Onko muita 15v?

  • Viestiketjun aloittaja eveliina89
  • Ensimmäinen viesti
mammu87
Moi..ite olin kans 15 kun aloin odottaa poikaani (nyt 1v8kk) ja sain sen pari kuukautta sen jälkeen kun olin täyttäny 16...Hyvin meni ja menee vieläkin,toista jo haluaisin... Tuo sun ja miehes ikäero ei oo ollenkaan paha! Äläkä jaksa välittää noista negaatiivisista kommenteista,kun toisilla ei satu olee omaa elämää niin sit ne yrittää sekaantuu muitten.. Jaksamisia ja tsemppiä..hyvin se menee!! :hug:
 
Laura-89
Hei! =)

Minä olen kans 15w tuleva äiti ja mulla on laskettu aika maaliskuussa.

Vanhemmat ottivat tosi hyvin raskauden ja isosiskotkin.
Miten sinun raskaus on sujunut minulla se on mennyt tosi hyvin. :hug:
 
yksi äitee
voi kauheaa. olet vasta 15v, herran jumala! jos tyttäreni nyt 13 v sanoisi parin vuoden päästä odottavansa vauvaa niin kyllä kuolisin siihen paikkaan järkytyksestä. Olet ihan lapsi vielä! mutta minkäs asialle voi se pitää ottaa sellaisena kuin on. Toivon elämääsi kaikkea hvyää, ihan vilpittömästi. onneksi sinulla on iso tukijoukko ettet ole yksin asian kanssa ja tuki ja turva vanhemmissa. iloa ja menestystä elämään! yhden neuvon annan: suorita opiskelut loppuun ja hanki itsellesi ammatti.... ihan tulevaisuutta ajatellen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2005 klo 00:27 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2005 klo 00:13 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
kaikki ei todellakaan ole ok, jos olet 15-vuotiaana raskaaksi päätynyt. ja miehesihän on silloin pedofiili! onhan se varmaan hienoa, että saatte kumpikin lapsilisää, vauva ja sinä...

No niinhän se taas menikin. Mitä miisukisu jos painuisit alimpaan helvettiin mielipiteittes kanssa, etkä tulisi tänne niitä ääneen laukomaan.

Sä et tiedä edes mikä pedofiili on, jos väität että 21 vuotias on sellainen seurustellessaan 15 vuotiaan tytön kanssa. Jotkut on joutuneet ihan oikean pedofiilin kynsiin lapsena, joten kokeile sitä ensin ja kerro mielipiteesi vasta sen jälkeen.

Onnea odotukseen ap:lle. :hug:
Samaa mieltä, jos kaks ihmistä rakastaa toisiaan se ei todellakaan ole mitään pedofiliaa, älkää sillon edes puhuko sellasesta jos ette tajua mitä se oikeesti on kun joku aikuinen mies hyväksi käyttää lasta väkisin!!!
Ja nuorikin äiti voi olla hyvä äiti, tiedän yhden joka sai esikoisensa 16 vuotiaana ja oli vielä yh ja kasvatti todella hyvin ja tunnollisesti lapsensa (joka nyt on jo aikuinen) varmasti moni myös hänet tuomitsi aikoinaan mutta saisivat ne tuomitsijat nyt tulla katsomaan sitä lasta joka on aikuinen erittäin fiksu ja hyväkäytöksinen!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2005 klo 23:25 lapsellista touhua kirjoitti:
On se vaan kumma, että kun aikuiset sanovat että "lapsi tekee lapsia" niin kaikki lain mukaan vielä lapset taikka lapsena itsekkin lapsia saaneet alkavat heti huutaa että "kateutta ja turhaa panettelua".

Onhan se mukava että lapsella on nuoret vanhemmat. Mutta kun se nyt kuitenkin on tosiasia että tässä LAPSI SAA LAPSEN. Ja vaikka se vauvan äidistä tuntuisi kuinka "coolilta" ja vaikka se tuntuisi kuinka siltä että "nyt tässä ollaan aikuista" niin silti ei minun ymmärrykseen mahdu se miksei voisi odottamaa muutamaa vuotta ja hankkia edes jonkinmoisen koulutuksen itselleen ns. turvaverkon joka on sitten odottamassa kun lapsia alkaa tekemään.

Ja yksinkertaisuudessaan mielestäni sellainen henkilö on "valmis" suunnittelemaan elämäänsä lapsia joka kykenee elämään ja ennen kaikkea elättämään itsensä ja tulevat lapsensa täysin itse. Ei tyyliin "asumme vanhempiemme nurkissa". Sanokaa mitä sanotte, mutta näin on näppylät!

Ja tähän "olen hoitanut paljon siskoni lapsia" loppuviimen se viimeinen vastuu on kuitenkin sillä siskolla. Joten samanlaista "henkistä taakkaa" ei näistä lapsista kuitenkaan ole. Ja kun se lapsi on siinä 24/7 niin se on kuitenkin AIVAN eri asia kuin "hoitaa paljon siskon lapsia".

Että oikeastaan ihan sama mitenkä nämä LAPSIÄIDIT puolustelevat asioitaan niin ei lapsi voi koskaan olla samanlainen vanhempi kuin aikuinen ihminen voi.

kun luin tuon saarnasi niin sellanen vaan tuli mieleen, että tuleeko siis mielestäsi lapsista suoraan aikuisia? minä olen ainakin tajunnut sen niin että lasuuden jälkeen tulee murrosiän kautta nuoruus ja sitten aikuisuus. mutta voihan se olla niin että sinusta on tullut heti aikuinen, ymmärrä kuitenkin että kaikki muut ovat siirtyneet aikuisuuteen nuoruuden kautta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2005 klo 23:25 lapsellista touhua kirjoitti:
On se vaan kumma, että kun aikuiset sanovat että "lapsi tekee lapsia" niin kaikki lain mukaan vielä lapset taikka lapsena itsekkin lapsia saaneet alkavat heti huutaa että "kateutta ja turhaa panettelua".

Onhan se mukava että lapsella on nuoret vanhemmat. Mutta kun se nyt kuitenkin on tosiasia että tässä LAPSI SAA LAPSEN. Ja vaikka se vauvan äidistä tuntuisi kuinka "coolilta" ja vaikka se tuntuisi kuinka siltä että "nyt tässä ollaan aikuista" niin silti ei minun ymmärrykseen mahdu se miksei voisi odottamaa muutamaa vuotta ja hankkia edes jonkinmoisen koulutuksen itselleen ns. turvaverkon joka on sitten odottamassa kun lapsia alkaa tekemään.

Ja yksinkertaisuudessaan mielestäni sellainen henkilö on "valmis" suunnittelemaan elämäänsä lapsia joka kykenee elämään ja ennen kaikkea elättämään itsensä ja tulevat lapsensa täysin itse. Ei tyyliin "asumme vanhempiemme nurkissa". Sanokaa mitä sanotte, mutta näin on näppylät!

Ja tähän "olen hoitanut paljon siskoni lapsia" loppuviimen se viimeinen vastuu on kuitenkin sillä siskolla. Joten samanlaista "henkistä taakkaa" ei näistä lapsista kuitenkaan ole. Ja kun se lapsi on siinä 24/7 niin se on kuitenkin AIVAN eri asia kuin "hoitaa paljon siskon lapsia".

Että oikeastaan ihan sama mitenkä nämä LAPSIÄIDIT puolustelevat asioitaan niin ei lapsi voi koskaan olla samanlainen vanhempi kuin aikuinen ihminen voi.

:wave: PEESI!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2005 klo 21:48 kultsi kirjoitti:
En puutu aiheeseen muuten kuin, että mun korvaan särähtää TOSI pahasti tuo lasten tekeminen. Meillä niitä ei TODELLAKAAN ole tehty vaan ne on saatu...ja siitä olen todella kiitollinen.
se riippuu siitä miten asian käsittää. mun mielestä taas on tervettä tehdä lapsia. mulle tulee mieleen saamisesta sellanen, että lapsia vaan tulla tupsahtelee vaikkei niitä haluaisikaan. niillä, ketkä lapsia tekee, on ainakin tarkotus lapsia saada. se, että niitä tekee, ei tarkota sitä että lapsi on itsestään selvyys.
 
Miten kukaan voi tulla sanomaan kenellekään että sä oot ihan lapsi! Ikäkin on vaan numeroita,ei se kerro ihmisestä mitään!Voi jessus jos oisin ite tienny että lapsen saamiseen menee vuosia,niin oisin kyllä aloittanut yrityksen vaikka 15 vuotiaana! Eiköhän se oo kaikkien oma päätös milloin tekee lapsensa?Ja jos joku 15-vuotias äiti tulee vaan kysymään onko muita,niin tarviiko "vanhempien" äitien alkaa haukkumaan ja arvostelemaan toista?Eipä kyllä oo kovin aikuismaista sellanen käytös. Tällä palstalla taitaa muutenki jatkuvasti olla jotain kärhämää?Mutta onnea ap:lle ja voimia kunhan vauva syntyy!! :flower: :heart:
 
Lisäänpä vielä edelliseen etten toki "kannusta" ketään tekemään tai saamaan tai yrittämään (kuka mitenkin haluaa asian ilmaista) lasta 15-vuotiaana,mutta kuitenkin kannustan jokaista elämään elämäänsä niinkuin parhaaksi näkee ja tekemään sellaisia päätöksiä kuin itse itselleen parhaaksi katsoo.Toivotan kovasti onnea ja menestystä nuorille äideille!
 
kyllä taas jaksetaan. täällä ne "oikeet" aikuiset varmaan osais pitää suunsa kiinni jos olisivat oikeita aikuisa. ajan haaskausta tämä tämmönen. miten teillä "aikuisilla" riittää energiaa tähän. ja nyt tarkotan teitä kaikkitietäviä saarnaajia.

 
Hei Gloria
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:08 vieras kirjoitti:
Ja lapset ylpeitä saadessaan lapsilisää äiskän kanssa samaan aikaan.. :LOL: :LOL:
Eipä ehdi lapsi tietämäänkään että äiskä on saanu lapsilisää sen ensimmäiset 2 vuotta sen lapsen elämästä. :headwall:
Mun mielestä tuo lapsen pitäminen noinkin nuorena osoittaa vastuuta näillä nuorilla äideillä. Kaikille ei vaan tuu sitä vaihetta että pitää mennä ja rellestää, opiskella voi todistetusti vaikka 80-vuotiaana jos intoa riittää. Ei kaikilla se 15wee ikä tarkoita automaattisesti sitä että ei löydy vastuuta lapsen kasvattamiseen ja hoitamiseen, yhtä hyvin se saattaa olla 30wee äiti joka ei huolehdi lapsestaan jos niikseen tulee. Että näin, mun mielipide oli tämä.
 
melkonen meno
herranjestas. mten ihmisiä luikitellaan iän mukaan. onhan 15vuotias minunkin mielestä lapsi vielä... mutta voi olla paljon viisaanpi ja kehittyneenpi kuin moni muu esim.20vuotias..
ihan riippuu ihmisestä!!
itse aloin oottamaan 17vuotiaana, 18v sain ekan.nyt 21 ja kolmatta toivotaan!
eiköhän jokainen nuori, aikuinen jne itse tiedä milloin sen vauvan aika on.
JOs vaan pystyy huolehtimaan lapsesta ja aavistelee mitä kaikkea vastuuta se lapsi tuo mukanaan niin mikäs siinä jos 15v alkaa odottamaan vauvaa... Tai jos on 40 vuotias ei sillä iällä ole mittään väliä,kuhan oma pää toimii!!!! :kieh: :hug:
 
minä vaa
ootte aika kannustavia nuorta kohtaa. jokainen on oma yksilö ja nuoretkin äidit voi olla yhtä hyvi äitjä ku jotkut vanhat. :hug: pärjäile! se on jokaisen oma asia millo lapsen tekee jo omasta mielestä pystyy houluhtimaan omasta ja toisen elämstä niinen ole mitään sitä vastaa. :flower: onnena sinulle ja pärjäile :flower: :flower: kannattaa kannustaa nuoria!nourena jaksaa ja ymmärtää lapsia enemmän. toivotan kaikkea hyvää sulle ja sun miehelle ja sille vauvalle. :heart: :flower: :hug: :hug: :flower: :heart:
 
safiiri
Voi herranjestas...niin se minäkin ajattelin 16-vuotiaana että onnellisia ollaan ja sellaisina pysytään, vaikka lapsi teki tuloaan. VARAUDU hyvä ihminen ulkoisiin tekiöihin. Me ollaan vasta nyt tasapainossa ja poika on melkein 2 wee. Onhan se ihana ja kasvaa hyvin, mutta mitä jos miehen mielenterveys pettää (tai oma) sossut uhkaa viedä lapsen jos et mee johonki vanhemmuuskasvatuskurssille ja anoppi alkaa arvostelemaan lasten- ja kodinhoitotaitoja. Ja entäs sitten kun rahat ei riitä... miehelle tuli luottomerkintä, nyt se olen minä joka vuokraa kämpän ymsyms... Lapsi on aina ihana, mut vaikka kuin hyvin kasvattaisit ja hoitaisit, joillekkin se ei koskaan riitä (ennenkuin täytät 18) ja muitakin ongelmia voi tulla. Niistä selviää jos ei pyristele vastaan ja jaksaa odottaa ja uskoa, mutta liikaa ei saa onnellisuuteen luottaa. Minä opin sen ja toivottavasti sinäkin. ei pahalla, toivon teille kaikkea hyvää. =)
 
Olen nyt jo 27 ja vanhin lapseni 11. Hyvä äitiys ei todellakaan ole kiinni iästä, oma äitini oli yli kolmenkymmenen kun minä synnyin, eikä lapsuuteni kaikilta osin ollut miellyttävä (en halua ajatella sitä enempäänkään) Niin ja mieheni täyttää pian 40 joten ikäeroakin on. Osasyynä siihen että halusin lapsia niin nuorena oli varmasti se että halusin tuntea oloni rakastetuksi, ja lapset sen tarpeen tyydyttävät kyllä hyvin. En ole kyllästynyt lapsiini ja rakastan heitä sen sijaan joskus mietityttää että sidoinko itseni mieheeni liian aikaisin kun paljon mukavia miehiä on olemassa. Olin nuori minulla oli lapsuudestani ja pitkään jatkuneesta koulukiusauksesta johtuen huono itsetunto, ja kun komea ja aikuinen mies osoitti kiinnostusta, olin valmis jättämään nuoruuden. Suurimmaksi osaksi menee kuitenkin hyvin.
Voimia sinulle (ja tosi paljon onnea :) ) elämä on ihanaa.
 
äitee80
onnea odotukseen! :flower:
Mua sitte inhottaa nää teiniäitien morkkaamiset, samanlaisia äitejä nekin on kuin muutkin! Onko se teiltä "täydelliset" äidit pois jos joku haluaa nuorena tehä lapsensa??? :headwall: :headwall:

sulle 15 v ja raskaana, nauti raskaudestasi ja älä anna muitten tuomita! :)
 
joku vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 21:59 Hei Gloria kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:08 vieras kirjoitti:
Ja lapset ylpeitä saadessaan lapsilisää äiskän kanssa samaan aikaan.. :LOL: :LOL:
Eipä ehdi lapsi tietämäänkään että äiskä on saanu lapsilisää sen ensimmäiset 2 vuotta sen lapsen elämästä. :headwall:
Mun mielestä tuo lapsen pitäminen noinkin nuorena osoittaa vastuuta näillä nuorilla äideillä. Kaikille ei vaan tuu sitä vaihetta että pitää mennä ja rellestää, opiskella voi todistetusti vaikka 80-vuotiaana jos intoa riittää. Ei kaikilla se 15wee ikä tarkoita automaattisesti sitä että ei löydy vastuuta lapsen kasvattamiseen ja hoitamiseen, yhtä hyvin se saattaa olla 30wee äiti joka ei huolehdi lapsestaan jos niikseen tulee. Että näin, mun mielipide oli tämä.

Vastuuta tai vastuuttomuutta siinä että ei viitsitä huolehtia ehkäisystä???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 19:00 joku vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 21:59 Hei Gloria kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 20:08 vieras kirjoitti:
Ja lapset ylpeitä saadessaan lapsilisää äiskän kanssa samaan aikaan.. :LOL: :LOL:
Eipä ehdi lapsi tietämäänkään että äiskä on saanu lapsilisää sen ensimmäiset 2 vuotta sen lapsen elämästä. :headwall:
Mun mielestä tuo lapsen pitäminen noinkin nuorena osoittaa vastuuta näillä nuorilla äideillä. Kaikille ei vaan tuu sitä vaihetta että pitää mennä ja rellestää, opiskella voi todistetusti vaikka 80-vuotiaana jos intoa riittää. Ei kaikilla se 15wee ikä tarkoita automaattisesti sitä että ei löydy vastuuta lapsen kasvattamiseen ja hoitamiseen, yhtä hyvin se saattaa olla 30wee äiti joka ei huolehdi lapsestaan jos niikseen tulee. Että näin, mun mielipide oli tämä.

Vastuuta tai vastuuttomuutta siinä että ei viitsitä huolehtia ehkäisystä???
vastuuttomuutta on, kun ei ehkäisystä huolehdita. sitäkin suurempaa vastuullisuutta osoittaa se, että huolehtii itse tilanteen seurauksista. vastuu kasvattaa aikuiseksi.
onko vastuutonta jättää ehkäisy pois tarkoituksella, jos elää vakinaisessa parisuhteessa, kummallakin on työtä, edes jommalla kummalla koulutus, ja on asuttu yhdessä ja kokeiltu arkea?
onko sillä niin väliä, syntyykö se lapsi 17 vai 18 vuotiaalle? kuka luokitellaan aikuiseksi?
jos aikuiset olisi aina vastuullisia, tietäisin heti ainakin yhden vauvan, jota ei olisi syntynyt, tai sit sillä olis edes isä samassa perheessä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 09:48 safiiri kirjoitti:
Voi herranjestas...niin se minäkin ajattelin 16-vuotiaana että onnellisia ollaan ja sellaisina pysytään, vaikka lapsi teki tuloaan. VARAUDU hyvä ihminen ulkoisiin tekiöihin. Me ollaan vasta nyt tasapainossa ja poika on melkein 2 wee. Onhan se ihana ja kasvaa hyvin, mutta mitä jos miehen mielenterveys pettää (tai oma) sossut uhkaa viedä lapsen jos et mee johonki vanhemmuuskasvatuskurssille ja anoppi alkaa arvostelemaan lasten- ja kodinhoitotaitoja. Ja entäs sitten kun rahat ei riitä... miehelle tuli luottomerkintä, nyt se olen minä joka vuokraa kämpän ymsyms... Lapsi on aina ihana, mut vaikka kuin hyvin kasvattaisit ja hoitaisit, joillekkin se ei koskaan riitä (ennenkuin täytät 18) ja muitakin ongelmia voi tulla. Niistä selviää jos ei pyristele vastaan ja jaksaa odottaa ja uskoa, mutta liikaa ei saa onnellisuuteen luottaa. Minä opin sen ja toivottavasti sinäkin. ei pahalla, toivon teille kaikkea hyvää. =)
mut se ei oo iästä kiinni, mitä ruusunpunasia unelmi vauva-arjesta elättelee. vaikeuksia voi tulla, ja tuleekin vaikka ei elättelisikään!
 

Yhteistyössä