Jos on naitu niin on naitu vaikka lopettaisi naimisen, sitten muuttuu eronneeksi tai leskeksi.
 
"huoh"
[QUOTE="Anne";24364210]Kun ei palaudu. Neiti on naimaton neiti. Jos on naitu niin on naitu vaikka lopettaisi naimisen, sitten muuttuu eronneeksi tai leskeksi.[/QUOTE]

Mutta ei rouvaksi.
 
"mmmmmm"
[QUOTE="huoh";24364214]Mutta ei rouvaksi.[/QUOTE]

Kiesus sun kanssa... :D Kyllä eronnut on edelleen rouva, mutta häntä voidaan kutsua myös eronneeksi rouvaksi aivan samalla lailli mitä leski voi olla joko rouva tai leskirouva.
 
"sama"
[QUOTE="mmmmmm";24364239]Kiesus sun kanssa... :D Kyllä eronnut on edelleen rouva, mutta häntä voidaan kutsua myös eronneeksi rouvaksi aivan samalla lailli mitä leski voi olla joko rouva tai leskirouva.[/QUOTE]

Ok kutsukoot rouvaksi ken haluaa. Ei väliä.
 
a_p
[QUOTE="sama";24364166]Palautuu tietysti, rouva on kinnianimi koska nainen on kunniallisesti naimisissa (siis entisajan mukaan kunnia oli) ei mulle väliä, mutta niin se vaan on. Tai tarkemmin "eronnut". :)

Mutta ymmärrän että jonkun on saatava rouvitella itseään. :D[/QUOTE]

En ymmärrä viimeistä lausettasi. Voisitko avata mitä tarkoitat?
 

Yhteistyössä