Onko kellään ollut jalkapöydän murtumaa??

  • Viestiketjun aloittaja auuu
  • Ensimmäinen viesti
myöskin tumpelo
Myöskin eräs kännissä sählännyt ja jalkapöydänluun murtanut löytyy täältä (y)

Lääkäriin menin ja röntgenistä löytyi ainakin yksi murtuma, tästä on nyt vuosi enkä vieläkään ole saanut lääkäristä soittoa että olikos siinä kaksi vaiko vain yksi murtuma. Puhelimessa nainen sanoi että käytä puukenkiä, no en käyttänyt niitäkään. Ensimmäisen viikon klenkkasin kivusta irvistellen. Kovan kipukynnyksen omaavana ja itseppäisenä ihmisenä jatkoin normaalia elämää, mutta ilman juoksemista (jota kuitenkin tein jo 3vkoa murtumisesta, en kuitenkaan lenkkejä). Ja ilman mitään kipsiä,sauvoja, särkylääkkeitä yms. nyt on jalka luutunut väärään asentoon kun ainakin se ulkoisin luu murtui ihan kunnolla kun kerran jumalaton pamaus kuului. Kyllä se kipuil kovastii viikkoja ja edelleen sitä vihloo joka päivä mutta en ole antanut tämän vamman hidastaa ollenkaan. Edes silloisesta koululiikunnasta en ollut poissa ollenkaan. Itsepäinen aasi kun olen :)
 
"Kuntoilija"
Sairaslomaa sain kaikenkaikkiaan 3 viikkoa 3päivää. Aluksi liimaside, loppuajasta en pitänyt enää mitään tukisidettä. Pientä pistävää kipua ja työpäivän jälkeen enemmänkin kipua oli neljään viikkoon asti. Sen jälkeen voin sanoa, että oli melko terve. Mihinkään juoksulenkille en aio lähteä ainakaan pariin kuukauteen. Tarkoitus, että luutuu aivan rauhassa.
 
Nuori urheilija
5vk ollut nyt saikulla murtuman takia...josta viimeist 3vk jalka tarrakipsissä. Kivut eivät juuri ole helpottaneet. Varovaista RAUHALLISTA kävelyä kestää jotenkin. 3vkn päästä kipsi pois ja takaisin töihin... saa nähdä miten onnistuu jos kivut jatkuu :/ (toisinsanoen, uudestaan ortopedille, uudet kuvat, leikkaus?) Ei oo helppoa.
 
Masentunut
Noin kuukauden ajasta oli tarrakipsi. Nyt 2kk tapahtuneesta, enkä pysty varaamaan koko jalalle ja olen sairauslomalla. Joudun vielä käyttämään kävellessäni keppejä. Luutunut ei ollut vielä täysin viimeisissä kuvissa, eli vähän hidasta on ollut vaikka olenkin 30v. Kunto on laskenut todella rajusti. Sain uuden ajan kuviin ja ortopedille kuukauden päähän. Olin ennen tapahtumaa vakavasti masentunut ja nyt vasta olenkin. En jaksa kohta enään edes nousta sängystä. Toivon nyt muille kohtalotovereille parempia paranemisia!
 
po_
mä en tiä onko mulla murtunu jalkapöytä ku mä olin laskettelemassa (lasken laudalla) niin mä kaaduin ihan normaalisti mutta sen jälkeen alko tajuttomasti särkeen tuosta varpaista vähän ylöspäin viistosti ja mietin että miten se voi siihen tulla särky ku ihan normaalisti kaaduin. ja kun otin jalan siteestä irti niin helpotti vähän ja vielki ku kävelen niin sitä särkee tai jos laskettelen, mutta onko mahdollista että se on murtunut jos kerran pysty kivun salllimissa rajoissa liikkua?? o_O kiitos jos vastaatte :)
 
"Muija"
Oltiin luokkakokouksessa ja vanhasta muistista hyppelin portaat kuin neito ikään ja naps, pikkuvarpaan 5-luu murtui ja laitettiin saapaskipsii, nyt menossa jo 5 viikko, eikä vieläkään luutunut.kipuja jokapäivä.Minkäs voit sanoo tohtori. Katsoataan edelleen.
 
"Vieras"
Tämä on vanha ketju mutta tietäiskö joku mitäs nyt kun 5vk on jo mennyt, tukiside ja kovapohjanen kenkä ollut hoitona. Ongelma on se että on vieläkin tosi kipeä ja turpoaa rasituksessa. Alkaa jo pinnaa kiristämään kunnolla ja kun töihin pitäis mennä. Työssäni kävelen miltei koko ajan. Mitä voin tehdä?
 
"mielikki"
piti olla ihan helppo juttu=napsia matalasta omenapuusta vesiversoja pois.Tikkailta alastullessa jalka jäi jotenkin jumiin ja siinä sitten maattiin nurmella kipu jalkaterässä.5 tuntia tk:ssa vierähti ja rtg:n jälkeen(ei murtumaa) kotiin Burana+ideaaliside hoitona.2 viikkoa meni eikä jalalle voinut varata vielkäkään--MRIkuvissa todettiin useita Lisfrancin nivelen murtumia ja TTkuvauksen jälkeen kipsinpitoaika pidennettiin 6 viikosta 12:sta,tuomiosta kärsitty nyt 3 viikkoa,enää(!) 8 jäljellä....kauhukuvana ajatus että luut on jotenkin väärässä asennossa enkä ikinä enää kävele kunnolla.Kerran on jo kipsi vaihdettu kun jalka pääsi liikkumaan kipsin sisällä,nyt on jalkapohjassa tunne kuin siellä olisi kenkälusikka väärinpäin ja murtumakohtiin sattuu kun yrittää heiluttaa varpaita (ohjeen mukaan).
Yhteenveto: älä vähättele kipujasi ensiavussa,jos kipu on epätavallinen,vaadi TT kuvausta sillä rtg:ssä ei aina näy murtumat.Minä menetin hoitoajassa 2 viikkoa kun odoteltiin että vamma paranee itsestään!
 
Kipsissä
Kaaduin korkokengillä ja nilkka taittui. Seuraavana päivänä ei voinut varata. Meni yksityiselle, ensin yleislääkärille, joka kuvien perusteella tarjosi kipulääkettä, keppejä ja idelasidettä.. ja sairaslomaa muutama viikko.. No jotain itsekkin asioista tietävänä, halusin ortopedin/traumatologin mielipiteen. Dg: 5 jalkapöydän luun hyväasentoinen mutuma, jonka itsekkin erotin kuvista, suorassa linjassa, ei näyttänyt pahalta. Mutta kirurgi kertoi, että erittäin huonosti paraneva monestakin syystä. 1 juuri tähän luuhun huono verenkierto, ei siis saa ravinteita, eikä kuudu. 2 luuhun kiinnittyy jänne, joka vetää luuta huonompaan asentoon koko ajan. Hoito: kipsi 6-10 viikkoa, täysi varaus kielto! Mahdollinen leikkaus. Viikko kipsissä ja uudet kuvat, murtuma oli todellakin liikkunut kipsin sisällä, eikä siis enään ollut hyvässä asennossa. Kuitenkin oli luutumisen merkkejä, joten ei vielä lähdetty leikkaamaan. Nyt uudet kuvat ja kirurgin luokse, silloin nähdään onko luutunut riittävästi. Sairaslomaa siis vähintään 6 viikkoa ja kirurgi sanoi, ettei se siihen lopu..
Siis menkää amattilaiselle, jos haluatte että asiat hoidetaan kerralla kuntoon. Osa murtumista on helppoja hoitaa, osa voi hoitamattomina olla loppuikäinen vaiva..
 
gladas
Muljautin jalkani tasan kuukausi sitten, jalkaterä turposi toella muhkeaksi. Pari päivää sitten menin vasta lääkäriin, röntgenissä todettiin hiusmurtuma. Hoitona kovapohjainen kenkä. Kipu oli aluksi sietämätön mutta nyt jo sietää vähän kävelyä. Se kengän pito ei vaan olekaan ihan helppoa kun vieläkin turvottelee varsinkin iltapäivisin. Kohtalotovereille sanoisin että luulen tämän koiven olevan vielä kivulias pitkään.
 
"mummo"
Minulla on pikkuvarpaan ulkosyrjällä oleva ns.5-luun murtuma.Kipsissä oli 6 viikkoa, josta 2 viikkoa ei saanut ollenkaan ottaa päälle.Sitten kevyttä köpöttelyä kipsillä Nilkka turposi niin, että piti mennä päivystykseen kahdesti kipsin vaihtoon. Kipsi oettiin pois ja luutuminen kesken, hyvässä asennossa kuitenkin.Saa kävellä kovapohjaisilla kengillä ja liikutella varpaita kivun rajoissa. Kipua onkin mutta enemmän nilkan seudussa ja akillesjänteessä.Nilkka turpoaa siniseksi ja jäytävä kipu akillesjänteessä ja kehräsluissa. Lääkäri käski vain odottaa luutumista ja napsia panacodia, sitähän on mennyt jo kaksi kuukautta.Taitaa mennä kuukausia parannellessa tätä vammaa.
 
Mulla kun imuri tipahti jalkapöydälle siivotessa. Mustaksi meni ja turposi. Kävin röntgenissä. Buranaa söin, mutta jalkaa ei sidottu. Ihan pieniä murtumia oli useita. Kipeetä kyllä kävi! parani hitaasti ja jalkaa vihloo joskus vieläkin vaikka murtumasta on yli vuosi aikaa.
 
"Rena"
on ollut jalkapöytä murtunut. Olin bussionnettomuudessa vuonna -12 Siis ihan kohta tasan vuosi sitten. 2 viikkoa saikkuu, kainalosauvat kuukauden ja kesä oli pilalla. Jalkamurtuman lisäksi sain arpia selkään, sääreen ja pohkeeseen. Taisi mennä joitakin hermoja säärestä, koska se on vieläkin turta... Sen jälkeen en ole käyttänyt bussien takaovia paitsi jos on ihan pakko, mutta vain semmoisissa busseissa missä kuski näkee mitä takaovella tapahtuu
 
"vieras"
Jalkapöydän uloin luu meni katkipoikki portaissa kompuroidessa. Ensin sattui, sitten turposi, sitten tuli mustelma, mutta kun sillä kerran käveli niin en minä tajunnut lääkäriin mennä. Jaoin kolmena päivänä viikossa postitkin sillä koivella, vaikka ei ne portaat paljon naurattaneet. Sitten kun turvotusta oli kestänyt reilut 2 viikkoa niin kävin tuttavalääkärille vilauttamassa, joka lähetti "varmuuden vuoksi" kuviin, ja niin siellä vaan oli luun päät lomittain. Hoitava lääkäri tivasi vihaisena, että milloin tuo on OIKEASTI tapahtunut, koska ei kuulemma voi olla kahden viikon takainen. Mitkähän lie hermot vinksahtaneet samalla, kun sillä pystyi kävelemään.

Onneksi korjaantui ilman leikkausta, ei olisi huvittanut käydä ysiluokkaa loppuun metallia jalassa roikkuen.
 
Lapsi
Minulla on jalkapöydän murtuma. Se tapahtui koulussa, kun juoksin ja sitten kun pysähdyin laitoin painon murtuneelle jalalle ja se sattui ! Terveydenhoitaja sanoi että se on venähtänyt niin en lähtenyt terveyskeskukseen. Viikonlopun kärsin ja heti maanantaina kävin terveyskeskuksessa röntgenkuvissa ja lääkärin luona. Sain kepit sieltä ja jouduin Acutaan jossa minulle laitettiin lyhyt saapas kipsi. Joudun pitämään kipsiä 3 viikkoa ja keppejä 4 viikkoa. Sitten kun kipsi otetaan pois joudun uudelleen röntgenkuviin ja jos se on parantunut niin kipsi otetaan pois.
 
Päivi ja pottuvarpaat
Mulla todettiin murtuma jalkapöydässä viikko sitten. Sain kepit ja tukisiteen. Tänään uudestaan kuvaan, murtuma parempi, mutta jalka on ihan järjettömän kipeä, eikä varpaat liiku vaikka kuinka yrittäisi heilutella. Lääkäri vaan käski keppeillä vielä viikon, ja jos kipu ei hellitä, uudestaan kuvaan viikon päästä. Onko teillä muilla ollut varpaat jumissa tän murtuman aikana? Mua häiritsee, ettei lääkäri ottanut niihin mitään kantaa. Varpaissa on kyllä tunto, ja ne taipuu kun sormin vääntää, eivätkä ne edes ole kovin pahasti turvoksissa... Jos noi ei rupea liikkumaan, pitäiskö pyytää tarkempaa tutkimusta?
 
Mulla on ollut jalkapöydässä poikkimurtuma joka tuli siitä kun astuin uuden asunnon parvekkeelle ja luulin että siinä oven alla olisi se normaali " korotus " vaan ylläri ylläri eipä ollutkaan ja jalkahan siinä meni. Kipu oli jotain selittämätöntä ja jalka meni ihan kaksinkerroin nilkasta alaspäin..
Jouduin leikkaukseen ja kipsi oli jalassa 6 viikkoa. 6 viikkoa saikkua.
 
Kävelemään
Viides luu leikattu kaksi viikkoa sitten. Ei laitettu kipsiin. Kaksi viikkoa käskettiin käyttää keppejä ja kantakenkää ja sitten kovapohjaista kenkää. Mutta kukaan ei tunnu oikein tietävän, mikä on tuo kovapohjainen kenkä. Keskussairaalassa aian sen käsityksen, että tavallinen kävelykenkä käy. Fysiterapeutti taas ehdotti vaelluskenkää ja paikallisella terveysasmalla oltiin puukengän kannalta.

Eli onkohan olennaista, että pohja ei taivu (estää päkiäponnistuksen), vai riittääkö että pohja ei jousta liikaa.
 
"milla"
On aika vanhaa keskustelua täällä, mutta jos joku minua kuulisi :D
...Kompuroin kynnykseen viime viikolla ja nopeasti aloitetun KKK-hoidon ansiosta jalkaterä ei turvonnut/mustunut, mutta astumaan jalalla ei pystynyt ollenkaan. Ensiavussa jalkani kipsattiin ja lekuri totesi röntgenkuvista, että "tälläisiä murtumia harvoin näkee, näyttää selkeästi murtumalta, mutta saattaa olla myös, että (isovarpaaseen liittyvä toinen tai kolmas?) luu on vain liikahtanut paikoiltaan. Viikon päästä tehtävässä kontrollikuvauksessa nähdään kumpi on kyseessä"
Onko kenelläkään täällä kokemuksia vastaavasta? :)
 
Röntgenhoitaja
Terveisiä näille, kuviin en mene vaikka jalka on musta ja ei voi varata. Luu voi mennä kuolioon! Suosittelen lämpimästi hoitamaan kakki tapaturmat, kukaan ei tule jakamaan mitallia kärsiville.
 

Yhteistyössä