Onko Helsingissä vaarallista leikkiä yksin pihalla?

Tyttären poikani (kohta 6 v) on reipas ja puhelias ja haluaa joskus mennä ilman isää tai äitiä pihalle leikkimään. Syksyllä hän menee esikouluun. Rajat on sovittu, jotta on oltava aidatulla piha-alueella, jota ympäröi muutama kerrostalo. Ekalla kerralla lapsi oli yksin n. 1/2 h ulkona ja äidillä oli parvekkeen ovi auki ja osittain pihalle myös näkee jos ei ihan perimmäiseen nurkkaan mene. Joku oli soittanut lastensuojeluun ja lastensuojelun työntekijät tulivat pojan kanssa sisälle. Sen tapauksen jälkeen keskusteltiin sosiaaliviranomaisten, neuvolan ja päiväkodin kanssa jotta tuollainen itsenäistyminen kuuluu normaaliin lapsen kasvuun. Nyt tänään poika oli isänsä kanssa pyöräilemässä (kumpikin omalla pyörällään) ja isä päätti jättää pojan siksi aikaa pihalle kun vie oman pyöränsä varastoon. Aikaa siihen kului n. 5-10 min. Samalla oli tuollut lastensuojelusta soitto, jotta on tehty lastensuojeluilmoitus yksin olevasta lapsesta pihalla.

Hyvä tietenkin, jotta Erikan tapauksen jälkeen ollaan huolissaan, mutta miksi ei nämä soittajat voi tuoda poikaa kotiin muutaman 10 metrin päähän jos se heitä huolestuttaa. Itse olen nähnyt lapsia omalla pihalla toisella puolen kaupunkia, eikä ole tullut mieleen jotta soittaisin lastensuojeluun ja kuormittaisin ennestään tiukoilla olevaa lastensuojeluihmisten työtä. Asia olisi eri, jos lapset olisi hädissään tai itkuisia. Mutta sittenkin ensin selvittäisin, missä he asuu ja veisin heidät kotiin.

Mitä mieltä olette? Eikö enää nykyisin lapsia uskalla päästää pihalle yksin leikkimään?
 
Kyllä nyt 6-vuotiaan uskaltaa kuvaamasi kaltaiselle pihalle mielestäni joksikin aikaa päästää yksinkin ns. normaaleihin lasten ulkoilukellonaikoihin, niin kuin hän varmasti on ollutkin. Ja jos hän vielä itsekin on niin vastuullinen, että pysyy sovittujen rajojen sisällä. Pakkohan lapsen on joskus antaa ruveta vähitellen itsenäistymään. Vaarallisempaa mielestäni on, jos hän ei saa ollenkaan harjoitella sitä tuollaisin pienin askelin, vaan yhtäkkiä sitten "tulee vapaus", kun hän on vanhempi koululainen.
Nykyisin tuntuu olevan vallalla ihmeellinen hysteria, että heti soitetaan lastensuojeluun, eikä voida keskustella ihmisten kanssa suoraan, esim. kysyä lapsen vanhemmilta, oliko hänellä lupa olla yksin ulkona. 6-vuotiashan nyt osaa vallan mainiosti jo itse kertoa missä asuu. Tätä nykyajan toimintaa itsekin ihmettelen! Miksei enää voida jutella naapureiden ja muiden ihmisten kanssa jos jokin huolestuttaa, vaan heti ollaan soittamassa viranomaisille. Eri asia tietenkin on, jos lapsi näyttää vaikka siltä, että häntä on pahoinpidelty. Mutta se nyt on ihan eri tason asia kuin vähän aikaa yksin pihalla leikkiminen.
 
Onpa outoa!:-o itse kui mll vihosta mikä tuli neuvolasta 3 v pojalle vuosi sitten että voi aloittaa turvallisella pihalla yksin leikkimisen. Pyörittelin silmiä siihen. Nyt poika vuoden vanhempi ja annan edeltä juosta koti ovelle tai mies jää pihalle ja itse kotona poika tulee kotiin. Sitten kyllä soitan miehelle että tuli sisään. Saa mennä edeltä pihalle odottamaan sovittuihin paikkoihin. Lapselle ohjeistettu että koti pihalta ei lähetä eikä vieraiden matkaan. Mutta en kyllä vielä puolta tuntia enkä tuntia uskalla pojan olla yksin pihalla. Kaverin lapsi vanhempi vuoden ja hän käy vähän väliä yksin pihalla leikkimässä. Heillä kyllä parempi ja turvallinen piha mihin näkee hyvin.
 

Yhteistyössä