Onko LASTENKODISSA TYÖSKENTELEVIÄ paikalla??

  • Viestiketjun aloittaja "kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
"kiinnostunut"
Onko kukaan töissä tai ollut jokus töissä lastenkodissa? Olen ymmärtänyt, että siellä voi työskennellä monella erilaisella koulutustaustalla ohjaaja nimikkeellä. Mua kiinnostaisi tietää, että eroaako esim. sosionomin(AMK) ja sairaanhoitajan(AMK) työnkuva lastenkodissa käytännössä jotenkin toisistaan? Entä kumpi koulutus antaa paremmat valmiudet lastenkodissa työskentelyyn?
 
"muu"
Sosionomi antaa paremman pohjan lastenkoti työskentelyyn :) Itse olen sairaanhoitaja ja saan vähemmän palkkaa kuin sosionomit koska minulla on eri alan vaikkakin amk koulutus.
 
Sos
Mun kokemuksen mukaan sosionomi. Opintojen aikana harkatkin helpompi suorittaa ls:ssä. Sh:t päteviä tietysti paikkoihin joissa psyykkisen ja päihdepuolen osaamista tarvitaan.
 
"vierailija"
Jos on ihan peruslastenkodista kyse niin sitten sosionomi. Mutta jos lastenkoti on erikoistunut psyykkisesti oireileviin lapsiin niin sitten psyk.sairaanhoitaja on hyvä, mutta on siellä myös sosionomeja. Mikäli ala sua kiinnostaa yleisesti niin sosionomiksi kehottaisin.
 
"kiinnostunut"
Ok, kiitos vastauksistanne!
Eroaako sosionomin ja sairaanhoitajan työnkuvat sitten jotenkin siellä käytännössä? Entä palkkaavatko lastenkotiin mielummin sosionomeja kuin sairaanhoitajia?
 
käpyli
Olen ollut keikkalaisena, lähihoitaja/sh-opiskelija olin silloin. Jos oli ihan "kenttätyössä" eli siis lasten päivittäisissä askareissa, niin ei eronnut työnkuvat toisistaan. Jos taas oli toimiston puolella töissä, niin sitten on eri toimenkuvat. Meillä sairaanhoitaja esim. hoiti kaikkien osastojen lasten terveysasiat, jos oli toimistolainen, sosionomi sitten taas sitä sossupuolta :)
 
"muu"
Meillä ei hoideta lasten terveysasioita vaan ne menee terkkulaan niinku omasta kodistaki mentäis. Oon siis sh ja lastarissa töissä. Teen ihan samoja hommia kuin sosionomitkin. Arki ei eroa millään tavalla. Mutta saan vähemmän palkkaa 5% vähennyksen koska mun koulutus ei ole sosionomi.
Jos siis oot vasta kouluun hakemassa niin sosionomiksi kannattaa mielummin jos lastariin töihin mielit.
Toki joissaki paikoissa saatetaan ihan hakea sairaanhoitajaa just psyk./päihde kuvioiden vuoksi. Mutta harvemmin.
 
"kiinnostunut"
[QUOTE="muu";22427051]Meillä ei hoideta lasten terveysasioita vaan ne menee terkkulaan niinku omasta kodistaki mentäis. Oon siis sh ja lastarissa töissä. Teen ihan samoja hommia kuin sosionomitkin. Arki ei eroa millään tavalla. Mutta saan vähemmän palkkaa 5% vähennyksen koska mun koulutus ei ole sosionomi.
Jos siis oot vasta kouluun hakemassa niin sosionomiksi kannattaa mielummin jos lastariin töihin mielit.
Toki joissaki paikoissa saatetaan ihan hakea sairaanhoitajaa just psyk./päihde kuvioiden vuoksi. Mutta harvemmin.[/QUOTE]

No, mä itse asiassa opiskelen jo sairaanhoitajaksi, mutta olen alkanut pohtimaan, että pitäiskö vaihtaa opiskeltavaa alaa. Toivoisin tulevaisuudessa työllistyväni nimenomaan johonkin lastenkotiin tai lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisen pariin...
Koetko sä, että sulla sh-koulutuksella on kuitenkin riittävät valmiudet lastenkodissa työkentelyyn? Entä eroaako työ lastenkodissa paljon työstä esim. lasten-/nuortenpsykiarian osastolla?
 
"muu"
Juu on riittävät valmiudet työskentelyyn lastenkodissa sh:na. Pidän työstä tosi paljon. Tosin sairaalassa mulla olisi parempi palkka. Ainaki kunnalla (tässä kunnassa) sosionomin perus kk lähtöpalkka on 300e pienempi kuin sairaanhoitajan palkka.
Työ eroaa psyk.sairaala työskentelystä siten, että siihen sisältyy paljon perustyötä mm. siivousta, ruuanlaittoa, paperitöitä joita sairaalassa tekee laitosapulaiset, osastosihteerit...

Mutta kuten sanoin tykkään työstä ja oon siinä pätevä kyllä :) Mulla on taustalla työskentelyä mm.psyk.osastolla ja nuorten päihdeyksikössä.

Jos oot jo lukemassa sh.ksi niin kannattaa valita erikoistumisaloiksi lapset- ja nuoret sekä mielenterveys. Niistä on hyötyä jos siis lastenkotiin haaveilet.
 
"muu"
Lisään vielä, että raskasta tässä työssä verrattuna sairaalaan on se että päätökset isoista asioista mm. sijoituksista tms. tekee sossut. Niihin ei juurikaan voi vaikuttaa kenttätyössä. Siellä vaan odotellaan mitä joku joka ei edes koko laitoksessa käy - päättää papereista katsomalla. Siihen mulla on ollut ja on sopeutumista kun taas sairaalassa sairaanhoitajalla on aika paljossa sanavaltaa ts. ääni jota kuunnellaan asiantuntijana eri tavalla kuin lastenkodissa.
 

Yhteistyössä