Onko meidän ekaluokkalainen liian lapsellinen?

  • Viestiketjun aloittaja "yks äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"yks äiti"
Vai hänen luokkakaverinsa liian teinejä?

Ekalla oleva tyttö meillä tykkää yhä hello kittystä ja lapsekkaista printtikuoseista. Pinkissä koulurepussa on kissan kuva. Tänään katselin tyttöjä tulemassa koulusta enkä olisi luokkakavereiksi arvannut kahta kaverusta. Toisella niskalenkkitoppi ja shortsit, toisella ruutupaitis ja mustat leggarit, molemmilla olkalaukkumallinen koululaukku, joka vaikutti hurjan isolta tyttöjen kokoon nähden.

Lapset on tietysti erilaisia, jokainen pukeutuu ja käyttäytyy tavallaan. Mieluummin tosin suon oman tyttären olevan vielä lapsi kuin pukeutuvan noinkin teinisti. Rupesin nyt vaan miettimään aletaanko tota pian kiusata lapsekkaiden vaatteiden vuoksi?
 
niniiu
muut kyllä on ehdottomasti liian teinejä, haloo nehän on korkeintaan 8v vielä eikä niin nuoret tarvi mitään adidaksen olkalaukkuja ja mustia legginssejä. Jos ton takia aletaan kiusaamaan ni ei se vika tytössäs ole
 
7thHeaven
Oltiin tänään työpaikan kanssa TYHY-päivillä, ja samassa kohteessa sattui olemaan koululaisia, arvioisin n. 1.-3. luokkalaisia. Kyllä päivittelin työkaverille niin epä-lapsekasta pukeutumista, oikeasti avonaisia toppeja ja herraisä sitä kielenkäyttöä. Siitä ei edes ole kamalan kauan kun itse olin ala-asteella ja meno on kyllä muuttunut ihan täysin. Mutta se on tätä nykyaikaa.
Kohta on ihan normaalia, että ekaluokkalaisten huulessa keikkuu rööki ja synttärit vietetään puskasiiderillä...
 
halipupu harmaana
Oltiin tänään työpaikan kanssa TYHY-päivillä, ja samassa kohteessa sattui olemaan koululaisia, arvioisin n. 1.-3. luokkalaisia. Kyllä päivittelin työkaverille niin epä-lapsekasta pukeutumista, oikeasti avonaisia toppeja ja herraisä sitä kielenkäyttöä. Siitä ei edes ole kamalan kauan kun itse olin ala-asteella ja meno on kyllä muuttunut ihan täysin. Mutta se on tätä nykyaikaa.
Kohta on ihan normaalia, että ekaluokkalaisten huulessa keikkuu rööki ja synttärit vietetään puskasiiderillä...
Aika paljonhan se on myös vanhemmista kiinni mihin laittaa rajat ja millaisissa vaatteissa antaa lapsensa kulkea. Tytöillä voi tietenkin tulla vähän aikasemmin tuollaiset teinipukeutumiset, mutta kannattaa varmaan jutella ajoissa lapsen kanssa mitä siitä voi seurata.

Mulla on ekaluokan lopettava poika ja repussa on koiran kuva ja käyttää ihan tavallisia vaatteita ja mieluummin ei-teinivaatteita. Tosin kivoja tavallisia vaatteita alkaa olla vaikea löytää kun pituutta tulee yli 128 cm, mutta en edes usko, että poika haluaisi käyttää teinivaatteita ja muotivaatteita ylipäätään. Mun mielestä aikuisten vastuulla on lapsuuden säilyttäminen mahdollisimman pitkään, kaikkeen ei tarvitse suostua ja lasta on hyvä kasvattaa siihen, että muodin ja kavereiden pillin mukaan ei tartte mennä, vaan voi olla oma itsensä ja saada siten vahvan itsetunnon ja luottamiksen omaan itseensä juuri sellaisena kuin on.
 
7thHeaven
Aika paljonhan se on myös vanhemmista kiinni mihin laittaa rajat ja millaisissa vaatteissa antaa lapsensa kulkea. Tytöillä voi tietenkin tulla vähän aikasemmin tuollaiset teinipukeutumiset, mutta kannattaa varmaan jutella ajoissa lapsen kanssa mitä siitä voi seurata.
Totta, se on myös paljon vanhemmista kiinni. Mutta ehkä se on nykyään vain se linja, jota kaikki noudattaa. Tästä porukasta ihan muutama oli sellaisia "perus ekaluokkalaisen näköisiä", ja loput näitä trendipimuja. Mun ala-asteaikaan se oli taas niinpäin, että koulussa oli ehkä kaksi teinipukeutuvaa lasta, jota pilkattiinkin sitten siitä ja loput näyttivät vain lapsilta eläinreppuineen ja söpöine printticollegepaitoineen.

Harmittaa ajatella, että tekee lapsia maailmaan jossa pitää olla ilmeisesti vauvasta asti mahdollisimman aikuinen. Vaikka tässä puhuttiinkin pelkästä pukeutumisesta niin kyllä sekin jotain kertoo....
 
Rivien välisää luettavissa, että tiedät kyllä itse vastauksen ja kaipaat päivittely-tukea täältä...
Sain saman mielikuvan.

Tosin mun mielipide on se, että ne toiset tytöt ei ole yhtään "liian teinejä", vaikka eivät pukeudukaan Hello Kittyyn. Eikä ap:n lapsi taas ole yhtään liian lapsellinen, muttei myöskään yhtään sen parempi kuin nuo kaksi muuta tyttöä.

Toppi ja shortsit, ruutupaitis ja legginsit, enpä osaa sellaista paheksua ollenkaan. Kyllä meillä on ollut ihan taaperoikäiselläkin tytöllä esim. shortseja ja toppeja. Ja legginsejä, ja ruutukuosiakin.

Kukin pukeutukoon makunsa mukaan. Jos ekaluokkalainen tykkää Hello Kittystä yms, niin sitten tykkää. Jos ei, niin sitten ei.

Käytös kertoo mun mielestä enemmän siitä, onko joku liian teini tai liian lapsellinen. Ei vaatteet.
 
öööh
Öö, meidän ekaluokkalaisella tytöllä oli tänään lyhyet farkkushortsit ja toppi, koska oli lämmin. Mitä pahaa tässä muka on? Ja hänellä on myös Puman olkalaukku, tykästyi siihen ja halusi mielummin sen kuin repun. En näe tässäkään mitään pahaa. Ja kyllä, tyttärelläni on käytöstavat hallussa, tästä ah-niin-kamalasta pukeutumisesta huolimatta.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja öööh;26314225:
Öö, meidän ekaluokkalaisella tytöllä oli tänään lyhyet farkkushortsit ja toppi, koska oli lämmin. Mitä pahaa tässä muka on? Ja hänellä on myös Puman olkalaukku, tykästyi siihen ja halusi mielummin sen kuin repun. En näe tässäkään mitään pahaa. Ja kyllä, tyttärelläni on käytöstavat hallussa, tästä ah-niin-kamalasta pukeutumisesta huolimatta.
Anteeksi olen vähän konservatiivinen, mutta onko farkkusortsit ja toppi koulupukeutumista. Vapaa-ajalla kyllä, mutta kouluun kyllä suosisin peittävämpää
 
Sain saman mielikuvan.

Tosin mun mielipide on se, että ne toiset tytöt ei ole yhtään "liian teinejä", vaikka eivät pukeudukaan Hello Kittyyn. Eikä ap:n lapsi taas ole yhtään liian lapsellinen, muttei myöskään yhtään sen parempi kuin nuo kaksi muuta tyttöä.

Toppi ja shortsit, ruutupaitis ja legginsit, enpä osaa sellaista paheksua ollenkaan. Kyllä meillä on ollut ihan taaperoikäiselläkin tytöllä esim. shortseja ja toppeja. Ja legginsejä, ja ruutukuosiakin.

Kukin pukeutukoon makunsa mukaan. Jos ekaluokkalainen tykkää Hello Kittystä yms, niin sitten tykkää. Jos ei, niin sitten ei.

Käytös kertoo mun mielestä enemmän siitä, onko joku liian teini tai liian lapsellinen. Ei vaatteet.
No ihan samaa mieltä. En oikein ymmärrä, miten ruutupaita ja legginssit, tai olkalaukku tekee lapsesta teinimäisen. :O Taitaa olla aikuisten silmissä tämäkin asia. Tärkeämpää mielestäni on se käyttäytyminen ja jutut, tietenkin myös se, leikkikö lapsi vielä. Itse soisin, että lapset leikkisivät mahdollisimman pitkään, toki leikkimisen tapa muuttuu ajan oloon, mutta silti. Itse olen kyllä joskus kohdannut vähän teinimäisiä eskareitakin, sellaisia, joiden ainoat jutut liittyi omiin tai jonkun muun muotivaatteisiin tai ihastumis- ja seurustelujuttuihin ja joiden ainoa harrastus oli muotivaatteiden piirtely ja musiikin kuuntelu ja pihalla juokseminen, uiminen ja hiekkalaatikkoleikit (yms lasten puuhat) suunnilleen kauhistus.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";26314197]Juuri näin tulkitsen minäkin. Enkä jaksa vastata kysymykseen.[/QUOTE]

Vastasit sitten kuitenkin, kuten moni muukin :LOL: Eipä tuohon paljon rivien välistä lukemisen taitoa tarvinnut, että minun mielipiteeni sieltä luki. Mielestäni ekaluokkalainen todellakin saa olla lapsi. Puketuminen on tietysti vain ulkonäköä, mutta se tosiaan kertoo aika paljonkin. Ja joo, on meidänkin lapsella toppi, vaikkei ehkä koulussa. Mutta nää lapsoset todella näytti siltä että teinivaateosastolta suoraan ovat kävelleet.

Tosissani olin miettiessäni, että alkaako tuo teinilook olla niin yleinen jo, että lapsellisemmin pukeutuvat tulevat herkästi syrjityiksi? (Äitinä sitä nyt huolehtii omistaan. ) Tämän ketjun perusteella teen johtopäätöksen, että muutaman vuoden kuluttua se alkaa olla vallitseva, ellei radikaalia muutosta vanhaan suuntaan tapahdu. Onneksi kuitenkin on vielä muitakin, jotka käyttävät tyytyväisenä eläinreppuja ;)
 
[QUOTE="aloittaja";26314665] Mutta nää lapsoset todella näytti siltä että teinivaateosastolta suoraan ovat kävelleet.

[/QUOTE]
Pikku pakko, jos pituutta on vaikkapa 130 cm - monessa kaupassa 122-128 on isoin lasten puolen koko. Mun eskariin menevä poika saa vaatteensa teiniosastolta...pojilla ero ei tosin ole ihan yhtä näkyvä kuin tytöillä.

Mitä sinänsä ihan aiheelliseen pohdintaasi tulee; mun tyttö on tokalla luokalla. Osa pukeutuu enemmän teinisti, osa enemmän lapsellisesti, mutta en ole kuullut että ketään kiusattaisi vaatteiden takia. Ja ne teinimäisemmin pukeutuvatkin käyttää jonain päivänä ihan tyytyväisenä Littlest Pet Shop-paitaa tai vaikkapa Top Model-tunikaa, joskus taas on niin trendivaatetta että. Ja kaikki leikkivät kovasti edelleen, viis siitä että päällä on teinitoppi ja jalassa pillifarkut :)

Meidän tyttö on viimeisen puolen vuoden aikana tullut paljon tarkemmaksi ja tietoisemmaksi pukeutumisensa suhteen. Halusi sen kirotun jumpsuitinkin kun ne on muotia. Pillifarkut on ainoat oikeat housut legginsien lisäksi. Talvella piti olla Svea-pipo. Toisaalta rakastaa myös Hello Kitty-huppariaan, ja talvella oli Svea-lätsän ohella käytössä H&M:n pinkki koirapipo. Top Model-paitaa toivoi, mutta kaupasta oli hänen kokonsa loppu. Elää kai jotain murrosvaihetta; ei enää pikkulapsi, ei vielä teini. Muttei ole puolella sanallakaan maininnut mitään kielteistä esim. siitä, että talvella hänen kaverinsa kulki toppahaalarissa ja kypärämyssyissä, tai muutenkaan kommentoinut toisten vaatetusta paitsi korkeintaan toteamalla että sillä ja sillä on hieno paita. Ei, vaikka itse ei haalaria & kypärämyssyä päälleen enää laittaisi.

Eläinreppu tuolla on: Paul Frankin apinareppu :). Ja olkalaukku jossa komeilee Hello Kitty, sekä toinen olkalaukku joka on muistaakseni Puman. Sulassa sovussa vuorotellen niitä käyttää. Bussissa olkalaukku on näppärämpi, kun joutuu usein seisomaan - saa laitettua bussikortin laukkuun helposti, reppuun on vaikeampi laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
"minna"
No mun kaveri ei anna lastensa enää eskari-iässä pukeutu hello kittyyn tai muuten liian lapsellisiin väreihin. Mun mielestä se on karua, että lapsesta pitää tehdä tietoisesti jotenkin aikuinen. Meidän tyttö kyllä varmasti tulee pukeutumaan vielä koulussa ap:n mainitsemiin vaatteisiin ja saattaa hyvinki olla eläinreppu. Mun mielestä se on ihan hyvä, koska kyllä lapsella pitää olla oikeus valita oman mielensä mukaan vaatteet. Ja kukin saa pukeutua mihin vain, mutta jos siitä syystä aletaan kiusaamaan, on jo vakavampi juttu.
 
"..."
[QUOTE="minna";26315012] Mun mielestä se on ihan hyvä, koska kyllä lapsella pitää olla oikeus valita oman mielensä mukaan vaatteet. Ja kukin saa pukeutua mihin vain, mutta jos siitä syystä aletaan kiusaamaan, on jo vakavampi juttu.[/QUOTE]

Kyllä munkin mielestä lapsi saa itse valita mieleisensä vaatteet, mutta sitä en ymmärrä että jo ala-asteikäisen jokaiseen "pakko saada, kun kaikilla muillakin on" juttuun mennään mukaan. Aikuisen pitää voida sanoa, että kaikkea ei voi saada vaikka olisi kuinka ihqua
 
[QUOTE="...";26315062]Kyllä munkin mielestä lapsi saa itse valita mieleisensä vaatteet, mutta sitä en ymmärrä että jo ala-asteikäisen jokaiseen "pakko saada, kun kaikilla muillakin on" juttuun mennään mukaan. Aikuisen pitää voida sanoa, että kaikkea ei voi saada vaikka olisi kuinka ihqua[/QUOTE]
Ei kai kaikkea, mutta jotain kyllä. Kukaan tuskin lähtee jokaiseen lapsen päähänpistoon mukaan kuitenkaan, vaikka lapsi saisikin valita vaatteensa oman makunsa mukaan.
 
Saraldo
Mun tyttö menee syksyllä kouluun. Vaatekaapista löytyy Hello Kittyä, LPS:n paita, koirakuvia, kissakuvia, hevoskuvia.. Mutta myös keltaiset narubikinit, mustaa ja niittiä, hihattomia paitoja, minihameita.... Ja käyttää niitä kaikkia sulassa sovussa. Siitä mä en tykkää, jos kaula-aukko on liian antava tai jos on liian lyhyt hame ilman leggareita.

Ja selkäänsä tuo laittaa syksyllä tukevan repun. Mä en halua hänelle selkäongelmia jo alakoulussa. Kyllä nämä eskari-eka-tokaluokkalaiset elävät juuri siinä murroksen kynnyksellä. Toisaalta on vielä pieni, mutta kun kerran on jo koululainen, pitäisi olla myös jo iso. Ja me aikuiset kyllä tavallaan ruokitaan tuota ajatusta lisää, kun sanotaan, että "no sähän olet jo niin iso, koululainen sentään".
 
"huoh"
Pikku pakko, jos pituutta on vaikkapa 130 cm - monessa kaupassa 122-128 on isoin lasten puolen koko. Mun eskariin menevä poika saa vaatteensa teiniosastolta...pojilla ero ei tosin ole ihan yhtä näkyvä kuin tytöillä.

Mitä sinänsä ihan aiheelliseen pohdintaasi tulee; mun tyttö on tokalla luokalla. Osa pukeutuu enemmän teinisti, osa enemmän lapsellisesti, mutta en ole kuullut että ketään kiusattaisi vaatteiden takia. Ja ne teinimäisemmin pukeutuvatkin käyttää jonain päivänä ihan tyytyväisenä Littlest Pet Shop-paitaa tai vaikkapa Top Model-tunikaa, joskus taas on niin trendivaatetta että. Ja kaikki leikkivät kovasti edelleen, viis siitä että päällä on teinitoppi ja jalassa pillifarkut :)

Meidän tyttö on viimeisen puolen vuoden aikana tullut paljon tarkemmaksi ja tietoisemmaksi pukeutumisensa suhteen. Halusi sen kirotun jumpsuitinkin kun ne on muotia. Pillifarkut on ainoat oikeat housut legginsien lisäksi. Talvella piti olla Svea-pipo. Toisaalta rakastaa myös Hello Kitty-huppariaan, ja talvella oli Svea-lätsän ohella käytössä H&M:n pinkki koirapipo. Top Model-paitaa toivoi, mutta kaupasta oli hänen kokonsa loppu. Elää kai jotain murrosvaihetta; ei enää pikkulapsi, ei vielä teini. Muttei ole puolella sanallakaan maininnut mitään kielteistä esim. siitä, että talvella hänen kaverinsa kulki toppahaalarissa ja kypärämyssyissä, tai muutenkaan kommentoinut toisten vaatetusta paitsi korkeintaan toteamalla että sillä ja sillä on hieno paita. Ei, vaikka itse ei haalaria & kypärämyssyä päälleen enää laittaisi.

Eläinreppu tuolla on: Paul Frankin apinareppu :). Ja olkalaukku jossa komeilee Hello Kitty, sekä toinen olkalaukku joka on muistaakseni Puman. Sulassa sovussa vuorotellen niitä käyttää. Bussissa olkalaukku on näppärämpi, kun joutuu usein seisomaan - saa laitettua bussikortin laukkuun helposti, reppuun on vaikeampi laittaa.

miten kukaan voi olla näin omahyväinen ja itserakas ???
kersa kauhea teini ja vaatteet elämän sisältö ja mamma on vaan tyytyväinen.
 
Kaikenlaisia vaatteita löytyy meidänkin tytön kaapista. Sen verta pitkä tapaus, että hirveästi ei enää löydy Disneytä, Hello Kittyä ,jne, vaikka tyttö haluaisikin.

Bikineitä, toppeja, avonaisia kaula-aukkoja, paljastavia vaatteita sun muuta aikuisten naisten vaatteita ei ole eikä tule. Minihametta saa käyttää, leggingsien kanssa. Kaikenkaikkiaan tää pienten lasten pukeminen mininaisiksi on musta ällöttävää.

Reppu tulee lapselle. Hänestä se on mukavampi kantaa. Ehtii sitä pilata ryhtinsä myöhemminkin.
 

Yhteistyössä