Onko kyseessä taiteellisesti lahjakas lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
5-vuotias tyttö, joka piirtää todella hyvin. Osaa pieniäkin yksityiskohtia ja käyttää värejä taitavasti. Osaa itse "suunnitella" askartelunsa ja miettii ne tarkasti etukäteen. Osaa leikata pieniäkin yksityiskohtia. Eli oman suunnittelun mukaan toteuttaa uskomattoman hienoja askarteluja. Äsken väsäsi enkelin ja tämä äiti oli taas ihan otettu. Enkelille oli tehty pitsimäiset siivet saksilla leikkaamalla :-0 Lapsi on kotihoidossa ja itse oppinut taitonsa. Mitäs olette mieltä? Vai ovatko kaikki 5-vuotiaat samanlaisia?
 
Ksantippa S.
Varmaan kädentaidoissa ainakin ikäisiään edellä. Mutta mitä lapsen kohdalla tarkoittaa taiteellinen lahjakkuus? Jotkut ovat sitä mieltä, että kaikki lapset ovat taiteellisesti lahjakkaita. Taiteilijoita tulee niistä, jotka eivät sitä lahjaa kadota.
 
niin
vaikea uskoa että on ihan itse keksinyt paperisiipienkelin. oletko varma että ei ole nähnyt naapurin lapsella tai eivät ole kerhossa tehneet jo aiemmin tai ei ole katsonut lastenohjelmia (pikkukakkonen) joissa askarrellaan.
on kuitenkin taitava jos osaa ilman apua tehdä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
vaikea uskoa että on ihan itse keksinyt paperisiipienkelin. oletko varma että ei ole nähnyt naapurin lapsella tai eivät ole kerhossa tehneet jo aiemmin tai ei ole katsonut lastenohjelmia (pikkukakkonen) joissa askarrellaan.
on kuitenkin taitava jos osaa ilman apua tehdä.

Olen varma, että tähän ei ole saanut mallia mistään! Eilen piirsi pussilakanastaan kuvia paperille eli monimutkaisen näköisiä kissaeläimiä ;-D
 
vieras
Meillä on samanlaiset 7- ja 4-vuotiaat tytöt. Kuulemma hämmästyttävän taitavia piirtämään. Askartelevat paljon. Aina ne muistaa päiväkodissa ihmetellä tuon 4-vuotiaan taitoja. Mun on myös hankala suhteuttaa asiaa. Ei oikein ole vertailupohjaa. Nuo vaan on tommosia.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on samanlaiset 7- ja 4-vuotiaat tytöt. Kuulemma hämmästyttävän taitavia piirtämään. Askartelevat paljon. Aina ne muistaa päiväkodissa ihmetellä tuon 4-vuotiaan taitoja. Mun on myös hankala suhteuttaa asiaa. Ei oikein ole vertailupohjaa. Nuo vaan on tommosia.
Annapa esimerkki miten 4v. piirtää?
 
viiraska
Mitä sinulle merkitsee, onko lapsi erityisen lahjakas vai ei? Ole ihan rauhassa ylpeä, ainakin hän on tosi taitava ja osaa tehdä ihania askarteluja.
Ammattitaiteilijat ovat joskus puhuneet siitä suhteesta, kuinka paljon taiteesta on lahjakkuutta, kuinka paljon työtä. Kovaa työntekoa on aika paljon enemmän. Eli jos tyttö on innostunut, on ihan mahdollista että hän isonakin jatkaa taiteilua. Ammatissa tai hyvänä harrastuksena. Sitä et voi tietää, koska hän itse aikanaan valitsee tiensä...
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja viiraska:
Mitä sinulle merkitsee, onko lapsi erityisen lahjakas vai ei? Ole ihan rauhassa ylpeä, ainakin hän on tosi taitava ja osaa tehdä ihania askarteluja.
Ammattitaiteilijat ovat joskus puhuneet siitä suhteesta, kuinka paljon taiteesta on lahjakkuutta, kuinka paljon työtä. Kovaa työntekoa on aika paljon enemmän. Eli jos tyttö on innostunut, on ihan mahdollista että hän isonakin jatkaa taiteilua. Ammatissa tai hyvänä harrastuksena. Sitä et voi tietää, koska hän itse aikanaan valitsee tiensä...
Mun mielestä taas kyse on lahjakkuudesta, eikä niinkään paljon työstä. Mutta mä en sanokaan itseäni taiteilijaksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on samanlaiset 7- ja 4-vuotiaat tytöt. Kuulemma hämmästyttävän taitavia piirtämään. Askartelevat paljon. Aina ne muistaa päiväkodissa ihmetellä tuon 4-vuotiaan taitoja. Mun on myös hankala suhteuttaa asiaa. Ei oikein ole vertailupohjaa. Nuo vaan on tommosia.
Annapa esimerkki miten 4v. piirtää?
Esim. niitä Littlest Pet Shop -eläimiä. Piirtää silmät tarkasti ja hahmot täysin tunnistettavasti. Erottaa siis, mikä eläin on kyseessä. Ihmisille piirtää tarkasti kaikki silmäripisiä myöten. Piirtää myös sellaisia mielikuvitushahmoja, joita ei ole olemassakaan. Siivekkäitä, lentäviä, ryömiviä, kiipeäviä...

Vaikea selittää, miten tuo piirtää. Pikkutarkasti ainakin. Ja voi piirtää pari-kolme tuntiakin.
 
--
Mulla puuttuu kuvasta puolet, vai jätitkö alaosan pois itse? Yläosan perusteella; parempi varmasti piirtämään kuin suurin osa ikäisistään ja pari vuotta vanhemmistakin, mutta en nyt hirveästi ihastelisi ja ihmettelisi lapsineroksi tuon kuvan perusteella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Mulla puuttuu kuvasta puolet, vai jätitkö alaosan pois itse? Yläosan perusteella; parempi varmasti piirtämään kuin suurin osa ikäisistään ja pari vuotta vanhemmistakin, mutta en nyt hirveästi ihastelisi ja ihmettelisi lapsineroksi tuon kuvan perusteella.
Ööö.. en jättänyt kuvasta mitään pois. :eek:

Lapsineroksi en ole väitänyt ikinä. Täälä vain kyseltiin, että miten muiden lapset piirtää. Laitoin kuvan, kun minulla sattui sellanen olemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Tosi hieno kuva. Mun mielestä 4 vuotiaat ei piirrä noin.
Kaverilla on muksu joka tosiaan 4vee täytettyään piirsi esim muumilaakson hahmot niin, että mäkin osasin tunnistaa. Lapsella oli malli, mistä piirsi.

Omani täyttää kohta 4vee ja mulle on kerran piirretty armosta pääjalkainen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Tosi hieno kuva. Mun mielestä 4 vuotiaat ei piirrä noin.
Kaverilla on muksu joka tosiaan 4vee täytettyään piirsi esim muumilaakson hahmot niin, että mäkin osasin tunnistaa. Lapsella oli malli, mistä piirsi.

Omani täyttää kohta 4vee ja mulle on kerran piirretty armosta pääjalkainen.
Tuo mun 4-v piirtää Muumit myös tunnistettavasti. Ja Nalle-puh hahmot yms... Tossa sen jääkarhupiirroksessa on mun mielestä hieno ajatus, kun se nalle on kalassa ja saanut ison ja hienon kalan. Kotikin näkyy taustalla. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Oliko tuo Aijaan linkki ap.n?
Aika hieno :)
Oma tyttö 4v piirtelee myös paljon, tekee "kirjoja" ja kirjoittelee niihin kaikkea.
Ei tietysti mitään lauseita, mutta nimiä ym.
Leikkelee paperista ja värittää niitä.
Ei ole. Olen se vieras, joka yritti tuola selittää, miten mun 4-v piirtää.
 

Yhteistyössä